It og medier for fuld fart 26. april 2011

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Forskning, formidling og andre færdigheder
Læringsstile og lektier
I dag er temaet Visualisering
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Opgaver og svarark – til individuel brug
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Ekstra Bladet Redaktionen - Et PracSIP
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
De store underviser de små ved hjælp af it.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
How to boost students´ vocabulary via reading
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Kommunikation / it.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Ungemiljø på Rosengårdskolen 13. februar 2011
Kultur- og branchestudier
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Procesværktøjer.
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Læring i et vejledningsperspektiv
Vejlederens kommunikation
It-understøttede samarbejdsplatforme Læring gennem autentisk kommunikation Jeppe Bundsgaard, lektor, ph.d. Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.
Styrket faglighed for alle elever 4. september 2012 Fagdidaktik og it Fra ide til praksis Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse og Pædagogik.
Fra vejledning til biologi c
Vores Bibliotek Brugerskabt biblioteksudvikling Sociale teknologier i fremtidens bibliotek 2.0 Temadag d. 27. september 2007, Danmarks Biblioteksskole,
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Litterært makerspace.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Læring af applikationer til håndholdte enheder 3.september.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Kommunikationskritisk kompetence med som computerspil som eksempel Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Udspil om danskfaget 2. maj.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Completing secondary education
Compositional Design Principles “SemiCiv”
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Spil i historie- og samfundsfagsundervisningen Sønderborg 29. juni 2016
Præsentationens transcript:

It og medier for fuld fart 26. april 2011 Nye læringsscenarier i praksis Professions-simulering Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitet

Hvad kan vi lære af computerspil?* James Paul Gee What Video Games Have to Teach Us About Learning and Literacy (2003) Good Video Games + Good Learning (2007) *Det samme som læringsvidenskaberne allerede har lært os (hvis vi havde lyttet).

13 principper, bl.a.: Co-design Identity God læring kræver at de lærende føler sig aktive (producenter), ikke bare passive modtagere. Identity God læring kræver udvidet engagement (commitment) – og det bliver særlig stærkt hvis personerne påtager sig en ny identitet, som de værdsætter og som de involveres i.

13 principper, fortsat Manipulation and Distributed Knowledge Mennesker føler empowerment og udfolder sig når de kan håndtere kraftfulde værktøjer på komplicerede måder Well-Ordered Problems De problemer lærende møder tidligt, er afgørende og skal være veldesignede for at lede dem til hypoteser der fungerer, ikke blot ifht. disse problemer, men også som aspekter af senere, sværere problemer. Information ”On Demand” and ”Just in Time” Fish Tanks Sandboxes

13 principper, fortsat Skills as Strategies System Thinking Mennesker lærer og øver sig bedst i færdigheder når de oplever dem som del af et sæt af relaterede færdigheder som en strategi til at opnå et ønsket mål. System Thinking Mennesker lærer bedst færdigheder, strategier og ideer når de ser hvordan de passer ind i et større system som giver mening. Meaning as action image Mennesker tænker ikke gennem generelle definitioner og logiske principper. De tænker gennem erfaringer som de har haft og forestillede rekonstruerede erfaringer.

Skal eleverne læse manualer? Game manuals, just like science textbooks, make little sense if one tries to read them before having played the game … After playing the game, the manual is lucid and clear because every word in it now has a meaning related to an action image, can be situated in different contexts of use for dialogue or action (Gee, 2007, p. 38).

Professions-simulation Since fruitful thinking involves building simulations in our heads that prepare us for action, thinking is itself somewhat like a video game, given that video games are external simulations. Full Spectrum Warrior allows players to experience in a visual and embodied way military situations. They can learn to build simulations of these in their heads and think about possible actions and outcomes before rushing into action. They can then act in the game, judge the consequences (partly based on the values and identity that military doctrine has given them), and build new, perhaps better, simulations to prepare for better actions. Without doubt the same process would work for learning in other domains, say, such as biology, physics, or social science, the sorts of things we learn in school (Gee, 2007, p. 80f.).

