Anvendelsesorienterede undervisningsformer Netværksseminar 11/ 1 2011 Hanne Heimbürger
Læringssyn Virkeligheden ind i skolen Sagen i centrum Behovet for teori vokser ud af konkrete spørgsmål Metoder affødt af sagen Elever erfarer sig til forståelse og indsigt Undervise i andre fag, når man underviser i eget fag
”Anvendelsesorienteret”? Fire dimensioner Induktiv undervisning Virkeligheden, case, eksperiment, projekt Formidling vægtes Skriftlig og mundtlig formidling, retorik Elevrelevant materiale og temaer Relevans ift. hverdagsliv Afklaring af fremtid Samarbejde med udd-inst., brobygning, praktik
Uddannelsen er en bro Tiden før Grundskole: Fælles mål Almene, sociale, personlige kompetencer Arbejdserfaring Livserfaring Ungdomsudd. Motivation, arbejde m modstand, selvtillid, elevdeltagelse. Faglige læreprocesser, sprog, basal viden. Fagmetodisk bevidsthed, taksonomier, faglig læsning og forståelse. Arbejdsformer Mvu, kvu, lvu Stofbehandling på metodisk og analytisk højt niveau Samarbejde Modenhed, vilje Læse, skrive, lytte Professionernes specifikke krav Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Det dobbelte curriculum (Clod Poulsen) Progression i indhold og form Faglige læreprocesser skal fylde lige så meget som fagligt stof Gradvis mere selvstændighed: Fra håndholdt til frihed (http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/undervis/scp-figur.pdf) Hanne Heimbürger, hhe@tec.dk 5
”Intet er lært, som ikke huskes” Situativ læring: følelser, lyst, miljø, person, etc. Læring, der er uafhængig af situationen = semantiske hukommelsessystem: Øjeblikshukommelsen Arbejdshukommelsen Langtidshukommelsen (Sten Clod Poulsen, Weekendavisen 18/7 2010)
Forbindelsen til det virkelige liv Begynder i det konkrete og praksisorienterede Senere knyttes abstrakte og teoribaserede dele til læreprocessen (Mellem Bagenkop og Harboøre. SDU 2009) Bryd den sociale arv Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Eksempler fra dansk Holde tale med specifik appelform Skrive impressionistisk Sortere bøger efter genre Bruge autentiske besvarelser Perspektivere temaer til erfaringsverden Kombinere folkeviser med minimalistiske tekster Lave logo til børneinstitution
Naturvidenskabelig faggruppe Ekskursioner og feltarbejde Fritidshjem om sundhed, zoo om klima, kraft-varme, landbrug, søer, virksomhedsbesøg Mange fællesfaglige eksperimenter Projektopgaver Miljø, vand, alkohol, osv. Indbyg kompetencer, som lokale uddannelsesinstitutioner efterlyser (Rapport om negativ social arv, 2009)
Virkeligheden ind på mange måder ”Fjernundervisning” – rette opgaver 8 grupper, 4 fremlæggelser Fortællingen: Hjælpe Kurt Fra ekskursion til opgave Walk and talk Interview af ”ekspert” + tysk + tendentiøs Paneldebat + mediedimension + afstemning + ”demokrati?” Fremtidens menneske http://www.emu.dk/gym/fag/al/forloeb/Fremtidens%20menneske-3g-2007.doc Tage udgangspunkt i eleven selv: http://www.emu.dk/gym/fag/al/forloeb/Branding-2007.doc 10
Ud af skolens verden KIE-modellens fem faser Rammesættende Kreative Innovative Entreprenante Refleksion
Hanne Heimbürger, hhe@tec.dk Fokus på det sproglige Unges vidensformer omfatter ikke ”vores” sprog Brug enkelt og tydeligt sprog i opgaveformuleringer og feedback Arbejd med den sproglige bevidsthed som del af den faglige læring i alle fag: gloselister, formelsamling, udstyrskatalog Lær de unge at arbejde med modstand og tage vilkårene som de er = studieforberedte Hanne Heimbürger, hhe@tec.dk 12
Forståelsesundervisning (Gardner) Pensum eller læring? Væsentlige spørgsmål Berøringsflade mellem fag og kursisternes problemer, interesser, fremtidsperspektiver Løbende vurdering Undersøge tilegnelsen af de tankevaner der fører til forståelse Eksempler: høj kvalitet, begynder, trin 1 til 2 Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Modvirke de unges uformelle tilgang til skolen, modvirke stress Klare mål Hvad skal eleverne forstå efter end forløb? Demonstration af forståelsen Hvad skal eleverne gøre for at vise forståelsen? Dygtige elever demonstrerer Progression, tiltagende nøgternt Skolen har lige så klare regler som Netto Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Formuler mål Dansk Evalueringsselskab: Formulerer fag- og kompetencemål! så begriber de unge, hvad de skal opnå, hvordan det kan ske, og hvorfor de skal arbejde med det faglige stof Tydelig kommunikation Henvis løbende til dem Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Vær præcis - f.eks. naturvidenskabelig rapport Præciser kravene til rapportskrivning Giv tjekliste Elev sammenligner rettet rapport m. krav Elev formulerer, hvordan rapporten kan forbedres Elev afleverer forbedrede rapport Først nu får eleven karakter for begge rapporter Hanne Heimbürger, hhe@tec.dk 16
