Lærermiddelkultur(er)?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kollegavejledning i teori
Advertisements

Lidt om vejleder rollen
Klasseledelse PIE 18/
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Digitalisering og medialisering
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Vadesteder, ventetider og sorte huller
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Hierarki for styringsredskaber
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Læringscentret og nye vejledningsformer
Skolepolitiske visioner og mål
Læring og læringsresourcer
Lærerprofessionen.
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Anslag: ”Søgehistorier”.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Kultur i organisationer
Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Børns brug af interaktive medier - inspiration til ny læringspraksis i skolen Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogramleder Ph.d. Danmarks Pædagogiske.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
IT i undervisningen.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Forskningsperspektiver på læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Læring i et vejledningsperspektiv
Læring og inklusion i skolen
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Spil som organisatorisk læringsredskab - Et pragmatisk perspektiv på serious gaming Svend Ask Larsen Projektleder ved Learning Lab Denmark Medejer af RIA.
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Peer learning i Ortopædkirurgisk afdeling
CMS I ELGPN og på nordisk
Skoleledelse og skoleudvikling i dag
Planlægning, proces og evaluering
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Digital forandringsledelse
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Relations kompetencer
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Fremtidens kompetenceudvikling: Fleksibel og on demand Julie K. Carton
Bachelorprojektvejledning?
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
It i folkeskolens matematikundervisning
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Bløde færdigheder er hård valuta
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Digital forandringsledelse
Nye muligheder og potentialer
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Lærermiddelkultur(er)? Fra tradition til innovation

Fra industri- til videns- til konkurrencesamfund Industrisamfund Vidensamfund Konkurrencesamfund? Teacher-as-director Teacher-as-knowledge source Curriculum-directed learning Time-slotted, rigidly scheduled learning Primarily fact-based Theoretical, abstract principles and surveys Drill and practice Rules and procedures Competitive Classroom-focused Prescribed results Conform to norm Computers-as-subjects of study Static media presentations Classroom-bounded communication Test assessed by norms Teacher-as-facilitator, guide, consultant Teacher-as-co-learner Student-directed learning Open, flexible, on-demand learning Primarily project- and problem-based Real-world, concrete actions and reflections Inquiry and design Discovery and invention Collaborative Community-focused Open-ended results Creative diversity Computer-as-tool for all learning Dynamic multimedia interactions Worldwide-unbounded communication Performance-assessed by experts, mentors, peers and self Hvordan bliver lærerens rolle når målet går fra dannelse af individer til skabelse af soldater i konkurrencestaten? Fokus på tre perspektiver: Uddannelse i national identitet Uddannelse til demokratisk dannelse Færdigheder til gavn for arbejdsmarkedet

Udfordringer Medialisering og globalisering Øget kompleksitet og stadige forandringer kræver konstant udvikling Organisationsstrukturen styres i stigende grad af opgaverne Procesorienterede arbejdsformer og netværk Flydende lærlingeskaber Sidemandsoplæring Andre rum og ressourcer til læring

At realisere ressourcernes potentiale Fagteam Vejledere Ledelse Elever?

Den fælles forpligtigende og opdaterede faglighed Ser man alene på, hvilke typer af samarbejde, som lærerne er forpligtiget til at prioritere, …, tegner undersøgelsen et billede af en skolekultur, hvor det fagfaglige samarbejde ikke har samme opmærksomhed fra ledelsesside som andre af skolens sammenknytningsstrategier. De(it-nørder) er afholdte både som fagpersoner og som kolleger, men deres adfærd er heller ikke en accepteret og almindelig del af skolepraksis. Det, de gør, skal pakkes ind i nørd-metaforen for at vinde accept i systemet – eller sådan forstår ’nørderne’ det selv . (Slagelsesrapporten)

Læringsressourcers rolle i skolens læringsmiljø og skolekultur Drivkraft eller barriere? Læremiddelkulturen: Normer, rutiner, ressourcer og kompetencer Strategiske perspektiver for rum og ressourcer ”den tredje lærer i undervisningen”

Læringsmiljøets dimensioner Fysisk dimension Virtuel dimension Strukturel dimension Kulturel dimension

Læremiddelkulturen

Udfordring af læremiddelkulturen Digitalisering Medialisering

Sprog og begreber Ved at sætte sprog og begreber på, hvad et læringsmiljø er, giver det skolens aktører mulighed for at se de valg og traditioner, der ligger bag en skoles konkrete udformning af dens læringsmiljø.

Organisatorisk forandring Lærerteam Skoleledelsen Skoleledelsen? Læringscentret! lærerteam? Harald Leavitts systemmodel af organisationer

Kultur, medier og læring Medialisering Medialisering Medialisering Medialisering

Udviklingskompetence Hvordan bliver kollegerne i stand til kritisk at drøfte læremidler/læremiddelkultur i et fagligt fællesskab med henblik på udvikling af fag, undervisning og skole? Snak kort med sidemanden….

Praksisudvikling- Lokal professionsudvikling Arbejde systematisk med læremiddelanalyser Bevidste eksperimenter med nye typer lærermidler Kulturundersøgelser der rejser nye spørgsmål og potentialer Evaluere læremiddelbrug Efteruddannelse og Faglitteratur Læringscentret/vejledningsfunktioner

Læringscentret Læringsvejledere har et innovativt blik for nye læremidlers pædagogiske potentialer og besidder et fagsprog og en viden om læremidlers funktioner i undervisning, læring og skoleudvikling! Hvis ikke, så er det NU man har muligheden for at få det!

Nye udfordringer Systematisk og fagsproglig udfordring Formidlingsmæssig udfordring Hvad findes? Hvordan taler vi om det? Hvad kan vi gøre med det? Hvad har andre gjort?

Kulturanalyse Undersøgelsesfelt? Metode? Etiske overvejelser? Hvor? Med hvilke deltagere? Hvilke sociale situationer og begivenheder? Metode? Etiske overvejelser? Sørg for trygge rammer; Skab tillid; undgå unødigt besvær eller indtrængen; etabler et fair samarbejde Undersøgelsen som proces samarbejdsaftale; projektstyring; møder;

http://innovationsguiden.dk