Den glade CEO og iværksætter! Hvordan får jeg succes med min virksomhed? Hvordan holder man humøret højt undervejs? Gælder det også for min branche? Start evt. med øvelsen ”elevatorsnakken” Zion National Park, Utah, USA Iben Frithiof Kristoffersen - tlf. 31 188 199 - www.vizor.dk – iben@vizor.dk
Case story – Iben Frithiof Kristoffersen Iværksætter for 2. gang med to virksomheder Brænder for, at mindre virksomheder er professionelle og får succes! …og at vi skal have det sjovt, når vi er på arbejde – især som ejere Arches National Park, Utah, USA Belønningsrejse efter salg af virksomhed. Iben Frithiof Kristoffersen - tlf. 31 188 199 - www.vizor.dk – iben@vizor.dk
Frithiof A/S (Centralstøvsugere) Startede i kælderen - solgt til Nilfisk Start 1997 – solgt 2008 Fra 2 partnere i kælderen til 10 medarbejdere i et A/S med 3 eksterne i professionel bestyrelse Fra 0% - 70% kendskab med ca. 80% markedsandel 25 mio. i omsætning FORTÆL: forløbet I/S, ApS (med holdingselskaber), A/S Integration af de to virksomheder i godt og vel et år Startet igen – forfra… det er næsten lige så hårdt 2. gang Iben Frithiof Kristoffersen - tlf. 31 188 199 - www.vizor.dk – iben@vizor.dk
Opstarten Professionelt fra starten – salg via forhandlere Mange timer på små, lokale messer og besøg hos forhandlere Dækker selv alle roller – lager, pakning, salg, bogføring osv. Brug netværk og rådgivere til inspiration og sparring Månedsrapport Det tager tid! 3-4 hårde år, før der rigtig sker noget. Lager i industrigarager. Kontor i tidligere tegnestue i kælderen. Lyt til samarbejdspartnere – også annoncesælgerne. Fortæl evt. Idényt historien. Iben Frithiof Kristoffersen - tlf. 31 188 199 - www.vizor.dk – iben@vizor.dk
Salg og markedsføring MANGE AKTIVITETER – FÅ PENGE Nyhedsbreve direct mails opdateret hjemmeside besøg og opkald til kunderne opfølgning på salg, åbent hus/messer hos forhandlere god telefonservice FIND PÅ NOGET UNIKT! gratis tegningsservice til alle kunder Spørgeskemaer ved alle maskiner, så vi lærte mere om kundernes motiver og købsmønstre Gimmicks til relations kunder Mindst 10% af omsætningen er altid gået til markedsføring for at opbygge kendskab til en helt ny produktkategori og skabe et brand På det her tidspunkt har man fat i de helt specielle slut-kunder, der bare altid skal have det nyeste nye. Men det var vigtigt at få lagt sig fast på, hvad fremtidens kunder skulle ”købe”. Iben Frithiof Kristoffersen - tlf. 31 188 199 - www.vizor.dk – iben@vizor.dk
Sådan slog vi ”de store” konkurrenter Niche Vi havde fra starten et produkt, der nærmest intet solgte i DK, så det var uinteressant for de store Service Vi ydede altid utrolig høj service både til forhandleren og slutbrugeren. Vi havde ikke en stor organisations regler at følge Fokus Hold fokus!!! Her faldt vi også i nogle gange, og det kostede hver gang! Relationer Meget styret relationsmarkedsføring til indkøberne hos de største kunder Fokus: erfaringer med ventilationsanlæg. Nyt produkt, samme kunder. Enkelt – troede vi. Markedsførte i et år – intet salg – ikke ét anlæg… Relationsmarkedsføring: Gimicks henover året. Julefrokost med hver enkelt. Seriøse, velforberedte møder mindst en gang om året. Telefonopkald! Iben Frithiof Kristoffersen - tlf. 31 188 199 - www.vizor.dk – iben@vizor.dk
Mål virksomheden – og tjen penge! Hvad skete der i 2004 og 2005? Vi analyserede vores to produktkategorier i 2003: Industri- og forbrugerprodukter. Konklusion: Vi havde væsentlig større indtjening på forbrugerprodukterne. 2004 – fokus udelukkende på forbrugerne i salg og markedsføring Vækst på 112% Stk. salget til forbrugere steg 112% året efter vi holdt fokus Iben Frithiof Kristoffersen - tlf. 31 188 199 - www.vizor.dk – iben@vizor.dk
HUSK omkostningerne Hav et godt forhold til dine leverandører – de skal behandles lige så godt som dine kunder, så får man den bedste service MEN nogle gange kan det betale sig at være den lidt frække forretningsmand/kvinde Vi genforhandlede vores fragtaftale og sparede 200.000 kr. om året – lige til bundlinjen Fortæl GLS / DPD historien Iben Frithiof Kristoffersen - tlf. 31 188 199 - www.vizor.dk – iben@vizor.dk
Medarbejderne - det vigtigste aktiv i den lille virksomhed Vi valgte at have medarbejdere nok, så vi kunne have en almindelig arbejdsdag Det gav luft til at være strategisk og få nye idéer – det er svært, hvis man er udbrændt Ansæt eller køb på timebasis nogle til det, du ikke selv brænder for – de gør det ofte bedre, hurtigere og billigere direktør Sælger Intern sælger Assistent lager FORTÆL: da vi skulle ansætte en ekstra til kontoret, fik jeg alle medarbejdere til at skrive ned, hvad de synes, var sjovest ved deres job, og hvad de synes, var mindst sjovt – så ansatte vi en til at dække det, vi andre syntes var mindst sjovt! Iben Frithiof Kristoffersen - tlf. 31 188 199 - www.vizor.dk – iben@vizor.dk
Professionel bestyrelse Omdannelse til A/S skete primært for image En kæmpe gevinst at få en professionel bestyrelse!!! En garvet ”købmand” En advokat En økonom FORTÆL: hvad tilfører en bestyrelse til virksomheden: De kritiske spørgsmål, risikostyring, strategisk brainstorming, feedback på månedsrapportering (stillede større krav til min forklaring til månedsrapporteringen) Iben Frithiof Kristoffersen - tlf. 31 188 199 - www.vizor.dk – iben@vizor.dk
Hvorfor solgte jeg en succesfuld forretning? Det skal være sjovt! Alle yder mere og giver bedre service, hvis det samtidig er en sjov hverdag Spis frokost sammen – grin Det giver bedre energi med kunderne, hvis du er glad Hvorfor solgte jeg en succesfuld forretning? Fordi det blev drift De fleste mål var nået Entreprenøren og innovatøren blev ikke udfordret Jeg fik min pension dækket ind i et hug Iben Frithiof Kristoffersen - tlf. 31 188 199 - www.vizor.dk – iben@vizor.dk
TAK FORDI I LYTTEDE DER ER INGEN NEMME GENVEJE! – KUN HÅRDT ARBEJDE OG UDHOLDENHED HUSK AT HAVE DET SJOVT! Iben Frithiof Kristoffersen - tlf. 31 188 199 - www.vizor.dk – iben@vizor.dk