Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Trivselsambassadører ….Når forældre aktivt tager medansvar for trivslen på skolen..

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Trivselsambassadører ….Når forældre aktivt tager medansvar for trivslen på skolen.."— Præsentationens transcript:

1 Trivselsambassadører ….Når forældre aktivt tager medansvar for trivslen på skolen..

2 Kampagnen sammen mod mobning Forløb oDen 10. marts 2004 underskrev 26 parter ”Trivselserklæringen”. Erklæringen er et nationalt forpligtende samarbejde for social trivsel og mod mobning i grundskolen. oI februar 2007 tog undervisningsminister Bertel Haarder initiativ til kampagnen ”Sammen om mobning”, hvor han inviterede alle parter omkring skolen til at deltage. oInvolverede parter: Undervisningsministeriet, Skolestyrelsen, BUPL, Børnerådet, Børns Vilkår, Danmarks Lærerforening, DR, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Danske Skoleelever, KL, Red Barnet, Red Barnet Ungdom, Skolelederne og Skole og Samfund. oKampagnen blev lanceret fredag den 28. marts 2008 med primært forløb i 5 uger. oDerudover fortsætter kampagnen i ”den tid, det tager at gennemføre de aktiviteter, der iværksættes som del af kampagnen”.

3 Kampagnen sammen mod mobning Formål oat skabe bedre trivsel for alle elever i skolen og få flere skoler til at formulere en effektiv antimobbestrategi og arbejde systematisk med den. oUdbrede kendskabet til forebyggelse af mobning oSamle de omfattende værktøjskasser til blandt andet konflikthåndtering, undervisningsforløb samt målrettet hjælp til elever, lærere og forældre på en fælles portal www.sammenmodmobning.dk www.sammenmodmobning.dk Baggrund oBaggrunden for initiativet er, at på trods af stor fokus på trivsel i skolen, så viser flere undersøgelser, at der fortsat er børn, som ikke trives i skolen. oEn kortlægning af de eksisterende regler og værktøjer har vist, at der i vidt omfang allerede er de nødvendige midler og regler til at sætte ind over for mobning. Men kendskabet til dem skal udbredes. o"Vi kommer ikke mobning til livs med flere regler og sanktioner. Vi har de redskaber, der skal til. Nu skal vi lære at bruge dem. Forældrene, lærerne og pædagogerne skal tage deres del af ansvaret og være gode forbilleder for børnene. Børn skal lære, at alle mennesker ikke er ens, og at det er vigtigt at have gensidig respekt og forståelse for hinanden", siger Bertel Haarder.

4 Kampagnen sammen mod mobning Kampagnens målgrupper oDe ansvarlige: Lokalpolitikere, kommuner, skolebestyrelser og skoleledere. oStærke influenter eller formidlere: Forældre, lærere og pædagoger. oDe direkte involverede i mobningen: Passive tilskuere til mobning, dem, der bliver mobbet og dem, der mobber. Budskaber oFor ansvarlige og ledere: en aktiv antimobbestrategi stopper mobning. oFor elever: at være klar over sin rolle i gruppen/klassen - er man en af dem, der mobber eller en af dem, der stopper mobning. oDerfor er kampagnen handlingsorienteret over for de forskellige målgrupper med råd og aktiviteter til, hvad elever, forældre, lærere/pædagoger, skoleledere, skolebestyrelser og kommuner kan gøre, samt hvilke værktøjer, metoder og tiltag, der kan bringes i anvendelse for at skabe mere trivsel og mindre mobning i skolen Heraf udspringer ”Trivselsambassadørerne”

5 Forældre som ” Trivselsambassadører ” Skole og Samfund lancerede som en del af kampagnen et helt nyt og landsdækkende tiltag: Forældre som trivselsambassadører på den enkelte skole. Trivselsambassadørerne skal være nøglepersoner i en strategi for at involvere skolens forældre mere aktivt i skolens trivsels- og antimobbestrategi. Trivselsambassadørerne skal danne et underudvalg eller en arbejdsgruppe under skolebestyrelsen, og skolebestyrelsen opfordres til at udnævne ét af sine medlemmer til koordinator for trivselsambassadørerne. Opgaven for trivselsambassadørerne er først og fremmest at forebygge mistrivsel og mobning på skolen i samarbejde med forskellige parter

