Planlægning i det åbne land under nye vilkår

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dansk Skovforenings foretræde for Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg 25. november 2009.
Advertisements

Konferencen Lokalisering af golfbaner i Danmark Bæredygtig planlægning af golfbaner Plan- og proceskonsulent Morten Weile COGITA.
Trylleskoven Strategisk Miljøvurdering og Forundersøgelser vedr. natur Solrød Kommune, 30/
Dansk Landskabsøkologisk Forenings 20. årsmøde
Session 2 Skovene – hvad skal der gøres? Foto Kirstine Marchman.
Regionernes rolle Foto: Ole Malling Oplæg til møde i Friluftsrådet d. 29. oktober 2011.
Anbefalinger til et fremtidigt samarbejde
Tendenser og konsekvenser af kommuneplan 2013 Et overblik med fokus på hovedtendenser Konsulent Anna Dorte Nørgaard Naturerhverv.dk Ministeriet for Fødevarer,
Kitty Sommer – DANCORE - temadag
Landbrugsrådgivning øst Sjællandske Familielandbrug
Velkommen til Konference om kommunernes rolle i udbredelsen af bredbånd og mobildækning.
Kampen om det åbne land Humanøkologi 13. november 2004 Per Christensen.
Landdistriktspolitik - i en ny forvaltningsstruktur?
DEN REGIONALE UDVIKLINGSPLAN DISPOSITION: Krav til RUP Refleksioner over RUP RUP og Region Sjælland DEN REGIONALE UDVIKLINGSPLAN – Disposition.
VANDMILJØINDSATS I DANMARK – RESULTATER OG UDFORDRINGER
Planlovsdage 2004 Nyt fra Landsplanafdelingen Vicedirektør Niels Østergård, Skov- og Naturstyrelsen.
SÅDAN LIGGER LANDET… - tal om landbruget 2011.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Alle har ret til en rig natur.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Natur og Miljø - jo mere jo bedre Samspillet mellem kommune, borgere og natur i Fredericia Michael Holst Kommunaldirektør.
Afkobling og integration Tiltrædelsesforelæsning Fredag d. 7. Juni 2002 Per Christensen.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
3. session Prioritering af fremtidens arealanvendelse i Danmark
Strategiproces Fællesmøde 29. oktober 2011
PROCES OG TIDSPLAN Godkendelse af forslag i Byrådet den 22. april Offentlig debat i maj og juni måned Udstilling i Utzon Centeret Endelig godkendelse.
Sven Allan Jensen as Perspektiver i forhold til regional og kommunal planlægning Den regionale dialog Den regionale erhvervsudviklingsstrategi Den regionale.
Sven Allan Jensen as – Kbh. Landskabsmæssige interesser i regionale landbrugsstrategier Hvad er en regional landbrugsstrategi? Hvad kan den bruges til?
Landskabsforskningens betydning for landbruget Ole Hjorth Caspersen.
Jord-ERFA-Midt Den 11. december 2014
Af Tommy Dalgaard, Inge T
Vurdering af naturmæssige konsekvenser II 5. Kursusgang Per Christensen.
Natur og Miljø’s opgaver i Region Sjælland Miljø, Natur og plan (bl.a. myndighed) Råstoffer (myndighed) Lokal Agenda 21 Jordforurening (myndighed) Kommuner.
Plantekongres 2006 Niels K. Kirketerp. De vigtigste miljøeffekter - som følge af landbruget Grundvand:Nitrat Søer, fjorde og have:Kvælstof og fosfor Den.
Afrapportering fra de 7 nationalparkprojekter – et overblik. Indlæg på Plantekongres Af projektleder Jakob Harrekilde Jensen Skov- og Naturstyrelsen.
Miljømålsloven - planproces
Konsulentmøde Tilskud til skov juni Dagsorden kl – 9.45 Ankomst – kaffe og brød kl. 9.45Velkomst Kl Tilskud -Grønne driftsplaner -Landdistriktsprogram.
Natur- og miljøhensyn i en stadig mere kompleks verden Per Christensen Aalborg Universitet.
Michael Stoltze biolog, ph.d. og forfatter,
Biodiversitet og miljøvurdering - fragmenter af et nyt plansystem Per ChristensenAaUNaturrådet.
Natur, miljø og landbrug Per Christensen Aalborg Universitet & Naturrådet Fokusgruppen Miljø og Trafik 25. Februar 2003.
1 Afdelingsbestyrelsens roller. ”… at være naturens vagthund og naturens førehund”
Bæredygtig planlægning og forebyggende miljøarbejde 3. Kursusgang Planlægningens grundbegreber 3 Per Christensen.
Forslag til Kommuneplan 2009 VELKOMMEN. Forslag til Kommuneplan 2009 Planens principper På skuldrene af Planstrategi 2007 Bæredygtig byudvikling Inde-fra.
Nationalparkerne i lyset af den øvrige naturforvaltning Per Christensen Aalborg Universitet.
Skov- og Naturstyrelsen - Thy. Lovgrundlag - uddrag Nationalparker ledes af uafhængige fonde Bestyrelserne består af lokale medlemmer Ejendomsretten.
Introduktion tirsdag den Per Christensen Lektor Vismand.
Landbrugets udviklingsmuligheder i områder med Natura 2000-udpegninger Natur- og Miljøkonsulent, Irene Wiborg Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret |
NATURA 2000 STATUS – foreløbige erfaringer fra planproces og idéfase Miljøcenter Ringkøbing v. Karen Thingsgaard.
Hvad betyder Natura 2000 for landbruget? Miljøkonsulent Irene Wiborg Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl.
Nationalparker i Danmark Hvad betyder det for landbruget i Thy? Ved gdr. Niels Jørgen Toft Pedersen Formand for LandboThy.
Hvilken betydning får habitatdirektivet for den fremtidige arealforvaltning? Lars Rudfeld Skov- og Naturstyrelsen Plantekongres 12. Januar 2005.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Arealanvendelse – Hvilken.
Bæredygtig planlægning og forebyggende miljøarbejde 2. Kursusgang – torsdag den 24. april Planlægningens grundbegreber II Per Christensen.
MVJ - Mål og forventninger
Naturplan Danmark Kommunernes rolle Kim Aaen – Skanderborg Kommune.
Plan- og Agenda 21 strategi 2016 Miljørådets møde 4. februar 2016.
EN BY I KLITTEN – HVAD HANDLER DEBATTEN OM DE DANSKE KYSTER OM? Lone Søderkvist Kristensen Lektor i Landskabsforvaltning Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning,
Grundkursus i § 3 sagsbehandling Naturbeskyttelse historisk Formålsparagraffen § 1 Øvrigt indhold.
Borgermøde 17. september Forslag til Miljø- og Klimapolitik 2014 Velkommen! – Borgermøde 17. september 2013 Program Vision Furesø – Vi skaber løsninger.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
1 Vindmølle- testcenter En klassisk konflikt om naturbeskyttelse og fremskridtets pris. DN viser konkrete alternativer til Østerild.
Natur og Landskab i Kommuneplan 2009 – efter første temamøde i Miljø-, Teknik-, og Flyvestationsudvalget den 4/ November 2008 John Ingemann.
DdL-konference forår 2017 VÆKST OG UDVIKLING I HELE DANMARK
Biodiversitet er jordens naturlige kapital
Landbrugsrådgivning øst Sjællandske Familielandbrug
KØBENHAVNS UNIVERSITET
DET ÅBNE LAND eller Arven fra amterne
Resen Bæk før og efter genetableringen ved dambruget Sdr
01/01/2019 Hvordan bruges miljøportalens data i rådgivende virksomhed ? Maria Douglas Stilling.
Præsentationens transcript:

