Step 5: Styring og kvalitetssikring af projektet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kommunikation.
Advertisements

Step 2: Organisation - samarbejde og ledelse i projektet.
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Projektbeskrivelsen og produktspecifikation
Modul 1 - Processer.
Personlig planlægning
Illustrationer til undervisningsbrug
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Step 1: Situationsanalysen
Ressourceplanlægning Typer af ressourcer
Produktion og Logistik
Illustrationer til undervisningsbrug
Formål Definere og fastlægge projektets ansvarsmæssige struktur (HVEM?) Roller og ansvar Inddragelse af Interessenter Business Case Fremdrift Organisation.
TAG EJERSKAB  FJERN BARRIERER  BESLUT PÅ STEDET
Kommunikation i projekter
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Ledelse af innovative medarbejdere
Illustrationer til undervisningsbrug
Step 6: Evaluering og læring
Projekt: <indsæt projektnavn>
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Illustrationer til undervisningsbrug
Uddannelsesdag 26. februar 2011 V. Stine Røn Christensen
Illustrationer til undervisningsbrug
Den Regionale LEAN Enhed
Interessenthåndtering
Først - hvad er et projekt?
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Illustrationer til undervisningsbrug
Akademiuddannelsen i Ledelse Modul 2 Lederskab
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
Projektstyring dag 2.
Ressourceplanlægning Ressourceopgørelse
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
1 Mikkelsen & Riis Projektmodel C PROJEKTMETODIK Illustrationer til undervisningsbrug Dette sæt indeholder udvalgte illustrationer fra Grundbog i Projektledelse.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Quality Management Systems
Illustrationer til undervisningsbrug
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Illustrationer til undervisningsbrug
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
Illustrationer til undervisningsbrug
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Projektstyring dag 2.
Hvordan følger jeg op på målene med budgettet? v. Økonomikonsulent Arne Larsen Agrogården.
At deltage i projektarbejde
Projektledelse Projekter og Projektarbejdsformen
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Projektledelse To timer på anerkendende vis…. Velkommen Navn og spejderfunktion Hvorfor er du her i dag?
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Præ-projekt Planlægning Afslutning
Annual Investment Review
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Projektplan for virksomheden
Rapportering af fremdrift eller status
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
[Projektnavn] Post mortem
Annual Investment Review
Statusrapport – bilag til dagsorden på styregruppemøde
Præsentationens transcript:

Step 5: Styring og kvalitetssikring af projektet

Styring og kvalitetssikring af projektforløbet Indhold: Styringskultur Opfølgning Status og ledelsesrapporten Kvalitetssikring og styring af projekter Kvalitetsstyring i projektet Kvalitet via mennesker Kvalitet via faglige metoder DS/ISO 10006 Opbygning af kvalitetssikringsplan The ”Project Excellence” Model Litteratur: Hans Mikkelsen, Jens O. Riis: Grundbog i Projektledelse, PRODEVO 2003 Projektledelsens Grundbegreber, Project Management Institute, 2002 DS/ISO 10006: Vejledning vedr. kvalitet i projektstyring, Dansk Standard www.pm-award.de

Projektstyring og opfølgning - i en foranderlig verden = Planlægning Overvågning Fornøden korrektion

…projektplaner

Interessenters tilfredshed Projektstyring og opfølgning hænger planerne på opslagstavlen? – og hvor længe? Styringskultur: Bevidst prioritering Realistisk ressourceplanlægning Synliggørelse af projektet og planen Planoverholdelsen skal være synlig Fremad melding i projektet Effektivitet Fundamentet Opfølgning Omkostninger Præstationen Fremdrift Interessenters tilfredshed

Projektstyring og opfølgning Det er kun fremtiden, der kan styres, - men man må gerne lære af sine erfaringer Opfølgning: Statusrapportering Logbog Huskeliste Husk at revidere dokumentation løbende ringe Petersen ringefirmaet vedr.. pakninger udsende mødeindkaldelse give besked vedr. kørsel til styringsmappe

Projektstyring og -opfølgning Hvad skal der følges op og evalueres på? Resultatbillede 5x5 modellen Projektledelse Ledelse (udad, indad) Fremgangsmåde, plan og styring Organisering og samvirke Håndtering af opmærksomhedsområder Læring Ressourcer Kompetencer (personale m.m.) Økonomi Faciliteter Interessenter Interessenternes engagement og tilfredshed Interessenternes forståelse og accept Ejernes sponsorat Omgivelser Samklang med omgivelserne Sammenhænge med omgivende systemer Overholdelse af normer Projektopgaven Nyttevirkning, lønsomhed Omfang (scope, aftale) Produkt (funktioner, egenskaber, kvalitet) Driftskompetence Timing (levering, ibrugtagning) Kilde www.prodevo.dk

