Kursus for nye skolebestyrelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om skolebestyrelsesarbejdet
Advertisements

Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Vi arbejder i bestyrelsen på at sikre og føre tilsyn med, at den rette kurs sættes og holdes. Overordnet retning og overblik, vi arbejder ikke ”i maskinrummet”.
Forældremøde på Stestrup Skole
Kursus for nyvalgte skolebestyrelser. Efteråret 2010.
Folkeskolereformen - gør en god skole bedre MEN HVORDAN?
Skolebestyrelsens opgaver
Skolebestyrelsens brainstorm
Skolepolitiske visioner og mål
Valgmøde mandag d. 19. maj Skolebestyrelsens sammensætning • 7 forældrevalgte medlemmer (4 år) • 2 medarbejderrepræsentanter (1 år) • 2 elevrådsrepræsentanter.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Kursus for nye skolebestyrelser Roskilde kommune.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
ØSTERVANGSSKOLEN Møde for Trivselsambassadører (og andre trivsels-interesserede) 23/ Kl. 19:00-20:30 Dagsorden 19:00Velkomst 19:10Kort oplæg om.
De københavnske Ældreråd Organisationen. § 30. Kommunalbestyrelsen nedsætter et ældreråd. Ældrerådet rådgiver kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske spørgsmål.
Skolebestyrelsen  7 forældrerepræsentanter  2 medarbejderrepræsentanter  Alle skal udfylde en tavshedserklæring  2 elevrepræsentanter  Alle har stemmeret.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Kursus for nye skolebestyrelser Vesthimmerlands Kommune Mandag d. 10. september 2012.
Hvad laver skolebestyrelsen på Dagnæsskolen?
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Det har vi gang i… Bestyrelsens aktiviteter i dette skoleår samt forbindelse til skolens værdier/målsætninger Status pr
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen
Skolebestyrelsesarbejdet. Dagsorden for den 10. April Skolebestyrelsen på et overordnet plan Procedure omkring valgprocessen Hvad er så Skolebestyrelsen.
Forældreinformation om skolebestyrelsesvalget Ny skolebestyrelse fra august 2014 Valg hver 4. år Din mulighed for at få indflydelse, nærdemokrati 7 medlemmer.
Skolebestyrelsens årsberetning 2008
Januar Indledning Vi har i skolebestyrelsen udarbejdet et årshjul som viser de faste aktiviteter og emner, vi skal arbejde med i løbet af skoleåret.
Fælles Rådgivende Organ 18. januar 2011 Information om opgaver m.v.
SKOLEBESTYRELSENS OPGAVER FOLKETINGET BYRÅDET UNDERVISNINGSMINISTERIET BØRNE- OG UNGDOMSDIREKTØR SKOLEBESTYRELSEN: 7 FORÆLDREREPRÆSENTANTER 2 MEDARBEJDERREPRÆSENTANTER.
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Skolebestyrelsesarbejdet. Hvor En skolebestyrelse er en bestyrelse på en uddannelsesinstitution, hvor både forældre, elever og lærere samt skolens ledelse.
Mandag d. 1.november 2010 på Mørdrupskolen
Velkommen til skolebestyrelsens arbejde Ved formand for Skole og Forældre Benedikte Ask Skotte.
Maglegårdsskolen Skolebestyrelsesvalg 2006 Valgbestyrelse Kommunalbestyrelsesmedlem: –Marie-Louise Andreassen Nuværende skolebestyrelsesformand: –Morten.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole,
Skolebestyrelsens beretning Skåde skole.
Skolebestyrelsesvalg 2010 Det nye er: Enkeltmandsvalg (Ingen stillere) Brevafstemning (Ingen valgdag) Mulighed for forskudt valg.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Hvad kan skolebestyrelsen gøre for at hjælpe skolens arbejde? Færøerne Lørdag d. 28. februar 2009.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
Kursus for nyvalgte skolebestyrelser 2010 Kursus for nyvalgte skolebestyrelser 30. september 2010 Kalundborg kommune.
Kursus for kontaktforældre
SKOLEBESTYRELSEN på Gilleleje Skole
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Velkommen i skolebestyrelsesarbejdet 2012.
Årsmøde Egeskovskolen Dagsorden – 19.10: Velkomst – 20.10: SSP samarbejdet Vi har besøg af SSP konsulenter fra Viborg Kommune - Hvilke.
RAMMER FOR SKOLEBESTYRELSENS ARBEJDE Lovgrundlag og kompetencer
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
V I GØR HVAD VI SIGER - FORMANDSBERETNING 2012 Skolebestyrelsen årsmøde, Skovbyskolen
Valgmøde 7. april Velkomst 2.Skolebestyrelsens arbejde - Det formelle - og i praksis 3.Tidsfrister 4.Opstilling / valgliste 5.Eventuelt.
BYRÅD SBU Skolebestyrelser Skoleforum Styrelsesvedtægt.
Skolebestyrelsens årsberetning Skolebestyrelsens opgaver Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder om –undervisningens.
Skolebestyrelsens årsberetning Hvem sidder i skolebestyrelsen? 7 forældrerepræsentanter: - Lena Uldall, formand, kontaktperson til førskolegruppe.
Kursusaften for nyvalgte skolebestyrelser 21.november 2012.
Årsberetning 2012 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson.
Det vi skal de næste tre kvarter Tale om hvorfor vi i ledelsen foreslår, at vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet Tale om den tidsplan vi foreslår.
Skolebestyrelsens skriftlige beretning skoleåret 2014/2015 Lindebjergskolen Lindebjergskolen beretning 2014/2015.
Skolebetyrelsens virke. Hvad SKAL skolebestyrelsen AFGIVE BERETNING INDKALDE skolens forældre mindst én gang årligt for at drøfte skolens virksomhed BESVARE.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
S KOVBYSKOLEN – DEN NYE SKOLE - FORMANDSBERETNING Skolebestyrelsen årsmøde Skovbyskolen 18. marts 2015.
Præsentation til forældremøde 2016 Skolebestyrelsen Præstø Skole.
Styrelsesvedtægt for Varde Kommunes Skolevæsen.
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Princip for kontaktforældre
Princip for udarbejdelse af principper
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Præsentationens transcript:

