- fra Thespis og Peisitratos til Star Wars!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
JEG GIK MIG OVER SØ OG LAND
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Oplysningstiden.
Overordnet målsætning:
Svend Gønge-skolens værdier...
AT AFSKAFFE MEDLØBERKULTUREN
At forholde sig professionelt Anne Skov
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Tryk F5 for at starte quizzen.
Velkommen til 3 ugers kursus
Vandpytten. Først bekymrer hun sig ikke om størrelsen på vandpytten.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Velkommen til. Visionen for SEE 20:10 Nyskabende og Tidssvarende En korpslejr skal være på spejdernes præmisser og en lejr som spejderne vil tænke tilbage.
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Roskilde Tekniske Skole
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
Alle soldaterne i delingen var kaldt til samling, da der var
AT AFSKAFFE MEDLØBERKULTUREN MOBNING SLADREHANK MEDLØBER DUKS TRUSLER.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Moderne genteknologi Celler som fabrikker.
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
I dette shoppingcenter havde kvinder en unik mulighed for at vælge sig en passende mage blandt forskellige mænd.....
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
AT-1 - efterspil 2013.
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Et fly er tæt på at styrte ned. Der er 5 passagere om bord, men der er kun 4 faldskærme.
Å.
Et fly er ved at styrt ned. Der er 5 passagerer om bord, men der er kun 4 faldskærme.
Evolution.
?.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Påskedag 2012 Jesu opstandelse forandrede verden Livs-vandringen mod Emmaus Luk 24.
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Niels Pein Regelopdateringsseminar 2009.
Videreudvikling af ide 2&2
i det senmoderne Danmark med fokus på kristendom.
Potentialevurdering.
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
RUL Grønlænderrulninger. Næsten alle kajakroere ønsker at beherske et rul, men det er ikke alle det lykkes for. Et tilbagevendende problem er ”hoftevrikket”.
- et forsøg på en analyse
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Uddrag af politiske principprogrammer
JONAS FRYKMAN. SKOLE IKKE-SKOLE JONAS FRYKMAN: OM AT GØRE EN FORSKEL, DER GØR EN FORSKEL; DEN MODERNE SKOLENS FRAVÆR AF TRANSPARENS FRIHED TVANG.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Vædderen Af Cecil bødker.
Udvalget for lokaleanvendelse Midtvejsseminar Rebild 2010.
Kortfilm Et overblik.
Analyse af noveller.
Om realisme. Realismebegreber ● Ligesom med modernismen er der mange bud på hvad realisme er, og folk taler ofte om forskellige ting, selvom de alle taler.
Hovedstrømninger i 1800-tallets litteratur
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Når adfærdsændring ikke er så nemt Den 18. maj
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Jellingestenen.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Konflikter og kommunikation
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Meningsskabelse som relationskompetence
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Præsentationens transcript:

- fra Thespis og Peisitratos til Star Wars! Tragedien og teatret - fra Thespis og Peisitratos til Star Wars!

(gr.: handling/skuespil) Drama Ordets stamme: dran (at handle, spille, optræde) DRAMA (gr.: handling/skuespil) TEATER Moderne drama Tragedier 32 overleverede mytisk emne alvorlig eksistentielle Komedier Obskøne Provokerende Karikaturer Parodier Seksuelle Satyrspil 2 overleverede mytisk emne ikke så lødige Underholdning TV Radio Film Litterære dramaer

Tragedien Det betydeligste levn fra det 5. århundredes litteratur En demokratisk kulturarv Tilvejebragt af Peisistratos i ca. 535 som del i hans aktive kulturpolitik (sml. Homer) Thespis som første kendte tragediedigter og skuespiller (eng: thespian: skuespiller) støttet af Peisistratos

Tragediens fortid Tæt forbundet med Dionysos-kulten i Athen Peisistratos flytter sandsynligvis en kultisk frugtbarhedstradition fra landet til byen Dionysos-teatret på Akropolis’ sydøstlige skråning Den religiøse arv: i teatrets centrale alter og specielle sæder til byens og kultens præster, og i skuespillernes masker, der både kan forbindes til en identifikation med guden og ritualet forbundet med offeret

Det første teater Dionysos-teatret på Akropolis’ sydøstlige skråning: Det var her teatertraditionen opstod i ca. 535 – men man skal forestille sig at strukturen var af træ, og at der ikke var den såkaldte skene-bygning foran den runde plads (som kaldtes orchestra). I stedet var der blot et aflangt telt – den oprindelige skene.

Teaterets opbygning Theatron: (’sted man ser fra’) halvrunder siddepladser indlagt i skråning Orchestra: (’danseplads’) central plads hvor koret synger og danser. Oprindeligt helt rundt Skene: (’telt’, ’skur’) omklædningsrum og rekvisit-skur. Senere som moderne scene. Parodos: indgangspartier fra begge sider af skene – lægger navn til korets åbningssang Følgene termer kan tilføjes her: ekkyklema, mechane, prohedria

Teatret Cavea/theatron er den store halvcirkel af sæder (cave: hule) Orchestra: den midterste cirkelplads Skene: scenebygningen Proédria: forreste række (til VIP’er som udenlandske gæster, præster, etc.)

Tragediens opbygning Prologos: (’før-talen’) monolog eller dialog om stykket, overordnet set Parodos: (’passage’ el. ’vej’) korets indmarch ad de to parodoi Første epeisodion (’det der kommer ind fra siden’) dialog Første stasimon (’ståsang’) Andet epeisodion Andet stasimon Tredje epeisodion Tredje stasimon Fjerde epeisodion Fjerde stasimon Femte epeisodion Femte stasimon Exodos (’udgang’) Koret forlader orchestra. Eftersom der højest er 3 skuespillere (Aischylos og Sophokles udvider dette antal fra hhv. 1-2 og 2-3), må disse skifte tøj og masker under korets ståsange (stasima) Tilføjelse: Stichomytier, Kommos (klagesang)

Maskerne Oprindeligt lavet af træ – derfor findes disse ikke længere Skulle udtrykke stærke følelser Måske fungerede munden som megafon Ligesom gestikken virker disse masker fremmede på os i dag

Skuespillerne Oprindeligt, dvs. med Thespis, var der kun én skuespiller. Med Aischylos ændredes dette til 2 Man nåede op på hele tre skuespillere (alle mænd) med Sofokles Skuespillerne var proffer, men det var koret ikke (hvilket gjorde det naturligt at de repræsenterede den almindelige holdning hos befolkningen)

Koret Koret lavede stort set kun to ting: Oprindeligt: 50 mand 1: at synge stasima 3: gennem korlederen (koryfaios) at tale med skuespillerne (et ’koryfæ’: en leder/forgangsmand) Oprindeligt: 50 mand Aischylos: 12 mand Sophokles: 15 mand

Begyndelse og ende Tragedien opstod i Athen via Peisistratos’ kulturpolitik ud fra en allerede eksisterende korkult (dithyramber) fra landet, som højst sandsynligt mindede mest om satyrspillene Emnet ændredes nu fra det rent Dionysisk-kultiske til det episk-mytiske, som en fortsættelse på den Homeriske tradition.

Problemer og emner Tragedien henvender sig til de athenske borgere Afstand i tid og uden direkte henvendelse i tale Publikum kunne aldrig direkte vide hvad digteren mente Myten forstørrer alle de almentmenneskelige karakteristika: fejl, mangler, lidenskaber, mod, styrke, hovmod og lign. De problemer digteren pegede mod, pegede mod tilskuernes mindre, og dermed mere overskuelige problemer. Ikke fokus på problemløsningen, men problemstillingen