Temadag tirsdag d. 29. november 2011. Temadagens formål  At du opnår viden og indsigt som forudsætninger for personlig stillingtagen til spørgsmål der.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Artikelskrivning Baggrundsartikel.
Læsning i danskfaget i Island
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Struktur: ”Quiz og byt”
Elevens læringsuge for Hovedforløbet PV MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Kl. 8.15– ¾ timers blok inkl. 15 min. pause Kl. 8.15– ¾ timers blok.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Arbejdspladsudvikling
Opgaver og svarark – til individuel brug
De sidste undervisningstimer
Almen studieforberedelse
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Sigrid .
Videoredigering Hvorfor Udstyr Software Filming og Redigering Visning og Respons.
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Myten om de lugtende sko
Eksamen og eksamensbilag :
Tillykke, du er et talent!
Karl Henrik Flyums model
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Justering af den skriftlige prøve i dansk på hf
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
UGE PLAN Mandag 07/10 Tirsdag 08/10 Onsdag 09/10 Torsdag 10/10
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
2010.  ¤Opslagssider:  Find denne adresse:   Det officielle Danmarks hjemmeside - Statens Information - især med statistik. Oversigt over alle myndigheder.
Dannelse og kompetencer
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Formalia ved opgaveskrivning
Større Skriftlig opgave
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
Obligatorisk selvvalgt opgave
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
Ugeforløb 2 – uge Prøveklar – den skriftlige prøve
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Obligatorisk selvvalgt opgave
Dagens og ugens program - uge 6
Folkeskolens afgangsprøve
OSO.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Videoredigering Filmen skal være færdig den 17. oktober klokken Du er velkommen til at lave noget den mellemliggende periode. Alle filmene bliver.
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
læse- skrivevanskeligheder
Genrer Konference om ny skriftlig eksamen i fransk og spansk Nyborg Gymnasium 22. oktober 2015.
Valgfri tekst FORMÅL Kan selvstændigt udvælge en relevant tekst for modulet. Kan argumentere for, hvad teksten bidrager med i forhold til modulets teoretiske.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Modul 2.
Almen sTudieforberedelse 2017
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Temadag tirsdag d. 29. november 2011

Temadagens formål  At du opnår viden og indsigt som forudsætninger for personlig stillingtagen til spørgsmål der drejer sig om:  Danmark som krigsførende nation  Konsekvenserne for de udsendte  At du inspireres til at udføre en skriftlig tekst indeholdende dine tanker og holdninger om Danmarks krigsdeltagelse og forholdene for de hjemvendte soldater

Dagens gang…  8.15 – cirka 9.45 Foredrag v/ Troels Rehr FÆLLESSAMLING  – & – Danskfagligt tematisk arbejde på DANSKHOLD: * Hurtigskrivning 5 minutter og opsamling på foredrag * Videosekvenser (Visning, klassesamtale om gode observationer, dilemmaer og overvejelser som videofortællingen giver anledning til) * Artikelarbejde gruppevis (3 pers.) om temaet hjemvendte soldater og deres vilkår. (læsning, genfortælling for gruppen, gruppeopgave: Formuler problemstillinger og debatspørgsmål ud fra hver af de tre artikler, gruppevis fremlæggelse af de fundne problemstillinger og debatspørgsmål) * Skriftligt arbejde (individuelt) (læreroplæg vedrørende opgavemuligheder og de tre genrer kronik, debatindlæg og læserbrev, valg af genre, skriftligt individuelt arbejde og aftaler om afleveringsprocedure og deadlines)

MaterialerUdvalgte tekster  isning/sites/danskereikri g/ isning/sites/danskereikri g/  Danskere i krig pdf.pdf Danskere i krig pdf.pdf  Undervisningshæfte ”Danskere i krig”  Video: Afsked  Video: Sårede soldater som nægter…  Video: Venner besøgte dansk soldat i skoven  Artikel: Jeg går rundt som en zombie  Artikel: Min søn blev svigtet af forsvaret  Artikel: Særlig status til de sårede  Suppleres/erstattes efter eget valg…

Artikellæsning og gruppearbejde Klassen inddeles i grupper á 3 elever Gruppen modtager tre artikler om temaet hjemvendte soldater og deres vilkår. Hver af de tre elever i gruppen får tildelt én af de tre artikler og alle i gruppen gør nu følgende: 1. Læser sin artikel selvstændigt 2. Når alle i gruppen er færdige med at læse, genfortælles indholdet på skift af de tre artikler 3. Når de tre artikler er blevet genfortalt, skal gruppen i samarbejde formulere problemstillinger og debatspørgsmål ud fra hver af de tre artikler og notere disse det sted, hvor læreren anviser. 4. Afslutningen på gruppearbejdet og behandlingen af de tre artikler foregår som gruppevis fremlæggelse af de fundne problemstillinger og debatspørgsmål – alle bidrager til en fælles oversigt på tavlen over de fundne problemstillinger og debatspørgsmål ifht. temaet hjemvendte soldater og deres vilkår.

Skriftlig afleveringsopgave ”Skriv om dit syn på Danmarks krigsdeltagelse og forholdene for hjemvendte soldater”. Du skal vælge én af disse tre genrer: En kronik, et debatindlæg eller et læserbrev Vælg genre ud fra følgende overvejelser: • Ikke for svært, ikke for nemt – vælg genren der giver dig passende faglige udfordringer og mulighed for at dygtiggøre dig • Motivation – vælg genren der giver dig optimale muligheder for at skrive en personligt engageret tekst

Skriftlig afleveringsopgave ”Skriv om dit syn på Danmarks krigsdeltagelse og forholdene for hjemvendte soldater”. KRONIKDEBATINDLÆGLÆSERBREV Længdekrav: tegn inkl. mellemrum Længdekrav: 4000 – 6000 tegn inkl. mellemrum Længdekrav: 1500 – 3000 tegn inkl. mellemrum visNET/application.do?co mmand=getDocument& documentId=956FF11EE7 847A5BC12570A0004B1A 41 dk/wm142017#bm debatindlaeg visNET/application.do?co mmand=getDocument& documentId=FFE A0444C0C12570A0004B1 170

Skriftlig afleveringsopgave ”Skriv om dit syn på Danmarks krigsdeltagelse og forholdene for hjemvendte soldater” DEADLINE FOR AFLEVERING:  Bemærk at deadline er 1. december for indsendelse af kronikker til Jyllandspostens konkurrence med udgangspunkt i materialet ”Danskere i krig”  Din deadline for denne skriftlige afleveringsopgave er fredag i uge 49.  For interesserede i avismediet - Tjek i øvrigt denne e-bog:  Avis om aviser - intro