Anvendelsesorienterede undervisningsformer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Læring i bevægelse - hvorfor?
”Intet” af Janne Teller
Undervisningsplanlægning
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Grundlæggende IT, niveau G
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Virkeligheden i undervisningen
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Studieretningsprojekt
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Elevaktiverende undervisning
SO: Praksisrettet didaktik på htx
Vejledning i projektarbejde
Inspiration til reformarbejdet
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Fagenes samspil november 2009
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Mundtlig fremlæggelse
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Introduktion til Access (Access, del 1)
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Virkelighedsnært Undervisning USA USA Bål Undervisning Fed fredag Klatring Aktivtur Dit eget projekt Kreativ Bål Selvtillid Maddag Teambuilding IT-baseret.
Inquiry Based Science Education - IBSE
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Generel introduktion til EC
Problemorienteret projektarbejde
Udvidet problemformulering
Innovation i AT/SO.
Lærerprofessionen.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Gymnasiet (Stx)
Personlige og sociale kompetencer Kulturelle og samfundsmæssige kompetencer Til kl 12.
Gymnasiet er en bro Studiemetodik Hanne Heimbürger Studiemetodiklærerne, 3/
Årsplan – en kort en lang
Skriftlig plan for møder i teamet Afleveres
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Værkstedsundervisning
Undervisning i studiemetodik
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Pernille Ulla Andersen, VIA University College,
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
SRO SKRIV!.
Anvendelsesorienterede undervisningsformer
It i folkeskolens matematikundervisning
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Præsentationens transcript:

Anvendelsesorienterede undervisningsformer Netværksseminar 11/ 1 2011 Hanne Heimbürger

Læringssyn Virkeligheden ind i skolen Sagen i centrum Behovet for teori vokser ud af konkrete spørgsmål Metoder affødt af sagen Elever erfarer sig til forståelse og indsigt Undervise i andre fag, når man underviser i eget fag

”Anvendelsesorienteret”? Fire dimensioner Induktiv undervisning Virkeligheden, case, eksperiment, projekt Formidling vægtes Skriftlig og mundtlig formidling, retorik Elevrelevant materiale og temaer Relevans ift. hverdagsliv Afklaring af fremtid Samarbejde med udd-inst., brobygning, praktik

Uddannelsen er en bro Tiden før Grundskole: Fælles mål Almene, sociale, personlige kompetencer Arbejdserfaring Livserfaring Ungdomsudd. Motivation, arbejde m modstand, selvtillid, elevdeltagelse. Faglige læreprocesser, sprog, basal viden. Fagmetodisk bevidsthed, taksonomier, faglig læsning og forståelse. Arbejdsformer Mvu, kvu, lvu Stofbehandling på metodisk og analytisk højt niveau Samarbejde Modenhed, vilje Læse, skrive, lytte Professionernes specifikke krav Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk

Det dobbelte curriculum (Clod Poulsen) Progression i indhold og form Faglige læreprocesser skal fylde lige så meget som fagligt stof Gradvis mere selvstændighed: Fra håndholdt til frihed (http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/undervis/scp-figur.pdf) Hanne Heimbürger, hhe@tec.dk 5

”Intet er lært, som ikke huskes” Situativ læring: følelser, lyst, miljø, person, etc. Læring, der er uafhængig af situationen = semantiske hukommelsessystem: Øjeblikshukommelsen Arbejdshukommelsen Langtidshukommelsen (Sten Clod Poulsen, Weekendavisen 18/7 2010)

Forbindelsen til det virkelige liv Begynder i det konkrete og praksisorienterede Senere knyttes abstrakte og teoribaserede dele til læreprocessen (Mellem Bagenkop og Harboøre. SDU 2009) Bryd den sociale arv Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk

Eksempler fra dansk Holde tale med specifik appelform Skrive impressionistisk Sortere bøger efter genre Bruge autentiske besvarelser Perspektivere temaer til erfaringsverden Kombinere folkeviser med minimalistiske tekster Lave logo til børneinstitution

Naturvidenskabelig faggruppe Ekskursioner og feltarbejde Fritidshjem om sundhed, zoo om klima, kraft-varme, landbrug, søer, virksomhedsbesøg Mange fællesfaglige eksperimenter Projektopgaver Miljø, vand, alkohol, osv. Indbyg kompetencer, som lokale uddannelsesinstitutioner efterlyser (Rapport om negativ social arv, 2009)

Virkeligheden ind på mange måder ”Fjernundervisning” – rette opgaver 8 grupper, 4 fremlæggelser Fortællingen: Hjælpe Kurt Fra ekskursion til opgave Walk and talk Interview af ”ekspert” + tysk + tendentiøs Paneldebat + mediedimension + afstemning + ”demokrati?” Fremtidens menneske http://www.emu.dk/gym/fag/al/forloeb/Fremtidens%20menneske-3g-2007.doc Tage udgangspunkt i eleven selv: http://www.emu.dk/gym/fag/al/forloeb/Branding-2007.doc 10

Ud af skolens verden KIE-modellens fem faser Rammesættende Kreative Innovative Entreprenante Refleksion

