Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
? Fra 1 til 10.
Advertisements

Velkommen til jer   Og velkommen til de dygtige designassistenter.  Vi har alle glædet os usandsynligt meget til endelig at møde jer.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Nonne historie.
Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Åbent bord Den Kreative Platform
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Struktur: ”Quiz og byt”
FOKUS! På vores udvikling.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Arbejdspladsudvikling
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Innovation og iværksætteri
Den Kreative Platform I Skolen Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehave til arbejdsplads Her starter slide showet efter introen og musikken stopper.
Ide-magneten.
?.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Careerhub Den Kreative Platform
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Modul 3B Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli.
Modul 1 (B) Rød løber Tid: 30 minutter. Spilleregler for dagen.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Karl Henrik Flyums model
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Relationer – Omgangstone
Vejlederens kommunikation
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Innovations- karavanen Innovation – hvorfor? Samfundsudvikling – globale / lokale forhold kræver nytænkning. Udfordringer for UCN fx i form af færre.
Modul 4D Videreudvikling af idé I grupper. Idé-udvikling i grupper.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Workshop Sund By Netværket
Modul 3D Ideudvikling med udfordringer som stimuli.
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 4A Ideudvikling 2&2 alene med en bunke blandede stimulikort (Spillet)
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
 Program for kurset Lektion 1 Hjemmearbejde Lektion 2
Modul 5A Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges.
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Den Kreative Platform og Idefasen Træning af ideudvikling.
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Begrebsafklaring – fattigdom og ulighed
Nye Efterskolelærere kursus Brogården
Modul 1 Rød løber (C).
Organisering af procesarbejde
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Øvelser til fremme af kreativ tænkning
Brain breaks.
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?

Hvordan skabes den nødvendige koncentration?

Hvordan skabes den nødvendige koncentration?

Hvordan skabes idéer?

Hvordan skabes den nødvendige motivation?

Hvordan skabes NYE idéer?

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

Træning: Tillid/koncentration 3D CASE: Klap 1 2 3 Rejs jer  Find sammen to & to med en der har samme håndtemperatur som dig selv   Løft højre hånd foran hinanden –  når jeg siger Ét klapper I (sig Ét 3‐4 gange)  Det samme med venstre hånd på To  Nu med begge hænder foran hinanden på Tre  Nu tæller jeg 1 2 3 2 3 1 3 2 1 osv  Nu med lukkede øjne (tæl langsomt i starten) 

Træning: Koncentration 3D CASE: Dagen baglæns Find sammen to & to med en der er født i samme kvartal som dig selv Fortæl din makker hvad der er sket i dag fra du gik ind i dette lokale og gå baglæns indtil du åbnede dine øjne i morges – I får ét minut hver, og jeg sætter jer i gang Demonstrer selv kort øvelsen Den med de lyseste benklæder starter Båt efter et minut. Så bytter de

Træning: Tillid 3D CASE: JA ‐ Vi har lavet en fejl Samme makker Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL” (demons trer først selv)  Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet, indtil de råber  Lav nu ”saks, sten, papir” sammen –  når I IKKE har det samme, råber I ”JAA VI HAR LAVET EN FEJL”  Demonstrer kort øvelsen

Sid ned

Modul 1 Rød løber (A)

Spilleregler for dagen

Telefoner, ure og bærbare Er de største barrierer for din kreativitet Og en barriere for de andres kreativitet Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50

Spørgsmålsvæg Skriv dine spørgsmål ned og hæng dem på spørgsmålsvæggen. Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50

Det er en ny måde at arbejde på Følg med og få en oplevelse Du vil lave mange fejl - det er meningen Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50

Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli Modul 2 Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

Træning: Ord-stimuli 3D CASE: Planlæg en ferie sammen Samme makker Uddel stimuli kort Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort Planlæg en ferie sammen ved på skift at blive inspireret af ét stimuli ad gangen Sig JA OG til alle makkerens ideer om ferien Demonstrer Den med højeste knipselyd starter

Træning: Person-analogi 3D CASE: Indgang til et supermarked Find sammen med en der har samme farve transportmiddel Uddel “Personanalogi træningskort” Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort Hvis personen på kortet skulle udvikle en helt ny slags indgang til et supermarked, hvilke ideer ville han så få? Hjælp hinanden med at få ideer Demonstrer Den med længste negle starter

Sid ned

Opgave Få idéer til hvordan det kan gøres mere interessant at være I sin have.

Skriv alle dine idéer ned Tøm hovedet for idéer Skriv alle dine idéer ned Én idé pr post-it

Hvilke ideer får du til at løse opgaven, når du tænker på Kaj og Andrea?

Hvilke ideer har myrerne til at løse opgaven?

Hvilke idéer har postbude til at løse opgaven?

Hvilke ideer har dronningen til at løse opgaven?

Hvilke ideer har besætningen på et containerskib til at løse opgaven?

Hvilke ideer har Team Easy-On til at løse opgaven?

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges Modul 6 Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges

Alle hænger deres ideer op på væggen Gå sammen I jeres projektgrupper Læs på skift op hvad der står på en gul seddel og hæng sedlen op på væggen Harvest: Vælg én idé hver. Vælg den som du bedst kan lide som den mest spændende idé at følge, hvad historien kan føre til. Giv jer god tid til at kigge på idéerne. Lad være med at gøre historien færdig. Men vælg den I synes der kunne være nogle spændende muligheder i.

