Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Hvad er design og hvordan studerer vi det?
Designhistoriografi Hvad er design og hvordan studerer vi det?
2
Designhistoriens tre paradigmer
Designhistorie som kunsthistorie Den nye designhistorie Den nye designhistories 2. generation
3
Traditionel designhistorie
Inspireret af kunsthistoriens praksis Optaget af designerens personlighed Kanonisering af eksemplariske objekter - eller ”værker” Designprocessen privilegeres som eneste form- og betydningsskabende handling
4
Nikolaus Pevsner Pioneers of Modern Design. From William Morris to Walter Gropius. Fra 1936 Kunsthistoriker Indstifter af designhistorien - og dermed selv en pioneer
5
Pevsnersk´ designhistorie
Kanonisering Kongerække Designprocessen God eller dårlig smag Modernisme
6
Mies van der Rohe: Barcelonastolen
7
Den nye designhistorie
Inspireret af marxistiske, ideologikritiske og socialhistoriske strømninger i det akademiske miljø Designvirkeligheden i hverdagsomgivelserne Designobjektet som historisk dokument og som synligt resultat af i sig selv usynlige sociale processer Interesse for alle form- og betydningsgivende handlinger i objekternes produktions-, distributions- og forbrugscyklus
8
Designgenstanden som synligt udtryk for i sig selv usynlige processer
9
Ofte anonyme Funktionelle Vidner om strukturelle forandringer Ofte samtidige, grafiske gengivelser
10
Den nye designhistories 2. generation
Inspiration fra antropologien og etnologien Interesse for ”ting” Skildring af tingenes sociale hverdagsliv - ofte i mikroperspektiv Design som aspekt af den materielle kultur - som materialiseret kultur
11
Omgang med tingene... Et studium af ”tingene i samfundets sociale og kulturelle relationer” Opgør med begrebet om ”godt design” Design som udtryk for forskelligartede livsformer
12
Forbrugspraksisser Betragtes som kultur- og identitetsindstiftende tilegnelsesprocesser Forbrugerens livsverden er af primær interesse Empatisk indlevelse i andre segmenters praksisser Bias mod tidligere oversete grupper
13
Emotionelle Affektionsværdi Anonyme Udgangspunkt i handlinger
14
Udviklingslinje Forfatter - værk – reception (og brugere)
16
Designbegrebets ekspansion
En ideologisk ladet betegnelse for særligt fremragende, æstetisk betonede, genstande med en reel eller symbolsk brugsdimension En ikke-normativ betegnelse for formgivede objekter med en fysisk eller visuel fremtræden En betegnelse for en hvilken som helst menneskelig bestræbelse; med eller uden et formmoment tilknyttet
17
”Design is the conception and planning of the artificial, that broad domain of human made products which includes: material objects, visual and verbal communications, organized activities and services, and complex systems and environments for living, working, playing and learning.” Citat: Victor Margolin: ”Design History or Design Studies: Subject Matter and Methods” in ”Design Issues” Vol. 11 Denne definitioner giver problemer i uddannelsesmæssige sammenhænge
19
Et fjerde designparadigme?
Immaterielle designområder Interaktionsdesign/strategisk design/servicedesign Dvs man designer ikke længere tog, men derimod ”rejseoplevelser” (men der har altid været et nært slægtskab mellem teknologi og design)
20
Forskningstraditioner
Forskning i design (løsningsorienteret) Forskning om design (forståelsesorienteret: design som objekt) Forskning gennem design (processer) (forståelsesorienteret) DBR (1. F + 2. L)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.