Understøt læreprocesser Giv eleverne samme opgave i begyndelsen og slutningen af et forløb Giv modeleksempler Spørgsmål til lektien Forforståelse Tests Progression i f.eks. matematik Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Hvordan motiverer vi? Sætte delmål – eleverne ser, at de har lært noget Lad dem selv formulere egne mål Visualisere målet – hjælper hen over modgang Omdefinere selvopfattelsen fagligt: ”Jeg er den, der er god til integralregning” Skolen laver klare spilleregler for adfærd Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Hvordan motiverer vi ellers? Sikre elevaktivitet Arbejde med selvtillid: mere ros og mindre kritik Prøve at alle får lige plads og taletid Variere konstellation i grupper Medansvar for sociale klima i klassen Lektiehjælp: skolens tilbud om hjælp og gode fysiske rammer for lektiearbejde, kammerathjælp, netbaseret lektiehjælp Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Læringsstile Dunn og Dunn http://www.laeringsstil.dk/omlaeringsstile.asp Meyer/Briggs http://www.jobindex.dk/ Hvilken type er du selv? Hvilke elevtyper når du med din undervisning? http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/metoder/laeringsvaner.html Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Studievaner, der virker – for nogle Læse teksten højt Lytte til teksten http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/elever/studiemetode/Laeringsvanermetakognition.html Tale for sig selv Tænkeskrivning Læselog, principskitser, mindmap, spørgsmål Diskutere sin forståelse med andre Formidle sin forståelse til andre Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Læringsstil og f.eks. it Pragmatiker søger løsninger Konkrete svar, teori i praksis, simulering Teoretiker sætter erfaringer i faglig sammenhæng E-bøger, wiki til opslag, logbøger Reflektor deler erfaringer Blogs, logbøger, dialogrum Aktivist afprøver løsningerne Tests, animationer, træningsspil http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/metoder/laeringsvaner.html Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Variér de skriftlige opgaver Formidlingsopgaver – mælkekarton Refleksionsopgaver – hypotese ud fra data Overbliksopgaver – mindmap Fokuseringsopgaver – lave overskrifter Repetitionsopgaver – lave tests Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Lektier på nye måder Omskrive lektien Lav rollespil Lav test eller lign, der fremmer helhedsforståelsen Brug elevernes visuelle evner - Brug idéerne til at skabe relevans ift. de unges fremtidsperspektiver Hanne Heimbürger, hhe@tec.dk
Situations- og opgavebevidsthed giver motivation for at lære Hvornår man lærer noget - i modsætning til hvornår man bare er til stede, snakker… Hvordan man løser opgaver på mest hensigtsmæssige måde, sætter mål, vurderer egne færdigheder, er i stand til at evaluere egen arbejdsindsats Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk
Gode links Anvendelsesorienteret undervisning http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/undervis/anvendelsesorienteret.html Øg elevernes udbytte http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/undervis/refleksion.html Digital dannelse http://www.emu.dk/gym/elever/tema/digitaldannelse.html Nye medier i undervisningen http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/metoder/medier.html Elevsider med faglig vinkel http://www.emu.dk/gym/elever/fagligvinkel.html Metoder i fagene (stx) http://www.emu.dk/gym/fag/al/tilrettelaeg/metoder.html Arbejdsformer http://www.emu.dk/gym/fag/al/tilrettelaeg/arbejdsformer-oversigt.html Taksonomiske niveauer http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/metoder/taksonomiskeniveauer.html