De store underviser de små ved hjælp af it.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

Mere fokus på læring, mindre fokus på udstyr!
Online kollaborativ undervisning
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
E-learning Toolbox – hjælp til it-støttet undervisning på DTU
5 IT-didaktiske principper
Velkommen til informationsmøde på Vrejlev-Hæstrup Skole
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
Lærerprofessionen.
Kladde til informationsdias
Velkommen til. Hvor er jeg? BasismodulerModul 1 Skal det være … Sådan?
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Dogmegruppe – 10.30Kaffe samt highlights fra fokusgrupper / Karin – 11.30Observation af undervisning med iPads – 12.00Frokost.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Fagets formål, fokus og fagmål
Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym:
Tilsyn Aabenraa Friskole 2012
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen.
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
IT i undervisningen.
Alle lærertyper i gang med at bruge it i undervisningen
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Matematik. » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen.
Lærerprofessionen.
Eksempler på skabeloner til bøger i powerpoint
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
Læring, kommunikation og samarbejde
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
DEN DIGITALE SKOLE Hvordan kan tablets indgå i undervisningen for at tilgodese differentiering?
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Ida Harlev og Tobias Smith, Syvstjerneskolen
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
3.A Dansk: Os fra Blomsterkvarteret EM
Evalueringsværktøjerne i SkoleIntra
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Pernille Pind Selvstændig med firmaet Pind og Bjerre. Hjemmeside: pindogbjerre.dk.
Sprogbaseret læring i naturfag
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
Hvordan motiverer vi de unge?
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Erfaringer fra virksomhedsbanken
IT undersøgelse på Breum Skole
Prøven i Natur/teknologi
Præsentationens transcript:

De store underviser de små ved hjælp af it. Ved Tobias Smith og Ida Harlev fra Syvstjerneskolen “As people hear their own voices and engage in challenges designed to help them understand at deeper levels, they learn by teaching.” Executive, Forløb, Gitter, Karnap, Livfuld med andre farver, Opslagsnål, Sammenløb, Stråtækt, technic med andre farver Kilde: Vicki Halsey, Brilliance by Design: Creating Learning Experiences That Connect, Inspire, and Engage

Tankerne bag Læringstrekanten Foredrag Læsning Audiovisuel Undervise andre Træne ved at gøre det Diskussionsgrupper Demonstration Audiovisuel Læsning Foredrag 90% 75% 50% 30% 20% 10% 5% Den skal laves i en anden version Kilde: Oversat fra NTL Institute for Applied Behavioral Science

Hvem/Hvorfor/Hvordan Syvstjerneskolen Tobias og Ida, samt faglære der repræsenterer forskellige klassetrin og fagretninger. Hvorfor: Hvordan:

Hvem/Hvorfor/Hvordan For at hjælpe lærerne til at give eleverne størst mulige faglige kompetencer i forløb, hvor it indgår. Vi oplever frustrationer fra vores kollegaer, der har meget fokus på tekniske problemer. Vi vil gerne flytte fokus fra teknikken til det didaktiske, så det faglige bliver det centrale, og it bliver et hjælpemiddel. Hvordan:

Hvem/Hvorfor/Hvordan Vi videndeler vores erfaringer med kollegaer, samt støtter med it-vejledernes deltagelse i undervisningen, så de positive oplevelser med it i undervisningen spreder sig på tværs af klasser og fag. Vi prøver at skabe et åbent og positivt miljø når det handler om it, ved at hjælpe lærere i gang med forskellige projekter, så lærerne ikke drukner i it.

Tankerne bag Niels Egelund ”Vi ved fra forskningen, at store elever faktisk også lærer noget, når de hjælper/underviser mindre elever, idet man får en dybere forståelse for sammenhængene.” ”Desuden virker hjælp/undervisning fra en stor elev faktisk mere motiverende for de små, idet det er et kammerataspekt, der kommer ind, og ikke bare et autoritetsaspekt.” ”Lærere skal forberede de store elever i, hvad der skal ske, og skal skaffe undervisningsmidler/IT-udstyr. Det kan formentlig ske inden for alle folkeskolens boglige fag.” Kilde: Privat interview med Niels Egelund

Tankerne bag Christine Antorini ”…lærerne snakker nogle gang med eleverne eller laver 'fra elev til elev-læring', hvad der, når vi snakker it, er rigtig fornuftigt…” Kilde: Christine Antorini, et uddrag fra konferencen om læreruddannelsen 20. januar 2012

Program Overordnet – Hvem/Hvorfor/Hvordan skabelon Eksempler på undervisningsforløb i dansk, natur/teknik, it og matematik Gevinster ved denne form for undervisning For de store elever For de små elever For lærere

Hvem/Hvorfor/Hvordan Hvilke klasser Hvorfor: Hvordan:

Hvem/Hvorfor/Hvordan Hvorfor (store elever): Eleverne skal opnå mest mulig faglig forståelse, gennem undervisning af andre (Læringstrekanten). Undervisningen bliver mere vedkommende, hvor den enkelte elev deltager aktivt i læringsprocessen. Hvorfor (små elever) Forklaringerne, til det faglige, er på et sprog de bedre kan forstå, da det er forklaret af næsten jævnaldrende. Få et tilhørsforhold til de større elever på skolen. Hvordan: Dette kan opnås på bagrund af læringstrekanten, der viser at sidste trin for opnåelse af faglige forståelse, er at undervise andre.