6 På skolen har man i flere år arbejdet aktivt for at fremme trivslen på skolen, der findes derfor flere gode tiltag som: ”Store venner” hvor elever i 5. og 6. klasser er store venner for elever i 0. og 1. klasse – læs mere i skolens virksomhedsplan ”Unge mæglere” hvor elever i 5. klasse uddannes i konfliktløsning – læs mere i skolens virksomhedsplan En underskrevet trivselserklæring – se hjemmesiden under trivselsambassadører Anti-mobbestrategi – Særdeles aktive kontaktforældregrupper - Nu også Trivselsambassadører – se kommissorium på næste slide

7 Kommissorium for arbejdsgruppen af TRIVSELSAMBASSADØRER Skolebestyrelsen har nedsat en arbejdsgruppe, der kaldes ”Trivselsambassadører”, som refererer direkte til skolebestyrelsen. Det er trivselsambassadørernes opgave: Med fokus på inddragelsen af forældrene, at være initiativtagere og med under udførelsen af tiltag inden for området trivsel. Arbejdet skal ske i tæt samarbejde med skolebestyrelsen, lærerne og ledelsen på skolen og være inspiration til klassernes kontaktforældre. At overveje, indsamle eksempler på og komme med forslag til aktiviteter der forebygger mobning og fremmer trivslen på skolen, både inden for de enkelte klasser, på tværs af klassetrin og på hele skolen, men evt. også på tværs af kommunens skoler. At overveje, indsamle eksempler på og komme med forslag til hvorledes samarbejdet mellem skolens parter kan foregå. Arbejdsgruppen skal ikke gå ind i personsager. Der henvises til skolens ledelse, lærer eller SFO’ens personale. Såfremt trivselsambassadørernes initiativer kræver ressourcer i form af penge og/eller medarbejdernes tidsforbrug eller lokaler, skal dette godkendes i skolebestyrelsen og af skoleledelsen, inden initiativet igangsættes. Arbejdsgruppen sammensættes af 4-6 medlemmer som fordeler sig således:  1-2 medlemmer udpeget blandt skolens forældrekreds i yngste team  1-2 medlemmer udpeget blandt skolens forældrekreds i ældste team  1-2 repræsentanter fra skolebestyrelsen der ligeledes fungerer som koordinator mellem arbejdsgruppen og skolebestyrelsen Arbejdsgruppen konstituerer sig med en formand. Gruppen sammensættes for 2 år ad gangen, men med valg hvert år, således at halvdelen af arbejdsgruppens medlemmer er på valg hvert år. Skolebestyrelsesrepræsentanterne indkalder til orienterende møde med efterfølgende valg primo september måned hvert år. Arbejdsgruppen afholder møde min. hvert kvartal. Formanden indkalder hertil med min. tre ugers varsel. Derudover kan arbejdsgruppen afholde de møder, der er nødvendige. Godkendt af skolebestyrelsen Dato _____________________ ___________________ Skolebestyrelsesformand Skoleleder

8 Skolen indførte begrebet ”Trivselsambassadører” i 2008. På et møde mellem skolebestyrelsen og kontaktforældrene kom Bent Larsen fra Skole og Samfund og holdte et oplæg omkring kampagnen ”sammen mod mobning” Det var et utrolig inspirerende og igangsættende oplæg. Lille Lyngby skole er af en størrelse hvor det er passende med et mindre antal ambassadører. P.t. er vi 2 ambassadører, men flere er velkomne. Vores arbejde ville ikke være muligt, hvis vi ikke havde sådan nogle engagerede og initiativrige kontaktforældre i alle klassetrin, der arbejder intenst med begrebet og har igangsat et hav af gode initiativer. Selv den nye 0. klasse har lynhurtigt været på banen. På de følgende sider kan man læse om alle de gode initiativer, der er taget i klasserne og måske blive inspireret til endnu flere gode arrangementer.

