Tak for invitationen! Bjarne Bak, 51 år Karriere forløb:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
Advertisements

Engang For ikke så længe siden I det mørke Jylland….
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
Udviklingen i butikstyperne
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Produktion og Logistik
Kort indspark til strategiprocessen - Afsætningen • MA’s Rolle • Sådan tænker vi • Hovedområder • Målsætninger/område • Udfordringer i markedet • 3 Dilemmaer.
Vi gennemførte en række interview ifm
VELKOMMEN ”Fælles distribution og afsætning”
Hvorfor ØKO? • ØKO og Astma & Allergi (A&A) er ved at blive en kategori der er stor efterspørgsel på inden for indendørs maling (top 3). Vores målgruppe.
Handleplaner Repræsentantskabsmøde den 8. juni 2012.
Den glade CEO og iværksætter!
DI Handel årsdag - Tirsdag den 12. maj Adm. Direktør Steen Weirsøe
GENFIND JERES SALGSKANALER I 2012 Aktivér jeres evner, til at præstere det bedste i kan, MAKSIMER JERES PERFORMANCE – Og bliv kundernes førstevalg.
FØDEVAREANPRISNINGER
Smart Grid - IT møder Energi v/Göran Wilke, Exergi Innovation og rådgivning
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Velkommen Kommunikationschef Henrik Theil, FDIH Food Online Danmark på nettet i en global verden 8. oktober 2009.
Nytænk din forretning med Blue Ocean Strategy
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Natur- og landbrugskommissionens workshop den 9. oktober 2012
Præsentation af e-takeaway.dk
Verden omkring HTH Kunder x Konkurrenter Leverandører Finanskrisen
Floor Heating arketype processen
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Børns omsorgssituation og trivsel
Omgangstone og kollegialitet
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Vejlederens kommunikation
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics.
JOBSØGNING (SMV) Hvorfor er SMV så interessante? % af alle job bliver annonceret % af alle job bliver besat via netværk og uopfordrede ansøgninger.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Anvendt markedsføring Kapitel 24
Klik for at redigere i masteren Klik for at redigere teksttypografierne i masteren –Andet niveau Tredje niveau.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
TRENDS Hvad kommer der til at ske ? september 2014
Business to Business På den JYSKe måde…...
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Profilfag Julemarked Helt på plads med samarbejdsbutikker I. Virksomhedsbeskrivelse I. Navn, Adresse, mail, telefonnr, kontaktperson II. Profil, Målgruppe,
- sammen med glade mennesker
Historik: Grundlagt 1948 Produceret tomater siden 1976 Leverer til GASA indtil 1980 Starter levering til Nordgrønt, men fra 1985 leverer vi direkte.
Årsmøder og generalforsamlinger 2015
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
25.2 Efterspørgsel 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Reklametryksagens betydning for de danske forbrugere.
Dansk Supermarked i korthed
20. FEBRUAR Mødet: Fremtidens krav til eliten Ved Henrik Vincentz Direktør, Userneeds.
Koncepter og butikskæder
Lokale fødevarer i dit supermarked - Har vi brug for et madmanifest?
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Hvordan løser vi klimaknuden og hvad kan forbrugerne gøre?
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
Jenny Braat, adm. direktør for Danske Maritime
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Brugernes praksis – betyder det noget for indeklimaet?
Præsentationens transcript:

Tak for invitationen! Bjarne Bak, 51 år Karriere forløb: 5 år hos Kiwi Danmark A/S som adm. Direktør 8 år hos SuperGros A/S som Indkøbsdirektør 6 år hos CentralKøb A/S som adm. Direktør 3 år hos Oceka/NH S.m.b.a. som indkøbsdirektør 3 år hos Dreisler A/S som indkøbschef/souschef 3 år hos Frost SuperBest som lærling Har altid arbejdet med dagligvarer/retail, - for den frie købmand.