Hvem/Hvorfor/Hvordan Med udgangspunkt i et hvilket som helst fag, skal eleverne bruge nogle it-værkøjer, for at opnå nogle faglige/sociale mål. Hovedtræk for forløb

Undervisningsforløb i dansk 5.f underviser 1.f Hvem 5.f og 1.f Hvorfor (store elever) For at give 5. klasse en dybere forståelse af grammatiske begreber, ved at eleverne skal videre formidle begreberne (Læringstrekanten). Hvordan Vha. mobiltelefoner, Movie Maker, SkoleTube og ElevIntra. Optage video Lave øvelser Lave evaluerings spørgeskema på ElevIntra Undervise den mindre klasse bogsystemet ”Dansk Direkte”,

Undervisningsforløb i dansk 5.f underviser 1.f Video

Undervisningsforløb i natur/teknik 6.f underviser 1.f Hvem 6.f og 1.f Hvorfor (store elever) Eleverne skal erhverve sig viden om forskellige pattedyrs levested og levevis, og ved hjælp af et præsentationsprogram kunne formidle deres viden til andre (Læringtrekanten). Hvordan Vha. Skoletjenesten i Zoo, Mobiltelefon og Prezi. Undervisning i Zoo Indsamle/Optage billedmateriale i Zoo Bearbejde/Samle informationer i Prezi (Samtidig i samme præsentation) Lave quiz Undervise mindre klasse

Undervisningsforløb i natur/teknik 6.f underviser 1.f Video

Undervisningsforløb om brug af it 4.e underviser 0.e Hvem 4.e og 0.e Hvorfor (store elever) Eleverne skal lære grundlæggende funktioner i tekstbehandling. De skal arbejde med billedbehandling, samt kende til it-hjælpefunktioner i hverdagen. Eleverne skal kunne videregive deres nye viden til mindre elever (Læringstrekanten) Hvordan Vha. Word, Flickr, Paint og Screen-O-Matic 4.e får et it-kursus i tekstbehandling og billedbehandling Lave en screencast der beskriver brugen af programmerne Undervise 0.e i at lave egne tekster og indsætte/redigere billeder

Undervisningsforløb om brug af it 4.e underviser 0.e Video

Undervisningsforløb i dansk 5.d underviser 1.f Hvem 5.d og 1.f Hvorfor (store elever) Eleverne skal gøre en hjemmeskrevet historie levende ved hjælp af billeder og lyd. Eleverne skal kunne mestre at mixe lyd og billede i et online program og bruge effekter som fremmer stemingen af deres historie Hvordan Vha. Word, Tagxedo, Audacity, Flickr, SkoleTube og ElevIntra Skrive en historie i dansk Brug it til at gøre historien levende, vha. effekter, lyde og billeder Videreudvikle den digitale historie sammen med 1.f Eleverne skal i samarbejde med 1.f i lave historierne levende, undervejs underviser eleverne 1.f i de nødvendige færdigheder.

Undervisningsforløb i dansk 5.d underviser 1.f Video

Undervisningsforløb i matematik 8.d underviser 7.e Hvem 8.d og 7.e Hvorfor (store elever) For at 8. klasse få diskuteret matematik, og for at eleverne opnår større forståelse af det faglige indhold (Læringstrekanten). Hvordan Vha. Mobiltelefon, SkoleTube, Jaycut og ElevIntra. Planlægge video Optage video med mobiltelefon Klippe video sammen Lave multiple choice opgaver til ElevIntra Være eksperthjælp, hvis 7.e har brug for mere hjælp end videoerne.

Undervisningsforløb i matematik 8.d underviser 7.e Video

Gevinstliste Gevinster for lærere Gevinster for de store elever Bruge eleverne som it-eksperter, så læren ikke skal agere it-vejleder Eleverne får italesat deres viden Eleverne bliver bevidste om deres læring Gevinster for de store elever Gevinster for de små elever (eller det de har lært)

Gevinst liste Video - gevinster for lærere

Gevinstliste Gevinster for lærere Gevinster for de store elever Opnår større forståelse af stoffet, ved at undervise andre (Læringstrekanten) Motiverende og sjov måde at arbejde på De påtager sig ansvar Gevinster for de små elever (eller det de har lært)

Gevinst liste Video - gevinster for de store elever

Gevinstliste Gevinster for lærere Gevinster for de store elever Gevinster for de små elever De lærer de større elever at kende De er mere motiverede for at lære Det er lettere at forstå, da det er forklaret af næsten jævnaldrende, så det er samme sprog (eller det de har lært)

Gevinst liste Video - gevinster for de små elever

Afslutning For yderlige spørgsmål/kommentarer kontakt Tobias Smith og Ida Harlev tos@syvstjerneskolen.dk idh@syvstjerneskolen.dk Undervise andre Træne ved at gøre det Diskussionsgrupper Demonstration Audiovisuel Læsning Foredrag 90% 75% 50% 30% 20% 10% 5% Kilde: Oversat fra NTL Institute for Applied Behavioral Science