Lektion 3: Nytteteori, producentteori og elasticiteter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Tema 2: Om virksomhedens horisontale og vertikale grænser
Produktionsfunktion Lang sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Lektion 2: Prisdannelse under konkurrence og forbrugsteori
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Produktionsøkonomi Kort sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Peter Lynggaard Investering og Finansiering Kapitel 4 - 7
Fuldkommen konkurrence
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Samfundsøkonomi 14 makro-rep.
Matematik i økonomi.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Monopol Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
Monopolistisk konkurrence
Lektion 7: Ufuldkommen konkurrence
Markedet og elasticiter
Grundbegreb + Priselasticitet
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Lektion 4: Forbrugeradfærd
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Afløsningsopgave 2.
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
Lektion 12: Pengepolitik i teorien
1 Lektion 26: rep. af erhvervspolitik og afløsningsopgave 1.Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål i erhvervspolitik 3.Opsamling på hængepartier, I.
Lektion 5 Om udbudssiden
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 1
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
3.Virksomhedens afsætningsforhold
Økonometri 1: Dummy variable
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 9
Effektivitetstabet (fig. 11)
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
IS/LM Y Rente LM IS Modellen viser hvorledes ligevægten på henholdsvis varemarkedet og pengemarkedet kan illustreres i én model. Hvor IS og LM skærer hinanden.
Samfundsøkonomi 12 Uge 21.
Grunde til at jeg elsker dig
Makro-1 uge 9 Præsentation Undervisningsform Pauser hvornår hvor mange
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Lektion 13: ISLM – samspillet mellem finans- og pengepolitik
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Lektion 5 Monopolistisk konkurrence og oligopoler
1 Fuldkommen konkurrence Kort sigt Kjeld Tyllesen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Optimeringsteori Disposition: A. Et marked Den generelle formulering
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
1 Lektion 26-repetition 5 1.Komplet? Noget I/jeg kan lære af det? 2.Udlevering af stedprøvesvar til de, der mangler 3.Siden sidst 4.Evaluering – råd til.
Lidt eftertanker… Vigtigt at de, I lærer, er en teori blandt mange teorier – men det præsenteres som teorien = sandheden Og det er den, I skal kunne til.
Kvantitative metoder 2: Den multiple regressionsmodel1 Kvantitative metoder 2 Den multiple regressionsmodel 26. februar 2007.
Samfundsøkonomi-4 Uge 12 gv
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
Gennemgang af makro-prøve, II
Lektion 2: Prisdannelse under konkurrence (og forbrugsteori)
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Jeopardy Del 1: Mikroøkonomi. ØkonomiMarkedetElasticitetMarkedsfejlStat og marked
International økonomi for matematikere
Præsentationens transcript:

Lektion 3: Nytteteori, producentteori og elasticiteter Økonomiske nyheder Forbrugsteori (færdiggørelse af lektion 2) Repetition af fuldkommen konkurrencemodellen – central figur Dagens pensum - figur 6.b, 69 Hjemmeøvelse (under 4.) Næste lektion - Fotosession undervejs

1. Økonomiske nyheder Finanskrisen – mindst 4 sammenhængende problemkomplekser i DK: høje boligpriser stigende udlånsrenter politisk indgreb og/eller de fri markedskræfter? konsekvenserne af globaliseringen (=gensidig afhængighed) => vi ved ikke, hvor det vil ende…

1. Økonomiske nyheder "Ja, boligpriserne er for højt oppe. Det tror jeg, at de fleste efterhånden er enige om. Og kommer der et stort boligprisfald på omkring 30 pct., hvilket er realistisk, så er der mange, der vil blive insolvente," siger Finn Østrup… (Børsen, 15.9.08)

1. Økonomiske nyheder Problemet med finanskrisen er bl.a. knaphed på likviditet – indskyderne i Forstædernes Bank har trukket 1,3 mia. ud af banken. ’Penge er en vare som alle andre varer. Når der bliver mindre af den, stiger den i pris’ (P1 radio i dag) ’ECB [og andre centralbanker] sender milliarder ud på finansmarkedet’ = øge pengeudbuddet [224 mia + 522,2 mia kr.]. Fed overvejer at sænke den korte rente = sænke prisen på penge

