Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Præsentation af materialer på personalemøde
Værdigrundlaget i Greve
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Skolebestyrelsens opgaver
Folkeskole-reformen August 2014.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Skolepolitiske visioner og mål
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Lærerprofessionen.
SØNDERMARKSSKOLEN.
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Skolereform august 2014………………
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
Alle børn er alles ansvar
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kontaktforældre Program
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Den inkluderende skole
Formålet med mødet Gennemgå og samle de input vi fik fra møderne
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Sunds skole Evaluering
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
Målstyret læringsreform
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
AKT på Dybbøl Skolen.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Det vi skal de næste tre kvarter Tale om hvorfor vi i ledelsen foreslår, at vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet Tale om den tidsplan vi foreslår.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Handlingsplaner - Skolebestyrelsen ved Engelsborgskolens strategiske indsatsområder.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Den pædagogiske læreplan
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Skolebestyrelsens beretning 2018
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og har til hensigt at give medarbejdere og bestyrelse et overblik over, hvad vi allerede er i gang med, og hvad der ligger de næste år forude. Den er opdelt efter børne-, forældre-, medarbejder- og ledelsesniveau med angivelse af mulige ”indsatsår” Der er indenfor hvert niveau kort nævnt indsatsområde med dertilhørende målsætning og succeskriterier. Der bliver til flere af indsatsområderne formuleret særskilte handleplaner. Planen drøftes på SFO’s personalemøde, lærermøde(r) og bestyrelsesmøder evt. pædagogisk rådsmøde. Det meste af dette materiale bliver en naturlig det af skolen kommende kvalitetsrapport.

Billum skole Overordnet udviklingsplan 08 / 10 Børne - niveau Indsatsområde Trivsel i klassen og på hele skolen08/09 Elevplaner08/09 Det er et mål, at børn og unge selv oplever at blive hørt og har medbestemmelse i beslutninger Succeskriterier at skolen har aktive fora for elevindflydelse fx elevråd/klasseråd/klassens tid at skolens handleplan på baggrund af undervisningsmiljørapporten ligger på skolens hjemmeside at elever inddrages i - og har medansvar for - egen elevplan Det er et mål, at eleven oplever udfordringer og forpligtende fællesskaber, så han/hun trives og fortsat kan udvikle sig Succeskriterier at undervisningen er organiseret i fleksible rammer at holddannelse anvendes i alle team som redskab til undervisningsdifferentiering at der arbejdes med en mangfoldighed af læringsformer i skolen at eleverne har udviklet en bevidsthed om, i hvilke situationer de lærer bedst at elevplanen for den enkelte elev dokumenterer, at eleven udfordres og trives at elevplanen på overskuelig måde viser den enkelte elevs udvikling at såvel elev som lærer er aktive i forhold til ajourføring af elevplanen at teamet udvikler og evaluerer samarbejdet omkring eleverne

Billum skole Overordnet udviklingsplan Forældre - niveau Indsatsområde Skole / hjemsamarbejde08/09 Det er et mål, at samarbejdet skal være ligeværdigt skole og forældre imellem Succeskriterier at skolebestyrelsen via principper for forældresamarbejdet giver mulighed for dialog mellem alle parter i samarbejdet at principperne ligger på skolens hjemmeside at skolebestyrelsen udtrykker tilfredshed med samarbejdsmiljøet Det er et mål, at alle oplever, at dialogen er konstruktiv Succeskriterier at forældrenes rolle i den konstruktive dialog er drøftet i skolebestyrelsen og i klasseforældreråd at skolen drøfter og videreudvikler aktiv og positiv forældreinddragelse at kommunikation med forældre også sker elektronisk at skolebestyrelsen udtaler sig til den årlige kvalitetsrapport Billum Børneby08/10

Billum skole Overordnet udviklingsplan Medarbejder - niveau Det er et mål, at få skabt en evalueringskultur, hvor resultaterne anvendes til dokumentation og videreudvikling Succeskriterier at skolens evalueringssystematik er beskrevet på skolens hjemmeside at alle formulerede mål har konkret beskrevne, evaluerbare succeskriterier at alle evalueringer danner grundlag for fælles refleksion og følgehandlinger at alle team arbejder med indbyrdes supervision og sparring at skolens ledelse jævnligt overværer undervisningen og giver pædagogisk sparring Det er et mål, at skolen udvikler et udfordrende læringsmiljø Succeskriterier at skolen drøfter læringsmiljøets betydning og udformer et fælles læringssyn at skolens læringssyn fremgår af skolens pædagogiske profil på hjemmesiden at skolens forventninger til de selvstyrende team er beskrevet at skolens pædagogiske udviklingscenter aktivt bidrager til udvikling af skolens læringsmiljø at skolens aktuelle udviklingsfelter fremgår af skolens hjemmeside Det er et mål, at de fysiske rammer understøtter skolens læringssyn såvel funktionelt som æstetisk Succeskriterier at de fysiske rammer anvendes fleksibelt og i overensstemmelse med skolens læringssyn at eleverne oplever at være i et læringsmiljø, som giver inspiration til fortsat læring at skolen indtænker udearealer som en del af læringsmiljøet Indsatsområde • Evaluering / Læringssyn / Elevplan • Trivsel på arbejdspladsen ….. • Det grønne islæt ! • Samråds-situationen08-09

Billum skole Overordnet udviklingsplan Medarbejder - niveau Det er et mål at skolen fortsat arbejder med at skabe et godt værested og en god arbejdsplads Succeskriterier At alle føler et personligt ansvar for og handler efter, at ”man” og fællesskabet trives. Det er et mål, at alle oplever, at dialogen er konstruktiv Succeskriterier at de professionelles rolle som ansvarlige i den konstruktive dialog er drøftet og implementeret på fx skole / teamniveau at skolen drøfter og videreudvikler aktiv og positiv forældreinddragelse at kommunikation med forældre også sker elektronisk En gruppe er nedsat Succeskriterier Mindst et team afprøver og evaluerer udeskoletanken i skoleår 08 / 09. Det er et mål, at skolen samrådssituation evalueres Succeskriterier at de professionelle og brugerne taler sammen herom at medarbejdere og brugere er tilfredse med kommende princip / procedure.

Billum skole Overordnet udviklingsplan Medarbejder - niveau Indsatsområde Samarbejde lærere og pædagoger SFO….

Billum skole Overordnet udviklingsplan Ledelses-niveau Indsatsområde • Bekymringsbørn – procedure i Varde kommune08 • Børn med særlige behov • Uddannelse for medarbejdere / ledelse08/10 • Informationsgang og niveau08/09 • Brobygning08 • Børneby08-10 Det er et mål, at der foregår kompetenceudvikling/vidensdeling såvel internt på den enkelte skole som på tværs af skoler og institutioner. Succeskriterier at skolen i beskrivelsen af teamsamarbejdet og det øvrige samarbejde på skolen sikrer vidensdeling at der er etableret faglige netværk på - og mellem - skoler at skolen har afsat - og prioriterer - tid og øvrige resurser til kompetenceudvikling Det er et mål, at der er en åben og konstruktiv dialog mellem skoleledelsen og den enkelte medarbejder Succeskriterier at der årligt afholdes MUS-samtaler at der er et højt informationsniveau internt Det er et mål, at der på skolen er udarbejdet plan for ledelsesteamets uddannelse og kompetenceudvikling

Billum skole Overordnet udviklingsplan Ledelses-niveau Manglende områder • Rummelighedsbegrebet • Læsning • Skolens IT-plan