Kursus for nye skolebestyrelser 33 26 17 21 www.skole-foraeldre.dk

Hvem er jeg? Lulu Heiberg 2 børn sammen med evt. navn: Jacob Austad Andreas (15), Phillip (14). Skolebestyrelse: Ingen pt, tidligere Sortedamsskolen på Østerbro Skole og Forældre: Instruktør Tidl. Næstformand Skole og Forældre, Kbh HB-medlem, FU-medlem Skole og Forældre Bestyrelsesmedlem Ungdomsskolen, Kbh Tlf: 20 12 87 53 E-mail: lulu.heiberg@gmail.com www.skole-forældre.dk

Programpunkter Samarbejdet i skolebestyrelsen Skolebestyrelsens kompetence Planlægning af arbejdet Effektive skolebestyrelsesmøder www.skole-forældre.dk

Samarbejdet i skolebestyrelsen

Samarbejde i skolebestyrelsen ”Viljen til at ville, skaber evnen til at kunne” www.skole-forældre.dk

Skolebestyrelsesarbejde Demokratisk valgt – uden bundet mandat Skolebestyrelsen har ikke arbejdsgiver- og bevillingskompetence Tavshedspligt Habilitet www.skole-forældre.dk

Skolebestyrelsen som samarbejdsorgan Skolens parter i fællesskab Det gode samarbejde Lær hinanden at kende Gruppesamhørighed Ejerskab til arbejdets resultater www.skole-forældre.dk

Indgangsvinkel Eleverne Valgt af og repræsenteret alle eleverne (valg hvert år) Kender skolens hverdag, elevøjne! ”Mesterlærer” Elevrådet, rådgivende for skolens leder www.skole-forældre.dk

Indgangsvinkel Medarbejderrepræsentanterne Valgt af alle medarbejdere (valgt hver år) Kender skolens hverdag som: medarbejder kollega specialist Specialist på undervisning/læring Pædagogisk råd, rådgivende for skolens leder www.skole-forældre.dk

Indgangsvinkel Forældrerepræsentanterne Valg af skolens forældrekreds (valgperiode 4 år) Kender skolen, med forælder-øjne Kender skolen gennem sit barn Kender skolen fra andre forældre (kontaktforældre, trivselsambassadører mv.) Kender erhvervslivet Forældrerepræsentant, med udgangspunkt i hele skolen www.skole-forældre.dk

