Social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse - et kvalitetsløft til velfærdsområder Ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen og børne- og kulturdirektør i Næstved Kommune PASS’ konference den 3. december 2008
Fremtidens kommunale arbejdsmarked •Krydspres mellem borgerkrav, politiske krav og ressourcer •Rekrutteringsúdfordringer •Fokus på kvalitet •Stigende kompleksitet i opgaveløsningen •Flerfaglighed •Tværfaglighed, der tager afsæt i faglighed
Hvad medvirker uddannelserne til •Sikre kvaliteten i velfærdsydelserne overfor ældre, handicappede og børn •Sikre at ufaglærte eller tillærte bliver faglærte •Sikre fornyelse i kommunerne med opdateret viden fra uddannelserne •Medvirke til at leve op til 95% - målsætningen - uddannelse til alle •Sikre at vi på sigt har få ufaglærte på området
Uddannelserne skal •Udvikle nye læringsformer •Være opdaterede med den seneste indenfor det pædagogiske, sociale og sundhedsmæssige område. •Sikre sammenhæng mellem teori og praksis •Sikre muligheder for unge •Sikre muligheder for voksenlærlingeforløb mede merit •Udvikles sammen med aftagerne
Kvalitets- udvikling Kompetence- udvikling Organisations- udvikling
Jobudvikling Intern læring Efteruddann else Uddannelsessamtale Kompetencekrav Uddannelsesplan
Praksis UddannelserForskning Videncenter- funktionen
Specielt om den pædagogiske assistentuddannelse •Fokus på kvalitet og professionalisering af det pædagogiske arbejde •Mange veje til faglighed – PAU er en trædesten •Behov for merit mellem arbejdslivskompetence ( realkompetence) og uddannelse •Sammenhængende praktikperioder og arbejdsværdi •Udvidede arbejdsfelter i ny lov
PAU fortsat •Merit mellem PAU og pædagoguddannelsen •Behov for en sammenhængende praktik også for folk med arbejdserfaring på området •Behov for samarbejde og en vejledning •Lønforhold •Kommunalt ejerskab – indfasningsudfordringer –trepartsaftalen. •Samspil med uddannelsesinstitutionerne Institutionsstruktur – nærhed og kvalitet