1. Økonomiske nyheder ”Hvor smerteligt det end måtte være for de folkevalgte at iagttage fra sidelinjen, er det i et langsigtet perspektiv ubetinget bedre at lade markedsøkonomiens mekanismer tage vare på oprydningen efter den mangfoldighed af fejlgreb, der har ledt frem til den aktuelle krise.” [JP, 16.9.08] ’creative destruction’? (Schumpeter)

1. Økonomiske nyheder Og sidste nyt et femte element: ”Finanskrise presser olieprisen ned” ”Analytikere vurderer, at oliepriserne styrtdykker, fordi der hersker frygt for en langt dårligere konjunktur i USA. En lavere økonomisk vækst her vil automatisk føre til mindre efterspørgsel på olie.”

2. Forbrugsteori (kapitel 3) I kapitel 3 lærer I primært noget om hvordan økonomer tænker Grundlæggende antagelser – vigtigt! Økonomer vil gerne kunne forklare markedsprocesser med udgangspunkt i det enkelte individ (at give makroøkonomien et mikrofundament – i praksis er mikro og makro skarpt adskilt)

2. Forbrugsteori (kapitel 3) Skrivebordsteorier – ikke empirisk baseret => vanskeligt at lave eksamensspørgsmål, der handler om virkeligheden… hvor kommer økonomers teorier fra? Vigtigste kritik: hvad kan vi bruge teorierne til – udover at forstå økonomerne at bruge = forstå den virkelige økonomi

2. Forbrugsteori (kapitel 3) Nytte = nydelsen ved at forbruge minus unytten ved arbejdsindsatsen Jo mere forbrug, jo mere nytte Grundlæggende antagelse – voksende, men gradvist aftagende nytte ved øget forbrug af en vare = aftagende grænsenytte

2. Forbrugsteori (kapitel 3) Målet for den enkelte: at maksimere sin nytte = når nytten af den sidst brugt krone på alle varer er ens (kan udtrykkes matematisk) Prisstigning på én vare = en forstyrrelse, der kan neutraliseres ved, at man efterspørger mindre af den vare => højere pris => mindre efterspørgsel

2. Forbrugsteori (kapitel 3) Så har vi teoretisk begrundet den faldende efterspørgselskurve (??) Hver forbruger antages at have en efterspørgselskurve for en given vare Den generelle efterspørgselskurve er en summation af disse

2. Forbrugsteori (kapitel 3) Nytte antages ikke at kunne sammenlignes (interpersonel nyttesammenligning) og er vanskeligt at måle (lykkeforskning?) => moderne nytteteori (kapitel 4)

2. Forbrugsteori (kapitel 3) Hvorfor er antagelsen om nyttemaksimering vigtig? Eksempel: Grundlæggende har det enkelte individ besluttet at udbyde en bestemt mængde arbejdskraft ved den givne løn og beskatning

2. Forbrugsteori (kapitel 3) Men når topskatten reduceres, så kan individet øge sin nytte betydeligt med en relativt beskeden udvidelse af arbejdsudbuddet (prisforholdet mellem nytte og disnytte er ændret) Og eftersom vi stræber efter mest mulig nytte gennem mindst mulig disnytte…

3. Repetition Tegn en udbuds-efterspørgselsmodel for bærbare computere Prisen stiger, men udbuds- og efterspørgselskurverne har ikke flyttet sig. Hvad kan så have fået prisen til at stige? Hvad siger teorien? Kan prisen på længere sigt forblive på samme niveau ifølge teorien?

3. Repetition Så stiger efterspørgslen voldsomt (dvs. efterspørgselskurven skifter til højre). Men overraskende nok reagerer udbuddet på kort sigt stort set ikke. Hvordan tegner man det? Beskriv konsekvenserne for prisen. Vil det også ske i virkeligheden? En af virksomhederne beslutter sig for at sænke prisen. Hvilke konsekvenser får det for ligevægtsprisen? For virksomheden?

