Program for dialogmødet: Kl. 17.00 -17.15Velkomst v. Pia Nyring Kl. 17.15 -17.25Kommunens tilstand v. Frank E. Andersen Kl. 17.25 -17.30Præsentation af.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Forældrearrangement om folkeskolereform
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Endeligt forslag til ”Lys i øjnene” Præsentation af politikken før høringsrunde.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
8. december 2010 på Egegård Skole
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Beboermøde
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
UU og Jobcentre: hvad virker? Og hvordan?
Velkommen til Generalforsamling i SAK 77 Tirsdag d Svømmecenter Nordvest.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Velkommen til Skovshoved Skole.
Fælles forældremøde Thurø
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
15. maj 2012Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Ordrup skole kontaktforældremøde, lørdag den 18. januar 2014 Folkeskolereformen - et overblik.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
17. nov. 2011:Orienteringsaften januar:Indskrivningsaften skole og SFO. (kl ) Senest d. 1. april:Børnehaverne sender overleveringspapirer.
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Gentofte Kommunes skolevision
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Midtvejsseminar den november 2010 Midtvejsseminar for modelkommunerne november 2010.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Åbent dialogmøde Folkeskolereform 2014 Torsdag den 3. april 2014 kl – Rønneskolen, aktivitetssalen Åvang.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Gentofte Kommune Skolestart Børnehaveklasse er obligatorisk Skolestart og barnets alder - Børn der fylder 6 eller 7 år i 2014 skal starte i børnehaveklasse.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Resultater fra spørgeskemaundersøgelsen omkring børns mad- og bevægelsesvaner Gørløse Skole og Lille Lyngby Skole Statusseminar torsdag den.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Børne- og Ungeudvalgets dialogmøde med Skolerådet
Præsentationens transcript:

Program for dialogmødet: Kl Velkomst v. Pia Nyring Kl Kommunens tilstand v. Frank E. Andersen Kl Præsentation af gruppearbejde Kl Gruppearbejde Kl Forplejning og mulighed for at besøge stande Kl Afrunding og afslutning Velkommen

Dialogmøde den om GentoftePlan 2014 Formål: at få en dialog om - og input til politiske mål – for de kommende år for Børne- og Skoleudvalget

Ung og i gang Læring uden grænser Børn forandrer verden 0 år 18 år + Læring Sociale og personlige kompetencer Sundhed Ethvert Gentofte- barn og enhver Gentofte-ung lever et godt børne- og ungeliv, der skaber grundlag for et godt voksenliv! Det politiske mål på børne- og ungeområdet

De politiske mål i GentoftePlan 2013 DagtilbudSkoleSociale institutioner Forebyggelse og sundhedsfremme Politiske mål • Læringsmæssige potentialer • Personlige og sociale potentialer • Forældre og familieskab • Sundhed og motorik Politiske mål • Faglige potentialer • Sociale og personlige potentialer • Digital understøttelse • Ungdomsuddannelse • Sundhed og fysisk aktivitet Politiske mål • Læringsmæssige potentialer • Rummelige og inkluderende miljøer • Voksenrelationer i nærmiljø • Økonomisk balance • Magtanvendelse, kost og motion Politiske mål • Forældreansvar • Differentierede fællesskaber • Forebyggelse af misbrug • Sundhed og bevægelse

Budgetaftalen for 2013 Sprog - ”Play and Learn” - Engelsk for de tre til ni-årige Motion - ”En times motion om dagen” Digitalisering og Digitale kompetencer Andet fra budgetaftalen: Frikommune – skoledistrikt Skolevision – individualisering Børnevision – Kvalitet (pædagogiske lærerplaner) og bæredygtig struktur Ventetid for børn og unge, der venter på udredning Ordrup og Gentofte Skoler Aktiviteter for de årige Ungdomsboliger

Børne- og Skoleudvalgets arbejdsform Børne- og Skoleudvalget arbejder strategisk, tematisk og dialogorienteret gennem følgende mødeformer: • Dialogmøder • Åbne temamøder • BOS temamøder • Ordinære møder med sagsbehandling • Orienteringer pr. mail • Inspirationsmøder (skolerigsdag o.lign) • Børne- og Skolerådsmøder

