Mental sundhed i skolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Trivselspolitik på Løsning Skole
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Hierarki for styringsredskaber
Psykoedukation til unge i OPUS
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Børn, bevægelse og motivation
Sundhedspædagogisk indsats
Forældremøde X årgang.
Anonym Digital Rådgivning
Jeg støtter barnet ved:
Lærerprofessionen - en definition.
Sundhedspædagogik som ledelsestilgang
Hvad render vi rundt og laver?
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Mental sundhed I skolen trivsel, selvværd og robusthed
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Sundhedsfremme i skolehaver?
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Sundhedspædagogik og måltidsfællesskab
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Pædagogfagets kernefaglighed
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Trivsel og selvværd - mental sundhed i skolen
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Mærk dig selv.
Pædagogisk sundhedsfremme - børns mentale sundhed Lektor, Ph.d. Karen Wistoft Institut for Pædagogik, DPU, AU.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Unges opfattelser af og viden om sundhed
Mental sundhedsfremme i skolen
Sundhedspædagogik og værdier
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Mental sundhed i skolen Karen Wistoft Professor, institut for Læring Grønlands Universitet Lektor, Institut for Uddannelse og pædagogik (DPU) Aarhus Universitet

Mental sundhed (Wistoft) Psykisk fænomen Tanker, følelser, vilje Selvværd Socialt fænomen Kommunikation Trivsel og social anerkendelse Biologisk fænomen Krop! Fysisk velvære Mental sundhed Selvværd Trivsel Fysisk velvære

Hvorfor er dette interessant? Stadig mange børn og unge har negative selvbilleder, føler sig ensomme og oplever magtesløshed i hverdagen Deres motivation og lyst til at lære stagnerer eller forsvinder.. Vi ved, at værdireflekterede lærerroller og lærer-elev-relationer samt forældreinvolvering fremmer mental sundhed i skolen Den nye skolereform baner vej! Uddannelsesparathed (8. klasse) Aktivitetstimer (5-13 timer pr. uge) Praktiske projektforløb, leg, bevægelse Fokus på elevernes alsidige udvikling Lærere, pædagoger og medarbejdere m andre kvalifikationer

Mental sundhedsfremme i skolen Implicerer: sundhedspædagogisk kompetenceudvikling værdi- og rolleafklaring blandt alle skolens medarbejdere Derfor er ansvaret for fremme af mental sundhed i skolen også en ledelsesopgave.

Udfordringer for skolen Hvordan løser skolen opgaver med fremme af mental sundhed - vel at mærke når arbejdet skal være pædagogisk og værdi-reflekteret? Hvordan tager skolelederen ansvar for og støtter op om sundhedspædagogisk kompetenceudvikling blandt lærere og pædagoger?

Ureflekteret undervisning Hvis ikke man ved tilstrækkeligt om det, man har med at gøre, hvor man vil hen, hvad målet er, hvornår det godt, det man gør, hvor meget man skal guide eleverne osv. smitter usikkerheden af på eleverne og hindrer i værste fald deres engagement, motivation, læring og kompetenceudvikling

Mental sundhed At kunne se mening med tingene At have et positivt selvbillede At kunne indgå i relationer med andre elever og lærere, hvor man føler sig set og taget alvorligt At kunne bruge sine venner og føle sig brugbar

Indikatorer for mental sundhed Udvikler eleverne sig følelsesmæssigt, kreativt og personligt? Er de i stand til at indgå i anerkende relationer m andre? Ser de problemer i øjnene, løser dem og lærer af dem? Er de tillidsfulde og sikre på sig selv? Er der opmærksomme på andre og føler med dem (empati)? Kan lege og have det sjovt? Kan de tilpasse sig andre, vanskeligheder og sig selv?

Føler de brugbare overfor andre? Får de slappet af/hvilet sig tilstrækkeligt? Kan de koncentrere sig/tænke klart? Kan de give slip i negative følelser? Har de mod på at ændre ting til det bedre for sig selv og andre? Oplever de selv at de vokser? Har de positive forventninger til fremtiden?

Fællesskabet Rummeligt Jeg-støttende Inkluderende Udstødende Afvisende Ekskluderende

Selvrealisering – fællesskab

Mental usundhed Magtesløshed Meningsløshed Normløshed Social fremmedgørelse (Jenkins et al., 2008)

Eksempel 7.klasse Ydre Nørrebro Ingen drenge har forventninger om at tage en ungdomsuddannelse eller få et job, efter de er færdige med 10. klasse Pigerne er mere optimistiske og mener, de nok skal klare sig ’ude i samfundet’ De fleste elever har svært ved at genkende sig selv i de forskellige sammenhænge de indgår i… Der er stor forskel på de krav, normer og værdier, de er opdraget med hjemme, og dem de møder i skolen… (individuelle interviews N=32)

Tal – negative selvbilleder (Trivselsrapport SST, 2011) 20 % af de 13-17-årige unge trives ikke og har et lavt selvværd 25 % af skolebørnene oplever stress ugentligt eller oftere, hvilket går hårdt ud deres hverdag 25 % af pigerne mellem 14 og 21 år har en risikoadfærd for at udvikle spiseforstyrrelser og selvskade 20 % af pigerne i 9. klasse har skadet sig selv mindst én gang. For drengenes vedkommende er det 10 %.

Planer og selvværd Forældrenes forventninger om at man skal være dygtig, ansvarsbevidste og målrettede Især pigerne former deres identitet i dette billede med et klart billede af, hvad det vil sige at klare sig godt Laver målrettede planer – ofte sammen med forældrene Hvis planen krakelerer, er der stor chance for, at de også selv krakelerer… for svaghed og problemer ikke er ’hipt’ i voksensamfundet

Elevernes egne spørgsmål (Wistoft, 2012) Kan jeg regne med, at der er nogen, der lytter til mig, når jeg har brug for det?... Er det ok at bruge sine venner, når det brænder på? Er det ok at bruge de voksne til svære ting (ikke kun, når man kan fortælle om scorede mål eller flotte karakterer)? Bliver jeg betragtet som ’svag’, hvis ikke jeg helt ved, hvad jeg vil?...

Lærernes spørgsmål (Wistoft, 2012) Ved jeg, hvordan jeg skal respondere overfor en elev, som måtte vise tegn på at være rystet, utryg eller ked af det i relation til disse emner? Hvordan påvirker min selvforståelse, identitet og relationer til andre mennesker – ikke mindst til eleverne og forældre – min undervisning? Er min skole egentlig parat til at håndtere ansatte/elever med mentale problemer eller kritiske hændelser?

Eksempel klasseforskelle 8b 8c Social trivsel 7.4 (7.2) 6.3 (6.7) Lærer-elevrelation 6.8 (7.0) 5.6 (6.2) 7.3 (7.0) Læring 6.2 (7.1) 5.5 (6.1) 6.9 (6.1)

Hovedbudskaber Søg at forstå frem for at blive forstået Vis ægte og seriøs interesse for elevens viden, værdier, holdninger og evt. problemer Relations-kompetencen er helt afgørende  læreren, pædagogen eller sundhedsplejersken skal også selv ville ‘ses’ og optræde troværdig og tillidsskabende

Pointer Udbyttet af arbejdet med mental sundhed er afhængigt af med den tid og energi/engagement, man som professionel lægger i det og af relations-kompetencen Ingen generel manual, men tilpasning af aktiviteter til den specifikke elevgruppe (klasse/skole) Eleverne skal have mental ejerskab til valgte aktiviteter og udvikle refleksionskompetence Skolelederens synlighed og interesse er alt afgørende for om mental sundhedsarbejdets får succes