3.Repetition Komparativ statisk versus processer… Virkeligheden er processer Modeller gerne sammenligning (spring) mellem tilstand A og tilstand B

4. Dagens pensum – kap. 4 I kapitel 3 – nytten ved det enkelte gode Kapitel 4 – valg mellem bundter af goder Som i kapitel 3 – hvad skal vi bruge det til?

4. Dagens pensum – kap. 4 Belyser nogle grundantagelser og introducerer nogle vigtige begreber Noget af det mest utilgængelige, men altså også mindst eksamensrelevante Ingen hverken mundtlige eller skriftlige eksamensspørgsmål i indifferenskurver o.l. Eksempel (p. 41) + hvis i hjemmeopgave så efteruddanner jeg

4. Dagens pensum, kap. 4 Behovene er umættelige (hvorfor en vigtig antagelse?) Hvad er et normal gode? Når indkomsten stiger, så stiger efterspørgslen efter godet Hvad er et inferiørt gode? Når indkomsten stiger, så falder efterspørgslen efter godet

4. Dagens pensum, kap. 4 Spørgsmål: Når indkomsten stiger, vil efterspørgslen efter et normalt gode, så stige lige så meget som indkomsten stiger? Vil der ikke være nogle goder, som man først begynder at efterspørge ved en højere indkomst? Eksempler på inferiøre goder?

4. Dagens pensum, kap. 4 Hvad er indkomst- og substitutionseffekt? Når prisen på en vare stiger (priseffekten), så er der to andre effekter: Forbrugeren bliver fattigere = en (negativ) (real)indkomsteffekt = generelt faldende efterspørgsel Andre varer bliver relativt billigere – hvis de er substitutter = øget efterspørgsel = substitutionseffekt Hvad er nettoeffekten for substitutter?

4. Dagens pensum, kap. 4 Begreber man skal kunne og anvende – bliver aldrig bedt om at vise det grafisk Disse begreber bruges i skattedebatten

4. Dagens pensum, kap. 4 Når skatten lettes, så ændres prisforholdet mellem fritid og arbejde => fritid bliver relativt dyrere, hvorfor det substitueres med arbejde (substitutionseffekten) = øget arbejdsudbud Samtidig stiger indkomsten og på et tidspunkt så kan det betyde, at arbejdsudbuddet reduceres = indkomsteffekten Substitutions- og indkomsteffekten slås – svære at måle

4. Dagens pensum, kap. 4 Hvad er et Giffen-gode? forventes I også at kende til Giffen observerede, at når prisen på brød steg, så steg efterspørgslen efter brød = en omvendt efterspørgselskurve = et eksempel på en pervers (= modsat af forventet) sammenhæng Andre eksempler?

4. Dagens pensum, kap. 6 Efterspørgselskurven = forbrugeren Udbudskurven = producenten, udbyderen, virksomheden Virksomheden antages at profitmaksimere Profit = indtægter – omkostninger Omkostninger – faste og variable (kort sigt) Variable – løn og rå- og hjælpestoffer (også halvfabrikata) – fokuserer normalt på løn

4. Dagens pensum, kap. 6 For at profitmaksimere = mindst mulig indsats af produktionsfaktorer (kapital og arbejdskraft) og rå- og hjælpestoffer Virksomheden kan variere på mængden af arbejdskraft - antager faldende marginalproduktivitet (’træde hinanden over tæerne’ – kapitalapparatet er fuldt udnyttet etc. – statisk kortsigtsbetragtning)

4. Dagens pensum, kap. 6 Den helt centrale figur 6b, p. 69 (tegn) Grundbegreberne på omkostningssiden: MC = marginal cost = marginale omkostninger = det omkostninger stiger med, når produktionen øges med én (’på marginen’) ATC = average total cost = gennemsnitlige stykomkostninger (inkl. faste omkostninger) AVC = average variable cost = gennemsnitlige variable stykomkostninger (udgifter til løn- og rå- og hjælpestoffer)

