Socialpsykiatrisk Seminar 2006 Oksbøl

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
WHO`s definition af selvmord
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
Selvskadende adfærd og prostitution.
Dansk Selskab for Addiktiv Medicin d
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Vold mod mænd - I hjemmet
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Psykoedukation til unge i OPUS
Ved sous- chef Said Akrim
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Trygge og udviklende fængsler (og samfund) Samarbejde mellem indsatte, ansatte, ledelse, Kasper, mig og jer…
ADHD- også alt det andet !
Selvopfattelse.. STIGMA
Det fælles mål At borgere med kroniske sygdomme opnår den højeste grad af livskvalitet med størst muligt ansvar for og indflydelse på eget helbred.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 2: Hvad er emotionelt ustabil personlighedsstruktur
Bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
- støttet af Egmont Fonden
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Støvring den 11. september 2007
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Sårbarhed hos børn og unge
Selvmordsadfærd Selvskadende adfærd
Sexuel udvikling Anette Løwert.
Sexualitet ved svær psykisk sygdom
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Disposition Præsentation af emne Mobning
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Personligheds-forstyrrelser / Borderline
Bent Kawa 2004 © Ungdomspsykiatrisk Afdeling Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup Unge, psykiatri og misbrug Bent Kawa overlæge Sept 2004.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Angst & OCD ? ”Koncert mod Angst” Hvad er …. Viborg Musiksal
Stress En folkesygdom?.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
At være pårørende til et menneske med affektiv bipolar lidelse
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 2 – Skizofreni, symptomer, årsager og forløb Undervisere:
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Beskæftigelsesråd Syddanmark Ove Gaardboe ”Hvornår er man syg og hvornår er man rask?” Hvor lang tid varer en influenza? Hvorfor kom de mon i dag?
Hvad er det? Hvordan kan det forstås? Hvad kan man gøre for at hjælpe? Bjarne Yde Ledende sygeplejerske Regionspsykiatrien Silkeborg Angst & OCD.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Program Tanker siden sidst
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Hver 5. ung – eller unge – på kanten Kollektivt ansvar?
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Seksualitet.
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
ÅRSAGER TIL DEPRESSION:
Præsentationens transcript:

Socialpsykiatrisk Seminar 2006 Oksbøl 15.3.2006 Bent Kawa Overlæge Børne og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup

Unge med sindslidelse og misbrug Selvdestruktiv adfærd Selvmedicinering Coping strategy Bulimi Cutter/ snitter

Kende sig selv- NORMALE - NEUROTISKE 1. ARBEJDE & KÆRLIGHED 2. KAPACITET Kende sig selv- Søge erkendelse - Evne at være alene - Tåle Intimitet Kunne fastholde venskaber - Være kreative - 3. HELE SELV-OBJEKT RELATIONER (Objekt konstans) Integration/identitet - Gøre onde eller gode ting og stadig forblive den samme. 4. HOVEDTEMAER Formå seksualitet Formå konkurrence/udfordringer At blive sikker på sig selv omkring sin seksualitet og formåen.

Like to spend time alone Personlighedstyper Extrovert Extrovert style Talkative and open Show emotions Act before thinking Like to be with people Introvert Introvert style Quiet, thoughtful Keep emotions private Think before acting Like to spend time alone

Borderline Personlighedsforstyrrelse Del-objekt Relationsenheden Gode/belønnende del-enhed Del-objekt-repræsentation Et maternelt del-objekt, som tilbyder belønning for regressiv og klyngende adfærd Affekt Føler sig godt tilpas, bliver taget af, bliver holdt af, bliver ”madet”, fællesskab Del-selv-repræsentation Oplever sig som det gode, passive barn Enestående og speciel/grandios Onde/aggressive del-enhed Del-objekt-repræsentation Et maternelt del-objekt, som trækker sig, er vred og kritisk overfor tiltag i retning af separation-individuation Affekt Forladthedsdepression: raseri, suicidal depression, panik, håbløshed. Hjælpe-løshed, tomhed, skyld Del-selv-repræsentation Oplever sig som utilstrækkelig, slem, grim, umulig etc.

