Oplæg ved Steen Hilling, D. 20 marts 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Neurokonference 2011 Neuropædagogiske kompetencecenter
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Neuroaffektiv udviklingspsykologi
Kursus i Toscana 6-10 juni 2012 Steen Lund Hansen
Hos reptiler er der et stærkt motiv for kamp om overlevelse, men hos pattedyr er der lige så entydige holdepunkter for, at biologiske tilpasningsprocesser.
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
- gennem Marte Meo metoden
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Konstruktiv konflikthåndtering
Lærerprofessionen.
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Den præfrontale og tænkende hjerne.
Neuroaffektiv udviklingspsykologi
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Personlighed vs. selv´er Roller vs. positioner
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Læremiddelkultur I Folkeskolen
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Udfordrende elever 8.oktober 2014 kl del 2
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Den anerkendende interviewform
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Program - ICDP International Childhood Development Program
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Lærerprofessionen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Relationskompetence – hvad er det?
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Læreren som læringsleder
Dagens program – ugens program
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Retspsykiatri Middelfart Rehabiliteringsafsnit P5.
Daniel Stern Igennem millioner af år har vores hjerne udviklet sig nedefra og op, således at højere centre har udviklet sig som overbygninger.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
c c Kognition Motorik Emotion Barn Samspi l Forældre.
Spejlinger og mønstre. Program Kom til stede Siden sidst, evaluering og kursusbevis Redskaber indtil nu Spejling Stillface Hils på Bo Opvarmning Øvelse.
Bachelorprojektvejledning?
Misbrugsbehandling i praksisfeltet ”den sociale sandkasse”
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Oplæg ved Steen Hilling, www.munkholm.cc D. 20 marts 2013

Hjernens forandringsparathed – hvor fleksibel er vi for ændringer? Dagens program Hjernens forandringsparathed – hvor fleksibel er vi for ændringer? En samarbejdsopgave En personligheds-udviklingsmodel (professor Carsten Rene Jørgensen, AU.) At tænke på, at tænke om og at tænke sig om En regelopgave Bærekraftmodellen (professor Lars Dale) Mediering og belæg for at indsatsen virker.

Den tredelte hjerne Bearbejder mentale og kognitive rationaler. Den neomammale hjerne: Bearbejder mentale og kognitive rationaler. Indeholder centre der sammenholder og skaber mening i perceptionerne og giver mulighed for et komplekst følelsesliv Den paleomammale hjerne: Gør de basale affekter, som fx angst og vrede mere sofistikerede og muliggør udviklingen af sociale emotioner og udvidede hukommelsesfunktioner Reptilhjernen: Regulerer basale kropsfunktioner, arbejder instinktivt og udarbejder de basale motoriske planlægninger og basale affekter, som fx søgning, visse aspekter af angstadfærd og aggression

Hjernestrukturer

At kompensere for sit matematiske problem! Hjernens funktionalitet Medierede strategier – hvordan skal jeg støtte min læring! supramarginale område Skab et overblik inden en opgave eller situation –høj grad af forudsigelighed. Vælg gerne multiple choice opgavetyper til læring og evaluering. Lav leksikon-bog med model opgaver, så det altid er muligt at komme tilbage til et udgangspunkt. parietal lappen Alle føle og sansninger skal have længere tid og opleves flere gange – godt med gentagelser. Multitasking bør undgås og informationer deles op i sekvenser (små dele) frontal gyrus inferior Der skal være klare start og slut aftaler, så det er muligt at overskue et aftalt forløb angular gyrus Vigtigt at tage ting, hver for sig (ikke blande sprog/billede, eller sprog/handling eller billede/handling). Hold samme indlærte struktur. cerebellum At informationsstrømme deles op og er overkommelige (så der ikke kommer ”overload”) At finde mønstre dvs læring og problemknusning for forskellige opgavetyper

Spejlneuroner Spejlneuroner skaber en implicit intuition, som gør det muligt at forudsige handlinger Programmering af handle- og følesekvenser danner et fælles intersubjektivt handlings- og betydningsrum

Orbitofrontal cortex Orbitofrontal cortex repræsenterer den hierarkiske top både af det limbiske system og det autonome nervesystem. Det har en ultimativ funktion i forbindelse med affektregulering. Orbitofrontal cortex er i stand til at hæmme aktivering af alle uhensigtsmæssige handlinger. Orbitofrontal cortex sikrer behovsudsættelse, og det at gå fra lyst til realitetsprincip. Når orbitofrontal cortex ikke er i stand til at hæmme de subcortikale strukturer, opstår der ukontrollable impulsgennembrud, som personen ikke altid selv forstår.

Personlighedsudvikling IDENTITETSFUNKTIONEN

For en vellykket identitetsudvikling kræves: stabilitet i relationelle samspil at grundlaget for identiteten er stabile forhold ift betydningsfulde voksne relevant feedback og spejlinger af dig og mig funktionen identifikation af sig selv gennem identifikation og også afgrænsning i forhold til andre evnen til selvrefleksioner at se sig selv fra forskellige positioner og situationer evnen til at fungere i sociale sammenhænge en forståelse af ”den andens” værdier og idealer

Den sociale kompetence handler om: evnen til at markere egne ønsker og behov at være sensitiv over for andres ønsker og behov at have socialt gehør evne til at præge den sociale situation

Den sociale kompetence udvikling Social kognition dvs. at kunne forstå sin ydre omverden, at finde og handle med rette sociale strategier. Relationskompetence dvs. at have og vise en motivation for samvær og relation. Sociale handleformer dvs. samvær, at have et register af forskellige sociale handlinger tilpasset forskellige situationer.

Korrelation udgangspunkt PAS-Test maj 2008 og udvikling frem til maj 2009 03-04-2017

Medieringsteknik Hjælp eleven med at fokusere dennes opmærksomhed, så I får en fælles oplevelse af ting i omgivelserne. Giv mening til elevens oplevelse af omverdenen ved at beskrive jeres fælles oplevelser og ved at vise følelser og entusiasme. Uddyb og giv forklaringer, når du oplever noget sammen med eleven. Hjælp eleven med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser for det på en positiv måde – ved at vejlede eleven, vise positive alternativer og planlægge sammen.

Mål & metoder 1 Ved at benytte personens egne modeller til at problemløse samt bevidstheden om egne potentialer skabes det bedste grundlag for læring og udvikling. Der er fokus på 4 vigtige faktorer: Lærings processer og produkter (1), interaktion og kommunikation (2), elevens livshistorie/kulturen – herunder personlig og social udvikling (3) og evaluerings metode fx. video/DVD/IT-redskaber (4) 03-04-2017

Hvorfor anvende PAS (Pædagogisk Analyse System)? Fordi PAS er baseret på personens egne læringsmodeller dvs. Kolbs og Vygotskys læringsteori. Fordi PAS er det eneste medierende pædagogiske system dvs. man baserer læring og udvikling på at støtte elevens egne strategier – stilladssering (Klaus Nielsen og Tønnesvang) Fordi PAS tager udgangspunkt i personen og giver personen mulighed for at medvirke og se egne fremskridt dvs. alle potentialer og kompetencer kan evalueres (Howard Gardner, Tzuriel, Lidz & Feuerstein) 03-04-2017