Ordblindhed Hvad er det?.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Livsvilkår for børn på asylcentre
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
Læsning..
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Introduktion til Sprogpakken
Lærerprofessionen.
Kladde til informationsdias
Introduktion til Sprogpakken
Forældremøde X årgang.
Skolereformen Overordnede mål:
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Sådan underviser vi i stavning
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Evalueringskulturen på
Jeg støtter barnet ved:
Det autentiske menneske
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse.
Hvad er læseskub? Hovedfokuspunkt: De svage læsere
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
- Hvad kan I forvente som forældre?
Alle børn er alles ansvar
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Hvordan lykkes det at få de unge fra folkeskolen videre til en ungdomsuddannelse og til at gennemføre en ungdomsuddannelse? Hvordan sikrer vi, at de unge.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Velkommen.
Lærerprofessionen.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Den forebyggende indsats
At tale om sexualitet.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Præsentation af forårs-sfo
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Oplæg på Ordblindeforeningens årsmøde16. maj 2009 Centerleder Birgit Dilling Jandorf Dansk Videnscenter for Ordblindhed.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
Læse- vanskeligheder Uge 13 Ved Yvonne Roug-Andersen.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
VELKOMMEN TIL MELLEMTRINNET 4. KLASSE, 5. KLASSE OG 6. KLASSE.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Inspirationsworkshop med fokus på
Velkommen Dagens program.
Præsentationens transcript:

Ordblindhed Hvad er det?

Dysleksi eller ordblindhed Er en ”udeblevet” læseudvikling hos et ellers normalt til velbegavet barn. Er der flere forskellige årsager til. Fx at vanskelighederne er genetisk betingede dvs. arvelige. Har ofte nogle bagvedliggende sproglige vanskeligheder, som viser sig barnet skal arbejde med læsning, stavning og skriftlig formulering.

Eksempler på ordblindhed Barnet kan fx have svært ved: at høre forskel på lyde at huske rækkefølgen af bogstaverne i et ord at hente præcise ord frem at huske bogstavernes navne at kombinere bogstavets navn og lyd at huske en besked at lave rytmer, rim og remser

Læsevanskeligheder Kan skyldes andet end ordblindhed. Kan have baggrund i såvel fysiske, sociale som pædagogiske årsager. Kan også skyldes generelle indlærigsvanskeligheder.

Kortlægning af barnets vanskeligheder For at kortlægge barnets vanskeligheder er det derfor nødvendigt med observation og testning ved fx lærere, talepædagog, læsekonsulent og psykolog.

Barnets læseudvikling afhænger bl.a. af: Skolens arbejdsmetoder Forældrenes engagement Barnets motivation Barnets forudsætninger

Læseskolen på Enghavegård skole Formål Handleplaner

Læseskolen er for børn, hvis primære handikap er ordblindhed Tilbuddet gives til børn, der til trods for en normal udvikling og megen støtte og specialundervisning ikke er kommet i gang med en læseudvikling. Læseafdelingen er et kommunalt tilbud og modtager som sådan børn fra alle kommunens skoler.

Fundamentet for barnets udvikling Det faglige Fundamentet for barnets udvikling Det personlige Det sociale

Undervisningen tilrettelægges ud fra tre hovedområder:

Personlige formål bl.a.: Finde styrke områder Skabe kontakt til egne følelser Styrke selvværd og selvtillid Erkende læsehandicap Skabe lyst til at lære Lære at tackle modgang

Sociale formål bl.a.: Respektere andre og respekt for forskelligheder Skabe god omgangstone Kunne skabe gode relationer

Faglige formål bl.a.: Lære gode arbejdsvaner Opnå faglige succeser Tilegne sig højere grad af koncentration Lære strategier og angrebsteknikker Faglig fordybelse

Forældresamarbejdets formål bl.a.: At gøre det muligt for forældrene at bakke op om barnets skolegang. At give forældrene indsigt i de vanskeligheder barnet har. Det daglige samarbejde mellem klassernes lærere og forældrene vil foregå ved hjælp af møder, kontaktbog, telefon og skoleportalen.

Barnets fremtid i læsegruppen På konferencerne og ved møder vurderes det enkelte barns situation Når et barn udsluses fra læsegruppen, vil der være afsat resurser til fortsat at kunne støtte den gode læseudvikling, f.eks. med støttetimer og rådgivning .