- bliv klar til den virkelige verden!
Hvad kommer I til at høre noget om? Den internationale dimension Nogle gør det... Vi skal alle gøre det... Kan vi overhovedet lade være med at gøre det...? Det internationale bidrag til ungemiljøerne Og hvad gør vi så? Find samarbejdspartnere! Formalia Økonomi Ansøgning Vi løfter i flok, eller gør vi? Common values – values in common – Et comenius projekt Etwinning Bliv klogere og lad din nysgerrighed pirre!
Nogle gør det...
Vi skal alle gøre det... Unge mennesker i dag er født ind i og vokser op i en globaliseret verden. Hvis ikke folkeskolen medtager dette aspekt af den virkelighed, vi skal uddanne børn til at begå sig i, så opfylder vi ikke Folkeskolens Formål § 1; “...giver dem forståelse for andre lande og kulturer...”.
”Jamen, man kan da ikke undervise internatinalt i sløjd!”
Jo, det kan man og det skal man. “Eleverne skal arbejde med at.... fremstille forskellige genstande med inspiration fra andre kulturer og historiske perioder.” (Citat fra Fælles Mål 2010; Sløjd, slutmål for 4./5./6./7. kl.)
Kan I overhovedet lade være... “Bring verden ind i undervisningen, og så tager eleverne den undervisning med sig ud i verden”.
Bidraget til ungemiljøerne! Globalisering IT i undervisningen Autenticitet
Og hvad gør vi så? Find samarbejdspartnere! Etwinning Kontaktseminar Formalia Hvad skal man huske? Hvem skal/kan man snakke med? Hvad må man og hvad må man ikke? Husk projekternes ånd! Økonomi Ansøgningen
Vi løfter i flok, eller gør vi? International koordinator Internationalt udvalg International målsætning International læseplan
Højmes internationale målsætning. Videns- og handlemål Kende til livsvilkår og kulturer i andre dele af verden. Kan anvende fremmedsprog i kommunikative sammenhænge. Anvende IT færdigheder i kommunikation med elever fra andre lande. Kunne samarbejde på tværs af kulturer og landegrænser. Personlig udvikling Opnå kulturel indlevelsesevne. Acceptere andre værdinormer. Udvikle mod og lyst til at møde det ukendte.
Common values – values in common Partnerne
Common values – values in common Det daglige samarbejde På elev- og lærerplan: Videokonference Mailudvekslinger Den virtuelle platform – blogs, hjemmesider Undervisningsplanlægning Postkort Vidensdeling
REJSERNE! Udvælgelsen i de forskellige lande Praktisk fordeling af opgaver Tilrettelæggelse og planlægning Rækkefølgen: Finland, Spanien, England, Danmark. Værtsfamilier Uge 13 i Oulu, Finland Program:
Tuesday / Tiistai: Pupils / OppilaatTeachers / Opettajat Project Work: Equality/Inclusiveness Projektityötä Project Work: Equality/Inclusiveness Projektityötä Lunch in the school cafeteria/ Ruokailu Lunch in the school cafeteria/ Ruokailu Departure from school by bus to a city tour and to City Hall Luokilta kaksi edustajaa mukana, muilla suomalaisilla oppilailla jatkuu koulu lukujärjestyksen mukaan Departure from school by bus to a city tour and to City Hall Lähtö kaupungintalolle A Tour of City Hall: Riikka Moilanen, Chairman of City Council Kaupungintalon esittelyä: Riikka Moilanen, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Valve – The Culture Centre of Young People in Oulu Valveen esittely Library of Oulu City Library of Oulu City/ Kirjastoesittely Marketplace and Market Hall Marketplace and Market Hall/ Tori ja kauppahalli City Tour Ritaharju School about 16.00Back to school
En verden af muligheder... For enkelt elever; Studieophold mellem 3 mdr. og hele skoleår. For grupper af elever; Udveksling og samarbejde med klasser fra andre lande. For enkelt lærere; Praktikophold hos partnerskoler. Comeniusassistent på udenlandske skoler. For grupper af lærere; Et partnersamarbejde kan foregå mellem elever, men også som udveksling blandt lærerne.
Hvor Where Wo denn Jossa Donde ??????????????????????????????? Styrelsen for international uddannelse: Find samarbejdspartnere:
ASK AWAY!