4. Dagens pensum, kap. 6 På indtægtssiden = antal solgte styk x pris = TR = total revenue = de samlede indtægter = omsætning MR = marginal revenue = det omsætningen stiger med, når salget øges med et styk Konstant fordi prisen er konstant pga. antagelsen om fuldkommen konkurrence = prisen givet udefra

4. Dagens pensum, kap. 6 - undskyld Hvorfor starter MC og AVC i samme punkt? Hvorfor skærer MC ATC/AVC i minima? Hvorfor er ATC > AVC? Hvorfor nærmere ATC og AVC sig hinanden? Hvad bestemmer hvor meget der produceres?

4. Dagens pensum, kap. 6 Profitmaksimering: MC = MR Hvorfor produceres der i det punkt? Hvis MC > MR => ATC > prisen => så tabes der penge på den sidst solgte enhed Hvis MC < MR => så kan der tjenes penge ved at øge salget Så længe indtægterne stiger mere end omkostninger, udvider man produktionen

4. Dagens pensum, kap. 6 MC = MR – en nødvendig, men ikke tilstrækkelig betingelse Prisen skal være større eller lig med ATC for at det kan betale sig at producere (tegn) MC-kurven er lig udbudskurven Her er en af forklaringerne på, at den buede opad - stigende omkostninger ved øget produktion…

5. Hjemmeøvelsen Øvelse: Opgave 9, p. 20, a. og tilføjet en opgave c: Diskuter: Er der fuldkommen konkurrence i virkeligheden? Bør Konkurrencerådet, der vogter over konkurrencen i Danmark, tilstræbe fuldkommen konkurrence? (Hvad tror I, at de gør i praksis?)

4. Dagens pensum, kap. 7 Hvad er elasticitet? Følsomhed – hvad der sker med udbud og efterspørgsel ved prisændringer Jo stejlere kurver, jo mindre elasticitet Prisændring på 1 % => endnu større efterspørgselsændring = prisfølsom = elastisk => mindre efterspørgselsændring = prisufølsom = uelastisk

4. Dagens pensum, kap. 7 Priselasticitet = efterspørgselselasticitet det helt centrale for mange økonomer. Jeres underviser mener, at indkomstelasticitet er helt central Er dansk eksport priselastisk eller indkomstelastisk? Hvad er bedst? Hvilke af de to hører man mest om? Og hvorfor?

4. Dagens pensum, kap. 7 Udbudselasticitet og krydspriselasticitet I hvilken udstrækning udbuddet tilpasser sig prisændringer Krydspriselasticitet: ændring i efterspørgslen efter en vare, når prisen ændrer sig på en anden vare… En positiv krydspriselasticitet = substitutter En negativ krydspriselasticitet = komplementer

4. Dagens pensum, kap. 8 Et langt indviklet kapital, hvor meget lidt er eksamensstof… vil give nogle en dybere forståelse…nogle centrale begreber Hvad er skalaafkast? Stigende – stordriftsfordele (købmand til Bilka-effekten), og så kan I nok regne ud, hvad resten er Hvad er kapitalintensiv? Kapitalintensiv (K(apital)/L(abour) høj) – Arbejdsintensiv (K/L lav) – øget mekanisering = øget K ift L

4. Dagens pensum, kap. 8 Antager at K kan erstatte L og vice versa – substituerbare… Hvis lønnen stiger => øger mekaniseringsgraden (K/L) Produktionen kan øges ved at øge K og/eller L Hvis (arbejds)produktiviteten falder – hvad skyldes det så?

6. Næste lektion Læs kapitel 9 til 10 Fokuser på fig. 5, i kap. 9. Centrale begreber: dødvægtstab, forbruger- og producentoverskud Fokuser på forskellen på fig 4 og fig 5, p. 107. Centrale begreber profit og overnormal profit. Opgave 4, p. 26-27 inkl. en opgave c: Diskuter hvor realistisk producenternes situation i a. og b. er (vil det kunne finde sted i virkeligheden?)