Designproces og positioner i den nutidige designforskning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse INTRODUKTION TIL FAGET.
ANT og udstilling Connie Svabo, adjunkt ved RUC
Billedanalyse 1.Præsentation af billedet Indhold Materiale og teknik
Readymades / genbrugskunst
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Teori-Praksis-holdning
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
Nu skulle det hele gerne blive klarere… :-)
Nu skulle det hele gerne blive klarere… :-)
Sprog/billeder på Internettet
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Corporate Identity og Branding
Fagets formål, fokus og fagmål
Kommunikation / it.
Interkulturel kommunikation
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Introduktion til faget.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
5 psykologiske dimensioner af lyd
4 trin til at skabe visuel identitet
Kubisme ( ).
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Forskningsperspektiver på læremidler
Forretningsmodel.
Kommunikation/IT – Thor Madsen 1.1 RTG
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Teknikkens sprog er matematik Enhver ingeniørmæssig beregning baserer sig på en matematisk model Matematikken er generel og abstrakt af natur, og må dyrkes.
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Snak med din sidemand om dette et par min.
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
Hvad er design og hvordan studerer vi det?
Grafisk design Grafisk design kan beskrives som et visuelt sprog, der bruges til at sende en besked til publikum. Formål:  Overtale  Branding  Informere.
Agenda Forskning om design Stilbegrebet Generelle problemer ved historie-skrivning At bevare nutiden for eftertiden.
Min præsentation Varighed – ca. 3 minutter Vurdering af blog i 8 faser I dybden med 5 af faserne Formål.
Farveplanlægning. Farveplanlægning er en vigtig del af Malerens daglige arbejde, dette kan angribes på mange forskellige måder. Farveplanlægning på stedet.
Livsstilsanalyse i Danmark
Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections.
GRAFISK DESIGN HVAD SKAL VI PÅ KURSET OG HVAD ER GRAFISK DESIGN Vi møder ordet design første gang 1500 tallet i et engelsk leksikon. ”Skitse til noget.
Bygninger med signalværdi
Reklameanalyse Walkthrough.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Med tegninger af Morten Grove OTS
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
Opstartsmøde, ”Vandeffektive Mejerier”, Hotel Hedegaarden, Vejle, 3-4 februar 2004 Arbejdspakke 6: Partnerskabsmodel og forretningsmodel Esben Rahbek Gjerdrum.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
DESIGN C FAGETS INDHOLD: Produktdesign Kommunikationsdesign Arkitektur Stilhistorie.
Livsstilsanalyse i Danmark
Design Hvad er design?.
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
Tværmedial Kommunikation 9 Corporate Branding i kommunikationssamfundet Interbrand Brand Essence Modellen forår 2017 Pillon - KU ”Marketing is a battle.
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2017 Pillon - KU.
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2018 Pillon - KU.
Markedskommunikation 6 6: On-line forbrug 7: Digital brandpositionering 8: Digitale forretningsmodeller Gruppearbejde: Eksamensprojekt forår 2019 Pillon.
Tværmedial Kommunikation 7 Corporate Branding i kommunikationssamfundet forår 2019 Pillon - KU ”Marketing is a battle of perceptions, not products” (Jack.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Designproces og positioner i den nutidige designforskning

Disposition: Den designteoretiske faglighed Forskning i og om design: Designproces, designmetodik Designanalyse – semantik, semiotik og stilhistorie

Christopher Frayling: Research in Art and Design. Research Papers 1:1. Royal College of Art, 1993/94.

formgivning-fremstilling-distribution-markedsføring-forbrug John A. Walker: Design History and the History of Design, Pluto Press, Boulder 1989.