Planlægning i det åbne land under nye vilkår Jørgen Primdahl, Center for Skov, Landskab og Planlægning, KVL. Indlæg ved ’Master-seminar’, CFUL Esbjerg, den 1. november 2004. Planlægning i det åbne land under nye vilkår Indledning DÅLP idag – opgaver, styrker og svagheder Den fremtidige DÅLP under en ny struktur og under en ny CAP – opgaver og uløste problemstillinger Andre veje fremad?

Om den fysiske planlægnings forskellige funktioner i det åbne land Planlægningen skal sikre kvaliteter som ikke ville være der/komme uden en planlægningsindsats Planerne skal kunne fungerer som: A) Administrationsgrundlag B) Prioriteringsgrundlag C) Informationsgrundlag Planerne skal kunne samordne/integrere forskellige (eksisterende og nye) funktioner indenfor den lokale, landskabsmæssige helhed

Opgaver og plantyper i det åbne lands planlægning Sektor   Niveau Jordbrug Natur og landskab Vand og miljø Sammenf. planlægning EU CAP’en Struktur-politikker Natura 2000 (E.’s Landskabs-konvention) CAP’ens 2.søjle Nitrat- og drikkevands-direktiver (+Vandrammed)  Rammer for strukturpolitikken (ESDP) Stat Landbrugslov og skovlov Landdis.pol. (+del af CAP) Naturbeskytt.lov Natura 2000 Nationalparker Div.programmer. Vandmiljø- og andre miljø-handlingsplaner Landplandir. Regionpl.udm Kystzoneforvaltn Landdistriktspol. Region Analyser (Jordbr.kom.) Skovrejsning og SFL-omr. Fredninger Natur- og landskabsforvalt. Vandindv.pl. Indsatspaner VVM Regionplanlægn. (Rammer for byudviklingen og for DÅL) Kommune - Landzone adm.. Miljøtilsyn Kommuneplanl. Lokalplaner (Byplanlægn og landzoneadm)   

