Den Digitale Skole Det Digitale Sprogcenter Hvad – hvorfor – hvordan?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Kollegavejledning i teori
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Sociale medier og læring
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Brug af tablets på Højdevangens skole Skoletjenesten 5 marts 2013.
Digitalisering og medialisering
Vadesteder, ventetider og sorte huller
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Udvikling af mediepædagogisk praksis – med fokus på film og levende billeder 6. Marts 2012.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Læring og uddannelse med mobile medier
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Mediepædagogik og didaktik
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Unge og undervisningens medialisering
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
Digitalisering og medialisering
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Inklusion med læring Hvilke navne??.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Planlægning, proces og evaluering
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
ELæring, andetsprog og integration Digitalisér.dk april Mads Bo-Kristensen Videnscenter for Integration Vejle.
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Præsentationens transcript:

Den Digitale Skole Det Digitale Sprogcenter Hvad – hvorfor – hvordan? Sprogcenter Hellerup 27.3.2012 Mads Bo-Kristensen Uddannelse & Læring Vejle Kommune madbo@vejle.dk www.madsbokristensen.dk Denne PPT ligger på www.e-ledelse.net

Indvandrerlærer 1985 Master i fransk 1988 Lærerkurser i pædagogisk IT 1994 - Ph.d. i multimediedidaktik 2004 VIFIN 2005 e-ledelse 2010 – et metaperspektiv på it i uddannelse Chefkonsulent, Uddannelse & Læring, Vejle Vejle Digitale Skoler 2011 -

Idag En pædagogisk vision Digitale læremidler: Mellem succes og fiasko Det Mobile Vejle: Et interessefællesskab Den Digitale Skole: 3 udfordringer Vejle Digitale Skoler: En vision og en strategi med 7 punkter Kompetenceudvikling: Tæt på praksis It i DSA: Hvad er den andetsdidaktiske værdi af it? Mobil Efteruddannelse: En radikal tænkning SOSU-ordbogen: En ”fornuftig” tænkning Innovation: Hvor vover vi og hvor tager vi det sikre?

Vejle Kommune Fokus på digital uddannelse og borgerservice MobiSticks www.mobisticks.dk Det Mobile Vejle www.detmobilevejle.net Vejle Digitale Skoler www.vejledigitaleskoler.net

Den Digitale Skole En pædagogisk vision Vidensamfundets skole Fremtidsfortælling 7 digitale temaer i fortællingen Digital infrastruktur + udstyr Digitale læremidler Digitale læreformer Digital kommunikation og videndeling Digital ledelse (ledelse af it på skolen) Digital kompetenceudvikling Digital kultur

MobiSticks Hvorfor blev det en succes? www.mobisticks.dk

Det grænseløse sproglab Hvorfor er det ikke blevet en kæmpesucces?

Hvilken it (hardware eller software) er en virkelig blevet en succes? Et spørgsmål Hvilken it (hardware eller software) er en virkelig blevet en succes? Hvorfor? Findes den også på Sprogcenter Hellerup?

Det Mobile Vejle Et interessefællesskab www.detmobilevejle.dk Netværk på tværs af 50 institutioner Mobiltelefoner Smartphones Tablets (iPads osv.)

Tre udfordringer på vej mod Den Digitale Skole IT-anvendelse IT-kultur IT-kompleksitet

IT-anvendelse Måske masser af hard- og software …? Integreret del af skolens undervisning og læring…? Value for money? Eller dyrt og ineffektivt? Økonomisk merværdi ! Hvad er målene – på kort og langt sigt? Pædagogisk merværdi ! Læringsformer, der virker ! En teknisk-rationel tilgang til it på sprogcentret

It-kultur Måske masser af it-materialer og –værktøjer, masser af it-rum (fysisk og på nettet) …? Hvad med it-kulturen? Kultur = Normer, vaner, skikke Integreret del af skolekulturen? / uddannelseskulturen? It-kulturen skal plejes, evalueres, udvikles En humanistisk tilgang til it-ledelse

IT-kompleksitet Stadigt stigende IT-kompleksitet IT-mangfoldighed Videnssamfundets it-former øges konstant Web, mobiler, tabletcomputere, YouTube, etc. Mere intensiv / kompleks kommunikation Kan ikke have styr på alt (videndeling) Kontroltab vs. mestring (Meyer & Bo-Kristensen 2011) En eksplorativ (systemisk) tilgang til e-ledelse

Til de særligt interesserede  Hvordan kan man kategorisere en strategis temaer? It-anvendelse (Et teknisk-rationelt perspektiv) It-infrastruktur og it-udstyr It-læremidler It-læreformer Ledelse! It-kultur (Humanistisk perspektiv) Grundlæggende antagelse Værdier Artefakter It-kompleksitet (explorativt/systemisk perspektiv) Kommunikation og videndeling Kompetenceudvikling