Nato-modellen: 1. Research- og definitionsfasen: Hvad er problemet/ problemerne? Afgrænsning af problemet og opdeling i mindre, overskuelige delproblemer. Hvad man ved om problemet: Hvor optræder det? Hvad påvirker det? Hvor ofte? Hvor længe? Hvor mange? etc. 2. Skitsering: Alternative løsningsmuligheder: Uforpligtende forslag til løsninger. I design vil denne fase typisk bestå af forskellige skitser og løsningsforslag, ofte i samspil med de kommende brugere, så forbrugerne bliver 'medforfattere' til løsningen. 3. Konklusion og løsning. Den eller de mest lovende forslag vedtages som løsning. 4. Fremstilling: Hvem gør hvad og hvornår? Denne fase er den gennemførende fase: produktion, marketing, distribution.

Louis Sullivan: ”Form follows function”. Louis Sullivan: Schlesinger & Mayer Department Store, Chicago 1899-1904.

Walter Gropius: "En ting bestemmes af dens væsen Walter Gropius: "En ting bestemmes af dens væsen. For at formgive den, så den fungerer rigtigt - en skål, en stol, et hus - må dens væsen først udforskes". Enhver ting har et "gyldigt" væsen, og derfor bør formgivningen af den indskrænkes til "typiske, for enhver forståelige grundformer og -farver". Walter Gropius’ kontor i Bauhaus skolebygningen, Dessau, 1925-26.

Hochscule für gestaltung i Ulm Horst Rittel: ”Designproccesens trin: 1. Research 2. Strukturering af information 3. Frembringelse af løsninger 4. Vurdering af forskellige løsningsmuligheder 5. Valg af løsning og udformning af endelig løsning.

Konference om Designmetoder, 1962. Christopher Jones : "A Method of Systematic Design”, 1962. 1. Analyse, brainstorming og optegnelse af alle informationer, krav, faktorer og reduktion af disse til definerbare krakteristika. 2. Syntese: Mulige løsningsmodeller ved at forbinde forskellige ideer fra analysefasen. 3. Evaluering: Hvordan de alternative løsninger opfylder kravene til produktion og salg. Valg af løsning.

Christopher Alexander:Notes on the Synthesis om Form,1964.

Bernhard Bürdeks illustration af designprocessen viser, hvordan de forskellige faser er indbyrdes forbundne i problemformuleringer og løsninger.

Politik Datalogi Marketing Økologi Designer Trendforskning Økonomi Ergonomi Teknologi Produktionsteknik

Raymond Loewy: Pennsylvania Locomotive, 1936 og Blyantspidser, 1933. Science fiction magasinet Wonder Stories, 1934.

Raymond Loewy: “Never Leave Well Enough Alone”, 1951 MAYA: “Most Advanced Yet Acceptable”

Bilbrochure fra Chrysler, 1955.

nord, moderne blå segmentgruppe grøn segmentgruppe gråt segment vest materialistisk øst idealistisk violet segmentgruppe rosa segmentgruppe syd, traditionel

Multiregional tilpasning Global fortolkning ”Universalisme”

Multiregional tilpasning: Ford Escort 1995 til det europæiske marked og Ford Escort 1997 til det amerikanske marked.

Global fortolkning: Ikea.

”Universalisme”: Lego til hele verden.

Designhistorie som kunsthistorie (1930erne - 2001): Connaisseur/kanonisering af eksemplariske designobjekter. Ting som æstetiske objekter, ”værk”. Designhistorie som social og kulturhistorie (1970erne-2001) Sociale og kulturelle strukturforhold. Designbegreb: alle hverdagslivets genstande. Kommercielle forhold, økonomiske og ideologiske betingelser. Designhistorie som antropologisk/etnografisk studie (1990-2001) Materielle kulturstudier. Skildring af tingenes sociale hverdagsliv. Design et aspekt ved den materielle kultur. Med inspiration fra Hans Christian Jensen, Humanistiske designstudier, Syddansk Universitet.

Mihaly Csikszentmihalyi mfl.: The Meaning of Things: Domestic Symbols and the Self. New York: Cambridge University Press, 1981.

