Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Kompetenceafklaring af børnene
Velkommen til 3 ugers kursus
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
På jagt efter køn i børnehøjde
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Uddannelse til tværfaglighed
15. november Tosprogvejledning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
-United World Colleges er en gruppe af internationale skoler viet til formålet at fremme international forståelse gennem uddannelse. -Der er 12 skoler.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Fælles beslutningstagning inspiration til konkrete måder at praktisere brugerinddragelse Inspirationsdag arrangeret af Enhed for Brugerundersøgelser 4.
Introduktion til Sprogpakken
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Elisabeth Schjødt Laursen
Jeg støtter barnet ved:
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Ledelse af innovative medarbejdere
Kultur i organisationer
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Kulturen i forandringsprocesser
Sociologi – Individ og samfund
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Kulturforståelse niveau C Formål: Formålet med kulturforståelse er, at eleverne udvikler deres evne tl at kommunikere såvel inden for som på tværs af kulturer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.
Kulturelle forhold og kulturbegrebet
Refleksioner og opsamling ift. i går
Mentorforløb mere end bare sidemandsoplæring
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Den lærende organisation
1. lektion: Danmark i verden
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Den sproglige læreplan
Kulturens plads – central eller decentral styring af kulturopgaverne?
Pædagogens univers.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
Erfaringer fra projekt ”Flerkulturel rummelighed i skolen”
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
SKABELON.
Iben Jensen Kulturforståelse Kommunikation, forældre og praksis SPIREN Januar 2010 v. Iben Jensen.
SundTrivsel · Universitetsparken 7 · 4000 Roskilde · · Resultater fra spørgeskemaundersøgelse 2010.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Når udfordringer bliver muligheder Nadia El-Gendi, seniorkonsulent 29 april 2016.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
Konflikter og kommunikation
Demens Anne Mette Jensen.
Den pædagogiske læreplan
Mere MOST - mindre fravær
Undervisning i kommunikation - på Pædagogisk assistent uddannelsen
Tag snakken – bryd vanerne
Meningsskabelse som relationskompetence
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst 22. September 2009 v. Iben Jensen

Plan Hvordan bruges kultur som begreb i hverdagen? Kultur som praksis Praksisteori Postkulturel kommunikation på arbejdspladsen

Det beskrivende kulturbegreb Kultur ses som en afgrænset enhed som oftest følger nationens grænser. Alle i en nationalkultur deler værdier, regler og normer. Kultur bruges som forklaring på at folk handler, som de gør

Det komplekse kulturbegreb Kultur er ikke noget man har Kultur er noget man gør Kultur er noget, som skabes mellem mennesker Kultur er altid i forandring Social baggrund, etnicitet, køn, alder uddannelse spiller sammen med personens kultur(er)

Kultur i brug Med det beskrivende kulturbegreb holder vi hinanden fast i kulturs betydning Med det komplekse kulturbegreb lytter vi til det enkelte menneske

Kultur som praksis Kroppe er med i alt hvad vi gør. Kroppe trænes til at handle i forskellige situationer Mennesket ses som en der tager stilling til verden omkring sig Individet diskuterer med sig selv og normer omkring hvad der er ”passende at gøre”

Praksisteori - Kultur som praksis Vi lærer forskellige praksisser i forskellige sociale sammenhænge Man kan godt have en ’dansk praksis som økonom’ og have ’tyrkisk madpraksis’ Man kan have fælles praksisser som økonomer på tværs af andre kulturer

Analyse af praksis Forståelse: Hvilke forestillinger har vi om praksis? Regler: Hvilke skrevne og uskrevne regler findes omkring praksis? Følelsesmæssigt engagement: Hvordan udtrykkes følelser, arbejdsiver etc.?

Hvilken mødepraksis? Forståelse: Hvad foregår der på et møde? Hvad kan der komme ud af det? Regler: Hvem har ret til at sige hvad? Hvornår bliver beslutninger taget? Engagement: Hvordan må man vise interesse? Hvornår svækker man sin sag?

Postkulturel kommunikation *udkast* Selvforståelse Social identifikation Selvforståelse Social identifikation Forforståelse/ kategorisering Brud på vedtagne praksisser Forforståelse Kategorisering Erfaringer praksisser Erfaringer praksisser

Postkulturel kom. på arbejde? Mentor og mentees: Brug tid på at diskutere konkrete praksisser fra arbejde Mentees: Få en kollega til at forklare helt små afvigelser som tolkes som kultur i din praksis Praksisteori er hverdagens forstørrelsesglas – Brug det!

Tak for i dag Iben Jensen: Grundbog i Kulturforståelse, Roskilde Universitetsforlag 2005 Elisabeth Plum, Benedichte Achen, Inger Dræby & Iben Jensen: KI – Kulturel Intelligens Begge bøger er udkommet på engelsk