13. MajDialogmøde 14. MajOpsummering af mødet findes på Internettet – mail til deltagere med link 27. MajBudgettet lægges på Intranettet 29. MajDeadline for bemærkninger og input til Børne- og Skoleudvalget 3. JuniBørne- og Skoleudvalget drøfter forslag til politiske mål til kommende Gentofteplan 12. AugustBørne- og Skoleudvalget drøfter udkast til GentoftePlan AugustUdkast til GentoftePlan 2014 findes på kommunens hjemmeside August – oktoberPolitiske forhandlinger Lokal dialog om betydningen af de politiske mål for enhed/instutionen 9. OktoberKommunalbestyrelse vedtager GentoftePlan 2014 Medio OktoberTilbagemelding om det vedtagne budget til alle enheder/institutioner samt deltagere Den videre proces

Dialogmøde den 13. maj 2013 Kommunens tilstand Maj 2013

Økonomien •Beskeden økonomisk vækst •En robust økonomi i Gentofte – også i årene fremover •Udligningsreformen reducerer råderummet i 2013 og 2014 •Budskab fra staten: Nulvækst på en god dag – der kommer ikke flere penge •Konkurrenceevnen er svækket og produktiviteten vokset for lidt •Højere ledighed •Faldende arbejdsstyrke •Kommuneforhandlingerne for 2014 er ikke afsluttede •Service i Udvikling er stadig aktuel

Frikommune •Muligheder for at realisere nye måder for kommunal opgaveløsning Godkendte forsøg: Beskæftigelsesområdet: 7 forsøg Social og Sundhed: 5 forsøg Skole og Fritid: 15 forsøg Teknik og Miljø: 4 forsøg Og flere kommer til i løbet af forsøg sammen med Gladsaxe

Budget 2013 – Børne- og Skoleudvalget Børne- og Skoleudvalget Mio. kr Antal insti- tutioner 2013 Årsværk 2011 Driftsbudget udgangsramme Anlæg, netto Målområder UdgifterIndtægterNetto 42 Skole og Fritid Dagtilbud til småbørn Forebyggelse og Sundhedsfremme Sociale institutioner for børn og unge I alt Børne- og skoleudvalget I alt Gentofte Kommune (ex. Forsyning) Børne- og Skoleudvalget i pct. af GK

Udligningsreformen betyder, at Børne- og Skoleudvalget i 2014 har 29 mio. kr. mindre til rådighed end tilfældet var i 2012.

Den demografiske udvikling på dagtilbudsområdet

Den demografiske udvikling på skoleområdet

Bemærkninger til motorik ved indskolingsundersøgelsen %

Uddannelsesstatus hhv. 5 og 8 år efter afgangseksamen

Opsummering Rammer er sat • Robust økonomi • Mere Service for færre ressourcer Budgettet er derfor fastsat af • uændret aktivitet • korrigeret for færre/flere børn og unge Kvaliteten •Læring • Sociale/personlige kompetencer • Sundhed

Dialogmøde den 13. maj 2013 Politiske mål - 0 til18 år Hvad er de vigtigste opgaver? Hvor ligger de største udfordringer? Hvor er de største potentialer? De vigtigste pejlemærker de kommende år? Hvad er jeres bud på politiske mål?

Stande StandLokale Indhold EngelskLokale 105 I standen vil I kunne få en del af svarene på ’HVORFOR engelsk i børnehave og indskoling?’ og ’HVORDAN engelsk i børnehave og indskoling?’. Der vil også være konkrete eksempler på, hvordan nogle institutioner allerede arbejder med engelsk leg og læring i hverdagen, og I vil blive bedt om at komme med jeres input til ’HVAD der skal til for at det enkelte barn kommer til at lege og lære på engelsk?’ Sundhed for børn og unge Udvalgsværelse A (i kælderen ved kantinen) • Pisk, gulerod eller nudge? • Sundhed, hvis ansvar? Én times motion for alle børn og unge Udvalgsværelse B (i kælderen ved kantinen) • 16 % af de unge mellem 7 og 15 år dyrker ikke regelmæssig sport eller motion. Hvad skal der til for at sikre, at ethvert barn og enhver ung i Gentofte Kommune dyrker regelmæssig fysisk aktivitet? • Sundhedsstyrelsen anbefaler, at alle børn og unge er fysisk aktive mindst én time om dagen. Hvad kan skole, GFO og fritidscenter gøre for at sikre at vores børn og unge får én times fysisk aktivitet dagligt? Digitalisering Skub-lokalet (i kælderen) • Hvor langt er skolerne kommet? Status og indsatser • Perspektiver og udfordringer de kommende år Skolereform Udvalgsværelse 2 (på første sal) • Hvad vil du spørge om, hvis svaret er skolereform? Kvalitetsudvikling på dagtilbudsområdetLokale 124 • Introduktion til de nye pædagogiske læreplaner og sammenhængen til et nyt koncept for pædagogisk tilsyn samt Kvalitet i Børnehøjde. Tre centrale elementer i kvalitetsudviklingen af dagtilbudsområdet i Gentofte Kommune og i realiseringen af vores vision: ’Tryghed, leg og læring – Børn forandrer verden’. PotentialejagtLokale 108 • BUFs potentialejagt har som mål at sikre både kvalitet og effektivitet, når vi udvikler vores tilbud • Kom og hør om 10 potentialer i aktuelt fokus, og bidrag med dit perspektiv

• Pisk, gulerod eller nudge? • Sundhed, hvis ansvar? Sundhed for Børn og Unge Udvalgsværelse A

16 % af de unge mellem 7 og 15 år dyrker ikke regelmæssig sport eller motion. Hvad skal der til for at sikre, at ethvert barn og enhver ung i Gentofte Kommune dyrker regelmæssig fysisk aktivitet? Sundhedsstyrelsen anbefaler, at alle børn og unge er fysisk aktive mindst én time om dagen. Hvad kan skole, GFO og fritidscenter gøre for at sikre at vores børn og unge får én times fysisk aktivitet dagligt? Én times motion om dagen Udvalgsværelse B

Hvad vil du spørge om, hvis svaret er skolereform? Kom og vær med til at stille de gode spørgsmål til Gentofte kommunes storstilede arbejde med skoleudvikling i relation til skolereformen. Hvordan skabes progression og motivation i en skoledag, der kan komme til at vare 37 timer for de ældste elever? Hvad tænker du om aktivitetstid? Hvilken medarbejderrolle og ledelsesrolle kalder det på? Vær med til at se ind i fremtidens skole for Gentoftes børn og unge. Skolereform Udvalgsværelse 2

Der er truffet politisk beslutning om at indføre engelsk leg og læring i børnehave og indskoling i Gentofte Kommune med henblik på at skabe endnu bedre forudsætninger for at klare sig i et globaliseret samfund. Arbejdstitlen for projektet er ’PLAY and LEARN’, og målet er at alle 3 til 9-årige børn deltager i tilrettelagte forløb i engelsk senest til oktober I standen vil I kunne få en del af svarene på ’HVORFOR engelsk i børnehave og indskoling ?’ og ’HVORDAN engelsk i børnehave og indskoling ?’. Der vil også være konkrete eksempler på, hvordan nogle institutioner allerede arbejder med engelsk leg og læring i hverdagen, og I vil blive bedt om at komme med jeres input til ’HVAD der skal til for at det enkelte barn kommer til at lege og lære på engelsk?’ Engelsk for 3 til 9årige Lokale 105

• Hvor langt er skolerne kommet? Status og indsatser • Perspektiver og udfordringer de kommende år Digitalisering Skublokalet

Introduktion til de nye pædagogiske læreplaner og sammenhængen til et nyt koncept for pædagogisk tilsyn samt Kvalitet i Børnehøjde. Tre centrale elementer i kvalitetsudviklingen af dagtilbudsområdet i Gentofte Kommune og i realiseringen af vores vision: ’Tryghed, leg og læring – Børn forandrer verden’. Kvalitetsudvikling på dagtilbudsområdet Lokale 124

BUFs potentialejagt har som mål at sikre både kvalitet og effektivitet, når vi udvikler vores tilbud Kom og hør om 10 potentialer i aktuelt fokus, og bidrag med dit perspektiv Potentialejagt Lokale 108