Skizoid Personlighedsforstyrrelse Del-objekt Relationsenheden Defensive (herre-slave) del-enhed Del-objekt-repræsentation Et maternel del-objekt som er manipulerende, tager over, er herre og kun ønsker at bruge og ikke relatere Affekt I fængsel, men i kontakt, er synlig, ikke fremmedgjort Del-selv-repræsentation Oplever sig dependent, slave for objektet og et offer Aggressive (eksil) del-enhed Del-objekt-repræsentation Et maternelt del-objekt, som er sadistisk, farligt, devaluerende, depriverende og svigtende Affekt Forladthedsdepression: depression, vrede, ensomhed, fortvivlelse og frygt for kosmisk ensomhed Del-selv-repræsentation Oplever sig fremmedgjort, i eksil, isoleret men selvstændig til selvtilstrækkelig

Terapeutisk alliance Konfrontation En reel gensidig enighed mellem patienten og terapeuten om at arbejde sammen i forbindelse med at hjælpe patienten til at fungere bedre gennem bedre forståelse og kontrol af sig selv. Konfrontation At man på en empatisk, men fast og vedholdende måde demonstrerer de benægtende selvdestruktive aspekter af patientens forsvarsprægede adfærd.

Interventionsteknik Borderline Grænsesætning Realitetstestning Klarifikation Tydeliggøre konsekvenser af maladaptive tanker, følelser og handlinger Konfrontation Stille spørgsmål ved berettigelsen af de maladaptive tanker, følelser eller handlinger Tolkning ”Her og nu”

  Det skizoide dilemma Terapeutisk alliance: Sikkerhed og neutralitet Tolke det skizoide dilemma: For tæt/for fjern Kompromis Selv turde ændre  

Skizoid og Avoidant personlighedsforstyrrelse Kommunikation og behandling Konklusion Målet det samme: Terapeutisk alliance Skabelonen er den samme (grænsesætning, realitetstestning, klarifikation, konfrontation, tolkning her & nu) Men bevidst tilpasset kommunikation alt efter om vedkommende er introvert eller ekstrovert personlighedsforstyrret Ved introvert inkorporere det ”skizoide dilemma”

Borderline (DSM IV) Diagnostiske karakteristika: .De har et mønster af intense og ustabile relationer til andre mennesker, karakteriseret af skiftevis overdreven idealisering eller devaluering..Identitetsforstyrrelser. Der er et udtalt og vedvarende ustabil selvopfattelse og selvbillede. .De gør sig voldsomme anstrengelser for at undgå at blive svigtet – det være sig reelt eller på fantasiplan. De er impulsive på mindst to områder, som potentielt er selvdestruktivt (for eksempel sex, spiritus eller stoffer, mad, penge m.m.). Tilbagevendende selvmordsforsøg eller selvmordstrusler eller selvskadende handlinger. . Stemningsmæssig ustabile ( for eksempel intens vredladne, irritable eller angste – ofte varer det kun timer og sjældent mere en par dage) .Kronisk oplevelse af tomhed. .Uforudsigelig intense vredesudbrud eller problemer med at kontrollere vreden ( for eksempel voldsomt temperament, konstant vrede, hyppige fysiske konflikter) .Forbigående stress udløste vrangforestillinger eller alvorlige svigt i opfattelsen af virkeligheden.

Differentiere: stammeadfærd Mode ( piercing, tatovering) Seksuel tilfredsstillelse Vise sig , være Cool

Selvmordsforsøg/ selvskadende adfærd Maladaptiv coping – en måde at holde sig i live på Selv om de senere forsøger at begå selvmord, vil det ofte være med en metode som er forskellig fra deres foretrukne metode til at skade sig selv

Selvskadende adfærd Definition: En handling hvormed man forsøger at ændre sit humør ved at påføre sig en fysisk skade, der er alvorlig nok til at forårsage vævsskade på ens krop

Selvskadende adfærd Som regel ikke suicidale Ofte i forbindelse med stress eller belastninger Fra overfladiske snitsår til meget alvorlige sår som giver permanente ar

Selvskadende adfærd Indikerer at de i deres udvikling ikke fik lært at håndtere overvældende følelser eller stress En form for ”coping” Bruges til at forblive rolige, have kontrol eller blot at føle noget

Typical methods of self-harm include: Cutting, usually with razor blades but any sharp implement can be used Scratching with the finger nails, safety pins or drawing tacks Burning either with physical heat or causing chemical burns with caustic substances Hitting with the fists, often to the legs or chest Pinching with the fingers, either repeatedly or until bruising occurs

