Kompetenceudvikling i ISS

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Strategiske mål 2011/2012 April Medarbejderresultater 2006 Real 2007 Real 2008 Real 2009 Real 2010 Real 2011 Mål 2011 Real 2012 Mål 2013 Mål.
Advertisements

Tal på familieområdet.
Fredericia Former Fremtiden Længst muligt i eget liv 3.0
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Et konkret kompetenceudviklingsforløb. •Omsætning :Over 500 millioner •Personale:Ca. 150 medarbejdere.
Mette Lise Jensen, Miljøministeriet Konference om bæredygtige indkøb den 6. oktober 2011 Nye tendenser og regler på vej? Landskabet inden for bæredygtige.
EU Socialfondsprojektet
DLBR Landmandens Bundlinje NU! v. Udviklingsdirektør Ivar Ravn.
Den glade CEO og iværksætter!
Charlotte Schmidt, Chefkonsulent, Koncern HR - TDC A/S
MAKING A DIFFERENCE Investor in people Janne & Malene.
Først lidt om Aalborg Portland
Syntax A/S.  Virksomheden har eksisteret i over 25 år  Underviserne er universitetsuddannede psykologer  Syntax har udviklede unikke koncepter såsom:
Præsentation af e-takeaway.dk
Kompetenceudvikling på KU
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
EN INNOVATIV VEJ TIL EFFEKTIV DRIFT
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Styrkelse af dine lederkompetencer  Karrieresparring  Budskabstræning  Strategisk kommunikation Vibeke.
Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.
Ny Organisation pr. 1. januar 2012 Præsentation
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Muligheder og udfordringer ved brug af udenlandsk arbejdskraft Søren Kaj Andersen Arbejdsmarkedskommissionen, fagligt seminar, den 21. februar 2008.
Medarbejdersamtaler gør en forskel SCKK – 14. maj 2003 Lilian Mogensen Personale- og servicechef ATP-huset.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
edgemo summit Session: ”Skomagerbackup”
FOPS arrangement den 18. maj 2011: ”Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse” Sådan har vi gjort.
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
AMICA samarbejdet – 8 virksomheder Hvad har vi fået ud af dette i TNT ?
1 ISS – Carbon Hvorfor ISS i Carbon 20? 2 Dialog med kunder der prioriterer miljø Inspiration til det fortsatte arbejde med udvikling af.
Tryghed blandt unge nydanskere Tryghed med brune øjne – indblik i unge nydanskeres håb og ønsker. Resultater fra en undersøgelse gennemført af CeFU og.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Kompetenceudvikling af kortuddannede på Den sociale Højskole i København 1.Præsentation af Den sociale Højskole som organisation 2.Historien om hvordan.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
”Vigtigheden af bæredygtig HR på tværs af landegrænser” Set og oplevet udfra skandinaviske virksomheders synspunkt.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Sådan giver mangfoldighed ISS konkurrencekraft Maarten van Engeland adm. direktør, ISS Facility Services A/S 24. maj 2011.
Implementering af Campus/e-læring i Videnskabsministeriets koncern
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Vision Daloon er den moderne forbrugers foretrukne leverandør af etniske conveniencefødevarer.
Åbent Universitet på IT-Universitetet i København kompetenceudvikling for professionelle Mads Tofte, rektor.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
IT og Telestyrelsens arbejde med offentlige kampagner Initiativtager til kampagnegruppe – både deltagere fra branchen og offentlige institutioner. - Formål.
29. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET. Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen  studerende, heraf 52% indskrevet på graduate niveau 
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Titel Implementering af Fødevarestyrelsens kompetencestrategi SCKK – den 6. Februar 2008.
  Københavns Tekniske Skole udbyder erhvervsuddannelser(fem indgange og 26 hovedforløb). Teknisk gymnasium (HTX) og kompetencegivende efteruddannelse.
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
Selma Muhic ● Fra Bosnien til DK i 93 ● Flygtningelejr i 3,5 år ● Uddannelse/job?? ● Servicebranchen.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
PMO manager uddannelsen for IDA medlemmer.
SIP 4 Virksomhedspraktik
Præsentationens transcript:

Kompetenceudvikling i ISS PPE2012 18. Juni - København

Program Hvem er ISS? Brændende platform ISS Træningscenter - AMU-centre og iPads ISS Academy – ledelse på spil Struktur, måling og resultater

5 ting som du måske vidste om ISS

1: ISS er mere end rengøring

2: ISS er dansk 9500 medarbejdere Poul Andreasen CEO 1962-1995 Fra 2000 til 140.000 ansatte 9500 medarbejdere