9 Sociale arrangementer for elever og deres forældre: Leg og fælles spisning i juni – før skoleopstart Julefest i november osv. Legegrupper: For at styrke det sociale element i klassen, og for at imødegå mobning, har vi indført en legegruppeordning. Legegrupper går ud på at børnene sammensættes i grupper af 4-5 børn, der så vidt muligt ikke altid hænger sammen, eller leger sammen i fritiden. Grupperne besøger hinanden på skift i 'værtsbarnets' hjem én gang i løbet af en periode på 3-4 måneder. Det er op til den enkelte familie at beslutte rammerne om hjemmebesøget (tidspunkt, ugedag, hvad der skal laves, med eller uden mad osv.). Grupperne er ikke faste, men skifter fra gang til gang, således at alle får mulighed for at lære hinanden at kende udenfor skolens rammer. De første tilbagemeldinger fra både elever og deres familier er positive. Fødselsdage: Opfordring til forældre om at slå sig sammen om afholdelse af fødselsdage, hvilket giver forældre lejlighed til at lære hinanden at kende. De første tilbagemeldinger er positive.

10 Klassens aktiviteter til fremme af trivsel: Legegrupper Forældrefest Julearrangement m/ søskende Forårsfest (kun for børnene) Sommerarrangement (udendørs) m/ søskende Retningslinier for fødselsdage Kontaktforældrene sørger for referat/info til øvrige forældre Øvrige ideer Legepatruljer (større børn organiserer lege for alle i frikvartererne) Aftale legekammerater før spisefrikvarter (fungerede i børnehaveklassen) Retningslinier for Nintendo (Inger og Annie bruger retningslinier fra miniklubben) Mere info fra SFO (nogle børn går glip af aktiviteter fordi forældrene ikke er opmærksomme på, at de skal have fx udstyr til rollespil med) Trin-for-trin

11 Forældremøde uden lærere. Skriftlig invitation fra kontaktforældrene. Til mødet blev der budt på rødvin, sodavand og osteanretning. Filmen ”Forældre på banen” fra Skole og Samfund blev vist og bagefter blev forældrene delt i mindre grupper, hvor de skulle udpege vigtige værdier for deres børns trivsel på skolen. Gruppearbejde i forbindelse med forældremøde på skolen, hvor kontaktforældrene delte de øvrige forældre ind i grupper, hvor de sammen skulle finde frem til nogle klasseregler, der skulle være med til at fremme trivsel i klassen. Disse regler ligger inde på intranettet. Legegrupper hvor piger og drenge blev blandede. Grupperne blev dannet således, at eleverne så vidt muligt var sammen med nogle kammerater, som de normalt ikke ville vælge at lege med. Et forældrepar har haft hele klassen med ud og bowle. Forældrene skulle selv betale for deres barn samt hente og bringe. Et forældrepar har haft alle drengene til pizza og computerspil Et forældrepar har arrangeret rollespil for børnene Store gruppearrangementer hvor klassen på 26 elever blev delt i 3. 3 forældre i hver gruppe blev af kontaktforældrene udpeget til at være tovholdere på arrangementet og uddelegere opgaverne. Hvad arrangementet skulle indeholde var helt frit. En gruppe holdt spisning og fest hjemme hos en elev en aften og en anden lavede udendørs legearrangement en lørdag formiddag. Sigtet med gruppen var, at forældrene skulle lære hinanden bedre at kende. Mixe forældrene. Til de store klassearrangementer har der været fokus på, at forældrene ikke altid får lov at sætte sig sammen med dem, de kender bedst. Rene drenge og pigelegegrupper.

