NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PostDK momsmodul Mange netbutikker overser, at der ikke er moms på forsendelser, når de sender varer til privat kunderne med Post Danmark.
Advertisements

Home v/ Anne Crone.
Velkommen til Støtteforeningen Kragelunds venner Kragelund forsamlingshus.
Kan der spares på lyset?. 450 lamper  Der er ca. 450 lamper på hele skolen og ca. 300 er lysstofrør.
Benzinpris Hej! Jeg har hørt, at benzinprisen i den nærmeste fremtid kan komme op på kr 15,00.
PengeSpillet.
Afkobling af stivelsesstøtte
Solvarmeprojekt MKV Ekstraordinær generalforsamling 5. Marts 2013.
17. Lagerstyring Lagertyper Produktionsvirksomhed Handelsvirksomheder
Fremtidig modtagelse af TV-signaler i grf. Dankær
FORFRA – Majmøde 2014 Patron Driven Acquisition (PDA) v/Sannie H. Christensen Den 22. maj 2014.
Digital tv i Nødebo 2009.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
20.2 Bidragskalkulation udarbejdet som en efterkalkulation
JELD-WEN Danmark og Hærvejsmotorvejen.
Vedtægtsændringer  Ved Hans Bekkevold. Vedtægtsændringer På baggrund af:  Medlemsønsker  Erfaringer.
VELKOMMEN ”Fælles distribution og afsætning”
Profitten øget med økologiske tryksager! Kim T. Rasmussen, direktør UniFlip A/S.
Network Marketing En 2 til 5-års Plan Fremtidens Virksomhed
Vedvarende energi til husstande
Vindmølle logistik – Forsikring Baranchemøde, den 24. Marts 2014.
Transport på landet Konference 5.november Transport på landet • Kompliceret • Ingen nemme løsninger • Mangler nytænkning Tendens: Find selv på løsninger.
SMA Vores nye dagligdag ☺.
Målgrupper og købmandskab
14 Distribution Oversigt Opgaver i distributionskæden
bryggenet præsentation bryggenet Islands Brygges bydelsnet.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
De Lokale Ugeaviser Instrumentalitetsanalyse. Copyright © De Lokale Ugeaviser Instrumentalitets-analyse Hvad vil vi nu svare på med denne analyse? Hvordan.
Indtægter (indtjening)
Forøg din værdi som konsulent
Natur- og landbrugskommissionens workshop den 9. oktober 2012
26.2 Kapacitetsomkostninger
26.3 Variable omkostninger
A ktivitets B aseret O mkostningsfordeling.
LK møde Grand Hotel Odense To punkter på max. ti min. 3½ min: Arrangementer i 2013/2014 5½ min: Oplæg til samarbejde mellem korps, regioner.
Virksomheder - definition
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Levering eller afhentning ? Logistik: Direkte fra producent til forbruger! Bedste indkøb ved hele træk Mulighed for selv-afhentning Levering fra 5-30.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Tilsynspligt en større indsigt i skolens gang og virke Bliver en del af skolen indefra. tidlig information om - og mulighed for at kommentere på skolens.
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 3, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen O O mkostninger & Definitioner Adfærd.
og hvad kan vi bruge det til? v/Eva Nautrup, Rose Poultry A/S
Investering og Finansiering
Økonomiseminar maj måned 2009 Mål: Langtidssikret fornuftig økonomi i SVØM. Skaffe nye indtægter i form af frie midler, som samlet set ikke belaster SVØMs.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Afsætning og distribution af lokalproducerede varer 20. Februar 2014.
CRM !? ”CRM handler sådan set bare om at behandle kunderne ordentligt og samtidig kun bruge energi på dem, hvor det kan betale sig.” - Claus Due, 2003.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Klik for at redigere i masteren Klik for at redigere teksttypografierne i masteren –Andet niveau Tredje niveau.
Scenarieanalyse og realoptioner
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Business to Business På den JYSKe måde…...
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
20.1 Bidragskalkulation udarbejdet som en forkalkulation
8.5 Vareforbrug 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for at.
HALPROJEKTET OG LOKALPLANEN  Generalforsamling 2005: Haludvalg nedsættes.  Lokale medier kontaktes, interesse for hal formuleres overfor kommunen. 
Orienteringsmøde Onsdag d. 27. august 2014 Kl til & 6 Semester Kl – 14.30Maskinmestrenes Forening & studiejobfinder Kl – 14.45Lån.
Historik: Grundlagt 1948 Produceret tomater siden 1976 Leverer til GASA indtil 1980 Starter levering til Nordgrønt, men fra 1985 leverer vi direkte.
Forbrugernes Needs Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker At kunne betale efter behov (dvs. Man ikke skal betale.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Kapitel 16 Logistik og Lagerteori
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
SuperNovaONLINE. Projekt beskrivelse Programmet kører på central server Flere fra foreningen kan få adgang til samme regnskab – idrætsmodul Backup foregår.
Nøgletal for Flextrafik Periode: Opdateret til og med Maj
FRA IDÉ TIL VIRKELIGHED
Koncepter og butikskæder
konkurrencesituation
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
Præsentationens transcript:

NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014 Afsætning og distribution af lokalproducerede varer Oplæg til en distributionsmodel. 13. Marts 2014 NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014

NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014 Jens Meldgaard Ryhl 16 år som direktør for 2 shoppingcentre 4 år som udvikler i egen virksomhed Detailhandelsudvikling Forretningsmodeller Finansiering og kapitalsearch Partner, medejer, best.fmd. i div. virksomheder Direktør/medejer af Osted Mejeri og Osted Ost NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014

Den traditionelle afsætningsmodel NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014

Den traditionelle afsætningsmodel (direkte til supermarked) Lokalproducenter Prod. Emb. Distr. Fortj +30% Salg ex. Detail butik Av. 30% Salg ex. Salg inkl. Fru Jensen 10,00 2,00 3,00 4,50 19,50 omk. svind 7,60 27,10 33,95 NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014

NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014 Den alternative afsætningsmodel (direkte til egen shop-in-shop i supermarked) Lokalproducenter Prod. Emb. Distr. Fortj +30% Salg ex. Detail butik Av. 30% Salg ex. Salg inkl. Fru Jensen 10,00 2,00 3,00 4,50 19,50 omk. svind 7,60 27,10 33,95 Prod. Emb. Fortj. Salg ex. Distr./pak./adm/ leje Fortj Salg ex. Salg inkl. 10,00 2,00 4,50 16,50 ??? 10,60 27,10 33,95 NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014

Den alternative afsætningsmodel Supermarkederne har brug for at differentiere sig Især på kvalitet, lokalproduceret og økologi Lokalproduceret = kravvare = afgørende for valg af butik Supermarkederne kan ikke håndtere 50 eller 100 små leverandører Supermarkederne kan ikke markedsføre lokalproducerede varer gennem tilbudsaviser, TV eller on-line medier. Resultatet bliver ofte sporadisk/tilfældigt og usammenhængende I butikken vil varerne blive placeret tilfældigt eller forsvinde i mængden af lignende varer NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014

Den alternative afsætningsmodel Lokalproducenterne har brug for at afsætte sine varer til mere end ét supermarked Der bruges meget tid på indsalg, distribution, opfyldning etc. Omkostningerne æder hurtigt fortjenesten ved ekstra salg Flere har forsøgt med samarbejder lokalt – ingen er lykkedes i det lange løb Flere gårdbutikker er dog lykkedes med at føre et sortiment af lokalproducerede varer Men trafik (volumen) i gårdbutikkerne er ikke stor nok Forbrugerne kan ikke handle dagligt i en gårdbutik NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014

