Undervisningsevaluering Pædagogisk Inspirations Projekt Jesper Nymann Madsen Marselisborg Gymnasium
Program Pædagogisk Inspirations Projekt Evaluering af undervisningen Kvalitetssikring Skolen som organisation Hvordan sikres kvaliteten Via åbenhed Evaluering i undervisningen Hvordan bruges evaluering i undervisning Manipulativ evaluering
Kvalitetssikring af undervisningen Organisationsstrukturer Kvalitetssikring afhænger af hvad der skal kvalitetssikres Det almene gymnasiums organisation forandre sig Mintzbergs Organisationsformer Den simple struktur Maskinbureaukratiet Adhockratiet Divisionaliserede form Fagbureaukratiet
Kvalitetssikring af undervisningen Organisationsstrukturer Den simple struktur Direkte overvågning Ringe specialisering Simple, dynamiske omgivelser (håndværksmesteren) Medarbejdere Ledelsen
Kvalitetssikring af undervisningen Organisationsstrukturer Maskinbureaukratiet Standardisering af arbejdsprocesser Simple, stabile omgivelser (f.eks. luftfartsselskab) Ledelsen Administration Medarbejdere
Kvalitetssikring af undervisningen Organisationsstrukturer Divisionaliserede form Standardisering af produkter Mellemledergruppen Typisk mange afdelinger med stor selvbestemmelse Ledelsen Mellemledere Afdelinger
Kvalitetssikring af undervisningen Organisationsstrukturer Adhockratiet Gensidig tilpasning Ekspertstyret Megen horisontal specialisering Komplekse og dynamiske omgivelser Ledelsen Mellemledere (eksperter) Stor selvstændighed
Kvalitetssikring af undervisningen Organisationsstrukturer Fagbureakratiet Standardisering af færdigheder Produktionskernen er de faguddannede Folk ved hvad de skal, pga. en tradition/virksomhedsånd Ledelsen Mellemledere Mellemledere Administration
Kvalitetssikring af undervisningen Organisationsstrukturer Det almene gymnasium er traditionelt opbygget som et fagbureakrati Standardisering af færdigheder Hver lærer har sine fag Horisontal specialisering Faglige diskussioner finder sted indenfor faggrupperne Kvalitetssikring Fag-traditionerne har holdt fagene og lærerne på plads
Kvalitetssikring af undervisningen Organisationsstrukturer Reformen har bragt: Meget større vægt på tværfaglighed AP, NV og ikke mindst AT Men også den fagspecifikke undervisning Lærerne er afhængige af hinanden på tværs af fagtraditioner Forholdsvis stabil struktur Nok ændringer, men ånden i reformen bliver
Kvalitetssikring af undervisningen Organisationsstrukturer Ændringer i det almene gymnasium Ledelsen Den fagspecifikke undervisning Den tværfaglige undervisning Administration Lærerteams bliver en slags projektledere
Kvalitetssikring af undervisningen Organisationsstrukturer Når organisationen ændre sig må den måde man kvalitetssikre på ændres! Fag-traditionerne er ikke længere nok Kvalitetssikring kan ikke længere afhænge af fagtraditioner Måske opstår der nye tværfaglige traditioner…???
Evaluering og Kvalitetssikring Hvordan gør andre Kvalitetssikring i Divisionaliserede organisation Ny lærerrolle i lærerteams… kan vi det?
Evaluering og Kvalitetssikring via kontrol Kollegaer Lærerteams Inspektorer Rektor Lærerens undervisning Bestyrelsen Ministeriet Elevernes læring
Evaluering og Kvalitetssikring Åbenhed Hvordan har andre gjort Gøre det synligt for alle hvad der foregår Sygehuse Dokumentation for alt Sygeplejejournaler Sikring gennem arbejdsgange Ansvarsplacering Forsøg på at sikre gennemsigtighed på alle områder
Evaluering og Kvalitetssikring Åbenhed Total åbenhed Ikke noget med at gemme studieplaner i dybe links Alle lektier + program for alle timer (så de er lette at finde) Dokumentation og mål for alt Specifikke Målbare Accepterede SMARTE Realistiske Tidsfastsatte Entydige
Evaluering og Kvalitetssikring Åbenhed Kvalitetssikring via Åbenhed Wikipedia – man bliver opmærksom på fejl Over syv millioner artikler Alle kan bidrage og redigere en hvilken som helst artikel 46.800.000 (x2 forskellige) øjne1 er bedre end 2 – det sikre kvalitet 1i maj 2007 (se E-consultancy reports (9th July))
Evaluering og Kvalitetssikring Åbenhed Kvalitetssikring via Åbenhed er meget bedre (og meget mere tidssvarende) end kvalitetssikring via kontrol
Program Kvalitetssikring af undervisningen Evaluering i undervisningen Skolen som organisation Hvordan sikres kvaliteten Via åbenhed Evaluering i undervisningen Hvordan bruges evaluering undervisning Manipulativ evaluering
Evaluering og Kvalitetssikring Faglig Evaluering Ved begyndelsen/efter af et NV forløb Hvordan måles styrken af et jordskælv Hvad er en tværbølge Hvad er en p-bølge ….
Evaluering og Kvalitetssikring Læring – Manipulativ evaluering Undersøgende Vi ønsker at flytte eleverne Vi ønsker at finde ud af noget nyt Undervisende
Evaluering og Kvalitetssikring Læring – Manipulativ evaluering Alle undersøgelser påvirker det der undersøges Nørd h >> 1 For mennesker der evalueres
eller måske Motipulation Programerklæring Undervisningsevaluering UnderVisningsEvaluering OverbeVisningsEvaluering Manipulativ Evaluering eller måske Motipulation Manipulation Motivation
Evaluering og Kvalitetssikring Læring – Manipulativ evaluering Udnyt påvirkningen Spørgsmålenes fineste opgave er at få eleverne til at tænke på en bestemt måde Åbne spørgsmål – meget svært at styre! Styrker måske selvstændighed innovation Lukkede spørgsmål eks. multiple choice et endeligt antal svarmuligheder
Evaluering og Kvalitetssikring Læring og Blooms taksonomier Eksperimentet Vælg et vanskeligt område Refleksion over egen læring Hvad påvirker min læring Hvornår lærer jeg bedst Det affektive område (holdninger). 5. Personliggørelse 4. Organisere værdier 3. Værdsætte 2. Reagerer på 1. Modtage
Evaluering og Kvalitetssikring Elevens selvrefleksion 1.) Hvor oplagt var/er du i dag i timen (skriv et tal): 1 2 3 4 5 Meget uoplagt. Jeg sover indeni, Jeg gider ikke rigtigt Uoplagt. Jeg kæmper for at holde koncentrationen NogenlundeJeg falder fra nogle gange, men for det meste er jeg med. Ret oplagt. Jeg er med hele tiden, men ikke hele tiden super fokuseret. Super Oplagt. Jeg var hele tiden fuldt opmærksom på, hvad der foregik i undervisningen
Evaluering og Kvalitetssikring Elevens selvrefleksion 2.) Hvor åben/modtagelig var/er du i dag i timen (skriv et tal): 1 2 3 4 5 Jeg er helt lukket. Jeg kan ikke modtage noget nyt i dag. Jeg er næste helt lukket. Kun meget lidt påvirker mig. NogenlundeJeg får noget nyt ind, men er i perioder ret lukket. Ret åben. Jeg tager nyt stof ind, men fanger måske ikke det hele. Helt åben. Jeg var hele tiden fuldt åben og deltagende. Undervisningen påvirkede mig meget.
Evaluering og Kvalitetssikring Elevens selvrefleksion 3.) Hvordan var/er din kropsstilling i dag i timen (skriv et tal): 1 2 3 4 5 Jeg hænger slapt på stolen eller over bordet. Jeg har spagetti ryg og glider ned i stolen i en lidt søvnig stilling. Jeg sidder nogenlunde ret på stolen, men glider nogle gange ned i en mere slap stilling. Jeg sidder det meste af tiden ret på stolen. Jeg sidder hele tiden ret på stolen.
