- bliv klar til den virkelige verden!. Hvad kommer I til at høre noget om?  Den internationale dimension  Nogle gør det...  Vi skal alle gøre det...

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
COMENIUS NAGOLD BRIEF PRESENTATION OF THE SCHOOLS FROM THE PROJECT COMENIUS.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Global undervisning.
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
UDVEKSLINGSMØDE 16. FEBRUAR 2010 Jørgen Helstrup International Koordinator + Gæst!
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
V ELKOMMEN TIL ÅRSMØDE Kollerup Skole Tirsdag d. 11. juni 2013.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Inspirationseftermiddag ”Fra årsplan til elevplan”
”FRA SYGEFRAVÆR TIL ARBEJDSEVNE” 27. FEBRUAR 2013 KONFERENCE TORVEHALLERNE I VEJLE Sund By Sekretariatet.
International Linje.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Den internationale dimension i folkeskolen
ETwinning - skolepartnerskaber i Europa Spring Day og ”Internationalt” på EMU Sønderborg 30 januar 2008 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI-C
Internationalt arbejde på. Dalby skole Skolens historie i tal • ELEVER PÆDAGOGISK PERSONALE •1998/1999 – •1999/2000 – •2000/2001 – 230.
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Den åbne skole.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Velkommen til valgmøde
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Sommerlejr 2012 Dag for dag.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Internationalisering er en naturlig del af studieretningsfagene engelsk, fransk og samfundsfag, da der stiftes bekendtskab med sprog, samfundsforhold.
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
 2 elever fra hver klasse fra 4. klasse og op.  2 hold, et hold pr halv år.  Samme organisering som et elevråd.  Kort ansøgning.  Klasselærere er.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
IT i undervisningen.
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Udskolingen.
UDVEKSLINGSMØDE 19. NOVEMBER 2013
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Internationalisering i Kolding Kommunes skolevæsen Et eksempel fra Vejstrup og Hejls Skoler – nu sammenlagt til Sjølund-Hejls Skole.
Studiepraktik Program:
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Csaudk 1 NOV 2010 DATALOGISK INSTITUT DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET KANDIDATORIENTERING 1. Nov 2010.
Om studer i udlandet v/ Glenn Kaiser 5. oktober 2011.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
0.årgang 2012/ årgangs struktur - Hverdagen på 0.årgang.
Internationale aktiviteter Hvorfor? Og hvordan? Helle Bukh tlf.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Johnny Jensen CI · Centereftermiddag 16. april 2002 Den internationale dimension Hvorfor og hvordan? Ny Carlsberg Vejens Skole Skolen i Charlottegården.
Anna Larsen & Louise Skjoldager Internationale Koordinator & Career Service Center.
Forsøg med it-eksamen Virksomhedsøkonomi International økonomi Afsætning.
Internationalt arbejde i skolen Kolding 26. februar 2009 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI C
Rundt om projekter og fondsmuligheder Roskilde Bibliotekerne 26. aug v/ Roskilde Bibliotekernes Projektsekretariat Anne Kathrine Skibelund
Den internationale dimension i skolen Hindsholmskolen i Kerteminde 250 elever 25 lærere International dimension siden
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Side 1 Comenius Individuel elevudveksling. Side 2 Program 1.Generelle oplysninger om Comenius individuel elevudveksling 2.Kontaktlærer- mentorordningen.
De seks bedste billeder fra gruppen
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
Styrelsen for Universiteter og Internationalisering International vejledning Efterskolernes Vejlederkonference september 2012 Birtha Theut, Euroguidance.
 Niels K. Kristensen  Lærer og int. Koordinator  Fjordbakkeskolen, Fredericia.
Frederikshavn Kommune 23. nov. 2016
Tag på udveksling!.
DEICHMANSKE BIBLIOTEK – For de årige.
Præsentationens transcript:

- bliv klar til den virkelige verden!

Hvad kommer I til at høre noget om?  Den internationale dimension  Nogle gør det...  Vi skal alle gøre det...  Kan vi overhovedet lade være med at gøre det...?  Det internationale bidrag til ungemiljøerne  Og hvad gør vi så?  Find samarbejdspartnere!  Formalia  Økonomi  Ansøgning  Vi løfter i flok, eller gør vi?  Common values – values in common – Et comenius projekt  Etwinning  Bliv klogere og lad din nysgerrighed pirre!

