Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kollegavejledning i teori og praksis
Advertisements

Danmark 3.0.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Assens Kommune 16. November 2012
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Forældremøde X årgang.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Kick-off KIS Kvalitet I Skolerne Keep It Simple!.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Styring og dilemmaspil Workshop
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
'...og hvad med ledelse?' …og hvad med ledelse? Plenum-indlæg på Dansk EvalueringsSelskabs konference, 2008 Lisbeth Binderup.
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
TJEK PÅ TEAMET.
Strategi som forandrings- skabende dialog
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategisk ledelse i kommuner Hvad skal en strategi kunne?
Kvalitet i styringsdialog
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Kodeks for offentlig topledelse
Bestyrelsen som arbejdsgiver Bestyrelseskonference Lørdag d. 16. juni 2012.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Målstyret læringsreform
Skolen og den sociale arv
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
Hovedpunkterne i en ny strategi
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard.
Innovationsudfordringen i politiske organisationer Det Store Chefmøde 20. maj Klaus Majgaard.
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
Institutionsledelse i sparetider Institutionslederens mulighed for at skabe oprigtighed og fællesskab om institutionens udvikling, når ressourcerne er.
Visioner for fremtidens offentlige lederskab Dansk Kommunikationsforening 20. marts 2012.
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Fremtidens Socialpsykiatri – i andre klæder!
Oplæg Viborg Kommune 12. maj Steffen Lawaetz
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
KORA temamøde Motivation og ledelse.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Præsentationens transcript:

Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard

Skolerådets formandskab 2010: •Skoleledelse har en afgørende betydning for elevernes udbytte af undervisningen •Der foreligger stort set ingen forskningsbaseret viden om danske skolelederes kompetencer og adfærd •Skolens medarbejdere efterlyser ledelsesmæssigt nærvær, sparring, feedback og kompetenceudvikling •Der er behov for systematisk efteruddannelse af ledere

Konteksten: Hvad kommer til at præge betingelserne for ledelse af skoleledelse? •Økonomi-udfordringen: Strammere økonomi og krav om fokusering •Innovations-udfordringen: Krav om at nytænke skolens indhold og kvalitet på innovationssamfundets præmisser •Dialog-udfordringen: Brug for at overvinde den styringsmæssige fremmedgørelse og skabe rum for moden dialog – og det kræver den gode relation mellem skoleleder og skolechef Vi skabe et strategisk ledelsesfællesskab for udvikling af indhold, kvalitet og ledelse

Betingelser for skoleledelse •Klare mål og rammer –Skoleledere efterlyser rammesætning og fokus –Der for brug for en New Deal om fordeling af kompleksitet – Vi skal aflaste for kompleksitet og frigøre energi til faglig og pædagogisk ledelse •Strategiske ledelsesfora: skolelederne ind i kommunens strategiske rum •Evalueringskæde: Systematisk og konstruktiv feedback –Vi skal fremme en konstruktiv evaluerings- og læringskultur •Efter- og videreuddannelse –Vi skal udvikle kompetencer inden for strategisk pædagogisk ledelse –Balance mellem pædagogisk og ledelsesfaglig kompetenceudvikling •Adgang til samarbejdspartnere og specialressourcer •Tydelig opbakning og anerkendelse –Vi skal afklare og værne om skolelederens ledelsesrum og integritet

Hvad kan vi skabe sammen? •Politisk: Modvirke en ensidig styringstænkning, som kun fokuserer på mål, strukturer og formel dokumentation. Vi skal gøre styring mere nærværende og meningsfuld og skabe plads til ledelse. •Opdyrkning af strategisk pædagogisk ledelse som et særlig felt •Oplæg til ny-fordeling af kompleksitet – uden at gå tilbage til tidligere tiders normeringsstyring •Evaluere udbuddet af lederuddannelser