3: ISS er globalt 53 lande 530.000 medarbejdere

4: ISS er en mangfoldig virksomhed 136 forskellige serviceydelser 40% af medarbejderne med anden etnisk baggrund end dansk 132 forskellige nationaliteter Ligelig fordeling af kvinder og mænd – også på lederniveau Flere end 300 handicappede medarbejdere

5: ISS har en 110 år gammel integrationshistorie

Den brændende platform

ISS Value Chain Kompetence Motivation Forertnings-platform Service-Koncepter Medarbejder- Engagement Service-Leverancen Kunde-oplevelsen Organisk vækst Forretnings-platform Kompetence Motivation

Problemet slår hårdt hos os 4 5 High-end virksomheder - vores kunder forventer mere af os Arbejdskraftmangel Vi vil være vores branches foretrukne arbejdsgiver Medarbejderengagement er en af flere hovedveje til lønsom, organisk vækst

Status 2007 – HR nøgletal Personaleomsætning = 54 % Lederomsætning = 25 % Sygefravær = 6,2 % Medarbejdertilfredshed 3,9 ud af 5 Uddannelsesdage ca. 2000 Der findes ingen måling på MTU i 2007

Strategisk målsætning Hæve medarbejderengagement gennem Træning og uddannelse – ISS Træningscenter God ledelse – ISS Academy Der findes ingen måling på MTU i 2007

ISS Træningscenter AMU-centre og iPads

6.2 % 54 %

Nøglebudskaber: Vi har delt vores uddannelsesindsats op I to centre: 1: ISS Træningscenter: A: Intro for alle medarbejdere – to dages intro uddannelse B: Hvert år sættes Fagligt Fokus på baggrund af definerede indsatsområder fra drift og kunder. Dette er det årlige faglige løft af vores medarbejdere. Disse er stort set alle I AMU systemet C: Fagspecialer: Indenfor udvalgte områder har vi opbygget længere specialforløb, eks. Hospitalsservice og Hotelservice. Disse laves I samarbejde med AMU skoler D: Bliv Faglært! Toppen af pyramiden er den fulde faglige uddannelse, som typisk tilbydes som merit uddannelse medarbejdere med 2+ års anciennitet 2: ISS Academy A: Lederaspirant programmer for medarbejdere med lederpotentiale (Spire og Mesterlære, specifikt for nydanske medarbejdere) – begge udviklet I samarbejde med AMU partnere (Eductor) B: Service Manager uddannelsen er den grunddlæggende lederuddannelse, også udviklet I samarbejde med en AMU Partner (Eductor) C: Mellemlederuddannelsen, er under udarbejdelse og lægges I Akademi systemet (som 2 årig akademiuddannelse = 60 point) D: Chefforløbet køres internt

Partnerskaber Et national indgang til AMU systemet ISS samarbejdskreds – 6 AMU centre Best practice og vidensdeling Ensretning af procedurer og undervisning

Nøglebudskaber: Vi har delt vores uddannelsesindsats op I to centre: 1: ISS Træningscenter: A: Intro for alle medarbejdere – to dages intro uddannelse B: Hvert år sættes Fagligt Fokus på baggrund af definerede indsatsområder fra drift og kunder. Dette er det årlige faglige løft af vores medarbejdere. Disse er stort set alle I AMU systemet C: Fagspecialer: Indenfor udvalgte områder har vi opbygget længere specialforløb, eks. Hospitalsservice og Hotelservice. Disse laves I samarbejde med AMU skoler D: Bliv Faglært! Toppen af pyramiden er den fulde faglige uddannelse, som typisk tilbydes som merit uddannelse medarbejdere med 2+ års anciennitet 2: ISS Academy A: Lederaspirant programmer for medarbejdere med lederpotentiale (Spire og Mesterlære, specifikt for nydanske medarbejdere) – begge udviklet I samarbejde med AMU partnere (Eductor) B: Service Manager uddannelsen er den grunddlæggende lederuddannelse, også udviklet I samarbejde med en AMU Partner (Eductor) C: Mellemlederuddannelsen, er under udarbejdelse og lægges I Akademi systemet (som 2 årig akademiuddannelse = 60 point) D: Chefforløbet køres internt

EKSEMPEL: ISS Dansk

EKSEMPEL: Alternative indlæringsformer Film - ISS Sådan   Spil - ISS Sådan

EKSEMPEL: Mangfoldighedsundersøgelse 70 % - 70 % - 70 % Mangfoldige teams tjener 3.7 procentpoint mere Svarer til et samlet potentiale på ca. 100 mio. om året God introduktion og tilfredshed med nærmeste leder er drivers Kilde Undersøgelse: PwC, ISS og Innoversity

