N ATURVIDENSKABELIGT G RUNDFORLØB SAGER, MATEMATIK OG IT. Formålet med udviklingsarbejdet Beskrivelse af projektet Konklusion Eksempler.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Elevtrivselsundersøgelsen 2011 Egå Gymnasium Svarprocent: 95% (745 besvarelser ud af 784 mulige)
Advertisements

NGG.
Temadag om undervisningsmiljø
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Program Kl Introduktion v. fagkonsulenten Kl Unges forhold til naturvidenskab i et kulturelt perspektiv v. Lars Brian Krogh Kl.
Indsatsområde ”Matematik med CAS”
NGG.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
2-årigt HF i UUO’s område Tirsdag d. 1. november 2011 Asger Raahauge Rasmussen, FYNs HF-kursus.
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.
1 NGG 2 ngg.dk 1.g2.g3.g V U I D D E A R N E N G E Å L E S N E D R E ?
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Team Danmark Naturvidenskabelige studieretninger
Studentereksamen - stx
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
Aabenraa Friskole Tilsyn i ord og billeder April 2008 Birgitte Boelt
Fra undervisningsevaluering til skolens kvalitetsarbejde
NGG-INFO 1.
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer Matematiske.
Odder Gymnasiums iPad-projekt Susanne Th Jensen & Yago Bundgaard, Odder Gymnasium. Uddannelsesforum 2011.
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
3g Studie Retnings Projekt
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
TI-Nspire CAS Computer Algebra System
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Rødkilde Gymnasium Pod- og vodcast i naturvidenskab. September 2011.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
NGG.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
DASG-projekt: ”Jordobservation” Steen Toft Jørgensen Helsingør Gymnasium.
IT som hjælpemiddel til at styrke mundtligheden i matematik og naturvidenskabelige fag Horsens Gymnasium.
Gennemsnit og spredning
Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium.
Åse Bille Jensen Uddannet Odense seminarium 1992 Åløkkeskolen 1993
It i den innovative skole – nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede Formål: Bidrage til udvikling af en skoles kultur gennem inddragelse.
Kompetenceudvikling af kortuddannede på Den sociale Højskole i København 1.Præsentation af Den sociale Højskole som organisation 2.Historien om hvordan.
Fremtidens fysikstudenter DFS debatmøde april 2007 Jette Rygaard Poulsen Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus.
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Mundtlig matematik eksamen
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
It i undervisningen Et møde for politikere og ledelsen på landets lærerseminarier. Foregår på Silkeborg seminarium den lørdag 26/ kl
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
Otg.dk Læring gennem spiludvikling kan fastholde flere Frank Villa og Claus Scheuer-Larsen, Odense Tekniske Gymnasium, SDE Design af digitale medier:
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Tal i familien IT-projekt Brørup skole 2.B at eleverne får en bevidsthed om, at de via deres familie er en del af et fællesskab at de får kendskab.
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
Statistik med computeren Et undervisningsforløb i 6. klasse.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Faglærer konference d. 16. og 17. maj 2017
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Greater Copenhagen – Klar til Smart Vækst Smarte affaldsløsninger – seminar nr november 2017 Data drevne affaldsløsninger.
Oplæg til CMUs konference 15.november 2017
Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF
It i folkeskolens matematikundervisning
IT undersøgelse på Breum Skole
Faglige overgange i dansk, matematik
Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF
SIP3: Differentiering Temaer
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Enzymers virkemåde og aktivitet under forskellige forhold
Præsentationens transcript:

N ATURVIDENSKABELIGT G RUNDFORLØB SAGER, MATEMATIK OG IT. Formålet med udviklingsarbejdet Beskrivelse af projektet Konklusion Eksempler

F ORMÅLET MED UDVIKLINGSPROJEKTET At finde velegnede cases, sager, problemstillinger At overveje inddragelsen af matematik At overveje inddragelsen af dataopsamling

S AGER OG PROBLEMSTILLINGER indenfor  klima og hav  energiforsyning  ernæring og mad  boligen  krop og helbred

I NDDRAGELSE AF MATEMATIK Værktøjer:  Regneark  LoggerPro  Computerbaserede ”lommeregnere” (TI-interactive)  Lommeregnere Anvendelsesområder:  Funktionsregression, brøkregning, procentregning, symbolmanipulation, afbildning og tolkning af grafer, statistik.

I NDDRAGELSE AF DATAOPSAMLING Pasco: Vernier: LabPro og Loggerpro Et stort potentiale for fascinerende eksperimenter, både som led i den daglige undervisning og som basis for rapporter. Med egen bærbare computer har eleverne dataopsamlingsprogram installeret og kan efter udlevering af fx LabPro og sensorer straks måle og gemme målingerne på harddisken

B ESKRIVELSE AF PROJEKTET Idefase i foråret 2007: to seminarer. Odense Katedralskole: april og Egå Gymnasium: maj. • Deltagere: 19 lærere fra Odense Katedralskole, Svendborg Gymnasium, Sct. Knuds Gymnasium, • Silkeborg Gymnasium og Egå Gymnasium. • Faglig bredde: bi, fy, ke, ma, ng. • Afprøvningsfase i efteråret 2007 på skolerne • Evaluering i december 2007 • Afrapportering forår 2008 • Finansiering ved skolerne og UVM

K ONKLUSION PÅ PROJEKTET Muligheder for fællesfaglige eksperimenter bliver opdaget og opfundet i alle kombinationer af NV- fag Inddragelse af matematik især i forbindelse med dataopsamling og databehandling er oplagt Brug af regneark, lommeregnere (på computere), kostprogrammer, letbetjent udstyr (Pasco og Vernier) er ikke hindringer, men styrker Naturvidenskabeligt Grundforløb