Fremtidens detailhandelsuddannelser Morten Emborg Områdedirektør, EUD.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Coaching Det handler om at stille de rigtige spørgsmål!
Advertisements

PS Landsforening medlemsmøde oktober 2009 "At være pårørende til mennesker der kæmper med spiseforstyrrelser“ Psykolog Susanne Bargmann
TPG handleplans-skema
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
O store Gud O store Gud O store Gud, når jeg dit værk beskuer
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Agenda Reformen kort fortalt Hvad er det vigtigste nye? Nytter det?
Arbejdspladsudvikling
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
E-inklusionens udfordringer – hvordan gør vi det endnu bedre? Stig Langvad, formand for DSI.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
PSS-Promoting Social Skills
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Arbejdsglæde.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Min identitet af Julie 10.A Udseende Jeg har langt lyst og lidt krøllet hår. er lav. blå øjne.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
We choose to go to the moon in this decade and do the other things... Not because they are easy, but because they are hard...
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Fællesskab for kommunen som en attraktiv arbejdsplads Direktør Helle Bro Social og Arbejdsmarked Holstebro Kommune Januar 2012.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Børns omsorgssituation og trivsel
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Den anerkendende interviewform
Oplæg til arbejde med struktur og målrettettræning i eliteafdelingen i Gyttegård golf klub. Søndag d. 28. november 2010 John Nicolajsen.
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Medarbejdersamtaler gør en forskel SCKK – 14. maj 2003 Lilian Mogensen Personale- og servicechef ATP-huset.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Arbejdsgivernes forslag til beskæftigelsesplan 2010 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Fokus på en målrettet indsats.
Det Sociale Kapitel
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Industrien som karrierevej -Et tre-årigt tværfagligt projekt i Herning Kommune -Industrifremmende loge 12. december 2014.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Den lærende organisation
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Livsværdier Definition:
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Fremtidens bistand - DIIS 21. januar FREMTIDENS BISTAND Er der et alternativ til Paris-erklæringen? Easterly om Sachs: ”An aid wall” har erstattet.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Uddannelse indenfor IT -derfor Hvor galt kan det egentlig gå? Hvad kan en IT-uddannelse udrette for mig? Er det bare snak – eller kan hun dokumentere det?
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Spørgeskema som evalueringsværktøj for ledelsen Nordvestskolen Tommy Sørensen©
DEVICE & MEDIEBRUG 2014 Copenhagen | HVAD HANDLER DET EGENTLIG OM?
Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Introduction to synopsis writing
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

Fremtidens detailhandelsuddannelser Morten Emborg Områdedirektør, EUD

Indledende overvejelser 2 Hvad skal EUD egentlig bruges til? Og hvem er kunderne – eller målgruppen ? Være på forkant med nye trends? Reflektere branchernes særegenhed? Sikre kvalificeret arbejdskraft Tiltrække nye medarbejdere? Virksomhedernes kunder? Virksomhederne og arbejdsmarkedet generelt? De unge

Lidt om de unge… •Stor forskel alt efter deres valg af uddannelse: –Alment gymnasium: ingen konkrete planer – er først lige kommet i gang med livsdrømmen!!! –Handelsskolen: det meste er mere eller mindre planlagt •Hvad betyder mest i livet for de unge: –Venner – tre lag af venner –Min familie – specielt min mor –Aktivitetsvenner – sport og fritidsaktiviteter –Kæresten – men komme sjældent i første række •Fremtiden – kærlighed, parforhold, familie •Er i gang med at forberede sig til et liv uden hierarkier – ikoner frem for autoriteter •Ønsker ingen fælles kultur på arbejdspladsen •Lyst frem for nød – og sabbatåret som et tiltrængt pusterum •Gummisko og uddannelse er begge livsstilsvalg •Generalister frem for specialister •TV serier og livsstilsidoler •Uddannelser skal underholde og behage 3 Kilde: Manova samt Institut for Fremtidsforskning

Lidt om arbejdslivet… •Mangel på unge og yngre i 10 til 15 år •Attraktiviteten på arbejdspladsen bliver afgørende •Personlig udvikling prioriteres over personalepolitikken – men der skal også effektivitet til – TOUGH EMPATHY •Hierarkier er ikke attraktive •De vigtigste forhold: –Udfordrende arbejdsopgaver –Mulighed for personlig og faglig udvikling –Ledelsen er tilgængelig og åben for forslag og ideer •DRØMMEN: fra et spændende job, videre til et andet spændende job, og derfra videre et endnu et… •Afkobling som tendens: vil ud, vil af, vil væk – IKKE OP 4 Kilde: Institut for Fremtidsforskning

og om kompetencerne… •Kommunikative evner •Refleksive evner –Indlevelse og forståelse •Interpersonelle evner –Teamwork og fleksibilitet •Selvgående: –Tilrettelægge eget arbejde –Finde relevante opgaver at løse (være til gavn) –Akkvisitiv tankegang – finde nye opgaver •Som jo alt i alt handler om de unges evne til at være klar til at møde kunden eller være jobparat eller være arbejdsmarkeds- parat 5 Kilde: Institut for Fremtidsforskning

Og hvad gør de i detailhandlen …? •De overordnede strategier har fuldt fokus på kunden – needs, involvement, caring, relationships, loyality •Uddannelse skal understøtte dette: –THIS is what we do! –Hvorfor ændre det – det virker! Bruger what-why- how –Training – training - training + specifik feedback –Driving your own development – best as they can be –Achieving excellence –Fokus på performance –Guest introduction (kundeservice) –Nålestikskurser – eks. fresh on service 6 Kilde: Trends from London, BusinessCentret, HSSYD

Konkrete krav til uddannelserne… 7 •”Elevens personlige udvikling bør også afspejles i den teoretiske del – dog ikke på bekostning af det faglige element…” •”Uddannelsen skal have en indholdsmæssig udpræget fleksibilitet…” •”Vi [virksomhederne] vil have lov til at påvirke indholdet – og ikke være bundet af det formelle indhold…” •”Vi har behov for, at nogle elever kan komme hurtigere igennem uddannelsen…”

Afsluttende overvejelser 8 Virksom- hederne Eleverne Og så skal jeg kunne gå til og fra! Give mig flere muligheder – i stedet for færre Hjælpe mig med at realisere MIN drøm Det skal give mening for MIG! Kan alle håndtere personlig udvikling? Er du ikke attraktiv – er du stemt hjem! Skal realisere ME Inc.

Og et bud på indholdstemaer… 9 Detailhandlens kunder Detailhandlens økonomi Detailhandlens processer Personlig udvikling Kilde: Normand (CELF) + Emborg (HSSYD), 2009 •Fra fokus på de fire strømme – til fokus på fire nye sammenhængende temaer