Den alternative afsætningsmodel Målet er at skabe en løsning: Der giver lokalproducenten et større salg Der giver lokalproducenten en større fortjeneste Der gør det nemmere for lokalproducenten Der er så fleksibel, at man er uafhængig af sæsoner Der synliggør lokalproducenterne i lokalområdet Og samtidig giver forbrugeren større mulighed for at vælge lokalproducerede varer NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014

Den alternative afsætningsmodel Rema1000 Reginonschef Tonny Nielsen NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014

Den alternative afsætningsmodel Der laves aftale med regionschefen om afsætning af lokalområdets varer, der følger lokalproducenternes naturlige sæsoner. Koordineret og distribueret af foreningen ”Sjællandske Lokalproducenter”. I stedet for traditionelt salg til supermarkedet lejer foreningen sig ind på 1 kvm. (20-30% avance af ca. 5.000,- pr. kvm. pr. md) – en slags shop-in-shop. Evt. udformet som ”garanteret 20% avance”. Foreningen håndterer distribution/opfyldning/udskiftning. NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014

Den alternative afsætningsmodel Salgsmoduler med og uden køl NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014

Den alternative afsætningsmodel Foreningen/producenterne bestemmer sortiment ud fra sæson og udvalg i området Priserne fastsættes af Foreningen/producenterne i fællesskab. Udskiftning/opfyldningsfrekvens afgøres også af Foreningen/producenterne ud fra lokalområdets muligheder. Evt. lager af konserves/holdbare varer til opfyldning. Foreningen sørger for postkort, brochurer, skiltning etc. NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014

Den alternative afsætningsmodel NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014

Den alternative afsætningsmodel NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014

Den alternative afsætningsmodel Foreningen har ansat/lavet aftale med en lokal vognmand, der henter varerne hos lokalproducenterne/drop-zonen. Hver salgsvogn rummer f.eks. 20 kasser/rum, som fordeles med X rum til hver producent. Foreningen disponerer rummene og aftaler hvem, der leverer hvad og hvor meget i hvilke uger/opsamlingsdage. Salgsvognene pakkes i bilen hos drop-zonen, hvor varerne registreres. Månedligt afregnes lokalproducenten for det solgte. NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014

Men hvad koster det og hvordan finansieres det? NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014

Den alternative afsætningsmodel Investering: Salgsmoduler (450,- u/køl og 1.500,- m/køl) Digitalt ordre- og adm.system (evt. abonnement). I opstart/pilotprojekt nøjes med excel-ark. Marketing og salgsindsats fra foreningen – herunder postkort NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014

Den alternative afsætningsmodel Driftsomkostninger pr. butik pr. uge v/5 butikker (andel af fælles): Leje i butik (max. 300,- pr. butik pr. uge ) Distribution (max. 3 dage à 500,- pr. uge) Samlet 1.800,- pr. uge (pr. butik/salgsmodul) v/2 distr.dage: samlet 1.300,- pr. uge. NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014

Den alternative afsætningsmodel …Og så er der en stor miljøbesparelse ved at have én bil kørende til butikkerne… … og ved at forbrugerne kan vælge varer, der er produceret få kilometer væk i stedet for i Holland, Spanien eller oversøisk… … og lokalproducenterne får mere tid og flere penge… NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014

Den alternative afsætningsmodel Finansiering af investering: Når sortiment i lokalområdet er fastlagt vurderes om salgsmodul m/u køl i opstarten. NewBiz Scandinavia finansierer op til 10 salgsvogne uden køl. Finansiering af driften: Medlemskab af foreningen (Afhængig af selskabsform andelsselskab/forening eller P/S). Besparelsen på distribution og supermarkedets fortjeneste dækker omkostninger (overskud udloddes til medlemmerne/medejerne). Intro-fee fra hver enkelt i størrelsesordenen kr. 500,- NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014

Next step? Hvem vil være med? – det er op til jer! NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014