Samarbejde og medarbejderindflydelse på KU

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Tid til ledelse Henrik Leslye.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
LinkedIn Intro.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
John.M.Nielsen Metode & Co.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Lederudvikling.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Arbejdspladsudvikling
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Vi gennemførte en række interview ifm
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Den gamle universitetslov: Formål §1, stk 2: •at drive forskning og give uddannelse •værne om forskningsfriheden •bidrage til at udbrede kendskabet til.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Sikring af arbejdskraft
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kommunikation.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Henrik Holt Larsen Copenhagen Business School
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Tillid Temadag for AMIR
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
NOEA/Aalborg Universitet
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Procesværktøjer.
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Ledelse i forskellige retninger
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
SKABELON.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Centralforeningen for Stampersonel
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Samarbejde og medarbejderindflydelse på KU Henrik Holt Larsen Copenhagen Business School hhl.ioa@cbs.dk

Den gode nyhed om medindflydelse Træerne vokser ikke ind i himlen, dog … Aktuelle udfordringer og dilemmaer Konkrete muligheder og forslag Take-away: Oplæg til diskussionen

Taget på kornet… Hvordan skabes en arbejdsplads, hvor alle ansatte trives og har indsigt i, forståelse for og ikke mindst indflydelse på de beslutninger, der tages – og dermed er loyale over for beslutningerne. Kilde: Baggrundsmateriale til dagen i dag

Hvad siger universitetsloven konkret om medindflydelse? Bestyrelsen sikrer, at der er medbestemmelse og medinddragelse af medarbejdere og studerende i væsentlige beslutninger Vedtægten skal fastsætte de nærmere regler om ….”medbestemmelse og medinddragelse af medarbejdere og studerende” Rektor kan pålægge medarbejdere at løse bestemte opgaver ….de studerendes og de videnskabelige medarbejderes indflydelse på ph.d.-uddannelsen ….de studerendes og de videnskabelige medarbejderes medbestemmelse på og medinddragelse i uddannelse og undervisning.

Den gode nyhed om medindflydelse Træerne vokser ikke ind i himlen, dog … Aktuelle udfordringer og dilemmaer Konkrete muligheder og forslag Take-away: Oplæg til diskussionen

Den gode nyhed Universitetssektoren er rollemodel for videnvirksomheder De skarpe hjerners tumleplads Brændende engagement Store frihedsgrader, fx forskningsfrihed Retskaffenhed, idealisme, tillid, respekt Ytringsfrihed Stolthed i f.t. universitetet, gerningen og det lange lys (erkendelse, (ud)dannelse, samfundsudvikling mv.)

Den gode nyhed om medindflydelse Træerne vokser ikke ind i himlen, dog … Aktuelle udfordringer og dilemmaer Konkrete muligheder og forslag Take-away: Oplæg til diskussionen

Træerne vokser ikke ind i himlen Ledelse kan være svær at udøve – eller acceptere Konkurrence mellem organisations- og fagprofessionel kultur Svært at udpege sin leder, hvis krydsende roller Lønmodtagermentalitet: ”Noget for noget” Tendens til at besudle egen rede Svært at sætte stopper for personalebøvl Manglende realisme blandt ansatte (mht. produktivitet, kvalitet, konkurrence) Kennedy: Hvad kan vi gøre for samfundet?

Det sku’ vær’ så godt, men så’ det faktisk skidt… Lave mere, af en højere kvalitet, for færre ressourcer – og synes, at det er sjovt New Public Management Tillidsreform – nu må vi se… Medarbejder- og brugerdreven innovation Center for Offentlig Innovation Samskabelse (co-creation) og crowdsourcing Retorik, fx ”friske reform-milliarder” (Lars Løkke)

Den gode nyhed om medindflydelse Træerne vokser ikke ind i himlen, dog … Aktuelle udfordringer og dilemmaer Konkrete muligheder og forslag Take-away: Oplæg til diskussionen

Hvorfor samarbejde og medarbejderindflydelse? Fastlagt i aftaler, universitetslov mv. Udløber af den danske nationalkultur Er et must i en videnvirksomhed, hvis potentialet skal aktiveres Skaber godt omdømme udadtil Der er penge i det ….. Du skal ikke ønske dig alternativet