Hanne Heimbürger, hhe@tec.dk Fokus på det sproglige Unges vidensformer omfatter ikke ”vores” sprog Brug enkelt og tydeligt sprog i opgaveformuleringer og feedback Arbejd med den sproglige bevidsthed som del af den faglige læring i alle fag: gloselister, formelsamling, udstyrskatalog Lær de unge at arbejde med modstand og tage vilkårene som de er = studieforberedte Hanne Heimbürger, hhe@tec.dk 12

Forståelsesundervisning (Gardner) Pensum eller læring? Væsentlige spørgsmål Berøringsflade mellem fag og kursisternes problemer, interesser, fremtidsperspektiver Løbende vurdering Undersøge tilegnelsen af de tankevaner der fører til forståelse Eksempler: høj kvalitet, begynder, trin 1 til 2 Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk

Modvirke de unges uformelle tilgang til skolen, modvirke stress Klare mål Hvad skal eleverne forstå efter end forløb? Demonstration af forståelsen Hvad skal eleverne gøre for at vise forståelsen? Dygtige elever demonstrerer Progression, tiltagende nøgternt Skolen har lige så klare regler som Netto Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk

Formuler mål Dansk Evalueringsselskab: Formulerer fag- og kompetencemål! så begriber de unge, hvad de skal opnå, hvordan det kan ske, og hvorfor de skal arbejde med det faglige stof Tydelig kommunikation Henvis løbende til dem Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk

Vær præcis - f.eks. naturvidenskabelig rapport Præciser kravene til rapportskrivning Giv tjekliste Elev sammenligner rettet rapport m. krav Elev formulerer, hvordan rapporten kan forbedres Elev afleverer forbedrede rapport Først nu får eleven karakter for begge rapporter Hanne Heimbürger, hhe@tec.dk 16

Understøt læreprocesser Giv eleverne samme opgave i begyndelsen og slutningen af et forløb Giv modeleksempler Spørgsmål til lektien Forforståelse Tests Progression i f.eks. matematik Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk

Hvordan motiverer vi? Sætte delmål – eleverne ser, at de har lært noget Lad dem selv formulere egne mål Visualisere målet – hjælper hen over modgang Omdefinere selvopfattelsen fagligt: ”Jeg er den, der er god til integralregning” Skolen laver klare spilleregler for adfærd Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk

Hvordan motiverer vi ellers? Sikre elevaktivitet Arbejde med selvtillid: mere ros og mindre kritik Prøve at alle får lige plads og taletid Variere konstellation i grupper Medansvar for sociale klima i klassen Lektiehjælp: skolens tilbud om hjælp og gode fysiske rammer for lektiearbejde, kammerathjælp, netbaseret lektiehjælp Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk

Læringsstile Dunn og Dunn http://www.laeringsstil.dk/omlaeringsstile.asp Meyer/Briggs http://www.jobindex.dk/ Hvilken type er du selv? Hvilke elevtyper når du med din undervisning? http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/metoder/laeringsvaner.html Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk

Studievaner, der virker – for nogle Læse teksten højt Lytte til teksten http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/elever/studiemetode/Laeringsvanermetakognition.html Tale for sig selv Tænkeskrivning Læselog, principskitser, mindmap, spørgsmål Diskutere sin forståelse med andre Formidle sin forståelse til andre Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk

Læringsstil og f.eks. it Pragmatiker søger løsninger Konkrete svar, teori i praksis, simulering Teoretiker sætter erfaringer i faglig sammenhæng E-bøger, wiki til opslag, logbøger Reflektor deler erfaringer Blogs, logbøger, dialogrum Aktivist afprøver løsningerne Tests, animationer, træningsspil http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/metoder/laeringsvaner.html Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk

Variér de skriftlige opgaver Formidlingsopgaver – mælkekarton Refleksionsopgaver – hypotese ud fra data Overbliksopgaver – mindmap Fokuseringsopgaver – lave overskrifter Repetitionsopgaver – lave tests Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk

Lektier på nye måder Omskrive lektien Lav rollespil Lav test eller lign, der fremmer helhedsforståelsen Brug elevernes visuelle evner - Brug idéerne til at skabe relevans ift. de unges fremtidsperspektiver Hanne Heimbürger, hhe@tec.dk

Situations- og opgavebevidsthed giver motivation for at lære Hvornår man lærer noget - i modsætning til hvornår man bare er til stede, snakker… Hvordan man løser opgaver på mest hensigtsmæssige måde, sætter mål, vurderer egne færdigheder, er i stand til at evaluere egen arbejdsindsats Hanne Heimbürger, hh@ucc.dk

Gode links Anvendelsesorienteret undervisning http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/undervis/anvendelsesorienteret.html Øg elevernes udbytte http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/undervis/refleksion.html Digital dannelse http://www.emu.dk/gym/elever/tema/digitaldannelse.html Nye medier i undervisningen http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/metoder/medier.html Elevsider med faglig vinkel http://www.emu.dk/gym/elever/fagligvinkel.html Metoder i fagene (stx) http://www.emu.dk/gym/fag/al/tilrettelaeg/metoder.html Arbejdsformer http://www.emu.dk/gym/fag/al/tilrettelaeg/arbejdsformer-oversigt.html Taksonomiske niveauer http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/metoder/taksonomiskeniveauer.html