Nogle gør det...

Vi skal alle gøre det... Unge mennesker i dag er født ind i og vokser op i en globaliseret verden. Hvis ikke folkeskolen medtager dette aspekt af den virkelighed, vi skal uddanne børn til at begå sig i, så opfylder vi ikke Folkeskolens Formål § 1; “...giver dem forståelse for andre lande og kulturer...”.

”Jamen, man kan da ikke undervise internatinalt i sløjd!”

Jo, det kan man og det skal man. “Eleverne skal arbejde med at.... fremstille forskellige genstande med inspiration fra andre kulturer og historiske perioder.” (Citat fra Fælles Mål 2010; Sløjd, slutmål for 4./5./6./7. kl.)

Kan I overhovedet lade være... “Bring verden ind i undervisningen, og så tager eleverne den undervisning med sig ud i verden”.

Bidraget til ungemiljøerne! Globalisering IT i undervisningen Autenticitet

Og hvad gør vi så?  Find samarbejdspartnere!  Etwinning  Kontaktseminar  Formalia  Hvad skal man huske?  Hvem skal/kan man snakke med?  Hvad må man og hvad må man ikke?  Husk projekternes ånd!  Økonomi  Ansøgningen

Vi løfter i flok, eller gør vi?  International koordinator  Internationalt udvalg  International målsætning  International læseplan

Højmes internationale målsætning. Videns- og handlemål  Kende til livsvilkår og kulturer i andre dele af verden.  Kan anvende fremmedsprog i kommunikative sammenhænge.  Anvende IT færdigheder i kommunikation med elever fra andre lande.  Kunne samarbejde på tværs af kulturer og landegrænser. Personlig udvikling  Opnå kulturel indlevelsesevne.  Acceptere andre værdinormer.  Udvikle mod og lyst til at møde det ukendte.

Common values – values in common Partnerne

Common values – values in common Det daglige samarbejde På elev- og lærerplan:  Videokonference  Mailudvekslinger  Den virtuelle platform – blogs, hjemmesider  Undervisningsplanlægning  Postkort  Vidensdeling

REJSERNE!  Udvælgelsen i de forskellige lande  Praktisk fordeling af opgaver  Tilrettelæggelse og planlægning  Rækkefølgen: Finland, Spanien, England, Danmark.  Værtsfamilier  Uge 13 i Oulu, Finland  Program:

Tuesday / Tiistai: Pupils / OppilaatTeachers / Opettajat Project Work: Equality/Inclusiveness Projektityötä Project Work: Equality/Inclusiveness Projektityötä Lunch in the school cafeteria/ Ruokailu Lunch in the school cafeteria/ Ruokailu Departure from school by bus to a city tour and to City Hall Luokilta kaksi edustajaa mukana, muilla suomalaisilla oppilailla jatkuu koulu lukujärjestyksen mukaan Departure from school by bus to a city tour and to City Hall Lähtö kaupungintalolle A Tour of City Hall: Riikka Moilanen, Chairman of City Council Kaupungintalon esittelyä: Riikka Moilanen, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Valve – The Culture Centre of Young People in Oulu Valveen esittely Library of Oulu City Library of Oulu City/ Kirjastoesittely Marketplace and Market Hall Marketplace and Market Hall/ Tori ja kauppahalli City Tour Ritaharju School about 16.00Back to school

En verden af muligheder... For enkelt elever; Studieophold mellem 3 mdr. og hele skoleår. For grupper af elever; Udveksling og samarbejde med klasser fra andre lande. For enkelt lærere; Praktikophold hos partnerskoler. Comeniusassistent på udenlandske skoler. For grupper af lærere; Et partnersamarbejde kan foregå mellem elever, men også som udveksling blandt lærerne.

Hvor Where Wo denn Jossa Donde ??????????????????????????????? Styrelsen for international uddannelse: Find samarbejdspartnere:

ASK AWAY!