Indgangsvinkel? Skoleledelsen Skolelederen og dennes stedfortræder (faste deltagere i skolebestyrelsen, som sekretærer) Overblik over skolens virksomhed Sparringspartner for skolebestyrelsen i forhold til lovgivning mv Ansvarlig for personale- og elevsager Ansvarlig over for kommunalbestyrelsen og skolebestyrelsen www.skole-forældre.dk

Skolebestyrelsen som dialogfora ”Lukket” gruppe Åbenhed og tillid Afprøve ideer Lytte Anerkende tilgang www.skole-forældre.dk

Skolebestyrelsen som forvaltningsorgan Underlagt lovgivningen – Folkeskoleloven Underlagt kommunens rammer – Styrelsesvedtægt mv. Ikke underlagt: Kommunalbestyrelsen, forvaltningschefen eller skolens leder! www.skole-forældre.dk

Skolebestyrelsen som skolepolitisk organ Repræsenterer skolens parter I særdeleshed forældrene, som bor i kommunen Kommunikation med baglandet skal være i orden Høringsret, men! Påvirkningsret – i særdeleshed www.skole-forældre.dk

Forventninger til hinanden Hvorfor er jeg gået ind i skolebestyrelsen? Hvordan kan jeg bidrage til arbejdet? Hvordan kan jeg bidrage til et positivt samarbejde? Hvilke forventninger har jeg til jer? Hvad er svarene fra eleverne, medarbejderne, forældrene og skoleledelsen? www.skole-forældre.dk

Synergieffekt = En god skole, for alle! Det gode samarbejde Synergieffekt = En god skole, for alle! www.skole-forældre.dk

Skolebestyrelsens kompetence

Skolestyrelsesvedtægt Folkeskoleloven Skolestyrelsesvedtægt Principper Den daglige ledelse www.skole-forældre.dk

§ 44 Principper Fastsætter Ordensregler og værdiregelsæt Indstiller Udviklingsarbejde Ansættelser Læseplaner Udtaler Alle forhold vedr. skolen § 44 Kvalitetsrap. jf. §40a stk. 2+3 Skolens budget Godkender Undervisningsmidler Planlagt / løbende Fører tilsyn Dog undtaget personale- og elevsager Lejlighedsbestemt Særlige områder Aflægger Beretning

§44 www.skole-forældre.dk Fastsætter principper Skole/hjem-samarbejde Arbejdets fordeling §44 Undervisningens organisering Fastsætter principper Underretning om standpunkt Fællesarrangementer SFO Voksnes deltages i undervisningen Kulturcenteraktiviteter www.skole-forældre.dk

Generelt om principper Et princip er en retningslinie, ikke en regel Principperne skal afspejle skolens værdier Skoleledelsen skal have handlemuligheder Skoleledelsen skal begrunde en afvigelse fra et princip Skolebestyrelsen bør jævnligt evaluere principperne Er der ikke fastsat et princip, træffer skolelederen beslutning (jf. vedtagne værdier mv.) www.skole-forældre.dk

Kan arbejde med principper for: Afgangsbevis Ansættelse/afskedigelse B Badning Besøg i hjemmet Budget Børnehaveklasse D Deletimer Disciplin  E Elevoplysninger ElevtaI Energiforbrug Elevplaner Elevråd Evaluering F Ferier Forebyggelse Forsikring Forsømmelser Forældre, nye Fremmedsprog Fremmedsprogede elever Fri kvarter Fritagelse fra undervisning Fritidsforhold Fritidsundervisning Fællesarrangementer Fælles Rådgivende Organer G Glemte sager H Holddannelse Hærværk I Idræt Inde-/udeordning Indretning Indskoling Information Inventar IT og medier K Karakterbøger Karakterer Klassekvotienter Klassens tid Konfirmation Kontaktforældre Kvalitetsrapport L Legeplads Lejrskole Lektier Lektie-café Lokaler Lærer teams Lærernes arbejdstid Læseplaner M Mellemtrinet Mobning Morgensang O Opdragelse Opførsel P P-fag PPR Projektprøve Prøver Pædagogik SSP Sundhed og sygdom T Tandklinik Temauger Timefordelingsplan Traditioner Tyveri Tøj U Uddannelses- erhvervs- og arbejdsmarkeds- orientering Underretning om elevernes udbytte Udskoling Udsmykning Undervisningens kvalitet Undervisnings midler Undervisningsmiljø (UU) Ungdommens Uddannelsesvejledning V Virksomhedsplan Værkstedsfag Å Årsplaner Pædagogik Pædagogisk råd R Ringetider Rusgifte Rygning S Samarbejdsudvalg Samlæsning SFO Skolebibliotek Skoleblad Skolebod/kantine Skoledistrikt Skolefest Skole/hjem-samarbejde Skole/hjem-samtaler Skolekørsel Skolens indeklima Skolens ledelse Skolens kontor Skolepatrulje Skolesekretær Skolevejen Skolevejleder Specialundervisning Sponsorering www.skole-forældre.dk