Recepten The recipe is simple: Give people well designed visual and embodied experiences of a domain, through simulations or in reality (or both). Help them use these experiences to build simulations in their heads through which they can think about and imaginatively test out future actions and hypotheses. Let them act and experience consequences, but in a protected way when they are learners. Then help them to evaluate their actions and the consequences of their actions ... in ways that lead them to build better simulations for better future actions (Gee, 2007, p. 81).

Simuler praksisfællesskaber Journalist Rådgivende ingeniører Filmskaber Forfatter Kommunikationsrådgiver Arkitekt Miljøkonsulent Læge Lærer/læremiddeludvikler Innovationskonsulenter Osv.

PraksisStilladserende interaktiv platform 10

Udfordringer Faglighed Kaos At få alle med Struktur på arbejdet Drukner let i produktmålet Kaos Lærerens tid går med organisering At få alle med Hvordan identificeres de der har svært ved arbejdet? Struktur på arbejdet Hvad skal jeg nu gøre?

Praksis-Stilladserende Interaktiv Platform Stilladserer Organiserer samarbejde Strukturerer processen Stiller relevante redskaber til rådighed for deltagerne Gør praksisfællesskabet relevant for skolen ved at Fokusere på de aspekter af praksisfællesskabet som aktualiserer relevante kompetencer Understøtte udviklingen af faglige kompetencer Reducerer kompleksiteten i praksis

Ekstra Bladet Redaktionen Elever producerer avis online Avisen trykkes i 1000 eksemplarer Gratis

Elevernes arbejde struktureres Faser fra profil over planlægning, research, foto, fokus og skrivning til Layout og Deadline 14

Kaos håndteres Organisering af arbejdet fra start til slut Eleverne opretter artikler … fordeler opgaver … sætter deadlines … Eleverne ved hvad de skal Læreren har overblikket Læreren kan sætte ind hvor der er behov. 15

Future City Future City er i problemer Bruger for meget energi fra kulkraftværker, forurener åer og søer, har mest tung industri osv. Arbejdsløshed, dårlige skoler etc. Eleverne er rådgivende ingeniører. Mål: At præsentere den bedste plan for Future City.

En ingeniørarbejdsplads...

Vision Rammefortælling (Borgmester og Teknisk Direktør)

Bliv ingeniør Eleverne uddannes som eksperter: Natur og Miljø, Energi, Infrastruktur, Produktion og Bolig og Teknik.

Eleverne arbejder i tværgrupper Innovation Eleverne arbejder i tværgrupper

Klassen forhandler ét løsningsforslag på plads Forhandling Klassen forhandler ét løsningsforslag på plads

Klassens løsningsforslag præsenteres Præsentation Klassens løsningsforslag præsenteres

Organiserer samarbejdet – og understøtter lærerens overblik

Faglige begreber og metoder når der er brug for dem… Udfordringen for læreren: At få faglige aspekter af arbejdet tematiseret når der er behov for det. At kunne gennemskue hvad der er faglighed i At kende alle de faglige aspekter 24 24

Faglige loops i projektarbejde Interaktive assistenter Karsten Schnack 2000 25

Faglighed: Interaktive assistenter Tager udgangspunkt i elevernes konkrete opgave Leder elevene gennem arbejdsgangen eller erkendelsen Computeren strukturerer – eleven tænker Computeren sidder ikke med alle svarene – de er ikke ”multiple choice” 26 26

Interaktive assistenter II Computeren stiller nogle gennemtænkte spørgsmål, så eleven tænker videre Computeren integrerer elevens respons i den videre proces Præsenterer faglige begreber og metoder undervejs – integreret 27 27

Forsøgsopstillinger og artikler

Assistentrapport 29

Assistentrapport En oversigt over Kan vises til og svar på de vigtigste spørgsmål Kan vises til og diskuteres med læreren Kan fungere som rettesnor ifht. diskussionen som grundlag for argumenter i diskussionen i tværgrupperne, som erindring om faglige overvejelser osv. 30

Landsdækkende konkurrence City Slam Landsdækkende konkurrence

Miljøkonsulent

Forfatter ”Far, jeg har lige fået en ide.” ”Vi kan samle Rosas og mine stile, Rosas Robinsonade og min pandekagehistorie og myrehistorien, i en bog. Så kan vi indbinde den og læse den højt for Sofie, og give den i gave til Villi.” ”Far, vi er en slags forfatterbørn.” ”Far, jeg skriver en 2'er-historie om pandekagerne. Jeg kan godt lide at skrive historier.”

