Formidling - hvor er Danmarks Statistik på vej hen? Dansk Statistisk Forening 21. marts 2006 Leon Østergaard
Hvor er DST på vej hen? •Vi er i gang med at professionalisere vores formidling
Disposition •Lidt om professionalisering •Professionalisering i DST •Hvorhen herfra?
Hvad karakteriserer en ”profession”? •Videnskabeligt baserede metoder •Særlige værktøjer •Akademisk uddannelse •Forskningstradition •Egne organisationer •Etisk kodeks •En ”vi-dem” følelse
Faser i organisationskommunikation 1.Kommunikation medtænkes ikke eksplicit 2.Som en eftertanke - efter den ”egentlige” sagsbehandling 3.Begyndende målgruppetænkning 4.Kommunikation integreres i sagsbehandling og organisation
Professionel formidling i DST •Kommunikation medtænkes fra start •Ansættelse af professionelle •Fagligheder sidestilles •Kompetencer udlægges og udvikles •Kurser, workshops, dialog •Systematisk feedback til statistikkontorer
De enkelte medier i DST •Rettes klarere til målgruppen •Størst betydning for brede medier •Nye medier udvikles •Systematiske brugerundersøgelser •Resultatmål opstilles
Presseomtale af DST
Besøg på hjemmesiden
Hvad med troværdigheden?
Hvorhen herfra? •Raffinering af målgrupper •Yderligere differentiering i budskaber og kanaler •Integration og genbrug af tekster •Raffinering af resultatmål •Nye analysemetoder •Dialog, dialog, dialog…