Tillidsreform: Dialog og samarbejde Tillidsreformen får liv gennem lokalt handling SU-systemet er rygraden Reformen gør ikke noget i sig selv; vi kan kun lykkes med den i fællesskab Medarbejderne skal have mod på at gøre noget anderledes end de plejer, og ledelsen og politikere skal åbne op og lytte til medarbejderne Medindragelse betyder, at de nye tiltag bliver taget alvorligt og, at man efterlever det Det smitter af på arbejdsglæden Lancering af tillidsreform d. 24.3.2014

Fra leder til ledelse Fra autoritet Fra person Fra rolle Fra stil Fra struktur Fra kassetænkning til proces til team og gruppe til samspil til normer og værdier til kultur til koordineret decentralisering

De fire roller som mellemleder Lede nedad Lede opad Lede udad Lede på tværs www.dea.nu

Videnmedarbejdere Besidder unik faglig kompetence Definerer verden ud fra denne faglighed Har ikke nødvendigvis respekt for ledelse Har ikke nødvendigvis ønske om – eller egner sig til – at beskæftige sig med ledelse Har ikke altid et ønske om – eller en evne til – at arbejde sammen med folk med anden faglig baggrund Kan være svære at give helhedssyn på jobbet og virksomheden Men virksomheden er meget afhængig af dem og sårbar, hvis de forsvinder

Fagprofessionelle er gjort af et særligt stof, og derfor bærer man som leder af fagprofessionelle et stort ansvar – et ansvar, som langtfra altid tages tilstrækkeligt alvorligt Helle Hein, CBS Ugeskrift for Læger, 20.9.2010

Min arbejdspræstation bestemmes af: Min kompetence Mit engagement Mine omgivelses-vilkår (arbejds-betingelser)

Kvalifikationer er at være rigtig god Kvalifikationer er at være rigtig god. Kompetence er at være god til det rigtige

Universitetet skal som central viden- og kulturbærende institution udveksle viden og kompetencer med det omgivende samfund og tilskynde medarbejderne til at deltage i den offentlige debat.

Tre forklaringer på engagement Man brænder for opgaven Suges hen imod den Kan ikke holde sig fra den Kan ikke slippe væk Manglende employability (beskæftelighed) Manglende jobs (objektivt set) Normativt engagement Føler sig forpligtet Står i taknemmelighedsgæld til virksomheden

Den gode nyhed om medindflydelse Træerne vokser ikke ind i himlen, dog … Aktuelle udfordringer og dilemmaer Konkrete muligheder og forslag Take-away: Oplæg til diskussionen

Organisationen må lære for at kunne ændre sig og ændre sig for at kunne lære. Kofi Annan

Aktuel og fremtidig kompetenceprofil Ønske-lig Ikke ønske-lig Besidder ikke Besidder Aktuel kompetence

Management vs. leadership Administrerer Vedligeholder Fokuserer på systemer og strukturer Bygger på kontrol Spørger hvordan og hvornår Fokuserer på bundlinjen Imiterer Møder kortsigtede krav Er optaget af at gøre tingene rigtigt Løser bundne opgaver Leadership Fornyer Udvikler Fokuserer på mennesker Bygger på tillid Spørger hvad og hvorfor Fokuserer på horisonten Skaber noget originalt Møder langsigtede krav Er optaget af at gøre de rigtige ting Skaber opgaver

Hvis træerne ikke vokser ind i himlen Type af ledelsesopgaver Procent Faglig ledelse Personaleledelse Generalistledelse (bl.a. økonomi) --- Specialistarbejde I alt 100%

Hvis træerne ikke vokser ind i himlen Type af ledelsesopgaver Procent Faglig ledelse (Driftsledelse) 40 Personaleledelse 30 Generalistledelse (bl.a. økonomi) Tværgående ledelse Specialistarbejde I alt 100%

Talent Unik kompetence og/eller engagement Nogle har det, men andre kan udvikle det Men generelt svært at opdyrke – hurtigt og nemt, i hvert fald Afspejler en organisatorisk spidskompetence (for at være interessant for organisationen, i hvert fald) Dermed styrker det organisationens konkurrenceevne

http://www.youtube.com/watch?v=huG4uS4UFfs&feature=player_embedded#!

