Ledelse – i samspillet mellem kommune og civlsamfund Solrød kommune 24. oktober
Indhold Historisk tilbageblik: Spillerummet for synergier Nytænkning af velfærd Eksempler: Sådan kan samskabelse se ud! Samarbejdets former Perspektiv: Substitution eller synergi? Ledelse som facillitering af synergi og samarbejde
Historisk tilbageblik Spillebaner for synergi: 1849-1890’erne: Værdigt versus ikke værdigt trængende 1890-1960’erne: Retsbestemte versus supplerende ydelser 1970’erne: Offentlig monopolisering 1980-2000: Genopdagelsen af frivillighed som “prikken over i’et” 00’erne: Samskabelse undervejs som nyt velfærdsparadigme Den offentlige og frivillige sektor har altid defineret sig i forhold til hinanden
Historisk tilbageblik To billeder af synergi 1980’erne 1930’erne Stat Stat Kirke Familie Marked Civilsamfund Alfred Th. Jørgensen Victor Pestoff
Nytænkning af velfærd Klient Arenaer for samspil Kunde Medborger
Nytænkning af velfærd Velfærd: Fra ret til en ydelse til ret til deltagelse Tidlig indsats og inklusion på børneområdet Ressource- og uddannelsesfokus for de voksne Recovery og rehablitering for ældre og handicappede Samskabelse Opbrud i arbejdsdelingen mellem stat, marked og civilsamfund
Nytænkning af velfærd Synergier ved samarbejde med frivillige Politik Kritik og fornyelse, der er nødvendig for udviklingen af velfærdssamfundet Ydelser Ydelser med andre kvaliteter og adgange til borgerne end dem, kommunen kan levere Fællesskaber Styrkelse af lokale fællesskaber, forebyggelse, social kapital, styrkelse af demokratiet
Eksempler: Sådan kan de se ud: Unge familier: Kommune og Homestart Børn til enlige forsørgere: Kommune og Børns Voksenvenner Bedste ven: Kommune og Dansk Folkehjælp Levende lokalsamfund: Kommune, boligselskab og vægtløfterklub Familiens Hus: Kommune og Mødrehjælpen Aktiviteter på plejecenter: Kommune og lokal gruppe Motionssamarbejde: Kommune, DGI, Ældre Sagen, patient- og idrætsforeninger Digitalisering: Kommunal borgerservice og Ældre Sagen
Eksempler: Frivillige på rådhuset? En kommune med ressourcestærke og vidende borgere – kan vi samarbejde med frivllige i forbndelse med: Budgetanalyser Kommunikationskampagner IT-strategi HR-udvikling
Supplement/ alternaitv Samarbejdets former Samskabelse Frivillige organisationer og kommuner skaber noget nyt sammen Leverandør til det offentlige Frivillig organisation leverer ydelser til det offentlige - på bestilling/efter udbud Organiseret Supplement/ alternaitv Forening organiserer tilbud ved siden af det offentlige – og modtager generelle tilskud Uformelle bidrag Uformel gruppe af frivillige organiserer aktiviteter på et dagcenter
Perspektivet: Substitution eller synergi? Det offentlige og de frivillige kombinerer deres kompetencer …og skaber noget, ingen af dem kunne skabe alene Substitution De frivillige “stoppes ind” i det offentliges “huller” Altså udfører det, det offent- lige ikke længere har råd til NUL SYNERGI, hvis de frivillige kommer til at ligne kommunen
Ledelse som facillitering af synergi og samarbejde Ledelse med mange ansigter Hierarkiet: Styre egne serviceleverancer Markedet: Styrer leverandører Netværk: Udvikle ny velfærd i samskabende relationer
Ledelse som facillitering af synergi og samarbejde Netværksledelse – hands off Italesætte problemer/ skabe fortællinger Fordele ressourcer Tilbyde infrastruktur Netværksledelse – hands on Facillitetere Konfliktløse Gribe ind - overtage
Ledelse som facillitering af synergi og samarbejde Ledelse i netværk Invitationssamtaler Mulighedssamtaler Ejerskabssamtaler Dissenssamtaler Forpligtelsessamtaler Gavesamtaler Peter Block
Faldgruber – og gode råd Uklare og asymmetriske forventninger Oprigtighed og grund afstemning Manglende forankring Tilpas ambitioner og ressourcer For meget eller for lidt formalisering Enkel styring Tilskudsfælden Tænk bæredygtighed