Elevernes digitale dannelse Hvad? Hvorfor? Hvordan? Hvem?
Sproglige kompetencer Digitale kompetencer Kulturelle kompetencer Sociale kompetencer Matematiske og naturfaglige kompetencer
Børn og unges brug af medier 98 % af danske børn har adgang til internettet 75 % på eget værelse 75 % spiller onlinespil 33 % hjemmesider/lektier 33 % hjemmesider/interesser 75% chat 31% billeder 57% musik 37 % film, video 53 % downlader 25% SkoleIntra
Tid på nettet 33 % har talt med deres forældre om deres tid på nettet 61 % har ikke 6 % kan ikke huske det Skal vi tale med børnene om det? Hvad tror I den gennemsnitlige tid for et dansk barns daglige brug af nettet er?
2 timer og 30 minutter
Hvilke sider? 40 % taler med deres forældre om det 48 % gør det ikke 12 % ved det ikke Skal vi tale med vores børn om hvilke sider, de besøger på nettet? Hvem skal gøre det?
Kildekritik 80 % stoler på nettets oplysninger 60 % kigger aldrig efter kilde 27 % tror at søgemaskiner leder til sande oplysninger Hvordan lærer vi børnene at være kritiske? Hvem skal lære dem det?
Sociale medier
Profil på nettet 26 % af de 9-10 årige har en profil på nettet Forældre: 93 % siger de kontrollerer, hvad børnene laver 17 % vidste ikke deres børn havde det 5-7 årige – 37 % bruger Facebook, men uden profil Hvor går grænsen – og hvem bestemmer det?
Køb på nettet 60 % har talt med deres forældre om handel på nettet 30 % har ikke 10 % kan ikke huske det Skal vi tale med vores børn om det? Hvorfor taler vi mere om køb end besøg på sites?
Download og kopiering 21 % af 8-15 årige downloader tv eller film 50 % lovlig download 25 % ulovlig download 25 % ved ikke om filerne er lovlige eller ej 44 % kender reglerne for piratkopiering – og synes det bør være lovligt 18 % kender ikke reglerne 38 % synes det bør være ulovligt Hvordan skal vi håndtere piratkopiering og ulovlige downloads?
Mobning 7 % er blevet mobbet 91 % er ikke 9 % har mobbet andre 87 % har ikke 15% har modtaget besked, der gjorde dem kede af det 8 % har modtaget besked, der gjorde dem utrygge 28 % har skrevet grimt til andre Hvordan håndterer vi dette hjemme og i skolen?
Digitale kompetencer Basal betjening af it Søge, indsamle og vurdere information Analyse og fortolkning Kommunikere multimodalt Arbejde i netværk Kommunikere i netværk Dele viden med andre Samarbejde Producere og formidle viden Sikkerhed Etik