Det er kun sportsmænd og idioter, der springer over, hvor gærdet er højest. Jesper Klein

Samskabelse (co-creation) I en samskabelsesproces arbejder alle relevante aktører på at finde frem til kernen i et problem for dernæst i fællesskab – med brug af forskellige relevante ressourcer og ekspertiser – at forsøge at finde en løsning på problemet. Et vigtigt element er, at samskabelse udbreder initiativretten og deltagelsesretten. Kilde: Wikipedia

Politiet spørger på sms: Hvordan køber du dit hash Politiet spørger på sms: Hvordan køber du dit hash? Hvor tit køber du hash? Til hvilken pris? Og hvordan betaler du? Sådan spørger Nordsjællands Politi blandt andet i et sms-spørgeskema kaldet ’Hash i Helsingør’, som de har sendt ud til 1.185 personer, der har været i forbindelse med hashkøb i netop Helsingør. Sagen kommer af, at Station 2 lavede historien, ’De brune bude’, tilbage i februar, hvor det blev afsløret, at 1.185 telefoner, havde været i kontakt med en hashsælger-telefon inden for en periode på 130 dage, som Nordsjællands Politi har beslaglagt. Den telefon har været brugt som et bestillingsnummer, som man kunne ringe til og bestille hash. De 1.185 telefoner, der havde ringet til det nummer og bestilt hash inden for de 130 dage, hvor Nordsjællands Politi holdt øje med nummeret, har nu modtaget en sms med et spørgeskema om hashkøb. Nordsjællands Politi vil ikke bruge spørgeskemaet til at knalde nogle af de 1.185, men blot til research. - Vi vil gerne finde ud af noget mere omkring de numre og finde ud af, hvad der er baggrund for salget. Vi forventer, at der ligger økonomiske mørketal, og vi ved fra efterforskning, at der bliver lavet kriminalitet til hashkøb, og det er denne følgekriminalitet, vi gerne vil vide noget om. Derfor laver vi spørgeskemaet, siger pressekoordinator i Nordsjællands Politi, Henrik Suhr, til tv2.dk Kilde: BT, 27.3.2014

Jeg vil gerne have et job…. http://www. youtube. com/watch

Den gode nyhed om medindflydelse Træerne vokser ikke ind i himlen, dog … Aktuelle udfordringer og dilemmaer Konkrete muligheder og forslag Take-away: Oplæg til diskussionen

If I had an hour to change the world, I would spend the first 55 minutes asking the right questions Albert Einstein

Konkrete forslag Overhold regelsæt om indflydelse mv. Dyrk solidariske solister*) Skab plads til (nogle få?) rastløse rebeller*) ”Kræv din ret. Gør din pligt!” Aftving lederne ledelse Afbalancér ledelse nedad med ledelse opad, udad og på tværs Gør medarbejderne parate og kompetente til at deltage i ledelse Styrk mulighederne (og rammerne) for at udvise beslutsomhed Tillid skaber tillid Lakmusprøve: Er der et bedre alternativ? *) Berl. Tid., 28.2.2014 (sagt om Asger Jorn)

Lyder det skidt – eller for godt til at være sandt Lyder det skidt – eller for godt til at være sandt? - så tænk på alternativerne

Måske ku’ vi, finde noget at bruge hinanden til….

Måske ku' vi, måske ku' vi finde noget at bruge hinanden til jeg tror jeg er for træt nu til det Sebastian

Held og lykke…

Otte myter om ledelse Videnmedarbejdere kan lede sig selv Stor vægt på management Værdier og kultur er varm luft Ledelse nedad er det vigtigste Ledelse på tværs: det er ikke mit bord Ledelse indefra-ud Ledelse læres bedst på kurser Personaleledelsesrollen er alligevel massiv Ja, men det er leadership, der gør forskellen Nej, de er det ”usynlige skelet” og styrer adfærden Ja, måske, men enormt pres om at lede opad Ledelse på tværs er et must for enhver leder Pres om ledelse udefra-ind Nej, men læring på jobbet er overset og uden prestige

Lidt inspiration Hvad er (kravene om) spidskompetencerne hos jer? Walk the talk: Gør som I siger – og sig som I gør Ledere er brohoveder, ambassadører og kuvøser Lede nedad, opad, udad og på tværs Gør medarbejderen (med)ansvarlig for sit eget liv Styrk diversitet og tværfagligt samarbejde Undgå succesens fælde Erkend og brug læring på jobbet Skab robuste, troværdige og attraktive talentspor Omverdensrelationer: Brug sociale medier Mål effekten: De lavt hængende frugter Sigt mod månen: Så rammer du i hvert fald stjernerne Se glasset som halvfyldt