Velkommen til informationsaften

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen på Skibet Skole
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Er mit barn klar til skolestart ?
På vej mod folkeskolereformen
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Skolereform august 2014………………
Jeg støtter barnet ved:
Velkommen til valgmøde
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Velkommen til orienteringsmøde Torsdag d. 13. marts 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
17. nov. 2011:Orienteringsaften januar:Indskrivningsaften skole og SFO. (kl ) Senest d. 1. april:Børnehaverne sender overleveringspapirer.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
INDSKRIVNINGSMØDE.
Velkommen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Informationsaften på den nye distriktsskole i Skovlunde.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Fra børnehave til SFO/Skole Forældremøde Vindinge Børnehus/Vindinge skole 21. Oktober 2015.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Velkommen til informationsaften Program: 1. Ny Skole 1. august 2014 2. Låsby Skole 3. Fra børnehave til skole 4. Hvornår skal mit barn i skole? 5. En dag i 0. klasse 6. Skolens SFO 7. Skolebestyrelsesarbejdet 8. Forventninger og den gode klasse 9. Mulighed for at kigge ind i 0.klasse

Ny Skole 1. august 2014 Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Ny Skole 1. aug. 2014 En længere og mere varieret skoledag - 30 timer/uge - fagopdelt undervisning og understøttende undervisning - bevægelse min. 45 min./dag - lektiehjælp - den åbne skole - fra undervisning til læring - inklusion

Ny Skole 1. aug. 2014 www.uvm.dk/folkeskoleaftale

Stærke læringsfællesskaber Anerkendende pædagogik Låsby Skole Stærke læringsfællesskaber Anerkendende pædagogik

Målsætning Låsby Skole – et godt sted at være for at lære Vi vil være det bedste læringssted. Vi prioriterer derfor et højt fagligt niveau. Vi stiller krav til ledelsen, medarbejdere, forældre og børn, så vi udvikler børns mange kompetencer med det mål, at børnene opnår de bedste uddannelsesmuligheder efter folkeskolen. Vi giver gode, inspirerende rammer og mulighed for fordybelse, nysgerrighed, kreativitet og initiativ. Vi vil kvalificere samarbejdet. Vi vil bevare og udvikle et konstruktivt og åbent samarbejde. Vi forventer et højt engagement og et højt informationsniveau.

Målsætning Vi vil være et godt sted ’at være’. Vi tager udgangspunkt i, at børn er forskellige og har forskellige behov. Vi prioriterer indlevelsesevne, selvværd, livsglæde, tolerance og mod til at deltage aktivt i fællesskabet. Vi vægter gode traditioner, kunstnerisk og kreativ udfoldelse og kulturelle værdier. Vi vil være en skole i udvikling. Vi er pædagogisk nytænkende. Vi er i front på it-området. Vi prioriterer udviklingen af de fysiske rammer.

Skolens forventninger Velkommen til Låsby Skole - et godt sted at være for at lære   Vi vil gerne give alle børn de bedste muligheder for trivsel og høj faglighed. Derfor forventer vi:

Skolens forventninger At dit barn har en adfærd og en omgangstone, der bidrager til trivsel på skolen  At dit barn har fået tilstrækkelig mad og hvile At dit barn medbringer bøger, hæfter, skriveredskaber, idrætstøj mm. i forhold til udsendte beskeder og skemaer At dit barn er velforberedt og deltager i undervisningen At dit barn passer på skolens materiale At dit barn møder til tiden Og at du tager medansvar for klassens trivsel

Låsby Skole Afdelinger Afdeling B 3.-6.kl Afdeling A 0.-2.kl Afdeling C 7.-9.kl Afdeling D

Afdeling A - indskolingen Afdelingens fysiske placering – udearealer Timetal i 0. klasse Lærer – pædagogsamarbejdet Skoleintra Åbne uger Traditioner

Brobygning november Kommende 0.klasseforældre indbydes til informationsaften i november/december Digital indskrivning også til SFO

Brobygning januar Den digitale indskrivning skal være afsluttet senest den 15. januar 2014 på www.indskrivning.dk Ansøgning vedr. frit skolevalg sendes til den ønskede skole senest i uge 3 2014 Ansøgningsskema fås på skolen, hos Fagsekretariatet samt på www.Skanderborg.dk/skoler

Brobygning februar Samtaler i børnehaverne mellem pædagoger og forældre om barnets skoleparathed Indhentning af tilladelse til at videregive relevante oplysninger. Besvarelse af ansøgninger vedr. frit skolevalg medio februar 2014

Brobygning april/maj Samtaler i børnehaven mellem 0.kl.klasseledere og pædagoger Klassedannelse Torsdag den 22. maj 2014 ”Skolebesøg” 17.00-18.30 Klasselister offentliggøres sammen med indbydelse til indskrivningsdag Indbydelse til overgangssamtaler I ugerne 19 og 20 er kommende 0. klasser i SFO mandag til torsdag fra kl. 9.30-13.30

