Spiludvikling som didaktisk metode d. 16/ på OTG

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danmark 3.0.
Advertisements

Besøg fra Norge 12.oktober 2012
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Undervisning i ”Relation”
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Læring i Multikulturelle Kontekster
LIV I LUNGERNE.dk image by placeit.net.
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
Digitalisering og medialisering
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Undervisningsplanlægning
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Mediepædagogik og didaktik
Job & Uddannelse i Øresundsregionen Projektmål: at øge hverdagsintegrationen og mobiliteten over Øresund.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Didaktisk design – digitale medier den
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Praksisudviklings projekt Vellykkede samtaler i sammenhængende forløb
It sikkerhedskomitéen TEKNIK, POLITIK, ETIK - om PET, RET og ANSVAR v/ Linda Nielsen Formand for It-sikkerhedskomitéen.
Trafiksikkerheden på spil - mulighederne for at udnytte spilmediet…. Rådet for Større Færdselssikkerheds årsmøde 2009 Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, Cand.
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
Hvis digitalisering er svaret, hvad var så spørgsmålet?
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Børns brug af interaktive medier - inspiration til ny læringspraksis i skolen Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogramleder Ph.d. Danmarks Pædagogiske.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Et tværfagligt rammeforsøg: Komm.IT, programmering og So. Oplæg v. Henrik Sterner og Anna Fenger- Grøn KTS/Sukkertoppen Spiludvikling.
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Junior PC-kørekort og efteruddannelse i IT og fagene
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Digitalisering og medialisering
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Højskoleforeningen, Vartov 1. april 2014 Jakob Clausager Jensen Konsulent for internationale aktiviteter Efterskoleforeningen.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
DEN DIGITALE SKOLE Hvordan kan tablets indgå i undervisningen for at tilgodese differentiering?
Velkommen til Konference om det opsøgende arbejde 13. Oktober 2011 Anne Birch, UNIC.
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Planlægning, proces og evaluering
Gruppe 8 Freyja, Guðrún, Iben, Sigurbjörn. Problemfelt Ideer i Februar –Målgruppe: De som har obligatorisk danskundervisning på Island –Problemområde:
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Bibliotekets rolle i børns læring. Afholdes 3-4. maj 2007 på Danmarks Biblioteksskole.
Læring og digitalt billedarbejde
It i undervisningen Et møde for politikere og ledelsen på landets lærerseminarier. Foregår på Silkeborg seminarium den lørdag 26/ kl
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Otg.dk Læring gennem spiludvikling kan fastholde flere Frank Villa og Claus Scheuer-Larsen, Odense Tekniske Gymnasium, SDE Design af digitale medier:
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Web 2.0 Didaktik 2.0 bnd. Hvad har 2.0 at byde på Rammer og betingelser ElevenLæreren.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
FRA IDÉER TIL RESULTATER
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
It i folkeskolens matematikundervisning
Temadag om vækst og højtuddannet arbejdskraft – Studiejob
Præsentationens transcript:

Spiludvikling som didaktisk metode d. 16/11 2010 på OTG Velkommen til deltagere og oplægsholdere

Spiludvikling som didaktisk metode Baggrund for konferencen Formål med konferencen Didaktik og samspil Dagens program Det videre arbejde

Spiludvikling som didaktisk metode ”Udvikling af computerspil med inddragelse af andre fag er en didaktisk løftestang for de fag der indgår i projektet” ”Det er ikke computerspillet i sig selv der er interessant – det er de læreprocesser der foregår under udviklingen, der er i fokus”

Spiludvikling som didaktisk metode Baggrund for konferencen (1): Egne erfaringer med spiludvikling i samspil med mange fag på OTG gennem en del år – med kommunikation/it A som omdrejningspunkt. Erfaringerne viser at de fag der er med kan få et didaktisk løft. Samarbejde med spiludviklere i Austin, Texas gennem godt 4 år – herunder elevbesøg af 4 ugers varighed

Spiludvikling som didaktisk metode Baggrund for konferencen (2): Mulighederne i projektet førte frem til at vi ønskede - dels: 1) at udbrede ideen til andre interesserede 2) at få etableret et samarbejde på tværs af uddannelsesinstitutioner

Spiludvikling som didaktisk metode Baggrund for konferencen (3): Ide til en konference som startskud på projektet FoU ansøgning til UVM faldt positivt ud

Spiludvikling som didaktisk metode Formål med konferencen At inspirere til at bruge spiludvikling som didaktisk værktøj og middel til samspil – såvel fagligt som overfagligt At afdække efteruddannelsesbehov indenfor området At etablere et videre samarbejde om projektet – bl.a. via vores hjemmeside

Spiludvikling som didaktisk metode Didaktik og samspil Det virker motiverende for læring når eleverne skal udvikle et computerspil der omhandler et emne fra f.eks. dansk – eventyr eller ”Det moderne gennembrud” – eller design eller…. SO er også i spil – læringsstile, elevroller, logbøger…….

Spiludvikling som didaktisk metode Dagens program (1): Oplæg fra Nicolaj Frydenberg Elf (SDU) om resultaterne fra et PhD projekt og en introduktion til en mediepædagogik Oplæg fra Katrine Ploug (DADIU - Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning) uddanner studerende i at lave computerspil

Spiludvikling som didaktisk metode Dagens program (2): Peter Nørgaard (UVM og OTG) og Claus Scheuer-Larsen (OTG). Eksempler på spilprojekter. Spencer Zuzolo (3D Squared, Austin, Texas). Implementing project and problem based curriculum through video games and digital media.

Spiludvikling som didaktisk metode Dagens program (3): Workshops – herunder besøg af Tim Garbos m.fl. fra ”Unge spiludviklere”, der blandt andet vil introducere forskellige teknologier til at komme i gang.

Spiludvikling som didaktisk metode Det videre arbejde Efteruddannelsesaktiviteter Erfaringsudveksling via hjemmesiden Netværksdannelse ”Mini”-fagdidaktisk kursus i spiludvikling