ISS lederens DNA Den succesfulde ISS leder driver sit team som en kollegial familie: En omsorgsfuld leder En heroisk leder En detaljeorienteret leder En forretningsorienteret leder En kommunikativ leder Kilde Undersøgelse: PwC, ISS og Innoversity

ISS Academy Ledelse på spil

25 % 3.9 Ca. 125 ledere * 6000 kr. = 750.000

Nøglebudskaber: Vi har delt vores uddannelsesindsats op I to centre: 1: ISS Træningscenter: A: Intro for alle medarbejdere – to dages intro uddannelse B: Hvert år sættes Fagligt Fokus på baggrund af definerede indsatsområder fra drift og kunder. Dette er det årlige faglige løft af vores medarbejdere. Disse er stort set alle I AMU systemet C: Fagspecialer: Indenfor udvalgte områder har vi opbygget længere specialforløb, eks. Hospitalsservice og Hotelservice. Disse laves I samarbejde med AMU skoler D: Bliv Faglært! Toppen af pyramiden er den fulde faglige uddannelse, som typisk tilbydes som merit uddannelse medarbejdere med 2+ års anciennitet 2: ISS Academy A: Lederaspirant programmer for medarbejdere med lederpotentiale (Spire og Mesterlære, specifikt for nydanske medarbejdere) – begge udviklet I samarbejde med AMU partnere (Eductor) B: Service Manager uddannelsen er den grunddlæggende lederuddannelse, også udviklet I samarbejde med en AMU Partner (Eductor) C: Mellemlederuddannelsen, er under udarbejdelse og lægges I Akademi systemet (som 2 årig akademiuddannelse = 60 point) D: Chefforløbet køres internt

EKSEMPEL: Service Manager uddannelsen 400+ ledere

http://www.litavia.eu/?#

Struktur, måling og resultater

Kompetence-planlægning HR årsprocesser MTU MUS Processen Kompetence-planlægning Nøglebudskaber: Vi har delt vores uddannelsesindsats op I to centre: 1: ISS Træningscenter: A: Intro for alle medarbejdere – to dages intro uddannelse B: Hvert år sættes Fagligt Fokus på baggrund af definerede indsatsområder fra drift og kunder. Dette er det årlige faglige løft af vores medarbejdere. Disse er stort set alle I AMU systemet C: Fagspecialer: Indenfor udvalgte områder har vi opbygget længere specialforløb, eks. Hospitalsservice og Hotelservice. Disse laves I samarbejde med AMU skoler D: Bliv Faglært! Toppen af pyramiden er den fulde faglige uddannelse, som typisk tilbydes som merit uddannelse medarbejdere med 2+ års anciennitet 2: ISS Academy A: Lederaspirant programmer for medarbejdere med lederpotentiale (Spire og Mesterlære, specifikt for nydanske medarbejdere) – begge udviklet I samarbejde med AMU partnere (Eductor) B: Service Manager uddannelsen er den grunddlæggende lederuddannelse, også udviklet I samarbejde med en AMU Partner (Eductor) C: Mellemlederuddannelsen, er under udarbejdelse og lægges I Akademi systemet (som 2 årig akademiuddannelse = 60 point) D: Chefforløbet køres internt People Review Kompetence Motivation

Analyse af træningsbehov Kompetenceudvikling On-job træning – Skal instruktørerne trænes? Klasserums træning – Internt eller outsourced? E-learning – Hyldekursus eller skræddersyet? Input fra: MUS process Kunde feedback Nye standarder & procedurer Strategien Audits Analyse af træningsbehov Design og udvikling Evaluering Implementering Niveau 1: Reaktion Niveau 2: Læring Niveau 3: Adfærd Niveau 4: Resultater Administration, kommunikation og igangsætning 31

Kommunikation og opfølgning Uddannelseskatalog Der findes ingen måling på MTU i 2007

Udvikling fra 2007 til 2011 Uddannelsesdage fra ca. 2000 til ca. 20.000 Personaleomsætning fra 54 % til 27,4 % Lederomsætning fra 25 % til 10 % Sygefravær fra 6,2 % til 4,9 % MTU indeks 3,9 ud af 5 (i 2008) til 4,4 Der findes ingen måling på MTU i 2007 Margin fra 6,3 til 7,37

Tak for opmærksomheden!

TAK FOR I DAG!