ØSTERVANGSSKOLEN Møde for Trivselsambassadører (og andre trivsels-interesserede) 23/11-2009 Kl. 19:00-20:30 Dagsorden 19:00Velkomst 19:10Kort oplæg om.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Trivsel - et fokusområde
Hjerterum og opsøgende funktion
Børns sociale liv med digitale medier
Skolen er vores fælles ansvar
Er det ikke noget i klassen?
Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Det svære liv i en sportstaske
Hvordan kommer vi videre? - Et oplæg om at navigere i forandringer
Sammen mod mobning - For trivsel, tolerance og tryghed -
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Frøslev-Padborg skole
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Kladde til informationsdias
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Sammen mod mobning - For trivsel, tolerance og tryghed -
Skolebestyrelsens årsberetning 2012
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
Det gode klasserådsarbejde
Kontaktforældre - et vigtigt led mellem skole og forældre Kontaktforældrene er et vigtigt led mellem skole og forældre. Kontaktforældrene repræsenterer.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
Forældremøder på Kalbyris
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen
Kontaktforældremøde 20. marts maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Mål Kontaktforældrerne har opdateret viden og forståelse.
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereform på Sortedamskolen
Trivselsaften for 0.A Børn mobber ikke deres forældres venners børn.
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Mandag d. 1.november 2010 på Mørdrupskolen
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Formålet med mødet Gennemgå og samle de input vi fik fra møderne
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 12. april 2011.
Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for.
Idékatalog til Klasseforældrerådet
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2008.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Velkommen til Ganløse Skole
Det vi skal de næste tre kvarter Tale om hvorfor vi i ledelsen foreslår, at vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet Tale om den tidsplan vi foreslår.
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Trivselsambassadører ….Når forældre aktivt tager medansvar for trivslen på skolen..
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Skolebestyrelsens beretning 2018
Princip for kontaktforældre
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

ØSTERVANGSSKOLEN Møde for Trivselsambassadører (og andre trivsels-interesserede) 23/ Kl. 19:00-20:30 Dagsorden 19:00Velkomst 19:10Kort oplæg om hvilken forskel vi kan gøre som forældre, og hvorfor det er så vigtigt. 19:30Hvad har vi, der kan bygges videre på? 19:45Arbejde i grupper 20:15Fælles opsummering 20:30Tak for i aften

Hvilken forskel vi kan gøre som forældre, og hvorfor det er så vigtigt ? Et par videoklip: • Glem mig nu Glem mig nu • Forældre på Banen Forældre på Banen Trivsel og tryghed giver bedre læring. Mobning skal forebygges og bekæmpes. ….det er alle enige om. De fleste skoler har lavet strategier for deres arbejde med trivsel og bekæmpelse af mobning. Men det er de færreste af disse planer, der systematisk involverer forældrene i trivselsarbejdet. Dette er et stort minus, fordi forældrene spiller en væsentlig rolle for arbejdet med bekæmpelse af mobning og fremme af trivsel i folkeskolen. De fleste forældre interesserer sig levende for deres eget barns trivsel i skolen – det ved man fra talrige undersøgelser. Mange involverer sig også i klassens trivsel – f.eks. ved at deltage i klasseråd o.l. Men det er de færreste forældre, der involverer sig i hele skolens trivsel, simpelthen fordi det som enkelt forælder er vanskeligt at danne sig overblik over, hvordan en sådan opgave kan gribes an. Skole og Samfund mener ikke, trivslen blandt skolens elever kan blive optimal, hvis ikke forældrene aktivt inddrages og tager medansvar.

Skole og Samfund lancerede som en del af kampagnen ”Sammen mod mobning” et helt nyt og landsdækkende tiltag: Forældre som trivselsambassadører på den enkelte skole. Trivselsambassadørerne skal være nøglepersoner i en strategi for at involvere skolens forældre mere aktivt i skolens trivsels- og Antimobbestrategi. Trivselsambassadørerne skal danne et underudvalg eller en arbejdsgruppe under skolebestyrelsen, og skolebestyrelsen opfordres til at udnævne ét af sine medlemmer til koordinator for trivselsambassadørerne. Det bliver koordinatorens opgave at sikre, at trivselsambassadørernes arbejde bliver forankret i skolens trivsels- og antimobbestrategi, og at de holder den nødvendige kontakt til skolebestyrelsen, hvor alle skolens parter er repræsenteret. Opgaven for trivsels- ambassadørerne er først og fremmest at forebygge mistrivsel og mobning på skolen i samarbejde med forskellige parter Forældre som ”Trivselsambassadører”