Gad vide hvem der er hunden? Storm P sagde: Det sværeste at spå om - er fremtiden!

En af Danmarks indkøbere: På vej mod år 2020 …… ”Det har aldrig været vanskeligere – Det bliver aldrig lettere” Citat: Koncernchef Per Thau

Discount andelen øges Skæbnesår 60% 40% 30% 2004 2008 2012 2020 2004 2008 2012 2020 Bemærk at forandringens vinde blæser stærkere og stærkere

BELIGGENHEDER Den helt ”store kamp” er beliggenheder. I marts åbnede discount butik nr. 1500. (Det er 3.600 indbyggere pr. butik) Så forbrugerne har valget!

Diffentiering Der skal virkelig være tydelige kædekoncepter Blue Ocean Strategy, ellers bliver det rødt! Øget differentiering – ingen må ikke falde i med tapetet Alle vil ønske øget købsloyalitet fra sine kunder Tidligere var forbrugerne opdelt i stammer

FOKUS PÅ TRENDS GIGA Trends Sundhed, miljø, ressourcer. Andre vigtige trends, eks.: Alle mangler tid Er løsningen Cross Docking? Flere ældre Bruge flere penge i Danmark (forkælelse). Flere singler Familiemønstret ændrer sig. Skal discountbutikker udlevere vinterdæk?

Data/viden er afgørende Den digitale verden ”Big Data” Vi skal kommunikere, når kunden ønsker at høre fra os. I USA er 60% på før morgenmaden.

Sådan prioriterer forbrugerne: Danskerne handler ofte og i mange forskellige butikker Mangel på stærke mærkevarer kan i høj grad få forbrugeren til at vælge en anden butik Man handler jo alligevel i flere butikker hver uge Mangel på impulsvarer medfører som oftest valg af en anden vare i butikken Ingen kæder i Danmark har en høj brand styrke (Store Equity) Vigtige imagedimensioner er: God indkøbsoplevelse En rar butik at handle i God service Alt i én butik og altid varer på lager Friske fødevarer Premium mærkevarer Mindre vigtige imagedimensioner er: Promotions (er over de seneste år blevet mindre vigtig) Private labels Lave priser Hvis man skal ændre på forbrugernes opfattelse af en kæde, er der behov for en målrettet indsats

Hvad skal vi spise i aften? Trip type Base: Hypers/Supers (n= 1173) Ref: Q95

Store brand/s Bought in Past Four Weeks Coops PL er mest kendte – Budget mest solgt Store brand awareness & bought P4W Store brand awareness Store brand/s Bought in Past Four Weeks Base: All Supermarket shoppers (n=1173) Ref: Q110/Q62a/Q113 Base: All Supermarket shoppers (n = 1145) Ref: Q113

Spørgsmål: Hvordan agerer forbrugerne efter fem års krise?

Svar: De er snusfornuftige, sparer op og tripper let på tå…

Forbrugerne har ændret adfærd Større fokus på værdi for pengene, private label og nethandel Mindre fokus på luksusvarer, at spise ude, boligen og vise sig frem Sund fornuft og det sikre valg hersker i alle købsbeslutninger Den ændrede forbrugeradfærd hænger ved i flere år

Vi bruger stadig penge Markedet for trendrigtige produkter Stilstand og navlepilleri kan give vækst, hvis man forstår forbrugerne rigtigt Guldet glimter ikke i den nye forbrugsånd, men der bruges stadig penge Enkelthed, askese og back to basic er en søgen efter det autentiske liv, der giver mening Det er dyrt, at iscenesætte det helt tidsåndsrigtige liv

Kan i bryde den ”onde cirkel”? Landtorvet Kan i bryde den ”onde cirkel”?

