Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Advertisements

Trafikprojekter i Køge-området Onsdag den 12
V-konference om rastepladser fredag den 3. oktober 2008 Infrastruktur og rastepladser v/ Kristian Pihl Lorentzen Trafikordfører for VENSTRE.
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
Store infrastrukturprojekter - og muligheder for havnesektoren
Hvad forventer erhvervslivet i Trekantområdet sig af borgmestrene?
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 4 linjer Skift farve på forside >Højreklik på slidet >Layout >Vælg forsidelayout Overskrift her Størrelse 49 pkt.
Vækstforum Hovedstaden
1 Kokkedal V og NV Borgermøde 17. marts 2011 Status på plan- og anlægsarbejdet.
Energy Day Hans Peter Slente 22.nov. 12 Eksport af energiløsninger Hans Peter Slente Branchedirektør DI Energibranchen.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
Aktuel lønudvikling og fleksible lønpakker
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Målsætninger på klima- og energiområdet
Det skal der til Fokus på globalisering og international konkurrence – dansk erhvervslivs og danskeres behov for nem adgang til hele verden. Mere end halvdelen.
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
Danmarks relative produktivitetsudvikling
1 Udfordringer i den dansk-tyske erhvervsregion Dansk-Tysk Infrastruktur konference, mandag den 15. december 2008, Flensborg Hans Kirk Formand for UdviklingsRåd.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Er Hovedstaden klar til fremtidens udfordringer? v. Cheføkonom Klaus Rasmussen, DI 2. april 2008.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Byudvikling Michael Svane 27.maj 14 Byudvikling, vækst og arbejdspladser Branchedirektør Michael Svane.
Opfølgende analyser af Hærvejsmotorvej
Klimaplan 2025 Favrskov Kommune
En fast Kattegatforbindelse
Klar, parat, vækst Velkommen til erhvervstræf 2010 DI Vestsjælland.
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/direktør Henning Christiansen, Færdselsstyrelsen.
Luftfartens betydning for væksten Henrik Peter Jørgensen.
Fakta om AL-Bank Landsdækkende 66 filialer (incl. 5 fra Roskilde Bank). Etableret 1919 – til Århus i Ejes af fagbevægelsen m.fl private.
Motorvej til Holstebro Nord
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Beskæftigelsesnetværket Thomas Q. Christensen 12.nov. 13 DI's syn på beskæftigelsespolitikken Thomas Q. Christensen Chefkonsulent.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Region Midtjylland - Infrastruktur I dag - I morgen - I fremtiden Direktør Jens Egdal.
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Private investeringer i byomdannelse og byfornyelse Lars A. Engberg SBi.

10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Er mere motorvej løsningen?
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
Vækstforum Hovedstaden MISV 23.maj 11 Vision 2050 er vejen til vækst Chef for transport og infrastruktur, Michael Svane.
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR V/ ANALYSECHEF BRIAN GARDNER MOGENSEN, GRONTMIJ A/S TILGÆNGELIGHED OG MOBILITETS BETYDNING FOR VÆKST PÅ FYN.
Transport- og EnergiministerietSide 1 Fast forbindelse over Femern Bælt Præsentation v. Claus F. Baunkjær.
Infrastrukturkommissionens seks fokusområder 1.Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på både vej og bane. 2.Der skal udarbejdes en samlet.
Hvad gør erhvervslivet for at tiltrække unge? Thomas Q. Christensen 03.okt. 08 Hvad gør erhvervslivet for at tiltrække unge?
TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI.
Kompetencer og Kapacitet i Erhvervslivet 2017
Forslag til masterplan for infrastruktur
Syddanmark følger op på trafikaftalen af 29. jan.
Vision 2050 er vejen til vækst
VIGTIGSTE RESULTATER SAMHØRIGHEDSPOLITIK FORDELE FOR BORGERNE VIGTIGSTE RESULTATER
Præsentationens transcript:

Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen V/ chefkonsulent Annette Christensen

DI: En god infrastruktur skal bidrage til: Øget tilgængelighed Øger produktiviteten Styrker den internationale konkurrenceevne Øger væksten i den private sektor

Vision 2050: En nordeuropæisk vækstregion

Styrk nord-syd forbindelserne i Vestdanmark Midt jysk motorvej: - Muliggør store rejsetidsbesparelser Understøtter by- og erhvervsudvikling i Nord, Vest og sydjylland Aflaster E45 En flerstrenget infrastruktur Sikrer bedre trafikbetjening af Billund Lufthavn. Udbygning af E45: En vigtig eksisterende trafikkorridor Udsigt til alvorlige flaskehalse

Midtjysk motorvej sparer mange min. Kolding - Aalborg Kolding - Viborg Kolding - Holste-bro Hærvejsløsning 15 - 20 35 - 40 10 - 15 Hærvejsløsningen vest 5 -10 30 - 35 Hærvejsløsningen lang 5 - 10 Hærvejsløsningen kort 0 - 5 20 - 25 Holstebroløsningen Byforbindelsesmotorvej Y-løsningen Vejle Ringvej Tønderløsningen REJSETID - BASIS 130 105

Erhvervstrafik udgør en stor andel Erhvervstrafik er også: Varebiler Erhvervskørsel i personbil Minimum 25 pct. + pendlere

Tid er penge - tidsværdier for køretid Lastbiler: 411 kr. /timen Varebiler: 297 kr./timen Erhvervsrejser i personbil: 325 kr. /timen Fritidsrejsende: 77 kr. /timen Pendlere: 77 kr. /timen …. ifølge de Transport-økonomiske Enhedspriser Kilde: www.dtu.dk/centre/Modelcenter/Samfunds%c3%b8konomi/Transport%c3%b8konomiske%20Enhedspriser.aspx

Transportsystemet har betydning for vækst og livskvalitet

De samfundsøkonomiske gevinster Erhvervslivet Pendlere Fritidsrejsende

Samfundsøkonomi Infrastrukturkommissionen anbefalede, at der investeres i de projekter, der giver størst samfundsøkonomisk afkast. I samfundsøkonomiske analyser er følgende afgørende: 1. Tidsbesparelser 2. Anlægsomkostninger.

Dynamiske effekter er ikke med i alm. samfundsøkonomi Adgang til flere potentielle medarbejdere Adgang til flere potentielle kunder Stordriftsfordele Øget specialisering Klyngedannelser Videndeling Arbejdsudbud

Adgang til flere potentielle medarbejdere, kunder og leverandører

Øget arbejdsudbud Konklusion: Sparer man 1 time i trafikken, vil man arbejde 10-15 minutter mere. 1 time er smertegrænsen for vores daglige tidsforbrug på transport

God infrastruktur øger produktiviteten

Infrastruktur topper ønskesedlen

Transportforbindelser tiltrækker internationale investeringer

Der er sammenhæng mellem tilgængelighed og BNP

Mobilitet og vækst hænger sammen

DI's 2020 Plan Der skal afsættes 30 mia. kr. ekstra til infrastruktur frem mod 2020.

De næste skridt Overordnet skitseprojektering Landstrafikmodel og sammenhæng med de øvrige projekter i de strategiske analyser Forundersøgelse (2013?) VVM (2015?)