SALG – ERFARINGER – BEHOV Nordjyske Medier 21. okt. 2009

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

QR-koder.
Gammelheds-Philosophy
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
Måske er I gode venner i et år,
- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.
Caseoplæg om Facebook.
Alt er startet med en tanke! Tænk: Hvis vi nu vidste hvor alle var på vej hen…. ? Så skulle vi blot komme derhen først! Og så ville vi kunne tilbyde en.
TPG handleplans-skema
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
LinkedIn Intro.
”En reference er en mulighed for en BNI-kollega til at præsentere sin virksomhed for en, som har et behov for dennes produkt eller ydelse, og hvor der.
Salg af den miljørigtige avis. Om undertegnede Hans-Christian Kock Salgs- og marketingdirektør, Kristeligt Dagblad Cand. merc. SOL Har været på avisen.
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
1 Pressen og skolelærerne Mediekursus 21. juni 2010.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Hvorfor ØKO? • ØKO og Astma & Allergi (A&A) er ved at blive en kategori der er stor efterspørgsel på inden for indendørs maling (top 3). Vores målgruppe.
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Af Andreas og Marlene. Spørgsmål. • Hvornår lavede i en internetshop? • Hvorfor valgte i at lave en internetshop? • Hvordan fik i lavet jeres hjemmeside.
Synlig ledelse i krisetid
Den glade CEO og iværksætter!
Fremtidens markedsføringsplatform
Beretning for år 2001 Fremtiden.
Elevernes digitale dannelse
Backoffice præsentation
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Hans Peter Wolsing iværksætterkoordinator SKYD IKKE DIG SELV I FODEN Nordjyske Medier 17. nov
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Kommunikation / it.
I dette indkøbscenter kan kvinder vælge mellem forskellige typer mænd..
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Danmarks passion og stolthed Strategi for Økologisk Landsforenings Kommunikationsteam
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
NETVÆRK mere målrettet Hvilke netværk bruger du? Hvad bruger du dem til? Hvilke af dine netværk giver kontakt til topledere? Hvilke rummer nogen, der er.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
Reklamemidler og -medier
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Guldkorn til vækst!. Skab vækst og værdi i din virksomhed Onsdag den 17. november, 2010 kl
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Køge Erhvervsservice 6. Februar Agenda -Præsentation af os -Lidt om Køge Erhvervsservice -Vores biks og værdier.
Nå ud med jeres budskab – få budskabet ind Konference om rådgivning af deltidslandmænd 5. oktober 2011.
Reklame & Markedsføring
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
”Iagttagelse af Flere Virksomheder I Vækst-programmet” v/ Torben Ladefoged Erhvervsdirektør Mariagerfjord Erhvervsråd.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Guldkorn til salgssucces!. Sælg dig ud af krisen Onsdag den 21. oktober, 2009 kl
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Hans Martens EU I HVERDAGEN – EUROPA 2020 SOM CASE.
Jan Christiansen SOSUFYN
15 Promotion 1 Oversigt Virksomhedens organisering af promotionaktiviteter Promotionformer (offline og online) Promotionstrategi (pull og push strategi)
Blandt virksomheder, som overlever en krise og kommer godt videre, vurderer 81 procent at de har reageret i tide.
Markedsføring og reklame
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
Konjunkturbarometer – maj 2013
Præsentationens transcript:

SALG – ERFARINGER – BEHOV Nordjyske Medier 21. okt. 2009 Hans Peter Wolsing iværksætterkoordinator hpw@vhnordjylland.dk/hpw@NiN.dk

Indholdet af mine 30 minutter Erfaringen Udfordringen Hvad pokker gør vi så? Og så til slut et lille værktøj

Men vi starter med et citat: ”Glem moms og skidt med bogføringen. Det der betyder noget er dine kunder, og din evne til at få fat på dem. Markedsføringen af din ny virksomhed er derfor den udfordring du bør tage mest seriøst.” Citat: H. P. Wolsing

Erfaringen (fra langt ude på landet i Nordjylland) ”Profil” af iværksætteren for 20 år siden: Fokus på produktet, ydelsen og ikke på kunden eller det behov kunden evt. havde. Rådgivningsbehov: Langt overvejende kun revisor og det primære formål med rådgivning var at leve op til myndighedskrav og ikke betale for meget i skat. Hvis man erkendte behov for juridisk bistand blev det oftest søgt løst hos revisor eller det lokale erhvervskontor. Stort set kun ved stiftelse af selskab blev advokat opsøgt. Hvis man erkendte behov for bistand vedr. salg og markedsføring blev det oftest søgt løst hos en bogtrykker, ugeavisen eller et tilfældigt familiemedlem. Logo var oftest selvkreeret, grafisk identitet stort set et ukendt begreb. Markedsføringsplanen var en brochure, et par annoncer i lokalavisen og et skilt på bygningen. Salget forventes stort set at komme af sig selv.