Planlægningen og og landskabsforvaltningen – styrker og svagheder Planlægningen er velfungerende hvad angår kystzonebeskyttelse og naturbeskyttelse mod byudvikling Natur- og landskabsforvaltningen er generelt usammenhængende (på tværs af niveauer) og dårligt koordineret (især på det statslige og det lokale niveau) Potentialerne i EUs landbrugs- og miljøpolitikker til fremme af mål i den danske landskabsforvaltning er dårligt udnyttede – istedet er EU-politikkerne opfattet som enten ren støtte eller ’pligtpolitik’ Landzoneadministrationen er blevet stadig mere kompliceret og ressourcekrævende Behov for lokal åben-land planlægning, især i byregioner, landbrugsintensive og højt prioriterede natur- og friluftsområder

Byudviklingen og landskabsbeskyttelsen

Eksempel på dårlig koordinerede mål og mildler - Fra Thy og Mols Fredede områder Fredede områderF EU Habitat omr.

Et eksempel på eksisterende begræsninger i det åbne lands planlægning: hvordan sikres en sådan plan?

Den nye planlægning i det åbne land Jordbrug Særlige landbrugsområder SFL-områder Skovrejsning Staten Vigtige naturområder - forvaltningsplaner Landsplandirektiver Kystzoneforvaltning Vandrammeplanlægning Natur og landskab Vigtige naturomr. og landskaber §3 områder, beskyttelseszoner mv. Friluftsliv og turisme Vand og miljø Diverse miljøplaner Vandramme planer Vandforsyningsplaner VVM Regionale udviklingsråd Regional landbrugsstrategi Regional turismestrategi Natur- og miljøstrategier? Andre regionale strategier Byudvikling Byplanlægning Kommuneplaner VVM-sager i det åbne land Lokalplaner

Den nye planlægning i det åbne land - uløste problemstillinger Hvordan udformes de statslige rammer for kommuneplanlægningen? Hvordan skal kommunernes indsigelsesret overfor hinanden fungere? Hvordan skal rammerne for kommunernes landzoneadministration udformes og godkendes? Hvordan sikres de landskabsmæssige helheder i det åbne land? Det kan være problematisk blot at decentralisere den fysiske planlægning uden at lave om på planlægningen To konkrete forslag til overvejelse: 1) Diffentiering af landzonen 2) Lokale planer for det åbne land

En differentieret landzone? Kystzone: Beskyttelse mod byggeri og anlæg Forbedre tilgængelighed Sårbar/vigtig natur:Beskyttelse mod miljøbelastning, marginalisering, byggeri og anlæg Naturplejeindsats Bynære omr.: Beskyttelse mod: suburbanisering, marginalisering af landbrug Forbedring af rekreative forhold Intensive l.o.: Beskyttelse mod: miljøbelastning, marginalisering, byvikling, forkert placeret byggeri og anlæg Sikre langsigtede investe-ringer i landbruget

En differentieret landzone? Fordele: Afspejler virkeligheden – det åbne land ER differentieret og differentieringen vokser De forskellige samfundsmæssige krav til arealanvendelse/landskabsstruktur varierer fra sted til sted (byzonen er jo også differentieret) Forbedrer mulighederne for langsigtet beskyttelse og benyttelse Kan delvis erstatte et ellers kilometerlangt landzonecirkulære Ulember Stift og ufleksibelt Ikke særligt egnet til at sikre nye kvaliteter

Lokale bindende landskabsplaner i områder med særlige problemer, fx. I områder med høj husdyrtæthed og ønsker om investeringssikkerhed I råstofindvindingsområder og særlige konflikter, f.eks. I forhold til byudvikling I områder med store drikkevandsressourcer og behov for ekstensivering af landbruget I marginale landbrugsområder med store rekreative og natur-/landskabsmæssige interesser I bynære områder hvor mange funktioner ønskes samordnet I lokale jordbrugslandskaber hvor der er ønske om kollektive naturplaner

Lokale, bindende landskabsplaner Fordele: - kan erstatte et utal af enkelt-dokumenter, især hvis der kan sættes tidsgrænser på - sikre helheder - også i forandringssituationer (skovrejsning, naturgenopretning, landskabsforberinger mv.) Ulemper: Ressourcekrævende at udføre og at administrere