Indsats i forbindelse med en alvorlig akut hændelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Pårørende-professionel relationer
Graviditetsomsorgen i Danmark
TALENT-DK: Inspirationsmøde
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Loven om skilsmisse Matt 5,31-32
Lederudvikling.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Den professionelle pårørende
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Følelsesmæssige reaktioner efter at have fået en hjertesygdom
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
LEAN af ekspertviden - LEAN på et sygehus
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Sygeplejerskeuddannelsen
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Støvring den 11. september 2007
- Hvad kan I forvente som forældre?
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Procesværktøjer.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Skole- og dagtilbudsafdelingen Systemisk anerkendende praksis - Vi er godt på vej! Vejlederuddannelsen Introdag.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
BILAG TIL Personalereduktion og fremtidig organisering – et værktøj for ledere, der skal reducere personale og omstille til fremtiden Reaktioner i omstillingsprocessen.
Lidelsens problem (teodicé)
Håndtering af en møgsag
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Ældre Sagen distrikt 3 Århus 25.september 2014
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Bakke og By Sommerfest i Mosen Kære forældre og børn I inviteres hermed til sommerfest i Mosen onsdag d kl ca. Vi glæder os til at se.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
EMPOWERMENT baner nye veje i guldborgsund kommune
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Stress En folkesygdom?.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Tak for invitationen Christina sylvest Projektleder i
Fra græsrod til professionel. Danners rejse fra græsrod til professionel organisation Det faglige arbejde nu Bud på, hvor de næste opgaver ligger Hvad.
Skolernes trafiksikkerhedspolitik Skoleledermøde Onsdag den 17. marts 2010.
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Forældrenetværk i Stampe. Hvem er Stampe? Hvorfor lave forældrenetværksgrupper Kort oplæg om forældrenetværksuddannelsen Leg med spørgsmål Netværksmøderne.
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Kan man få indflydelse på en lov?
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Indsats i forbindelse med en alvorlig akut hændelse Torben H. D. Petersen

Disposition Ulykken Nøglefaktorer i ulykken Kommunikation Follow-up Lesson to learn Fremtidige procedurer

Ulykken Ulykken skete10. maj 2007 kl. 14:30 Vi modtog opkald ca. kl. 14:45 Bussen forventet i institutionen ca. kl. 15:20

Nogle nøglefaktorer for børn, forældre og personale Kære forældre Vores tanker går til alle, som er berørt af den tragiske busulykke i går. På et kort sekund opstod en ubærlig situation, som alle involverede nu skal hjælpes til alligevel at bære. Det er med stor sorg, vi modtog meddelelsen om, at et af børnene xxxxx mistede livet ved ulykken. Vi sender alle vores dybeste medfølelse til xxxxforældre, lillebror og andre pårørende. Alle børnene har oplevet ulykken som en frygtelig og kaotisk situation fuld af skræk og rædsel. De har alle set deres kammerater komme til skade eller er selv kommet til skade. Vi ved, det har været en meget voldsom oplevelse for alle børnene, deres søskende og for Jer som forældre. Vi er alle dybt berørt af den tragiske ulykke. Kommunen har oprettet et kriseberedskab i Børn og Forebyggelse. Psykologer og pædagogiske konsulenter står til rådighed for børn, forældre og personale fra institutionen. Kommunen samarbejder også med hospitaler og krisepsykologer. Kommunikation Tryghed Troværdighed Åbenhed Indføling Professionalisme

Psykologiske faktorer Chokfase Nyorienteringsfase Reaktionsfase Bearbejdningsfase

Nøglefaktorer for de professionelle Ledelse Samarbejde Tværfaglighed Kommunikation

Ledelse Leadership –leadership- leadership (lyt og led) Selvledelse på alle niveauer (tillid og respekt) Coaching og anerkendelse Mod Brug din intuition Husk ledelse er at finde vej på en kirkegård eller tro på at medarbejderne kan løse opgaverne bedst muligt decentralt

Samarbejde Horisontalt og vertikalt Horisontalt med: politisk niveau, forældre, politi, Falck hospitaler Vertikalt med: medarbejdere og institutionen

Tværfaglighed Empowerment Empowerment kan direkte oversættes til bemyndige eller at sætte i stand til. Når man arbejder med empowerment, er det vigtigt at være i besiddelse af et menneskesyn, som siger at alle mennesker har lige stor værdi. Herunder troen på at alle mennesker har ressourcer og kompetencer til at skabe forandring ved hjælp af egne beslutninger og have medbestemmelse i processen

Møder vi ka’ li’

Pressen En seksårig pige er dræbt og to børn hårdt kvæstede efter en busulykke i Gilleleje. Desuden er fire børn stadig indlagt med mindre alvorlige kvæstelser på sygehuset i Hillerød, oplyser sygehuset via Ritzau. Ifølge politiet i Hillerød er deres forældre hos dem. »Børn og forældre er forenede på hospitalerne, og nu får de fred indtil i morgen, hvor vi så må danne os et overblik over, hvor galt det står til«, siger Johnny Lundberg fra Hillerød politi til politiken.dk.

KRISENS FORLØB oprydning eskalering genopbygning udbrud symptomer Opbygning Akutfase Udtoning

Lesson to learn Hav eller lav en kriseplan Træn i kriseforløb Du er en part i krisen Vær bevist om psykologiske faktorer i forbindelse med kriser

Follow up Balanced Scorecard Hændelsen i samfundsmæssigt perspektiv Det samfundsmæssige perspektiv Mål Hændelsen i samfundsmæssigt perspektiv Brugerperspektivet Innovations- og læringsperspektivet Vision Mål Børn og voksne i bussen Voksne i institutionen Forældrene Medarbejderne i BF Mål Evaluering og nyorientering Nye procedurer Praksislæring Information -rapport Trygge børn og forældre Procesperspektivet Mål Samarbejdet med Falck Politi, skadestuerne BF´s håndtering Pressen -kommunikation

Fremtidige procedurer

Hemmeligheden i al hjælpekunst At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe på at finde ham dér, hvor han er, og begynde dér. Dette er Hemmeligheden i l Hjælpekunst. Enhver der ikke kan det, han er selv en Indbildning, naar han mener at kunne hjælpe en Anden. Søren Kirkegaard

Tak fordi I lyttede