Gnawing at flesh, biting until blood drawn or bruising occurs Self-harm (cont) Gnawing at flesh, biting until blood drawn or bruising occurs Head banging Poisoning by ingesting small amounts toxic substances, enough to cause some pain and discomfort Wound interference, preventing cuts from healing Medication abuse, without intending to die

Lindrende Føle smerte udvendigt i stedet for indeni håndtere følelser Udtrykke vrede mod sig selv At føle sig i live og tilstede

En måde at kommunikere For at fortælle folk at de behøver hjælp For at få folks opmærksomhed For at fortælle at de behøver at være på et hospital

Få folk til at reagere på deres handlinger For at få omsorg For at få andre til at føle sig skyldige For at skræmme folk væk For at komme væk fra stress og ansvar For at manipulere situationer eller folk

Forekomst: ?? Måske 1 ud af 10 teenagers langt flest piger ( 7 gange flere)

NOTE: This section contains potentially distressing material. What Self Injury Is NOTE: This section contains potentially distressing material. If you self-injure now or have in the past, please make yourself safe before reading this section; it may intensify your urge to harm. Favazza (1998) states, quite definitively, that . . . self-mutilation is distinct from suicide. Major reviews have upheld this distinction. . . A basic understanding is that a person who truly attempts suicide seeks to end all feelings whereas a person who self-mutilates seeks to feel better.

Favazza (1998) notes that only recently has it become generally recognized that self-harm is a morbid form of coping, one which is often turned to when suicide seems inescapable. He writes that "traditionally it has been trivialized ([delicate] wrist cutting), misidentified (suicide attempt) and regarding solely as a symptom of borderline personality disorder.

Selvskadende adfærd Kan være vanedannende Forekommer langt hyppigere hos kvinder end hos mænd Ses ofte hos perfektionistiske, dårligere til at håndtere eller udtrykke intense følelser. Er typisk utilfredse med med dem selv og deres krop Starter ofte i adolescensen og fortsætter i voksenalderen Ofte veluddannede og fra middel eller overklassen

Hvorfor får selvskadende adfærd en til at føle sig bedre Reducerer fysiologisk og psykologisk spænding øjeblikkeligt Nogle mennesker har aldrig lært at håndtere/ cope situationer Neurotransmittere Serotonin / endorphiner

Teorier Selvskadende adfærd frigør endorphiner ( som også frigøres af f.eks kokain og alkohol.) Handlingen løsner den emotionellle spænding (forstærker adfærden) Følelserne som fører til handlingen svarer til dem som en misbruger oplever ved abstinens ( angst, anspændthed, agitation og vrede ). Som ved et fix opleves velbehag ved den fysiske smerte. Selvskadende adfærd bliver ofte en obsessiv-compulsiv handlemåde – og uanset talrige forsøg på at holde op, fortsætter deres adfærd i voksenalderen.

Debut Den første selvskadende handling sker ofte mellem 10 og 16 års alderen, ofte i forbindelse med væsentlige ændringer i den unges liv, eller en familiehistorie med vold og misbrug. Adfærden fortsætter ofte uden kontrol eller behov for opmærksomhed. Der er et ønske om at omsætter følelsesmæssig smerte til en fysisk, mere kontrollerbar, smerte – samt til det beskrevne misbrugsagtige mønster

Behandling Ikke tilladt – farligt, hæmmende, destruktivt, vanedannende Lære andre måder at ”cope” på a) afledning eller bryde mønstret: dans, male, yoga, fysisk aktivitet, udtrykke sig selv b) udløsende faktorer – her og nu Afdække evt årsager

Forsvar One day ( en skønne dag) Her og Nu If Not ( hvis bare ikke…)

Professionel hjælp Hvis man som behandler har det dårligt med selvskadende adfærd : chokeres,vrede, frygt, afsky – videre henvise. Men gøre opmærksom at det bunder hos en selv. Deres adfærd er som regel en reaktion på en følelsesmæssig konflikt og sædvanligvis ikke med hensigt på at frustrere behandlere

Behandling akut Behandle deres skade, uden restriktioner, straf eller ironi Hvis de er i ro, så anbefale eller henvise til hjælp – men ikke lange psykologiske udredninger i den fase (smede medens jernet er koldt)