Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Krav til informationsformidling
Hvordan folder jeg mit emne ud? Hvordan bygger jeg min opgave op?
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
(almene målsætninger)
MUNDTLIG FREMSTILLING
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Mødeledelse og deltagelse
Specialeskrivning og arbejdsprocesser
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i problemformulering Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i akademisk sprog Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.
Specialeworkshop 2/3 Helle Hvass, cand. mag
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
ARGUMENTATION v Annette Bjerre Ryhede - ARTIKULATION.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Kom godt fra start med masterprojektrapporten
Introduktion til opgaveskrivning
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Læse/studiegrupper.
Formidling 2 Den faglige tekst: Argumentation og sprog
Større Skriftlig opgave
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Skriftlighed i biologi
Gruppeoplæg om formidlingsteorien fra gruppe 5.
Skriveproces Læring og forandringsprocesser 8. semester, april 2010 Palle Rasmussen.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 2. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
Argumentationsteknik
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Specialeworkshop 1/3.
Formidling 22. Oktober 2007.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Linda Greve Center for Undervisningsudvikling
SKABELON.
Skrivekursus 1.e ..
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 4: Toulmins udvidede argumentationsmodel.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
SRO SKRIV!.
Sso SKRIV!.
Velkommen.
Studieretningsprojektet!
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
MUNDTLIG FREMSTILLING
SRO 2018 hHx.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011

Skriveproces Producere tekst Brainstorming Uforpligtende tænkeskrivning til dig selv Idéer til opgavens indhold Redigere tekst Struktur Videnskabeligt sprog Formalia

Strukturere tekst Strukturerende skrivning Pentagon: Videnskabeligt grundlag Argumentation: Rød tråd og selvstændighed Komme omkring emnet: Få det hele med Rienecker & Jørgensen: Den gode opgave (2005). Samfundslitteratur Hegelund: Akademisk argumentation (2000). Samfundslitteratur www.studiemetro.au.dk

Pentagon Opgavens videnskabelige grundlag Pentagon: Femkant

Aktivitet 7 min individuelt Udfyld pentagonen, så meget du kan, med det emne/et af de emner du brainstormede på sidst Pentagonens første hjørne er givet da opgaven er en bundet opgave

Argumentation Toulmins model Enkelte argumenter: mikroniveau En hel opgave: makroniveau

Argumentation Opgaven som et samlet argument vha. Toulmins model Indledning: Påstand Analyse, diskussion og vurdering: Belæg (fx andre undersøgelser, faglige autoriteters udsagn, teorier, definitioner, statistikker, eksempler) Metode: Hjemmel, gendrivelse, rygdækning Konklusion: Påstand, styrkemarkør

Aktivitet 7 min individuelt Udfyld Toulmins model, så meget du kan, med det emne du udfyldte pentagonen med Skriv evt. på et stykke papir eller i et dokument

Feedback Faglige tekster På alle stadier i skriveprocessen: Brainstorm, løse udkast, næsten færdige udkast, færdig tekst Forskellige emner/fag Typer af feedback Kriteriebaseret: Fx studieordningen, underviserens krav, argumentation, pentagonen Læserbaseret: Fx hvordan læseren forstår tekstens pointer (fremstår budskabet klart), dele af teksten som læseren især kan lide, steder hvor læseren taber tråden, holdes den samme stil gennem hele teksten, støtter afsnit og metakommunikation læsningen Jensen, Jensen & Jensen: Tekstfeedback – et processpil (2011). Brætspil, Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Arts, Aarhus Universitet

Tekstfeedbackspillet Strukturerer og understøtter feedbackprocessen visuelt Turtagning Tidsstyring Overblik Regler → bødekort Vinder(e): Færrest bødekort Taber(e): Flest bødekort Spilleder: Tid, regler

Regler: Give feedback Forhold dig til teksten der hvor teksten er – sproglig feedback er fx ikke hensigtsmæssig til et meget tidligt tekstudkast Positiv feedback først Konkret Undskyld ikke med fx ”jeg ved jo ikke så meget om emnet, men” eller ”måske er det bare mig der ikke har forstået det, men” – din feedback er brugbar selvom du ikke er godt inde i emnet Deklarativ, ikke spørgsmål til diskussion

Regler: Modtage feedback Lyt og notér – tal ikke Forklar, undskyld og diskutér ikke din tekst – teksten er et led i en længere proces, og ingen forventer at den er perfekt Tag først stilling til om du vil bruge feedbacken, efter spillet – hvis du er uenig i noget af feedbacken, kan du lade være med at bruge den

Aktivitet 3 min i studiegruppen Vælg en spilleder i gruppen der skal Styre tiden (2 min pr. feedbackgiver, brug evt. et stopur på en mobiltelefon) Sørge for at spillets regler bliver overholdt Aftal hvad vinderen/vinderne får i præmie (fx øl til næste fredagsbar) Aftal hvad konsekvensen for taberen/taberne bliver (fx kage med til næste læsegruppemøde)

Forberedelse til næste gang Sammenfat de idéer du har fået til det emne du har arbejdet med i dag, i et dokument på 1-2 sider. Send dokumentet til din studiegruppe sammen med en feedbackvejledning senest torsdag den 24/11 kl. 16. Feedbackvejledning: Hvilken type og på hvilket stadie er din faglige tekst? Hvad vil du især gerne have feedback på? Forbered feedback på de dokumenter du modtager fra din studiegruppe, herunder mindst 3 ting der fungerer godt, og 3 ting der kunne fungere bedre på en anden måde (alle spillere giver feedback på alle de andres tekster, 2 min pr. tekst). Skriv feedbacken som kommentarer på en udskrift af teksten så den der har skrevet teksten, kan få feedbacken efter I har spillet næste gang. Spillederen medbringer et (stop)ur.