AFSÆTNING A – Schønberg

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rusland – November 2013 Velkommen
Advertisements

8 Segmentering på producentmarkedet
Segmentering på producentmarkedet
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.
VELKOMMEN ”Fælles distribution og afsætning”
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Kapitel 6: Nye produkter.
EXPORTKONSULENTERNE.
NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014
14 Distribution Oversigt Opgaver i distributionskæden
1.1 Virksomhedstyper Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
Der er penge i kommunikation
Ill. 16.1: Distributionskanalernes værdiskabelse
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Richard A. Walker The Geography of Production. Hvad er industriel produktion? • Produkt kan være: - en håndgribelig vare (bil, tøj etc.) - en service.
S O R - modellen Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen
26.2 Kapacitetsomkostninger
AFSÆTNING A – Schønberg
22A. Transfer pricing – mellemmarked med fuldkommen konkurrence
A ktivitets B aseret O mkostningsfordeling.
5 Internationalisering
Salg og service Dag 1.
Globaliseringsnetværket 13. marts 2008 Eksport Kredit Fonden.
Ill. 11.1: Kriterier for valg af udenlandske markeder
Hotellets koncept.
AFSÆTNING A – Schønberg
AFSÆTNING A – Schønberg
AFSÆTNING B – Schønberg
AFSÆTNING B – Schønberg
Newline.
Forretningsmodel.
[Produktnavn] Marketingplan
Kap 25 Branding Kapitel 25.
På toppen af krisen og klar til fremtiden…
HHX - Lene Baake Afsætning
Udviklingen i salgs- og servicesektoren
Kap 17 Distribution Kapitel 17.
Bog & idé Af: Gruppe 4.
Intern Økonomi Forretning og Ledelse – Lektion 6 Budgetlægning/regnskab Cost Management ”Livet i et firma er nedfældet i bogholderiet”
AFSÆTNING A – Schønberg
Hvilke krav stiller Foderhygiejneforordningen til din virksomhed. v
Præ-registrering Vibeke Plambeck 28.maj 08 Hvad skal man være opmærksom på - som ansvarlig for et stof - som downstream-bruger.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
CARLSBERG A/S ET SELSKAB UNDER CARLSBERGFONDET
AFSÆTNING A – Schønberg Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen Ill. 3.1: Udbudskurve.
Ill Et produkt med mange dimensioner
Ill. 2.1: Omverdensmodellen

AFSÆTNING B – Schønberg Markedsføring omfatter arbejde med at tilrettelægge tiltag – f.eks. udvikling af produkter, fastlæggelse af pris, valg af distributionskanaler.
AFSÆTNING B – Schønberg
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Ill Kommunikationsprocessen
AFSÆTNING A – Schønberg
1 Prisdiskrimination Med ubegrænset kontrakt Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
AFSÆTNING A – Schønberg
Kapitel 15 Logistik og Lagerteori
af 12 Region Hovedstadens Vækstbarometer Internationalisering ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt panel.
GASA NORD GRØNT I/S GASA NORD GRØNT i 2010 Med en markedsandel på 65% er GASA NORD GRØNT Danmarks største salgsorganisation indenfor friske.
28. maj 2008 Open Source software – jura eller politik? Linux-dag på Christiansborg, onsdag 28. maj 2008 Anders Wernblad og Peter Kaas Lett Advokatfirma.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
It-systemer er med overalt. Før køb – hjemme hos kunden Kunden besøger hjemmesiden Kunden overvejer og tegner selv Sælger og tegneprogram inspirerer Prisen.
PRODUKTION I UDLANDET Direkte investering Joint Venture Licensproduktion Franchise.
Koncepter og butikskæder
Præsentation af Refurb
Løsninger fra EKF.
Supply Chain management SCM
Opgave 3 © Globaløkonomi til marketing og service – opgaver, 2. udgave
Ill. 2.1: Omverdensmodellen
Præsentationens transcript:

AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 12.1: Klassificering af de 3 hovedkategorier af indtrængningsstrategier Eksport Indirekte eksport direkte eksport Kontraktarrangement Direkte investeringer minimal Grad af indflydelse på de enkelte værdikædeaktiviteter - se efterfølgende illustrationer. Grad af engagement på markedet maksimal Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Internationalt ambitionsniveau AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 12.2: Indtrængningsstrategi i forhold til virksomhedens målsætning Kategori af indtrængningsstrategi Direkte investeringer Kontrakt- arrangement Eksport direkte indirekte Internationalt ambitionsniveau lavt højt Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 12.3: Formidler kontra distributør AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 12.3: Formidler kontra distributør Formidler Indgår købsaftaler på producentens vegne Har ikke ansvaret for produktet (levering, garanti, betaling osv). Overtager ikke ejendomsretten over varen. Distributør varetager papirmændenes opgaver og har derudover ansvaret for produktet (levering, garanti, service osv – samtlige down-stream aktiviteter). Distributøren køber varen hos producenten og videresælger den. Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 12.4: Indirekte kontra direkte eksport AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 12.4: Indirekte kontra direkte eksport landegrænse Indirekte eksport producent distributør distributør slutbruger hjemland eksportmarked producent distributør slutbruger Direkte eksport Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 12.5: Arbejdsdeling ved indirekte eksport produktudv. og design produktion marketing salg & service Aktiviteter i hjemlandet Foretages af virksom- heden selv. Aktiviteter på eksportmarkedet Foretages af et mellemled. upstream downstream Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 12.7: Eksempel på piggybacking AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 12.7: Eksempel på piggybacking Distribution af Ceres, Thor, Faxe, Albani, Maribo Pilsner, Tauras og Heineken Bryggeri- gruppen carrier Dagligvare- butikker Depoter Forbruger Danmark Bryggerigruppen afhenter øl i tankbil Holland Heineken rider Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 12.8: Arbejdsdeling ved eksportgruppesamarbejde AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 12.8: Arbejdsdeling ved eksportgruppesamarbejde produktudv. og design produktion Producent A produktudv. og design produktion marketing salg & service Producent B produktudv. og design produktion Fælles aktiviteter på eksportmarkedet Foretages af eksportgruppen (et eksport-/marketingkontor). Producent C Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 12.9: Arbejdsdeling ved direkte eksport AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 12.9: Arbejdsdeling ved direkte eksport produktudv. og design produktion marketing salg & service Aktiviteter i hjemlandet Foretages af virksom- heden selv. Aktiviteter på eksportmarkedet En del af aktiviteterne foretages af virksomheden selv. upstream downstream Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 12.10: Arbejdsdeling ved kontraktproduktion AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 12.10: Arbejdsdeling ved kontraktproduktion produktudv. og design marketing salg & service Virksomheden selv Kan foretages af virksomheden selv eller outsources til en anden part. produktion Kontraktpartner Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Udenlandsk partner, licenstager AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 12.11: Arbejdsdeling ved licens Landegrænse Virksomheden selv, licensgiver Udenlandsk partner, licenstager produktudv. og design produktion marketing salg & service Hjemlandet Det udenlandske marked Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 12.12: Arbejdsdeling ved franchising som indtrængningsstrategi AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 12.12: Arbejdsdeling ved franchising som indtrængningsstrategi Hjemlandet produktudv. og design marketing Virksom- heden selv, franchise- giver landegrænse Udenlandsk Partner, franchise- tager produktion salg & service Det udenlandske marked Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 12.13: Arbejdsdeling – geografisk - ved salgsselskab i udlandet AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 12.13: Arbejdsdeling – geografisk - ved salgsselskab i udlandet Landegrænse produktudv. og design produktion marketing salg & service I visse tilfælde foretages (dele af) marketingaktivite- terne i udlandet. Hjemlandet Det udenlandske marked Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 12.14: Omkostningsforløb ved agent og salgsselskab AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 12.14: Omkostningsforløb ved agent og salgsselskab omkostninger agent salgsselskab afsat mængde Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 12.15: Arbejdsdeling ved produktions- og salgsselskab i udlandet AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 12.15: Arbejdsdeling ved produktions- og salgsselskab i udlandet Hjemlandet produktudv. og design marketing landegrænse produktion salg & service Det udenlandske marked Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 12.16: Arbejdsdeling ved etablering af regionscenter AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 12.16: Arbejdsdeling ved etablering af regionscenter Landegrænse Det udenlandske marked Hjemlandet A produktudv. og design produktion marketing salg & service Moderselskab Datterselskab = regionscentret B produktudv. og design produktion marketing salg & service produktudv. og design produktion marketing salg & service Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen