Fremtidens detailhandelsuddannelser Morten Emborg Områdedirektør, EUD
Indledende overvejelser 2 Hvad skal EUD egentlig bruges til? Og hvem er kunderne – eller målgruppen ? Være på forkant med nye trends? Reflektere branchernes særegenhed? Sikre kvalificeret arbejdskraft Tiltrække nye medarbejdere? Virksomhedernes kunder? Virksomhederne og arbejdsmarkedet generelt? De unge
Lidt om de unge… •Stor forskel alt efter deres valg af uddannelse: –Alment gymnasium: ingen konkrete planer – er først lige kommet i gang med livsdrømmen!!! –Handelsskolen: det meste er mere eller mindre planlagt •Hvad betyder mest i livet for de unge: –Venner – tre lag af venner –Min familie – specielt min mor –Aktivitetsvenner – sport og fritidsaktiviteter –Kæresten – men komme sjældent i første række •Fremtiden – kærlighed, parforhold, familie •Er i gang med at forberede sig til et liv uden hierarkier – ikoner frem for autoriteter •Ønsker ingen fælles kultur på arbejdspladsen •Lyst frem for nød – og sabbatåret som et tiltrængt pusterum •Gummisko og uddannelse er begge livsstilsvalg •Generalister frem for specialister •TV serier og livsstilsidoler •Uddannelser skal underholde og behage 3 Kilde: Manova samt Institut for Fremtidsforskning
Lidt om arbejdslivet… •Mangel på unge og yngre i 10 til 15 år •Attraktiviteten på arbejdspladsen bliver afgørende •Personlig udvikling prioriteres over personalepolitikken – men der skal også effektivitet til – TOUGH EMPATHY •Hierarkier er ikke attraktive •De vigtigste forhold: –Udfordrende arbejdsopgaver –Mulighed for personlig og faglig udvikling –Ledelsen er tilgængelig og åben for forslag og ideer •DRØMMEN: fra et spændende job, videre til et andet spændende job, og derfra videre et endnu et… •Afkobling som tendens: vil ud, vil af, vil væk – IKKE OP 4 Kilde: Institut for Fremtidsforskning
og om kompetencerne… •Kommunikative evner •Refleksive evner –Indlevelse og forståelse •Interpersonelle evner –Teamwork og fleksibilitet •Selvgående: –Tilrettelægge eget arbejde –Finde relevante opgaver at løse (være til gavn) –Akkvisitiv tankegang – finde nye opgaver •Som jo alt i alt handler om de unges evne til at være klar til at møde kunden eller være jobparat eller være arbejdsmarkeds- parat 5 Kilde: Institut for Fremtidsforskning
Og hvad gør de i detailhandlen …? •De overordnede strategier har fuldt fokus på kunden – needs, involvement, caring, relationships, loyality •Uddannelse skal understøtte dette: –THIS is what we do! –Hvorfor ændre det – det virker! Bruger what-why- how –Training – training - training + specifik feedback –Driving your own development – best as they can be –Achieving excellence –Fokus på performance –Guest introduction (kundeservice) –Nålestikskurser – eks. fresh on service 6 Kilde: Trends from London, BusinessCentret, HSSYD
Konkrete krav til uddannelserne… 7 •”Elevens personlige udvikling bør også afspejles i den teoretiske del – dog ikke på bekostning af det faglige element…” •”Uddannelsen skal have en indholdsmæssig udpræget fleksibilitet…” •”Vi [virksomhederne] vil have lov til at påvirke indholdet – og ikke være bundet af det formelle indhold…” •”Vi har behov for, at nogle elever kan komme hurtigere igennem uddannelsen…”
Afsluttende overvejelser 8 Virksom- hederne Eleverne Og så skal jeg kunne gå til og fra! Give mig flere muligheder – i stedet for færre Hjælpe mig med at realisere MIN drøm Det skal give mening for MIG! Kan alle håndtere personlig udvikling? Er du ikke attraktiv – er du stemt hjem! Skal realisere ME Inc.
Og et bud på indholdstemaer… 9 Detailhandlens kunder Detailhandlens økonomi Detailhandlens processer Personlig udvikling Kilde: Normand (CELF) + Emborg (HSSYD), 2009 •Fra fokus på de fire strømme – til fokus på fire nye sammenhængende temaer