Brobygning juni 0.klasseledere besøger institutionerne/skoven Nye 0. klasser er på skolen en skoledag

Brobygning august/september 0.klasser på besøg i deres tidligere børnehave i SFO tid

Brobygning oktober Besøg på skolen af kommende 0. klasser Pædagoger og 0.klasseledere mødes for tilbagemelding omkring overgangen fra institution til skole

Fælles mål Sprog og udtryksformer Naturen og naturfaglige fænomener Det praktisk musiske Bevægelse og motorik Sociale færdigheder Samvær og samarbejde

Fælles mål (www.faellesmaal.dk)

Fra børnehave ……………….til skole Meget voksenkontakt Kommer og går på forskellige tidspunkter Aldersspredning Bliver fulgt Gode muligheder for hjælp til praktiske ting Skole: Mange børn pr. voksen Alle kommer og går på samme tid Samme alderstrin Kommer selv Mere selvhjulpen

Fra børnehave ……………….til skole Mere uformel samvær/leg Ofte aktiviteter i mindre grupper Lærer indirekte gennem leg Skole: Mere struktureret dag Ofte fællesaktiviteter Lærer direkte ved hjælp af leg

Fra børnehave ……………….til skole At være en af de små At bede om fri Børnehave: At være én af de store At holde en fridag

Hvornår kan jeg sende mit barn i skole??? Sociale Sproglige Motoriske Personlige

Hvornår kan jeg sende mit barn skole??? Sociale kompetencer: Forældre kan: Motivere til at lære nyt Lade barnet lege med andre børn. Lade barnet deltage i fælles aktiviteter med andre børn Spille spil med barnet/ flere børn i en lille gruppe Øve sociale færdigheder Barnet bør: Have selvværd/tro på egne evner Kunne indgå i gruppesammenhænge Kunne overholde regler i leg og spil Kunne bede om hjælp og ”vente på tur” Svare når nogen henvender sig

Hvornår kan jeg sende mit barn skole??? Sproglige kompetencer: Barnet bør: Kunne lytte og være opmærksom Kunne forstå en kollektiv besked Kunne forstå 2-3 beskeder samtidigt Kunne tale forståeligt Forældre kan: Læse for barnet og lade det genfortælle Læse og øve rim og remser Lade barnet fortælle om oplevelser Synge sammen med barnet Tale meget med barnet

Hvornår kan jeg sende mit barn skole??? Motoriske kompetencer: Barnet bør kunne: Kaste og gribe en bold Hinke og stå på ét ben Klippe efter en streg Tegne et menneske Tegne sit eget navn Forældre kan: Give barnet legemuligheder, der stiller krav til kropslig udfoldelse Lege med barnet Lade barnet bruge blyant og saks

Hvornår kan jeg sende mit barn skole??? Personlige kompetencer: Barnet bør: Være nysgerrig og have gå-på-mod Kunne koncentrere sig Kende alle væsentlige legemsdele Kunne sætte sig i andres sted Kende sit eget navn, efternavn, adresse, telefonnummer, familieforhold etc. Forældre kan: Tage barnet med i naturen Tale om legemsdele ved f.eks. påklædning Give barnet opgaver i hjemmet: dække bord, rydde af, skrælle kartofler, bage etc Lær barnet at tale med lav stemme – ”indestemme” Træn praktiske færdigheder

Og når det er sagt…… Vær stolt af det dit barn kan. Et positivt selvbillede er vigtigt, så ros så ofte du kan. Vær positiv over for skolen og lærer/pædagoger. Tal positivt om det, der skal ske i skolen. Lad være med at presse barnet – find jeres egen måde at støtte barnet på. Vær opmærksom på tegn, der tyder på, at barnet ikke har det godt. Børn udvikler sig i spring – så fortvivl ikke

En dag i 0. klasse

Skolens SFO

Skolebestyrelsens arbejde

Forventninger Skolens og jeres….

Hvornår trives dit barn ? Hvad gør dit barn glad ? Hvornår trives dit barn ? Trivsel Trivsel, som fundament for en god skolegang.

Hvis alle børn trives….. Den gode klasse ???? Individet i fællesskabet.

Mit barn trives når… Skriv eller tænk på situationer, hvor du ved, at dit barn trives. MIT BARN HAR DET GODT, NÅR….. Alle i gruppen fortæller på skift , hvad de har tænkt eller skrevet om deres eget barn.

En god klasse er en klasse hvor…….. Tag hensyn til hvad I lige har hørt. Fuldfør sætningen: ”En god klasse er en klasse hvor….”

En god klasse er en klasse hvor…..