Hæng alle jeres idéer op Anvend kort 11 før næste slide vises

Alle vælger en idé hver Alle vælger én idé/gul seddel med hjertet (ikke med hjernen), det skal være den idé, der taler til den enkelte fordi den kunne være fantastisk at gå videre med. Giv dem tid til at læse mange idéer og vælge en (8 - 10 min) Idéen/sedlen puttes I lommen til senere brug

Bliv forelsket i en idé Vælg én idé hver Vælg med hjertet

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

Videreudvikling af ide 2&2 Modul 7 Videreudvikling af ide 2&2

Sig JA, OG… Aldrig NEJ… Aldrig JA, MEN… Altid JA,OG…

Journalisten Samme type skosåler Uddel ord-stimuli kort Den ene er journalist og laver et interview med den anden. Kik på stimuli kortet for inspiration og spørg f.eks. ”Hvorfor har du malet Eiffeltårnet i Paris lyserødt?” Den anden giver en logisk forklaring på den adfærd eller handling der bliver spurgt til

Træning: JA, OG… 3D CASE: Se der er en sti lad os følge den Find sammen to & to med en der har samme ”gå i seng tider” som dig selv I står i en mystiske skov. Den første siger “se der er en sti lad os følge den. Hvad sker der så?” På skift fortæller I hvad der sker og afslutter med at spørge “hvad sker der så?”I Demonstrer Den med mest sort tøj på starter med at sige “Se der er en sti …”

2 og 2 Ja og Hvad sker der så? Hvad mere?

3C Case: Se der er en sti lad os følge den… + Nyt bud

Sid ned

Videreudvikling af idé I grupper Modul 8 Videreudvikling af idé I grupper

Borde sættes op til gruppearbejde

Gruppens viden i spil Alle har nu et idé-koncept om hvordan det kan blive mere interessant at opholde sig i haven Nu skal gruppens viden i spil for at bygge videre på konceptet

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

Træning: Gruppe kreativitet 3D CASE: Gruppehistorie – én sætning ad gangen (1) Grupperne skal stå I en “cirkel” I skal nu lave en historie, én sætning ad gangen Historien starter med “jeg sætter mig ind I min bil og kører hen til…” Når man er færdig med sin sætning kikker man på den næste som fortsætter historien Det er altid tilladt at sige “forfra” hvorefter den næste I rækken starter med at sige “jeg sætter mig ind I min bil og kører hen til…” Historien skal være en jeg-fortælling I nutidsform Historien udvikles “med uret” Den, der sidst har kørt med tog, starter

Sid ned I gruppen

Gruppen arbejder videre på hinandens ide-koncept Længste snørrebånd Et gruppemedlem præsenterer sig idékoncept. Resten af gruppen videreudvikler på idékonceptet. Idé- ejeren blander sig ikke I idéudviklingen, vedkommende er Ding-man og referent. Gruppearbejdet skal baseres på “hvad sker der så?” “Forfra” og “Nyt bud”. Efter 10 minutter præsenterer den næste I gruppen sit idékoncept.

DING-mand Siger DING når der bliver sagt NEJ til en ide Skriver idéer ned

Vælg et idékoncept I vil arbejde videre med i gruppen Alle kan stemme på 2 forskellige idékoncepter

Sid ned

UDFORDRINGER

Gruppearbejde Prioriter de 3 vigtigste forudsætninger for at jeres idé kan gennemføres!

Sid ned I gruppen

Præsentation af ide-koncepter 2 min/gruppe

Ideernes udfaldsrum begrænses hvis vi oplever bedømmelse Ideer jeg kan få når jeg er mig selv – uden at opleve bedømmelse Ideer der er fagligt, socialt og kulturelt accepterede

De fire principper skal øge vores opmærksomhed Vi kan kun løse den del af en opgave vi kan få øje på Hvis vi ser som vi plejer – løser vi som vi plejer - selvom løsningen ser ny ud At kunne få øje på nye perspektiver og muligheder kræver øget opmærksomhed

Barrierer for kreativitet Diskussion, argumentering og positionering Frygten for faglig, social eller kulturel kritik Konkurrencer eller belønninger Vi kan bedst lide vores egne ideer Den viden der sidst kom ind kommer først ud Eksempler

Kreativitet er også at turde… Eller er det biksemad ?

FILMPREMIERE Klargøring: Inden grupperne dukker op stiller vi stolene op i biografopstilling. Vi viser gruppernes film. Grupperne giver en intro til filmen. Spørgsmålsbordet Christian tager de to spørgsmål op og besvarer. Spørgsmål: Hvorfor skulle vi tage et skilt på med vores Vi skaber oplevelser mellem folk i stedet for bedømmelser. Vi er egentlig ligeglad med hvem folk er. Om du er tømrer, lærer eller postbud. Det er det, vi er sammen om, som er i fokus. Derfor snakker vi heller ikke om, hvem du er. Afslutning Rejs jer op. Stil stolene i en pæn cirkel. Afsluttende kommentarer særligt til lederne: Hvad har I lært og hvad er der sket som vi kan relatere til ledelsesopgaven og rollen som leder: Arbejdet med historien og filmen: Øvet jer i at indtage scenen og træde i karakter. En lederrolle at kunne formidle budskabet og bruge sig selv – hele sig selv. Øvelsen om status: Hvordan møder du dine medarbejdere - hvor tit er du en et’er, sekser osv. Tage ansvar for egen trivsel! (hvad kan vi uddybe det med……) Vi serverer et glas og en muffin. Skåler og siger tak for to gode dage.