JULIAUGUSTSEPTEMBEROKTOBERNOVEMBERDECEMBER SommerferieRamadan startRamadanfestMotionsløbÅrsfestJulehygge SFO SommerferieEfterårsferieJuleferie JANUARFEBRUARMARTSAPRILMAJJUNI TrivselsdagBørnenes dagForårskoncertDimissionsfest VinterferiePåskeferie Eksempel på overordnet Trivsels-kalender for 2009/2010 De enkelte klasser / klasseråd kan så tage denne kalender, og udfylde med egne arrangementer. Hvad har vi, der kan bygges videre på? (1/2) På SkolePorten: Postlister:SkolePorten: Klasseråd på tværs - om og til Trivselsambassadører - om og til Rå ideer til et kommende idekatalog.

Opdeling i grupper: Indskoling (0.-3.), Mellemtrin (4.-6.), Overbygning (7.-9.) Arbejde i grupper (30 min.) Snak i grupperne om: Behovet Udveksling af gode erfaringer, hvad der fungerer, hvad der er af udfordringer, ideer, osv. Hvad kan der være af barrierer for at jeg som trivselsambassadør kan få succes og hvilke opgaver og udfordringer kan jeg forvente? Hvilke udfordringer ser du, dels for selve trivselsambassadørarbejdet, dels for skolen / klassen / den enkelte elev? Hvad skal der til i netop din klasse, for at der efterfølgende kan mærkes en forskel? (Hvem kan få dette til at ske?) Vores rolle Hvilken rolle kan vi som ambassadører for trivsel udfylde? Udveksling af ideer og synspunkter omkring hvem der har hhv. ansvar og medansvar omkring en klasses trivsel Strukturen Hvordan skal dette arbejde organiseres på Østervangsskolen fremover? Ideer til fremtidig struktur for Trivselsambassadør-arbejdet Hvad vil være hjælpsomt for trivselsambassadørerne (format, indhold, stil,...) ?

Fælles opsummering Hvordan får vi samlet de fælles erfaringer? Hvad kan vi i fællesskab gøre, for at hjælpe hinanden? Hvordan kan vi hver især bidrage til det videre forløb? (i den enkelte klasse eller måske på tværs?) Hvad så nu og fremover? Gensidig forventningsafstemning, så der er klarhed over dels, hvad vi hver især har påtaget os og dels, hvad vi forventer af andre. Det er vigtigt, at dette arbejde er baseret på reel velvilje fra den enkelte! Vi kommer ikke i mål med at skabe øget trivsel for børnene, hvis vi som forældre ikke trives med opgaven 

Kontakt og informationskanaler Liste over klasseråd og trivselsambassadør i hver enkelt klasse. Opdateres af klasselæreren. Status: Postlister på SkolePorten Tilmeld dig selv. Personer fra listerne der udfyldes i aften bliver ført på af kontoret. Registrering af trivselsambassadører hos ”Skole og Samfund” Personer fra listerne der udfyldes i aften bliver registreret og får tilsendt login. ABCDAB 0OK 1 2 -opdatOK 3-opdat OK 4-opdat -delvis opdat 5-listet OK 6-opdat 7OK 8 -opdat-listet 9-opdat OK-opdat Vækst -listet

Hvad har vi, der kan bygges videre på? (2/2) Relevante links: Den nationale antimobbeportal: Iværksat af Undervisningsministeriet og Skolestyrelsen i samarbejde med BUPL, Børnerådet, Børns Vilkår, Danmarks Lærerforening, Danmarks Radio, DCUM, Danske Skolelever, KL, Mary Fonden, Red Barnet, Red Barnet Ungdom, Skolelederne og Skole og Samfund. Bl.a: Video: ”Forældre på Banen”, der forklarer ideen med Trivselsambassadører. Musikvideo: Glem mig nu, projektopgave - lavet af 3 elever Trivselsambassadører: Samme sted findes også Intranet for trivselsambassadører ( Du får login når du er registreret som trivselsambassadør) Inspirationshæfte til trivselsambassadører: (SkolePorten -> Skolebestyr. -> Trivsel)(SkolePorten -> Skolebestyr. -> Trivsel) På Sortedamskolen i København har man udarbejdet et stort idékatalog som kan ses under menupunktet Kontaktforældre på Sortedamskolens hjemmesideKontaktforældre på Sortedamskolens hjemmeside