Elevernes digitale dannelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Børn og digitale medier
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Digital trivsel og forældresamarbejde
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
ADR (AUTOMATIC DELIVERY REWARDS ) (Nyt program - 1. september) LifePak ® (eksempel) – 72,40 PSV 401,60 DKK med 5 % rabat= 381,52 DKK (68,78 PSV) Fragt.
Borgernes barrierer for brug af IT
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
Internet til alvor og sjov
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Digitale medier og mobning
Biblioteket er ”godt tidsfordriv” til at få tiden til at gå.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Sprog/billeder på Internettet
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Børns nye ”elektroniske” liv Oplæg i Mammen d. 29/
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Hej. Vi er Lotte og Jesper - og vi er her i dag fordi vi skal fortælle jer lidt om et 4 ugers projekt vi lavede sidste forår, som tog udgangspunkt i Roskilde.
Transport Transport  Morten, Johan og Mikkels undersøgelse:  Vi ville finde ud af, hvor mange der kører, cykler eller går i skole. Vi vil lave en film.
Profil af Olivias læsere Marts 2007 Media. 2 Hvor mange læser Olivia  Olivia har læsere  Kernelæserne skal findes blandt de 8-12 årige piger.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Livsmod - tematimer om digital mobning
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Statistik.
Vores tid i ugen Sarah og Lukva. Regne tiden ud Lukva: Sove: = 53 : 7 = 7,57 timer i gennemsnit Sarah: Sove: 8,5+8,5+8,5+8,5+8,5+6+10,5=
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
1 & Har du forsøgt at holde op inden for det sidste år? Nu: 40 % blandt de brugere, der ryger Sidste gang: 30.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
Status for hele projektet - præsentation af de første data fra forældrespørgeskemaerne. Christina T. Ryborg.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Facebook Ung i Grenå.
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Brugerne på Kommunikationsforum.dk
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Sådan vedligeholdes grundkortets 4 faner Vil du ændre de kort, der vises via Skoleporten > Om skolen > Grundplaner, skal du blot ændre i disse filer: Grundplan_Oversigt.gif.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Børn og unges sociale liv online
Region Midtjyllands tilbud 2013
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
It-medie linje Skolecenteret Jetsmark årgang.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Børn og unges sociale liv online
Natmus.dk. BETA – forever? Organisering Fra ”hjemmeside” til digital tilstedeværelse - Være synlige og ”findbare” på nettet - Møde brugerne og deres.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Kontaktlærersamtale på fredag. Digital dannelse  Digital dannelse handler i høj grad om etik, når man er på internettet og de sociale medier.
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
Undersøgelse om sikker internetbrug
EKsamen på Horsens Gymnasium 2019
Præsentationens transcript:

Elevernes digitale dannelse Hvad? Hvorfor? Hvordan? Hvem?

Sproglige kompetencer Digitale kompetencer Kulturelle kompetencer Sociale kompetencer Matematiske og naturfaglige kompetencer

Børn og unges brug af medier 98 % af danske børn har adgang til internettet 75 % på eget værelse 75 % spiller onlinespil 33 % hjemmesider/lektier 33 % hjemmesider/interesser 75% chat 31% billeder 57% musik 37 % film, video 53 % downlader 25% SkoleIntra

Tid på nettet 33 % har talt med deres forældre om deres tid på nettet 61 % har ikke 6 % kan ikke huske det Skal vi tale med børnene om det? Hvad tror I den gennemsnitlige tid for et dansk barns daglige brug af nettet er?

2 timer og 30 minutter

Hvilke sider? 40 % taler med deres forældre om det 48 % gør det ikke 12 % ved det ikke Skal vi tale med vores børn om hvilke sider, de besøger på nettet? Hvem skal gøre det?

Kildekritik 80 % stoler på nettets oplysninger 60 % kigger aldrig efter kilde 27 % tror at søgemaskiner leder til sande oplysninger Hvordan lærer vi børnene at være kritiske? Hvem skal lære dem det?

Sociale medier

Profil på nettet 26 % af de 9-10 årige har en profil på nettet Forældre: 93 % siger de kontrollerer, hvad børnene laver 17 % vidste ikke deres børn havde det 5-7 årige – 37 % bruger Facebook, men uden profil Hvor går grænsen – og hvem bestemmer det?

Køb på nettet 60 % har talt med deres forældre om handel på nettet 30 % har ikke 10 % kan ikke huske det Skal vi tale med vores børn om det? Hvorfor taler vi mere om køb end besøg på sites?

Download og kopiering 21 % af 8-15 årige downloader tv eller film 50 % lovlig download 25 % ulovlig download 25 % ved ikke om filerne er lovlige eller ej 44 % kender reglerne for piratkopiering – og synes det bør være lovligt 18 % kender ikke reglerne 38 % synes det bør være ulovligt Hvordan skal vi håndtere piratkopiering og ulovlige downloads?

Mobning 7 % er blevet mobbet 91 % er ikke 9 % har mobbet andre 87 % har ikke 15% har modtaget besked, der gjorde dem kede af det 8 % har modtaget besked, der gjorde dem utrygge 28 % har skrevet grimt til andre Hvordan håndterer vi dette hjemme og i skolen?

Digitale kompetencer Basal betjening af it Søge, indsamle og vurdere information Analyse og fortolkning Kommunikere multimodalt Arbejde i netværk Kommunikere i netværk Dele viden med andre Samarbejde Producere og formidle viden Sikkerhed Etik