8 Segmentering og målgruppevalg

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3 Interne forhold Oversigt Muligheds- og trusselsmatrix TOWS-matrix
Advertisements

10 Konkurrencesituation
8 Segmentering på producentmarkedet
4 Strategisk planlægning
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
10 Konkurrencesituationen
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
Nordisk Statistikermøde – København 2010 Fredag den 13. august 2010 Tema 4: Formidling Geomatic: Martin K. Glarvig & Danmarks Statistik: Erik Sommer.
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Ældres flytteovervejelser og faktiske flytninger Sammenligning mellem vækstområder og stagnationsområder - Eigil Boll Hansen, Boligdagen 2010.
Skriftlige opgave kom IT
Afsætning 2012.
Praktisk segmentering
Ledelse og menneskesyn
Ill Målrettet markedsføring
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
9 Købsadfærd på konsumentmarkedet
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Markedsvurdering.
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
2 Eksterne forhold Oversigt
Branchen & omverdenen. Af Thomas Buhelt..
Afsætning grundforløb
7 Efterspørgselsforhold
13 Pris Oversigt Prisstrategi Priselasticitet Prisfastsættelsesmetoder
6 Segmentering og målgruppevalg i internationalt perspektiv
Ill. 11.1: Kriterier for valg af udenlandske markeder
Markedskommunikation - del 1
Præsentation af Det retoriske kompas
[Produktnavn] Marketingplan
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Kap 10 Målgrupper Kapitel 10.
3.Virksomhedens afsætningsforhold
11 Marketingmix Oversigt De 4 P’er – virksomhedens marketingmix
TURISMEN ANNO VI INDLEDER PROCESSEN MED ANALYSER FASE 1 – EKSTERN ANALYSE – Formål: Bedre kendskab og forståelse for gæsterne fra Tyskland og Danmark.
Livsstilsanalyse i Danmark
Omgivelsernes indflydelse på konsumentadfærden
Profilfag Julemarked Helt på plads med samarbejdsbutikker
Introduktion til afsætning
B12: Marketing og E-business Lektion 4
1 Afsætningsfaglig metode
8 Segmentering og målgruppevalg
16 Marketingmix Oversigt
Segmentering.
Handlingsalternativer
Uddrag af kendskabsanalysen 2014 CLEVER A/S. Q8. Hvis du skulle købe en elbil i morgen, hvad ville så være dine stærkeste argumenter for at vælge en elbil?
Reklametryksagens betydning for de danske forbrugere.
AFSÆTNING C - Markedsføringsplanen - Praktisk segmentering.
Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
WALK & TALK – Lyngby Stavgangscenter Gruppe 6: Nora Henriksen, Frederik Arend, Christian Fennert & Josephine Errebo.
Kommunikation IT B Nyborg Gymnasium Jan Christiansen
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Målgrupper og segmentering
markedsføringsplaner
Livsstilsanalyse i Danmark
Figur 60. Conzoom giver på et øjeblik et billede af, hvilket segment man er placeret i på baggrund af adresse (
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Branding afsætning.
10 Konkurrencesituation
Kunder og kommunikation
Markedsanalyse for LSC
(Firmanavn) marketingplan
ikek 6 Markedskommunikation
Hvem er Lyngby-Taarbæk borgerne?
ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation, Teorier og modeller
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 6 Markedskommunikation Segmentering, målgruppevalg og positionering KUA 2011 Any customer can have a car painted.
Præsentationens transcript:

8 Segmentering og målgruppevalg Oversigt Segmenteringsprocessen Fase 1: Fastlæggelse af markedet Fase 2: Valg af segmenteringsvariable Fase 3: Vurdering af segmenters attraktivitet og målgruppevalg Målgruppestrategi Livsstilsanalyser 8 Segmentering og målgruppevalg

8 Segmentering og målgruppevalg Markedssegmentering en opdeling af markedet i homogene grupper (segmenter). Homogene grupper betyder, at man finder forbrugere med ensartede kendetegn. Målgruppe Den eller de segmenter, som virksomheden retter sin markedsføring mod. 8 Segmentering og målgruppevalg

Segmenteringsprocessens faser 8 Segmentering og målgruppevalg

Fase 1: Fastlæggelse af markedet Kort markedsbeskrivelse Afgrænsning af markedet, fx geografisk Faktorer, der har betydning for segmenteringen 8 Segmentering og målgruppevalg

Fase 2: Valg af segmenteringsvariable er et kendetegn, der beskriver den enkelte forbruger, fx alder, indkomst, bopæl, eller livsstil. Opdeles i: Sociodemografiske variable vedrører de mere eller mindre synlige kendetegn, som forbrugere har. Adfærdsorienterede variable Vedrører forhold relateret til vores forbrug, holdning til brands og lyst og evne til forandringsvillighed. Efter valg af segmenteringsvariable opstilles segmenterings-matrix 8 Segmentering og målgruppevalg

Sociodemografiske variable 8 Segmentering og målgruppevalg

8 Segmentering og målgruppevalg Adfærdsvariable 8 Segmentering og målgruppevalg

Fase 3: Vurdering -segmenters attraktivitet (SMOK) er den screeningsmetode, man anvender for at udelukke de mindst attraktive segmenter og finde det/de segment(-er), der er mest attraktive at vælge som målgruppe. Vurderingskriterier: Segmentets størrelse og vækst Muligheder for kontakt med segmentet Omkostninger ved bearbejdning af segmentet Konkurrencen om segmentet 8 Segmentering og målgruppevalg

Valg af målgruppestrategi 8 Segmentering og målgruppevalg

Valg af målgruppestrategi Udifferentieret markedsføring Alle segmenter modtager samme kommunikation Differentieret markedsføring Segmenterne grupperes, og der udarbejdes forskellige marketingmix, der tager hensyn til segmenternes indbyrdes forskellighed.  Koncenteret markedsføring Virksomheden koncentrerer sig om udvalgte segmenter med særlige behov og krav. One-to-one markedsføring Man segmenterer ikke, da produktet tilpasses den enkelte forbruger (konsumentenhed). 8 Segmentering og målgruppevalg

8 Segmentering og målgruppevalg Livsstilsanalyser Gallup Kompas 8 Segmentering og målgruppevalg

Mosaic livsstilsmodellen 8 Segmentering og målgruppevalg

Livsstilanalyseværktøjet Mosaic i brug Interaktivt kort: http://www.conzoom.eu/map/ 8 Segmentering og målgruppevalg