Hvad er en regelbryder? En, der udnytter det eksisterende marked En, der udfordrer branchenormen En, der omdefinerer konkurrenceparametrene En, der redefinerer en branche En, der bryder de gængse spilleregler En, der finder de blinde pletter på virksomhedslandkortet En, der springer led over En, der definerer en ny forretningsmodel En, der vækker sovende brancher En, der udnytter sløve og fede brancher

Hvem tør bryde reglerne? De store leverandører tænker meget ens, der er behov og plads til nye tiltag Kan lokalproducenter være en del af løsningen? Kender i forbrugerene?

En regelbryder er ikke:   Endnu en faglig dygtig tømrer, der starter tømrervirksomhed Endnu en yngre kvinde, der starter en modebutik med kendte mærker Endnu en it-virksomhed, der kan lave hjemmesider Endnu en fyret HR-medarbejder, der starter HR og coaching-virksomhed Endnu en metalvirksomhed, der producerer underleverancer efter kendte manualer/metoder Endnu en dygtig "fagmand”, der tror at faglighed er nok til succes Endnu en fødevarevirksomhed, der sender nye line extensions på markedet

En simpel øvelse Det er ikke så svært, men faktisk helt logisk, ”det der” med forbrugerne!

Maskulin vs. Feminim Et lille eksempel

Det starter med basisviden Mænd ”Jeg” ”Mig og min bil” Kvinder: ”Vi” ”Mig og min familie”

Stor forbrugermagt 70-80 pct. af alle købsbeslutninger i hjemmet træffes af kvinden Kvinden har overtaget det mandsdominerede forbrug Hvis mændene skulle stå for indkøb ville halvdelen af butikkerne lukke

Kampen er hård, - kompliceret Kategoristyring er IKKE et værktøj, - men en arbejdsform!! Alle er meget presset i detailhandlen, de skal hjælpes gennem rådgivning. En professionel leverandør har stor viden om forbrugerne Den leverandør der kender kunderne og forbrugernes behov vinder Det er stadig afgørende at skabe god gammeldags WIN – WIN situationer.

Kategoristyring Hver kæde har sin egen form for kategori definitioner (trafikskaber – profit - loyalitet ……..) Som god leverandør skal der leveres indsigt og viden Viden deles målrettet med den enkelte kæde Der er stor forskel på evne/ønske til at dele viden i de enkelte kæder Målet for kæde og leverandør er at kende den enkelte kurv

Udviklingen i proces Vækst i markedsandele Vækst i kommerciel margin Kategoriprojekter Sortimentsstrategi Space & kategoriledelse Forhandling af mærkevarer Kompetenceudvikling Sortiments-sanering Udvikling af mainstream private label Indkøb af private label Indkøb Kategoriledelse

Det ”normale tankesæt” Floor management Bestemmes af de enkelte koncepter Skal sikre at forbrugerne går den optimale rute i butikken Category management Den kategoriansvarlige skal optimere sin del af forretningen Hver kategori har sin rolle Her kan leverandøren påvirke beslutningen Centralstyrede kæder vinder klart her Der arbejdes med budgetter for hver eneste kategori Space management Bestemmes af de kategoriansvarlige via planogrammer Hver eneste vare skal bevise sit værd og fortjene sin plads på hylden Der arbejdes ofte med tidsbestemte perioder for hvert space I planogrammet skal slagets slås mellem mærkevarer og private labels

Der er mere end en mulighed! Land Torvet Logistik løsning Fælles salg Egne butikker Web shop

Opsummering En god leverandør skal: Have indgående kendskab til den enkelte kædes mål Være sparringspartner på viden og informationer Kende den enkelte kategori til bunds Være innovativ og værdiskabende Optimale, - stærke mærker, - og ”effektive” private labels Have stor forbruger indsigt Stor troværdighed Skabe vindere på den anden side af bordet

De store udfordringer Kæderne bliver mere og centralstyret Den frie butik, er næsten ”død” i dag Lokalproducenter har små mængder Der er langt fra gården til forhandlings- bordet hos kæderne Hjertet hos indkøber banker for vækst Hjertet hos jer banker for produkterne

Tak for jeres opmærksomheden