Evaluering og Kvalitetssikring Elevens selvrefleksion 4.) Hvordan reagerede/reagerer jeg i dag, når en anden elev sagde/siger noget rigtigt (skriv et tal): 1 2 3 4 5 Min første indskydelse er: Den stræber. Jeg påvirkes ikke af det. Jeg er neutral Min første indskydelse er: Godt for ham/hende Min første indskydelse er: God sagt. Min første indskydelse er: Super, det var rigtigt, der lærte vi noget
Evaluering og Kvalitetssikring Elevens selvrefleksion 5.) Hvordan reagerede/reagerer jeg i dag, når en anden elev sagde/siger noget forkert (skriv et tal): 1 2 3 4 5 Min første indskydelse er: Den idiot. Jeg påvirkes ikke af det. Jeg er neutral Min første indskydelse er: Lad ham lige prøve igen. Min første indskydelse er: Gad vide hvad svaret så er. Min første indskydelse er: Ok, hvad kan det så være, hvorfor sagde han det han gjorde.
Evaluering og Kvalitetssikring Elevens selvrefleksion 6.) Hvorfor stillede jeg selv et spørgsmål (skriv et tal): 1 2 3 4 5 For at vise kammeraterne, at jeg er dygtig og aktiv For at vise læreren, at jeg er dygtig og aktiv For at tvinge undervisningen videre. For at se om jeg har forstået, hvad der foregår. For at forsøge at se stoffet i en ny og større sammenhæng.
Evaluering og Kvalitetssikring Elevens selvrefleksion 7.) Hvis læring i klassen måles på en skala fra 0 til 10, hvor 0 er det absolut dårligste, og 10 det absolut bedste, hvilket nummer ville du så give klassens læringsmiljø i dag. 8.) Hvis læring måles på en skala fra 0 til 10, hvor 0 er det absolut dårligste, og 10 det absolut bedste, hvilket nummer ville du så give din egen læring i dag. 9.) Hvis læring måles på en skala fra 0 til 10, hvor 0 er det absolut dårligste, og 10 det absolut bedste, hvilket nummer ville du så give klassekammeratens læring i dag. (hvilken kammerat der er tale om, står på dit papir)
Evaluering og Kvalitetssikring Elevens selvrefleksion Anne Stine 1 26 → 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Ditte Sofie T 23 Helle Josefine Ida Line M 16 Jacob Josefin 4 2 4 3 1 4 4 2 8 7 Selvrefleksion
Evaluering og Kvalitetssikring Elevens selvrefleksion Det vigtige er selv-reflektionen. …men når jeg nu har data… Statistik Anne har 10 gange selv vurderet sit læringsniveau Andre elever har 10 gange vurderet Annes læringsniveau Stemmer Annes vurdering med de andres??
Evaluering og Kvalitetssikring Elevens selvrefleksion Elevens egen gennemsnitlige vurdering Relativ forskel Klassens gennemsnitlige vurdering
Evaluering og Kvalitetssikring Elevens selvrefleksion Statistik Anne har 10 gange selv vurderet sit læringsniveau Anne har 10 gange vurderet en anden elevs læringsniveau Hvordan ligger Anne i klassen efter hendes egen mening?
Evaluering og Kvalitetssikring Elevens selvrefleksion Elevens egen gennemsnitlige vurdering af sig selv Er denne elev over middel?? Relativ forskel Er denne elev under middel?? Elevens gennemsnitlige vurdering af andre elever i klassen
Evaluering og Kvalitetssikring Opgaver der venter 1.) Hvor oplagt var du/kammeraten i timen i dag 2.) Hvor åben var du/kammeraten i timen i dag 3.) Hvor aktiv var du/kammeraten i timen i dag 4.) Hvordan vurderer du/kammeraten din egen læring i timen i dag 5.) I hvor høj grad har du/kammeraten selv haft medansvar for timen i dag. Det er lærerens skyld Det er synd for mig
Evaluering og Kvalitetssikring Slut