Skolebestyrelsens arbejde Det vi SKAL …………………. § 44 Det vi KAN …………………….. A – Å Det vi VIL ………………………. I prioriterer www.skole-forældre.dk

Princip for principper En temadrøftelse på skolebestyrelsesmødet danner udgangspunkt for udarbejdelse af princip eller principper for temaet/området.  Med udgangspunkt i drøftelserne og alle parters input, beslutter skolebestyrelsen hvordan det videre forløb m.h.t. udarbejdelse af principper skal forløbe: Forslag til princip udarbejdes af skolens leder i samarbejde med skolebestyrelsesformand. Det fastsættes hvornår princippet skal forelægges for bestyrelsen (næste møde eller efterfølgende møde). Der nedsættes en arbejdsgruppe som inden for en af bestyrelsen fastsat tidshorisont undersøger detaljer og muligheder og udarbejder forslag til princip. Arbejdsgruppens deltagere besluttes af bestyrelsen – elever, lærere, forældre fra bestyrelsen, kontaktforældre, skoleledelsen. www.skole-forældre.dk

Princip for principper (fortsat) Forslag til principper forelægges skolebestyrelsen som kommenterer. Evt. ændringer til udkastet indarbejdes i princippet.  Bestyrelsen beslutter evt. høringsrunde til skolens parter. Afhængig af princippets tema / område høres elevrådet, pædagogisk råd / øvrige medarbejdere, forældreråd / kontaktforældre. Parternes svar fremlægges på skolebestyrelsesmøde. Bestyrelsen drøfter evt. ændringer, princippet tilrettes og vedtages. Princippet lægges på skolens hjemmeside og alle skolens parter informeres om det nye princip. Vedtaget på skolebestyrelsesmøde den XX.XX.XX ________________________ ___________ Formand for skolebestyrelsen Skolelederen www.skole-forældre.dk

www.skole-forældre.dk

Planlægning af skolebestyrelsens arbejde

www.skole-forældre.dk Planlægning – hvorfor? Giver overblik Mulighed for at prioritere og sætte fokus på de vigtigste opgaver Metode og rutine i opgaveløsningen Løbende status og evaluering At få indflydelse www.skole-forældre.dk

Overordnet planlægning af Temaer / opgaver (skal-kan-vil) Tidsplan / årshjul (1-3 år) www.skole-forældre.dk

www.skole-forældre.dk Status Folkeskolelovens § 44 Styrelsesvedtægten – evt. bilag Status på skolen: Værdier (værdiregelsæt) Principper Ordensregler Udviklingsarbejde Budget (økonomi og ressourcer) Læseplaner Evt. www.skole-forældre.dk

Skolebestyrelsens arbejde SKAL-opgaver KAN-opgaver VIL-opgaver www.skole-forældre.dk

Hvad er det så vi VIL arbejde med? Planlægningsmøde hvor alle temaer kommer på bordet Forældrene, lærerne, eleverne og skoleledelsen. Opdeling og prioritering af opgaverne Eleverne og undervisningen Forældrene og skolen Overordnet planlægning og drift www.skole-forældre.dk

www.skole-forældre.dk Eksempel på årsplan Emne Eleverne og undervisningen Forældrene og skolen Overordnet planlægning og drift August Ordensregler og værdiregelsæt Fællesarrangementer Tilsynsopgaven Udendørs anlæg Udpegning af delegeret til Skole og Forældre September Læseplaner Kvalitetsrapporten for sidste skoleår Kontaktforældre Virksomhedsplan Oktober Undervisningens organisering Undervisningsmiljø Elevplaner Skolebestyrelsens bagland Inventar November Trivsel og sundhed Halvårsmeddelelse fra SB Skolens interne budget (næste år) December Klassens tid Skolen og lokalsamfundet Budgetstatus www.skole-forældre.dk

www.skole-forældre.dk Ting Tar’ Tid! Planlægning En plan er optimal på tidspunktet for vedtagelsen! Ting Tar’ Tid! www.skole-forældre.dk