12 En klasse hvor trivslen har haft det svært. Derfor er det i samråd med lærerne besluttet, at der skal gøres en ekstra indsats. Der afholdes et trivselsarrangement hver måned, hvor forældrene på skift står for det og hvor der er enighed om stor opbakning til arrangementerne. Klassen har bl.a. været på juletur i St. Lyngby Skov, hvor de tog over på skolen efterfølgende og hyggede sig. Herudover blev der i februar måned afholdt et arrangement på skolen, hvor man blandt andet spillede fodbold og høvdingebold sammen med forældrene. Der er afholdt en forældrefest. Taget initiativer til madgrupper. Børnene skulle skrive nogle sedler om, hvem de ikke var så meget sammen med. Fokus på, at alle børn i klassen skal med til arrangementerne. Hvis nogle familier skal noget andet, så tilbyder andre at tage deres børn med til klassearrangementet.

13 Har en aktiv fædrekontaktforældregruppe, der har arrangeret ture til fx Hørsholm skøjtehal, grilltur i frostvejr, børnediskotek hjemme hos en elev. Ved arrangementerne bliver der spurgt ud i klassen hvem der har lyst til at stå for det. God opbakning. Der er oprettet madgrupper for børnene, hvor man blander børn, som ikke normalt leger sammen. Børnene har været gode til selv at fortælle, hvem de leger mindst med.

14 Startede året ud med at holde en stor fest for børnene. Pigerne har været ude og bowle Drengene har holdt videoaften. Herudover afholdes julearrangementer Har været på en weekendtur, hvor der skulle samles forstenede dyr.

15 En lille klasse som har haft et utrolig godt sammenhold hele vejen igennem - både børn og forældre. De har ikke iværksat nogle målrettede trivselsinitiativer men holder 2-3 store arrangementer om året for klassen. Forældrene er gode til at bakke op om det.

16 Fastlagte trivselsmøder i klassen Udarbejdelse af klasseregler, der løbende justeres Forældremøder om emnet Venskabsklasser Dage hvor alle elever blandes Legeaftaler for frikvartererne Samtaler om frikvartererne Legemakkere for 14 dage ad gangen Konfliktløsningsmetoder Trin for trin Rygmassage Trivselsbarometer Sociale lege Samarbejdsøvelser Holddannelser på tværs af klasser Tydelige forventninger fra de voksne Tydelige forventninger til skole/hjemsamarbejde Temauger på tværs af klasser og årgange Tæt kontakt med forældrene

17 Forældreaftaler – herunder udarbejde regler for afholdelse af fødselsdage - Aftale at det er ok. at tage kontakt til andre børns forældre hvis man fornemmer/oplever at der er noget galt mellem børnene Opretholde positiv kontakt til skolen og forældrene indbyrdes Holde forældrefester Spisegrupper Vær opmærksom på børn der aldrig nævnes eller aldrig er med hjemme Prioritere samvær med de andre børns forældre Tale godt om barnets klassekammerater, deres forældre og klassens lærere Søndagsløb/gå - motion skaber sammenhold på tværs. Selv et arrangement, der kun løber over en formiddag, er et plus for sammenholdet Cykelture med madpakker Børnedisco Internetcafé på skolen Gå-hjem-møder/café Videolørdag Venskabsklasser fra andre skoler Markedsdag Speeddating: forældre stilles overfor hinanden 2 og 2. der diskuteres ”varme” emner som mobiltelefon, lommepenge, Arto o.l. ganske kort – måske 2 min. På den måde får alle en chance for at sige noget. Forældrebank: Forældre med spændende job kommer ud og fortæller (og demonstrerer) Pige/drengetur Mødregruppe/fædregruppe arrangement Forældrearrangeret hytteture/lejrskoler

18 Fokuser og lad være med at have for mange arrangementer så det hele drukner. Sørg for at alle deltager – især børn Prioriter at forældrene henter børnene i det hjem, hvor de leger. Giv jer tid, tilbyd en kop kaffe. Forældrene får talt sammen og lærer derved hinanden bedre at kende. En vigtig detalje for at styrke forældresammenholdet Vigtigt at der ikke går konkurrence idet. Hold det simpelt og enkelt. Lån gerne skolen og SFO’ens faciliteter. Det kunne være til dragebygning i værkstedet, grill i skolegården, lån hallen mv.


Download ppt "Trivselsambassadører ….Når forældre aktivt tager medansvar for trivslen på skolen.."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google