Erfaringen (fra knap så langt ude på landet i Nordjylland) ”Profil” af iværksætteren NU! Fokus stadig i mest på produktet/ydelsen men det flytter sig mere over på ”hvad forskel kan jeg gøre for mine kunder”. Rådgivningsbehov: Revisor er naturligt nok den første rådgiver, der vælges. Men formålet er nu næsten altid mere end at leve op til myndighedskrav og spare skat. Men tænker i likviditet, økonomistyring og kalkulation meget oftere end før. Rigtig mange erkender behov for juridisk bistand – ikke altid efter nærmere overvejelse – men mere ”for en sikkerheds skyld”. De fleste har nu erkendt behov for bistand vedr. salg og markedsføring. De fleste ”famler” efter at skabe et tydelig billede af deres kunder. Enkelte laver nu egne markedsanalyser eller på anden måde søger at skabe sig indsigt i kunderne. De fleste tilknytter et reklamebureau (bogtrykker, ugeavisen, familie er stort set forsvundet som rådgiver) Logo er oftest skabt af professionelle. Der er oftest sammenhæng i den grafisk identitet, fra varebil til hjemmeside. Salgsindsatsen er stadig præget af nogen usikkerhed. Men det forventes at man er ”nødt til at gøre noget”.

Erfaringen med Vækst Iværksætter Programmet: Citater fra forskellige ansøgninger: ”Rådgivning om markedsføring, salgskanaler, og håndtering af EU-udbud.” ”Vores primære rådgivningsbehov vil være specialistviden/kreative input til følgende salgsfremmende aktiviteter: ……..” ”Opbygning og etablering et forhandlernetværk på det danske marked.. …. videreudbygning af eksporten i resten af EU. Herunder etablering af en salgs- og eksportstrategi.” ”Mere kendskab til den kommercielle vej for varen fra vores kunder til slutbrugerne i lande udenfor Danmark.” ”Salg og markedsføring, strategi af virksomhedens profil ud af til, samt opbygningen brand/ kvalitetsmærke”

Udfordringen: Hvordan pokker finder vi ud af, hvem vores kommende kunder er? Og hvad de efterspørger, gør, læser, ser eller på anden måde lader sig påvirke af ? Og hvordan får vi noget solgt til dem? Ja, det er jo noget bøvlet noget! Men det er desværre nødvendigt, for uden kunder intet firma.

Tiden er knap, så jeg giver kun et bud på et af spørgsmålene: Hvilke medier skal jeg vælge? En gennemsnitlig dansker udsættes dagligt for 3.000 kommercielle budskaber

Hvad er tendensen lige nu vedr. medie valg? Folk er skeptiske og mere kritiske over for reklamer, og stoler mest på anbefalinger fra ”nogen der ligner en selv”. Stigning fra 33-61 % på 3 år. Kilde: EdelmanTrust Barometer. Danskerne er de mest reklame skeptiske i hele verden. Kilde: Nielsen Survey 850.000 mennesker er på ”den øde Ø” = Robinsonlisten. De trykte betalingsaviser (dagblade) tordner tilbage i oplag. Kilde MediaWatch.dk Men vi læser faktisk mere avis. Distriktsblade (Ugeaviser) vokser i omfang, men rammes nu også på annonce-omsætningen. Men dog betydeligt mindre end dagblade. Magasin Markedet vokser især pga. af mange gratis magasiner, men også pga. mange nye specialmagsiner. TV seertallet vokser igen efter 10 års nedgang… men fortsætter det? Annonceringen på TV falder, TV2 har en gæld på 850 mio. kr.

Tendenser vedr. medie valg fortsat Click Throug Rate (CTR) falder dramatisk (bannerblindness) Nettet bliver mobilt (Top 25 steg fra 62.000 timer Sep08 til 187.000 timer Sep09) Kilde: FDIM Medierne flytter online fordi læserne flytter online. Markedsføringskronerne flytter med. Kilde: FDIM

Tendenser vedr. medie valg fortsat De sociale medier er nærmest eksploderet, men hvad kan man bruge dem til? Og hvad skal man vælge?

Hvad pokker gør vi så?

Hvordan vælger jeg de medier jeg skal bruge?

Nettet tordner frem, DU er nødt til at ta’ det alvorligt! Men en ting er jeg helt sikker på…… Du skal ha’ en god hjemmeside. Du skal kunne findes på nettet. (search+ads) Du bør benytte de gratis muligheder (sociale medier) Overvej at lave din egen blog (der findes 195 mio. blogs i verden) Overvej at lave din eget nyhedsbrev. Nettet tordner frem, DU er nødt til at ta’ det alvorligt! Men afskriv ikke de gamle medier totalt. Husk salgsbrevet Husk netværk

Og så til slut et lille værktøj http://www.conzoom.eu/map/ http://www.postdanmark.dk Mosaic™ Samtlige husstande i Danmark er i mosaic™ beskrevet ud fra en lang række statistiske data opdelt i 8 grupper og 32 typer. Data er fx alder, indkomst, beskæftigelse samt forbrugs-mønstre, vaner og bløde værdier.

Undersøg om vores programmer kan hjælper dig videre… Flere Virksomheder i Vækst (FVIV) Virksomheder i Teknologisk Udvikling (VITU)

www.vhnordjylland.dk og www.NiN.dk På vores hjemmesider kan du blandt andet finde: Arrangementer Kurser Rådgivningsmuligheder Nyttige værktøjer Links www.vhnordjylland.dk og www.NiN.dk