Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen V/ chefkonsulent Annette Christensen
DI: En god infrastruktur skal bidrage til: Øget tilgængelighed Øger produktiviteten Styrker den internationale konkurrenceevne Øger væksten i den private sektor
Vision 2050: En nordeuropæisk vækstregion
Styrk nord-syd forbindelserne i Vestdanmark Midt jysk motorvej: - Muliggør store rejsetidsbesparelser Understøtter by- og erhvervsudvikling i Nord, Vest og sydjylland Aflaster E45 En flerstrenget infrastruktur Sikrer bedre trafikbetjening af Billund Lufthavn. Udbygning af E45: En vigtig eksisterende trafikkorridor Udsigt til alvorlige flaskehalse
Midtjysk motorvej sparer mange min. Kolding - Aalborg Kolding - Viborg Kolding - Holste-bro Hærvejsløsning 15 - 20 35 - 40 10 - 15 Hærvejsløsningen vest 5 -10 30 - 35 Hærvejsløsningen lang 5 - 10 Hærvejsløsningen kort 0 - 5 20 - 25 Holstebroløsningen Byforbindelsesmotorvej Y-løsningen Vejle Ringvej Tønderløsningen REJSETID - BASIS 130 105
Erhvervstrafik udgør en stor andel Erhvervstrafik er også: Varebiler Erhvervskørsel i personbil Minimum 25 pct. + pendlere
Tid er penge - tidsværdier for køretid Lastbiler: 411 kr. /timen Varebiler: 297 kr./timen Erhvervsrejser i personbil: 325 kr. /timen Fritidsrejsende: 77 kr. /timen Pendlere: 77 kr. /timen …. ifølge de Transport-økonomiske Enhedspriser Kilde: www.dtu.dk/centre/Modelcenter/Samfunds%c3%b8konomi/Transport%c3%b8konomiske%20Enhedspriser.aspx
Transportsystemet har betydning for vækst og livskvalitet
De samfundsøkonomiske gevinster Erhvervslivet Pendlere Fritidsrejsende
Samfundsøkonomi Infrastrukturkommissionen anbefalede, at der investeres i de projekter, der giver størst samfundsøkonomisk afkast. I samfundsøkonomiske analyser er følgende afgørende: 1. Tidsbesparelser 2. Anlægsomkostninger.
Dynamiske effekter er ikke med i alm. samfundsøkonomi Adgang til flere potentielle medarbejdere Adgang til flere potentielle kunder Stordriftsfordele Øget specialisering Klyngedannelser Videndeling Arbejdsudbud
Adgang til flere potentielle medarbejdere, kunder og leverandører
Øget arbejdsudbud Konklusion: Sparer man 1 time i trafikken, vil man arbejde 10-15 minutter mere. 1 time er smertegrænsen for vores daglige tidsforbrug på transport
God infrastruktur øger produktiviteten
Infrastruktur topper ønskesedlen
Transportforbindelser tiltrækker internationale investeringer
Der er sammenhæng mellem tilgængelighed og BNP
Mobilitet og vækst hænger sammen
DI's 2020 Plan Der skal afsættes 30 mia. kr. ekstra til infrastruktur frem mod 2020.
De næste skridt Overordnet skitseprojektering Landstrafikmodel og sammenhæng med de øvrige projekter i de strategiske analyser Forundersøgelse (2013?) VVM (2015?)