Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kommunikation.
Advertisements

Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Projekt: <indsæt projektnavn>
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Modul 1 - Processer.
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
Formål Definere og fastlægge projektets ansvarsmæssige struktur (HVEM?) Roller og ansvar Inddragelse af Interessenter Business Case Fremdrift Organisation.
TAG EJERSKAB  FJERN BARRIERER  BESLUT PÅ STEDET
Kommunikation i projekter
Ledelse af innovative medarbejdere
Projektledelse i praksis med MS-Project
Risici for SAPA-projektet
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Projektlederens rolle(r)
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Den Regionale LEAN Enhed
Vores projektorganisering
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Interessenthåndtering
Først - hvad er et projekt?
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Akademiuddannelsen i Ledelse Modul 2 Lederskab
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Projektstyring dag 2.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Den Regionale LEAN Enhed
Illustrationer til undervisningsbrug
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Illustrationer til undervisningsbrug
Den Regionale LEAN Enhed
Den regionale Lean enhed
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Projektstyring dag 2.
Undervisningsministeriet
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Risikoanalyse (case 2) Hvorfor risikoanalyse
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
At deltage i projektarbejde
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Projektledelse To timer på anerkendende vis…. Velkommen Navn og spejderfunktion Hvorfor er du her i dag?
AU IT projektmodel Fælles projektmodel på tværs af Enhedsadministrationen for projekter der har IT-involvering Version 3.2 opdateret 13/ Formål:
Skab dit eget kommunikationsværktøj. Dette er et værktøj til dig, som vil Have orden i og styr på din kommunikation Være mere effektiv i brugen af dine.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
SUF - gevinstrealisering
Præ-projekt Planlægning Afslutning
Interessentanalyse Aktører Skal involveres efterhånden
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Organisering & Opgaver v/Kirsten Kåg Mortensen, projektleder
Projekt: SBSYS sagsnummer: Oprettelsesdato: Ændringsdato:
Kvalitetssikring >Indtast projektnavn her<
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Værktøj: Interessentanalyse
Værktøj: Milepælsplanen
Værktøj: Check dine relationer
Værktøj: Det dobbelte bogholderi
Værktøj: Projektets organisation
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Cost & Schedule risiko analyser (CSRA)
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Præsentationens transcript:

Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning L T Målsætning DFDS Teori Målsætningen: Implementering på alle skibe Datavask Lever op til tidligere systemer Medarbejdere bekendt med systemet Brug i offline-tilstand Ingen detaljeret målsætning Diskussion om målsætning Målsætningen Motivation, accept, formulering af leverancer, udfordring. Tredeling af målsætning: Formål Leverancer Succeskriterier Forventningsafstemning Projekttrekanten (projektejeren) Målhierarki S.M.A.R.T

Interessenterne Ikke udarbejdet en interessentanalyse Teori DFDS Hvad bruges analysen til: Målformulering, risikoanalyse, organisering, kommunikationsplan 4 TRIN. Identificere dem Prioritere dem Forstå dem – interesse (Fordele, Ulemper), indstilling, bidrag. Håndter dem 4 Typer af interessenter Gidsel (bliv engegeret) Ressourcepersoner Ekstern (bliv informeret) Grå eminence (vær tilfreds) Ikke udarbejdet en interessentanalyse PL er bekendt med de vigtigste interessenter

Interessenterne - Resultat Ingen interessentanalyse = Manglende overblik Hvis data-teamet havde været ledet af en indkøbs-leder ville integrationen mellem indkøb og SERTICA måske ikke havde fejlet.

Projektplanen GANTT – ikke velegnet til opfølgning Projektplan Teori Projektplan Opfølgning Ledelse PL Projektdeltager Styring 10 krav til en god projektplan Ejerskab (fælles forståelse) og motivation (Kvalitet og accept) Sammenhæng Arbejde – Leverance Slutleverance – vejen derhen Ansvaret skal være klart Opfølgning og styring Usikkerheder Risici én kritiskvej DFDS GANTT – ikke velegnet til opfølgning Overblik Overblik til ledelsen Tidmæssig dimension Simpel at udarbejde Opfølgning Ikke specifik Opfølgning på lange aktiviteter Viser ikke afhængighed mellem aktiviteterne

Projektplanen – De 8 TRIN Indsatsområder Milepæle Afhængigheder Opdeling af faser Beslutningsmøder Aktiviteter Estimering af tidsforbrug Estimering Gestimering (Optimistisk – pessimistisk) Risikoanalyse så robust R = Sandsynlighed x Konsekvens

Organisationen Separat projektorganisation Rolleinddeling Teori DFDS Hvorfor Roller Individuel for hvert enkelte projekt Driftsorganisation vs. Projekt-organisation 3 måder til rollebesættelse Klap på skulderen ”Her er din gruppe” Workshop Rolleinddeling Projektejer/Styregruppe (opdragsgiver) Værdi, ressourcer, ambassadør, sparingspartner med PL Projektleder (beslutning- & ansvarstager) motivere, feedback, synliggøre projektet. Referencegruppen (dømmende) Bidrager med viden, ressourcer, projektets ambassadør Projektgruppen (udøvende) Gruppens størrelse Belbin 4 – Effektiv, familie 10 – Mindre effektive, diskussioner/beslutninger Separat projektorganisation Rolleinddeling Projektejer(ressourcer, sikre værdi) PL (og fremdrift) Projektgruppen (Faglig kvalificerede) Gruppens størrelse

Organisation- Resultat Rolleopdeling DFDS har fulgt teorien ud fra organisations hierarkiet Ingen referencegruppe. Er placeret projektgruppen.

Projektlederen Teori DFDS Opfølgning Styring Undervejs Projektgruppen Workshops Aftalt mødestruktur Styring PL styret jf. projektplanen PL var opmærksom på konflikter Ledelse via ejerskabsfornemmelse Undervejs Motivation Gruppens udvikling Workshops for at løse nogle konflikter Ugeseddel til ledelsen Projektgruppen ”hyggedag” Tværfaglige kompetencer og kvalifikationer Planen som styringsværktøj Opfølgning Overvågning - motivation Opfølgnings rutiner Tidsforbrug Wnell (OP-faktoren) Brug planen Opdeling af milepæle = bedre opfølgning Opfølgning er læring (planlæg –udfør –review) Mødeplanlægning Kultur (”vi levere altid til tiden”) Styring Risiko og Effekt Projektkontrakt Logbog/ugesedler Earned Value metoden (budget- forbrug) Mødeledelse Mødetyper Før – nødvendigt, relevante personer, dagsorden Under - Overhold tiden, synlig dagsorden. Efter – referat, følg op på aftaler

Kommunikation og forandring Teori DFDS Effekt Kommunikation Den brænde platform – Videreformidle visionen til de eksterne og interne PL (Autencitet): skal vise de rigtige mennesker vigtigheden af forandringen på det rigtige tidspunkt med den ønskede effekt. Segmentering til målgrupper Branding (bruger kan identificere sig med et projekt) Brandings trekanten: Hvem er vi? Hvor skal vi hen? Hvordan oplevelses vi? Kommunikationsplan: målgruppe, budskab, medie, effekt, hvornår, ansvar. FEJL i kommunikationen Al information og så stilhed ”Hvad betyder det for mig?” Abstrakt, ikke konkret og ikke målrettet Envejskommunikation Sproget Forandring Entusiasterne, modstandere, tvivlerne Det dobbelte bogholderi(i dag – efter projektet) Implementering SERTICA i virksomheden: SMÅ TRIN SERTICA på skibene: DOMINO Kommunikationen Uge-updates Uddelegering: Netværkskommunikation til Superbrugere