Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Analyse af eksterne og interne forhold
Værdistrømsanalyser.
Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Produktion og Logistik
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Skabelon til strategisk plan
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Udvikling og styring af en virksomhed
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
POLITIK LEDELSESSYSTEM
IS-Strategi.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Virksomheder - definition
24. Kvalitet i forsyningskæden
Den 28. oktober 2004 v/Anna Pelvig, PELVIG & PELTZ Markedsføring i praksis -cases.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
De 8 excellence-begreber
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Quality Management Systems
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Rambøll Managements definition af it-governance
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Implementering Innovation er risikofyldt, og selv med en meget detaljeret og omfattende strategi og et godt forarbejde kan det gå Galt, hvis udførelsen.
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Implementering af strategi
Lederkonferencen 9. juni 2010
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
NY ORGANISATIONSSTRATEGI Generalforsamling 23. marts.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Dedicated Analytical Solutions HVORFOR ER ISO 9001 VIGTIG FOR FOSS? Anders F. Liechti 3. november 2015.
Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.
Kvalitetsoptimering af produktionen i metalindustrien.
1 Vision Region Syddanmark har en HR-funktion, som via initiativ, dialog og samarbejde understøtter forretningsområdernes behov for HR ydelser HR sætter.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
It forretningsstrategier
SUF - gevinstrealisering
Grundliggende principper
Strategi for klinisk IT
ERP og BPR.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Handlingsplan 2015.
Interne survey som ledelsesværktøj
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Præsentationens transcript:

Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj

Hvordan har interessen for kvalitetsstyring (ISO 9000) udviklet sig? Strategisk betydning, Ledelsens ægte interesse 1990 2000

Kvalitet & Kvalitetsstyring Kundebegrebet skal forstås meget bredt: Købere af virksomhedens ydelser/produkter Virksomhedens medarbejdere Virksomhedens ejere Myndighederne Kundekrav / kundeforventninger til leverancen Oplevet leverance Kvalitetsstyring giver først værdi når ligningen X=Y passer på alle kundetyper/stakeholdere og virksomheden tjener penge

PDCA-cirkelen PDCA blev udarbejdet af Walter Shewart(1891- 1967) i 1930' erne, senere blev modellen videreudviklet af Dr. W. Edwards Deming (1900-1993, amerikansk statistiker). 

Modellen betragtes i dag af Japanerne som et væsentligt værktøj i genetableringen af japansk industri efter 2. verdens krig Modellen er en simpel og struktureret tilgang til at lykkes med det man har sat sig for. Modellen omtales også som ledelseshjulet / forbedrings hjulet.

Plan: Lav en strategi, plan, budget for det I ønsker at opnå. Do: Identificer kritiske processer/aktiviteter, fastlæg krav til gennemførelse og fastlæg ansvar for gennemførelse. Check: Identificer de data (KPI’er) der fortæller Jer om I lykkes med Jeres Plan. Fastlæg hvad et tilfredsstillende resultat skal være og hvem der er ansvarlig for at følge op på og rapportere/analysere på disse KPI’er. Act: Med udgangspunkt i Check resultatet - vurder og implementer nødvendige ændringer for at komme tilbage på planen.

Ledelsens udfordringer Strategi, udvikling og opfølgning Budget Økonomi og resultater Produktudvikling Videndeling Implementering af nye produkter Reklamationer Medarbejdere Direktion/bestyrelse

Ledelseshjulet og ledelsens udfordringer Plan Strategiudvikling Budget Fornyelse Udvikling Act Ledelseshjulet Do Implementering Videndeling Produktudvikling Medarbejdere Strategiopfølgning Økonomi & resultater KPI Check

Ledelseshjulet og ISO 9001 Plan Act Do Check Ledelseshjulet og Mål & politikker Organisation og ledelse Forbedringer Korr. handl. Forb. Handl. Act Ledelseshjulet og standarderne Do Data Processer Medarbejdere Intern audit Ledelsens evaluering Check

Det integrerede ledelseshjul Plan Strategiudvikling Budget Mål & politikker Organisation og ledelse Skal understøttes af: Act Fornyelse Udvikling Skal understøttes af: Forbedringer Korr. handl. Forb. Handl. Ledelseshjulet Do Implementering Videndeling Produktudvikling Medarbejdere Strategiopfølgning Økonomi & resultater KPI Check Skal understøttes af: Data Processer Medarbejdere Skal understøttes af: Intern audit Ledelsens evaluering

Implementeret Effektivt Integreret Kvalitet som ledelsesværktøj Hvor skal fokus ligge ? Implementeret Effektivt Integreret

Hvordan bidrager et effektivt ledelsesværktøj Vision Vækst Kundetilfredshed Konkurrenter Hvilken virksomhed ønsker vi at efterlade Mål + Vision Vækst Medarbejderomsætning Kundetil-/afgang Image Integreret Mission Hvorfor er vi her Hvilken værdi ønsker vi at skabe Værdi for kunder, medarbejdere og samfund Strategi Implementeret og effektivt Daglig drift Økonomi Kunder Mission Processer Medarbejdere

Strategi model Ambitionsniveau Strategier Tid Mål Handlinger Vision Strategiområde Mission Indsats i strategiområde

Mål Omsætning skal vokse til ??? Ovenstående økonomiske mål kræver: - Nuværende kunder fastholdes - X nye kunder skal tiltrækkes - Nye services skal udvikles - Markedets bedste medarbejdere skal tiltrækkes For hvert af de mål der opstilles, identificeres de indsatser der skal til for at målet kan realiseres

Hvordan kan et integreret kvalitetsstyringssystem bidrage ? Gennem systemet skal tilvejebringes data (KPI’er), der fortæller noget om, hvorvidt man nærmer sig visionen og realiserer strategien Udviklingen af kundetilfredshed (tilfredshed, loyalitet, mersalg, etc.) Udvikling i nøgletal vedrørende effektivitet (omsætning pr. lønkrone, omsætning pr. kapacitetsomkostning, hastigheden på lageromsætning, etc) Medarbejdertilfredshed (kulturmålinger, ledelsesmålinger, medarbejderomsætning, etc.) Leverandørmålinger (prisudvikling, tidsfrister, fejlleveringer etc.) ”Højdelæggeren” på KPI’erne skal fastlægges I systemet skal fastlægges de krav til virksomhedens processer, der forklarer hvordan målene for de enkelte KPI’er realiseres Interne audits benyttes som et aktivt ledelsesværktøj

Fra tænkning i funktioner … D E

… til tænkning i processer U N D E

Procestankegangen Kunderne tilfredsstilles af resultatet af processer - ikke af afdelinger eller funktioner

Kerneprocesser, ledelses processer og støtte processer Enkelte overordnede definerede processer der tilsammen opfylder organisationens strategi og forretningsgrundlag. Ledelsesprocesser: De processer der omfatter check, act (PDCA) Støtteprocesser: Er ikke direkte indblandet i arbejdet med at opfylde strategi og forretningsgrundlag. Giver kerneprocesserne den nødvendige støtte Bør altid betragtes ud fra kerneprocessernes behov.

Proceslandkort Dansk Standard Ledelses processer: Ledelsens evaluering Intern audit Korrigerende handlinger K U N D E B H O V K U N D E T I L F R S H Certificering Standardisering Videnformidling Støtteprocesser: IT HR Økonomi Kommunikation

Hvad er interessant at se på Antal skift Problemer i forbindelse med skift Gennemløbs tider

Virksomhedens Kvalitets-/miljøstyringssystem SKAL VÆRE Virksomhedens Ledelsessystem