Social kapital, fair proces og upopulære forandringer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Hvilken forskel gør spørgsmål?
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Social Kapital – rig på relationer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Social kapital – rig på relationer
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Divergent og Konvergent
På vej mod forandring Charlotte Dalsgaard, direktør, cand. techn. soc. 20. maj rganisationsudvikling
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Illustrationer til undervisningsbrug
Arbejdspladsudvikling
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Visionsproces Fra ord til handling.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
1.niveau: Lucida Sans Bold niveau: Lucida Sans Reg niveau: Bullet Lucida Sans Bold 14 4.niveau: Bullet Lucida Sans Reg niveau: Bullet.
Darum skole 4. november 2013.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Projektlederens rolle(r)
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Kultur- og branchestudier
Relationer – børn og voksne
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Vejledning i projektarbejde
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Inspiration til reformarbejdet
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Procesværktøjer.
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Omgangstone og kollegialitet
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Alle medarbejdere, der ønsker at have indflydelse på dagsordenen og mødepunkter, har haft mulighed for det – dvs. også alle kolleger, der ikke er i trio/MED.
Velkommen til MED- uddannelsen del 3. Præsentation af underviser og deltagere.
Best paper Boston 2012 Uddrag bragt i... 6* i Danske Kommuner 5* i JP Prisvindende praktisk teori til samarbejde om hurtig udvikling.
Forandringsledelse – et paradigmeskifte Torben Mangaard Frandsen, teamleder Byggeri Dabyfo, 19. juni 2014.
"Anmeldere og ledere skriver Powertool...evidensforankret...letlæst.. konkret og brugbar..." Anmeldt af 16 ledere 6* i Danske Kommuner.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Åbent hus Skolens navn Dato.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Uddrag bragt i... Best paper
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Social kapital, fair proces og upopulære forandringer Bo Vestergaard, ledelses- og organisationskonsulent Oplæg for Børne- og ungeforvaltningen, Århus Kommune d. 14. oktober 2010 Slides og artikler kan downloades på www.fairproces.dk www.fairproces.dk

Kausalitet i processuel retfærdighed Holdning Adfærd Tillid til ledelsen og kvaliteten af dens beslutninger og kvaliteten af strategien Opleves fair: Involver Forklaring Klarhed i forventninger Deler vigtig viden i udvikling af strategien/løsninger. Aktiv og frivillig implementering af strategien/løsninger Tilbageholder vigtig viden i udvikling af strategien/løsninger. Modvillig i implementering strategien/løsninger Opleves unfair: Overtrædelse af mindst et af principperne for fair proces Mistillid til ledelse og kvaliteten af dens beslutninger samt kvaliteten af strategien Kilde: Kim, W. Chan og Mauborgne, Renée (1998): “Procedural Justice, Strategic Decision Making and the Knowledge Economy”, Strategic Management Journal, vol. 19, 323-338. www.fairproces.dk

”Anerkendelsens hus” forventniner Involver Forklar Klare Værdiskabende ”Jeg oplever, at andre betragter og omtaler min viden og handlinger som værdifulde i praksisfællesskabet” Forklar forventniner Klare Involver Tilregnelig ”Jeg oplever, at andre betragter mig som kognitivt og moralsk tilregnelig”. Hvad er situationen (organisatorisk- kundeperspektiv). Hvad er formålet? Hvilken effekt skal det skabe for hvem og hvornår? Hvordan hænger det sammen med organisationens øvrige strategi? Hvad er rammerne – hvad er ikke til forhandling, hvad skal vi diskutere og blive klogere på? Hvad kan vi gøre for at fylde rammerne ud? Hvordan bliver vi aktive medskabere af vores egen fremtid. ”Det bliver fx tydeligt for mig ved, at jeg tildeles de samme ”rettigheder” som alle andre i praksisfællesskabet (fx involvering i udvikling og afprøvning af løsninger på vigtige udfordringer samt forklares lederens overvejelser om til og fravalg) Inspireret af Axel Honneth (2006): ”Kamp om anerkendelse”. Hans Reitzels forlag samt Kim, W. Chan og Mauborgne, Renée (1998): “Procedural Justice, Strategic Decision Making and the Knowledge Economy”, Strategic Management Journal, vol. 19, 323-338.

Medarbejderpositioner (holdning&handling) og kausalitet i fair proces Klar besked: ”Jeg ved hvad der er til diskussion, og hvad der ikke der. Jeg kender forventningerne til mig” ”Jeg har tillid til ledelsen og kvaliteten af dens beslutninger.” ”Beslutningen giver mening…. også selvom jeg er uenig.” Involvering: ”Min leder betragter mig som en der kan levere et værdifuldt bidrag. Forklaring: ”Min leder har tænkt over mine ideer og betragter mig som i stand til at forstå hendes overvejelser.” ”Jeg bidrager frivilligt og aktivt til udvikling og implementering af strategien” Kilde: Bo Vestergaard (2009). Strategiprocesser med bundlinieeffekt. Præsenteret på Det Danske ledelsesakademi 2009. Downloades på www.fairproces.dk