Klaus Krippendorff’s model for produktsemantik, 1989. informerer Produkt semantik giver mening Designer Bruger Form Betydning set som set i forskellige kontekster Artefakt skaber reagerer på Klaus Krippendorff’s model for produktsemantik, 1989.

Ferdinand de Sausurre : signifié (det betegnede) signifiant (det betegnende) STJERNE

Intrepretant Tegn/ Repræsentamen/ Signifiant (sa) Objekt Signifié (se)

Bang & Olufsen-anlæg.

Sony Walkmen.

Form Form a b c indre ydre Funktion Teknik Funktion Teknik Form Konteksten

- bruger - samfund - andre Tiden/Stilen Tradition - mainstream - trend INDRE DIMENSION FUNKTION . BRUG STYRKE . TEKNIK KONSTRUKTION FUNKTION anvendelighed styrke . stabilitet sikkerhed del/helhed sammensat enkel . samlet støbt . presset TEKNIK håndværk . maskin- fremstilling . ny teknologi Materialer . egenskaber naturlige . syntetiske økologiske . skrøbelige stærke Hensyn ergonomi . renholdelse vedligeholdelse. PRODUKT DESIGN YDRE DIMENSION ÆSTETIK . STIL-PRÆG . IDENTITET KOMMUNIKATION FORM del/helhed former . linjer . flader geometriske organiske Volumen . Virkning tung . let . massiv . hul . åben . lukket Materialer . karakter og virkning hård . blødt . homogent . kontrasterende Overflader . teksturer farver . grafik . dekoration. Konteksten Funktion Form Konstruktion teknik indre ydre KONTEKSTEN Målgruppe - bruger - samfund - andre Tiden/Stilen Tradition - mainstream - trend Andet…. Økonomi - bæredygtighed - etik

Analyse . Produkt design Form: Den ydre dimension 1. Former (helhed og del) geometriske grundformer . organiske . krumme . spidse . bløde . enkle . ensartede . sammensatte . additive . fragmentariske . harmoniske . kontrasterende . udflydende . gennemhullede… 2. Linjer, flader parallelle . krydsende . geometriske . lige . slyngede . organiske . ensartede . brudte . få . mange… 3. Komposition . proportionering (a)symmetrisk . (dis)harmniske . dynamisk . stram . slap . rytmisk . kaotisk . usammen-hængende… 4. Konstruktion . sammenføjning tydelig . usynlig . sammensat . enkel . minimalistisk . del af formudtrykket…. 5. Volumen massivitet . helhed . kompakt . porøs . åben . lukket . tiltrækker/’omfavner’ . støder omgivelserne væk . negativ/positivt rumudtryk . spinkel . påtrængende… 6. Materialer (karakter og virkning) natur . økologisk . kunstie . syntetiske . træ . glas . metal . plast . genbrug . hårdt . blødt . ru . glat . blankt . struktureret . teksturer . sammensat . spinkelt . robust . tungt . let . homogent . kontrast-fyldt… 7. Farver (virkning) dekoration . materialefarve . egenfarve . påført . tonet . ensartet . kontrastfyldt . kold . varm . pang kulørt . formforvrængende . formfremhævende . symbolik . reklame…..

Den praktiske analyse 1. Undersøgelse og første indtryk: Kik på designet/produktet, undersøg det og gør dine tanker. Undersøgelsen kan være ustruktureret eller logisk. Hvad er det første, som fanger ens opmærksomhed (det kan jo være af stor betydning for den endelige vurdering af produktets funktionelle eller kommunikative egenskaber). 2. Facts: man noterer sig de faktuelle oplysninger om f.eks. produktets art, designer, år, sted, producent, mv. 3. Beskrivelse og analyse: hvad, hvordan og hvorfor (vha. ellipsen og/eller skema). 4. Samlet vurdering, perspektivering ud fra de del- og hel-konklusioner fra analysen (indre og ydre dimension) og relevante perspektiverende synsvinkler fra konteksten.