Effektive skolebestyrelsesmøder

Forretningsorden – interne spilleregler Bestyrelsens Konstituering Valg af formand og evt. næstformand Formandens og evt. næstformandens opgaver Stedfortræder Retningslinjer for bestyrelsesarbejde Antallet af ordinære møder pr. år Indkaldelse, dagsorden og materialer samt tidsfrister til dette Ledelse af møderne Beslutningsproces Referater Afbud til møder Bestyrelsens opgaver Bestyrelsens forhold til skolelederen Godkendelse af forretningsorden samt ændringer

Formøder Skolelederen kan drøfte med medarbejdere, elever, i kommunens skolelederforum og med kommunens skole-embedsmænd Medarbejderne kan drøfte med kolleger, skoleledelse og evt. fagforening Eleverne kan drøfte med kammerater, elevrådet og elevrådets kontaktlærer Forældrerepræsentanterne i skolebestyrelsen kan holde et formøde og evt. have fået input fra andre forældre.

Dagsorden Udarbejdelse og udformning Udformning af indstillinger til dagsordenpunkterne Procedure for høringssvar mv.

www.skole-forældre.dk Forslag til dagsorden Temadrøftelse Elevforhold Skole/hjem-samarbejdet Arbejdsgrupper  Sager og indstillinger  Meddelelser og orientering   www.skole-forældre.dk

Skabelon for indstillinger 1) Hvorfor er dette punkt på dagsordenen? 2) Hvad skal bestyrelsens opgavebehandling resultere i? 3) Hvordan har skolen hidtil løst dette problem? 4) Hvilke handlemuligheder og løsningsforslag har bestyrelsen, og hvad er konsekvenserne ved hvert forslag?  5) Skolelederens eller arbejdsgruppens indstilling af det bedste forslag til vedtagelse www.skole-forældre.dk

Procedure høringssvar mv. Tidsfrister fra kommunen Ordførerskab og nedsættelse af arbejdsgrupper Udarbejdelse af indstillinger www.skole-forældre.dk

www.skole-forældre.dk Referat Afspejle dagsordenens punkter Kort resumé af punktets behandlingen Angive resultatet af drøftelserne Forståelig for andre (forældre, medarbejdere, elever, kommunalpolitikerne og kommunale embedsmænd m.fl.) Synliggørelse af bestyrelsens arbejde Skolelederen eller dennes stedfortræder skriver referatet www.skole-forældre.dk

Ordførerskaber og arbejdsgrupper Interesse for og/eller viden om specielt temaer Tovholder mellem skolebestyrelsen og evt. arbejdsgruppe Sikrer at temaet tages op på møderne Effektiviserer behandlingen af temaet på møderne Arbejdsgrupper: Kan bestå af andre end skolebestyrelsesmedlemmer Udarbejd evt. princip og kommissorium for arbejdsgruppen www.skole-forældre.dk

Eksempler på ordførerskaber og evt. arbejdsgrupper Budget Skole/hjem-samarbejde IT i undervisningen Elevaktiviteter/-demokrati Sundhed Specialundervisning Kontakt til skolens kontaktforældre / forældrekreds Trivselsambassadører Trafik Mv. www.skole-forældre.dk

www.skole-forældre.dk God mødekultur At der er gensidig respekt for hinanden og hinandens synspunkter At der er en god og tillidsfuld stemning At alle er en vigtig del af fællesskabet At alle kommer til orde At alle får noget ud af mødet At alle holder fokus på punkterne At der er ok at være uenige (ikke uvenner) At du er velforberedt At du har løst de opgaver du har påtaget dig www.skole-forældre.dk

www.skole-forældre.dk Mødelederens rolle Sæt tid på punkterne Nyt input til drøftelserne – ikke gentagelser At alle får mulighed for at komme med input (bordet rundt) Konkludere på punktet - det blev vi enige om Begrænse medlemmer der taler meget At drøftelserne har fokus på punktets indhold www.skole-forældre.dk