Hvordan arbejder en forfatter? Får ideer til temaer, personer, intriger. Vil noget med sine tekster. Skriver Går i stå, går en tur, bliver frustreret, smider tekster ud, starter forfra Får respons fra kolleger, venner, familie – og redaktører. Redigerer Sender til forlag Læser korrektur Får bog/tekst udgivet – den sælges og står på biblioteker Får anmeldelser Giver interviews Møder sine læsere til oplæsning og foredrag Diskuterer sine tekster med kolleger og læsere

Hvad sker der på en forfatterskole? Kursus Oplæg og små skriveøvelser, fx At præsentere en person Lære sin hovedperson at kende: Opstille et scenarie – fx: Din hovedperson er vidne til et bankrøveri, hvordan reagerer hun. Hvilke udsagnsord har jeg brugt. Hvilke tillægsord har jeg brugt. At starte så tæt på begivenheden som muligt. At skrive en meget langsom historie og en meget hurtig osv. Kritik-møde Giver konstruktiv kritik på hinandens historier Deler erfaringer med at skrive historier Læse Læser litteratur Taler om hvilken litteratur der inspirerer Møder forfattere Der fortæller om sine egne skriveerfaringer

Gør det ! Vælg en genre (fx socialrealisme, eventyr, dyrefabel, teenagenovelle, fantasy etc.) Lav forfatterskole Lav inspirationsøvelser Skriv Giv respons Udgiv Layout Korrektur Teknik Tryk a5 på begge sider (som brochure). Bind ind. Book on demand, fx BoD.dk Lav markedsføring Interviews, forfatterarrangementer med forældre og yngre elever

Innovationskonsulent Eleverne udvikler ideer til forbedring af forholdene inden for et forvalgt område Edison - Et læringsforløb for lærere og elever Camp for lærer (med overnatning) - august Camp for elever - afholdes på skolen og handler om idégenerering og intro til Edison. - september Årets emne offentliggøres I løbet af efteråret arbejdes med løsning af emnet/problemet ude på de enkelte skoler. Elevholdene præsenterer deres løsninger på en messe, og vinderne kåres og går videre til DM. Video: Innovationsdag i vejle.

Filmskaber Designerstar /home/jeppe/Dokumenter/Foredrag/Læsning og skrivning i fritidslivet/Designerstar.mp4

Lav en film Vado Mobiltelefon Webcam

Lav en film Start uden forberedelse Klip filmen fx i MovieMaker, VideoPad, Kino osv.

Lav en filmskole Giv kritik På teknikken Historien, rekvisitter, locations Tal om kameravinkler, klippeteknik, berettermodel Lav manuskripter Lav storyboards Lav rekvisitter Fordel roller

Berettermodel

Storyboard

Lav stop-motion http://ssclc.wordpress.com/2009/08/10/animation/ http://www.youtube.com/watch?v=CsfgEIob3A4 http://www.wikihow.com/Create-a-Stop-Motion-Animation Software http://www.heliumfrog.net63.net/heliumfrogindex.html

Så simpelt... Tag billeder med mobilen Klik hurtigt gennem billederne Se selv...

Lav ”film” med fotos Photo Story http://vimeo.com/7943542 http://www.microsoft.com/danmark/uddannels e/photostory1.mspx

Eller lav den helt store produktion

Zig-Zag-modellen

Udgivelse Publiceres på Skoletube, Vimeo eller Youtube Der udarbejdes marketingsmateriale, bag-om- filmen-film, undervisningsmateriale osv. Præsenteres til forældreaften, morgensamling osv.

Summe Ok, hvordan gør vi det? Hvad med teknikken, teamsamarbejde, tilrettelæggelse? Hvad med fagligheden? Elevernes Lærernes Hvordan sætter vi det i gang?

Tak for nu www.jeppe.bundsgaard.net jebu@dpu.dk Spørgsmål og kommentarer?