Vejle Digitale Skoler www.vejledigitaleskoler.net En vision og en strategi Den Digitale Skole 2011 – 2015 En formel og en eksplorativ tilgang 7 temaer Hvordan arbejder vi med it på skolerne – eksempler på www.vejledigitaleskoler.net

Kompetenceudvikling Nye former Kompetenceudvikling som udfordring 3 former: http://e-ledelse.net/?p=650 www.digitalkompetence.blogspot.com

Spørgsmål Hvordan lærer du bedst it? Hvordan skal digital kompetenceudvikling se ud hos jer i 2012 - 2013?

Fagdidaktik i Den Digitale Skole ”Didaktisk refleksion, tips til hvordan vi holder fast i fagvinklen dansk som andetsprog i vores refleksion over værdien af digitaliseringen”

Kursistens læring Lærer alene Lærer sammen med andre Lærer det, som er meningsfuldt at lære

Tre perspektiver Individuel læring Social læring Meningsfuld læring Eller: Et kognitivt perspektiv (Piaget, Schmidt 1990, Skehan 1998) Et kollaborativt perspektiv (Vygotsky, Lave & Wenger 1991) Et eksistentielt perspektiv(Jarvis 2006) Eksistentielt perspektiv: (at være i verden, relation, identitet) At være i verden. Frihed, isoloation, døden… vælge, vælge fra Relation (relationel læring) Læring gennem relation!!! – Identitet. Kollaborativt perspektiv Vygotsky: ZNU - zonen for nærmeste udvikling – med anden, + 1 Lave og Wenger: Collaborative learning (mesterlære og læring i praksisfællesskaber) Kognitivt perspektiv Piaget – mest kendt, herunder udviklingstrin, adaptation, akkomodation og assimilation. KENDER! Perceptions- og hukommelsesforskningen Et lidt andet perspektiv Jeg synes = Interesant, fordi det umiddelbart kan omsættes til didaktiske aktiviteter

Et fokus Jeg vælger et perspektiv ud Det kognitive perspektiv perception og hukommelse Kunsten at adskille og at blande - et kognitivt perspektiv - et kollaborativt perspektiv - et eksistentielt perspektiv

Det kognitive perspektiv Eleven besidder allerede viden, færdigheder og værdier ’At lægge mærke til det nye’ Anvendelse af ny viden, nye færdigheder og værdier Forforståelse, opmærksomhed og anvendelse Konkurrerende modeller: Information vs. system ”Social-/ konstruktivisme /-ionisme” Perceptions- og hukommelsesforskningen ”Et lidt andet perspektiv” Jeg synes = Interesant, fordi det umiddelbart kan omsættes til didaktiske aktiviteter = informationsbearbejdsningsmodel, også = mere systemiske modeller

Implikationer for tilrettelæggelse Forforståelse  Før-aktiviteter Opmærksomhed  Hoved-aktiviteter Avendelse  Efter-aktiviteter Kognitivt, kollaborativt og meningsfuldt fokus

Eksemplet ”læseforståelse” i et kognitivt perspektiv Tre typer læseaktiviteter 1. Forforståelse (”før-læsning”) 2. Opmærksomhedsrettelse (”læsning”) 3. Anvendelse (”efter-læsning”) Læseaktiviteter med tablet- Computer? ”Multimodal læsetilegnelse”

Teknologi og sted hjem – ude – hjem Hjemme Ude

Mobil Efteruddannelse En radikal tænkning Et projekt om praksisnær læring Uddannelsesinstitutioner og virksomheder i Region Syddanmark Projektblog: www.mobilearnblog.dk For tidligt ude? ”2013 forhandles kun smartphones” Hvad har vi lært?

Sosu – ordbogen ”Fornuftig” udvikling http://sosuordbogen.dk/ En ordbog på net og mobil (app). Nye forståelser af ordbogsopslag Brugeren kan bl.a. spørge om betydning via facebook og mail.

Mobile medier Smartphones og tabletcomputere (fx iPads) Hvilke andetsprogsdidaktiske muligheder ser I i tabletcomputere og smarthones? Vil jeres kursister få den slags it-udstyr?

Hvad kræver Den Digitale Skole? I forhold til: Digital infrastruktur + udstyr Digitale læremidler Digitale læreformer Digital kommunikation og videndeling Digital ledelse (ledelse af it på skolen) Digital kompetenceudvikling Digital kultur

Innovation Innovation – hvordan går vi til værks? Inkrementel innovation Step-by-step Processen Radikal innovation Alt er åbent for fornyelse