Vilkårsrum (ikke til diskussion) Mulighedsrum Det vi kan undersøge og blive klogere på. Handlemuligheder. Flip: Tegne mennesket der står i en livssituation/bestem kontekst – kan dele konteksten op 2) Tegne cirkel med vilkårsrum 3)Tegne mulighedsrummet 4) Vilkårsrum = ingen påvirkningsmuligheder 5) mulighedsrum = påvirksomhedsrum Aktør-mennesker fokuserer på mulighedsrummet. Offer-mennsket fokuserer på vilkåsrummet. Bliver derudover fanget i sig selv. (Massepsykose) Sæt det i relation til organisationens brug af ord. I mulighedsrummet siges JEG og VI I vilkårsrummet siges DE - ANDRE (Jeg) har ingen påvirknings-muligheder Kilde: Bo Vestergaard (2009). Strategiprocesser med bundlinieeffekt.. Præsenteret på Det Danske ledelsesakademi 2009. Downloades på www.fairproces.dk

Processuel retfærdighed i implementering af upopulær beslutning Hvad tænker medarbejderne? Hvilke principper for processuel retfærdighed har lederen undladt at praktiserer? Hvilke handlemuligheder har AMR? Hvad er klogest at gøre?

Processuel retfærdighed i implementering af upopulær beslutning Lederen skriver: Stilling x nedlægges med virkning fra næste mandag Opgaven ”nye arbejdsgange”, der tillader samme produktivitet og kvalitet (antal operationer) finder en god løsning. Gensidig tillid mellem ledelse og medarbejdere . Lederen tager imod intivationen. Forklare baggrund for beslutningen. Samarbejder med medarbejderne om organisering af arbejdsgange: Medarbejderne udvikler løsninger. Lederen giver tid. AMR invitere lederen til fortælle om baggrunden for beslutningen og i fælleskab drøfte hvordan man hurtigst muligt får organiseret arbejdsgangene , så man kan klare lige så mange operationer uden den nedlagte stilling. Medarbejderne tænker: 1) Det betyder nok at et par af os også skal fyres. Vi må hellere søge en anden stilling. 2) det er urimeligt at give os 7 dage til at udvikle og få nye arbejdsgange til at fungere Succesen skabte ny samarbejdsform: Hver 3. uge et leder-medarbejdermøde med fokus på kerneopgaven: Hvilke løsninger kan vi se på problemer, der er på vej. www.fairproces.dk

Huset fair proces Anerkendelse Klar kontekst Agency – se muligheder og handle ind I dem Involver Forklar Forventninger Gennemsigtig Hvad er situationen (organisatorisk- kundeperspektiv). Hvad er formålet? Hvilken effekt skal det skabe for hvem og hvornår? Hvordan hænger det sammen med organisationens øvrige strategi? Hvad er rammerne – hvad er ikke til forhandling, hvad skal vi diskutere og blive klogere på? Hvad kan vi gøre for at fylde rammerne ud? Hvordan bliver vi aktive medskabere af vores egen fremtid. Anerkendelse www.fairproces.dk

Bud på et strategisk procesdesign for fair proces: når målet at engager medarbejderne i hurtigt at udvikle og afprøve løsninger på vigtige udfordringer Sæt konteksten Forklar [baggrund for og formål med forandringen] Engager Engager [i udvikling af løsninger] Forklar Forklar [overvejelser og kriterier for at til/fravælge løsninger til afprøvning i praksis] Engager [i afprøvning af løsninger] Forklar [overvejelser og kriterier for til/fravalg af løsninger til implementering] Kilde: Bo Vestergaard, www.fairproces.dk. Det strategiske procesdesign udfoldes i sin helhed i bogen ”Systemisk ledelse – i teori og praksis”, der udkommet på forlaget samfundslitteratur i foråret 2011

Engager [i udvikling af løsninger] Bud på et strategisk procesdesign: når målet at engager medarbejderne i hurtigt at udvikle og afprøve løsninger på vigtige udfordringer Sæt konteksten Hvad er formålet med forandringen Hvad er til diskussion/ikke til diskussion Hvad skal ske? Hvilken effekt skal det skabe for hvem og hvornår? Hvordan hænger det sammen med organisationens øvrige strategi? Hvad er rammerne – hvad er ikke til forhandling, hvad skal vi diskutere og blive klogere på? Hvad skal vi væk fra? Hvad skal vi hen i mod? Engager [i udvikling af løsninger] Lederen sætter (løbende) konteksten for vilkårsrummet og mulighedsrummet og produktionens domæne. Lederen faciliterer, så medarbejderen kan opleve agency [se muligheder og handle ind i dem] Fra løsningsforslag til arbejdsgange, der kan afprøves i praksis. Forklar [overvejelser og kriterier for at til/fravælge løsninger til afprøvning i praksis] Medarbejder får mulighed for at forstå hvorfor de enkelte individers input/ideer eventuelt blev valgt til/fra i den endelige beslutning. Forklaring viser at lederen har brugt tid på at reflektere over medarbejdernes ideer i forhold til virksomhedens udfordringer. Det gør det muligt, at have tillid til lederen selv om ens egne ideer er blevet afvist Engager [i afprøvning af løsninger] Lederen sætter klare forventninger til medarbejderne om at gøre deres bedste for at få løsningerne til at virke i praksis, herunder at komme med ideer til tiltag, der kan få løsningerne til at fungere bedre ift. organisationens/ afdelingens mål Forklar [til/fravalg af løsninger til implementering] Hvilke løsninger overgår til ”drift”) Kilde: Bo Vestergaard, www.fairproces.dk. Det strategiske procesdesign udfoldes i sin helhed i bogen ”Systemisk ledelse – i teori og praksis”, der udkommet på forlaget samfundslitteratur i foråret 2011.