FLERE IGENNEM UDDANNELSES- SYSTEMET MARTSTRÆF 2011
DISPOSITION Baggrund – hvorfor? Pirrende perspektiver Grimme gennemførselsprocenter Visionær vækstpolitik Hvad kan vi gøre Vildledende vejledning Underlig undervisning Mærkelig markedsgørelse Ordet er frit
SPILLEREGLER Kom på banen med spørgsmål undervejs Vent med debatten til sidst Det hedder ikke workshop for sjov
Hvordan ser fremtidens udbud og efterspørgsel efter arbejdskraft ud? PERSPEKTIV
STATUS efter 10 år med VKO Målsætning: 95 procent skal gennemføre UU Status: 97 procent påbegynder UU Men gennemførselsprocenten…: 2000: 83 % 2009: 79,7 % Vi er under niveauet for 1995 – vi er sat 15 år tilbage!
SFU’s vækstdagsorden DK som innovationssamfund Vi skal nytænke os til vækst Nytænkning sker ikke kun i kloge menneskers kloge hoveder på direktionsgange og universiteter Vi skal kombinere viden og produktion, ånd og hånd, teori og praksis Samlebåndsarbejdet forsvinder – brug for faglærte, ikke ufaglærte
UDFORDRINGEN er altså, at få flere igennem – fordi: fremskrivningerne viser behovet der er langt til målet endnu vores politik dikterer det MEN HVORDAN GØR VI SÅ DET? Det skal vi diskutere – efter en kort pause
WHAT TO DO?? Mit bud på tre centrale indsatsområder: Bedre vejledning Undervisningens indhold Stop markedsgørelsen Bare rolig, der er plads til debat bagefter
VEJLEDNING Unge vælger forkert Fejlvalg er den hyppigste grund til at forlade studiet Hver tredje nye studerende i 2006 var genganger Systemet i dag Ungdommens uddannelsesvejledning Studievalg (syv (!!) steder i DK) E-vejledning (ug.dk m.m.) Kan vi forbedre vejledning og dermed mindske frafaldet?
INDHOLD Akademisering af uddannelserne? Respekt for lærerens autoritet? Øget faglighed? Ansvar for egen læring? Centrum-venstres ny ungdomsuddannelse
MARKEDSGØRELSE Selvejende institutioner Klassekvotienter Lærerfri timer Udkanten lukker Store annonceudgifter Giver fri konkurrence det bedste uddannelsessystem?
HVOR KAN VI SKRUE? Bedre vejledning Folkeskole (vælg rigtigt) På UU (fastholdelse og evt. videre valg) Drop-outs (hjælp i gang igen) Undervisningens indhold Akademisering af uddannelser Ny UU? ”Fleksuddannelsen” Drop ansvar for egen læring Stop markedsgørelsen Klassekvotienter Lærerfri timer Udkanten lukker
TAK for en god workshop