Projektstyring og opfølgning Statusrapporter - hvad skal opgøres? Vigtige begivenheder siden sidst, opfølgning på sidste rapport Projektopgaven, faglige/tekniske resultater og problemer Omgivelserne, systemsammenhænge, betingelser Interessenterne, kunde/bruger, kontakter, adfærd, problemer Ressourcerne, behov, planlagt/forbrug Tid og økonomi, fremdrift, budget Projektorganisation, bemanding, strukturændring Kontraktforhold, afvigelser, tilføjelser Den næste periode, nøglepunkter

Projektstyring og opfølgning Ledelsesrapporten Forventet projekt slut: opfyldelse af formål og succeskriterier? Interessenternes tilfredshed opfyldelse af krav til slutprodukt terminsoverholdelse budgetoverholdelse ressourcer udgifter/investeringer Væsentlige problemstillinger og handling desangående Ønske om ledelsens beslutning/handling Projektstyring og opfølgning Ledelsesrapporten

Projektstyring og opfølgning Opgørelsesmetoder for projektets stade Færdiggjort arbejde arbejdsmængden kan udtrykkes kvantitativt (antal meter, antal tegninger etc.) Værdisat milepæl hvert arbejdstrin tildeles en præstationsværdi Procent færdiggjort skøn over færdiggjort eller resterende arbejde, udtrykt i % Indsats og skønnet restindsats udtrykt ved måling og skøn af ressourceindsats

Projektstyring og opfølgning Opfølgning på Gantt-kort

Projektstyring – eksempler på styringsprocedure Projekt (nr.)   Opfølgning Dato Ansvarlig Deltagere Dokumentation/Info til

Projektstyring – eksempler på status Projekt (nr.)   Dato Udfyldt af: Deltagere Dokumentation/Info til Statuspunkter Status Bemærkning og nødvendig handling (hvis gul/rød) Deadline Ansvarlig Opfyldelse af formål og succeskriterier Opfyldelse af krav til slutprodukt Interessenters tilfredshed Fremdrift og tidsoverholdelse Budget og ressourceforbrug Kontraktforhold Projektoganisation og bemanding Nøglepunkter i den kommende periode

Kvalitets- og projektstyring Kvalitetsstyring i projektet Tænk ikke kun på om opgaven er nået, - men også om kvaliteten er opfyldt Kvalitetsstyring Produktets egenskaber Produktets påvirkning af omgivelserne Kvalitet Opfyldelse af definerede krav Opfyldelse af brugernes forventninger

Kvalitets- og projektstyring Kvaliteten skabes af mennesker Kvalitet via mennesker: Viden og kunnen er til stede Positiv holdning og adfærd: Vi vil skabe succes! Åben kommunikation og synliggørelse Husk forudsætninger ved fastlæggelse af kvalitetsmål

Kvalitetsstyring og kvalitetskontrol er ikke helt det samme! Kvalitets- og projektstyring - og kvalitet skabes også ved hjælp af gode faglige metoder! Kvalitet via metoder: Faglige metoder såsom beregning, normer, specifikationer Faglig fremgangsmåde: arbejdsmetodik, granskninger Kvalitetssikringplan baseret på analyser og succeskriterier. Dokumentation Kvalitetsstyring og kvalitetskontrol er ikke helt det samme!

Kvalitets- og projektstyring Kvalitetsstyring af projektprocessen – DS/ISO 10006 Strategiske processer Projektstyringen Projektopgaven Tidsrelaterede processer Økonomistyring Ressourcer Kvalitet via mennesker Kommunikation Risiko og usikkerheder Indkøb og logistik Vidensdeling/Erfaringsopsamling

Kvalitets- og projektstyring Budbringere af dårlige nyheder belønnes sjældent - hvad med urealistisk optimisme og tro på mirakler? Reduktion af usikkerheder - ofte et psykologisk problem: Der bliver ikke slået alarm Projektleder ”blind” overfor advarsler For ”travlt” til at reagere (slib saven!) Reagerer mere på tro end på facts Husk at risici og muligheder oftest ændres i løbet af projekter

Opmærksomheds-områder Kvalitets- og projektstyring Opbygningen af en kvalitetssikringsplan (GP, fig. A6.18-03) Projektets Opmærksomheds-områder Forebyggende handlinger Hvem Hvad Hvornår Udført Korrektioner Hvad Hvem Hvornår Udført Information til Kontrolrapport Udført Resultat Afvigelser Information til Kontrolplan Hvad Hvordan Hvornår Hvem

Kvalitets- og projektstyring The ”Project Excellence” Model Project Management Project Results Leadership Customer Results Processes Project Objectives Key Perfomance and Project Results People People Results Results of other Parties involved Resources Innovation and Learning