© Jakob Fischer Jørgensen / VUC

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Advertisements

Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
LÆSNING.
Krav til informationsformidling
Mini-PC-kørekort – Modul 6
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Videregående pc-vejledning
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Forskellige traditioner
Mini-kursus for 8.a og 8.b Efterår Alt for store overskrifter -Brug skriftstr. 16 -Brug gerne fed skrift Understregning og punktum i overskrifter.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Elsker DU også at læse lektier?
Det Internationale Område Studieområde 3/
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
Opgaver og svarark – til individuel brug
De sidste undervisningstimer
Notatteknik.
Almen studieforberedelse
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
Innovation og iværksætteri
Formularer (Access, del 3)
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Læsestrategikurser i 1g/1HF Hvorfor? Hvad? Hvordan? 3. juli 2014 Margrethe Mørch - NG1.
Engelbert H – og den sidste chance
Introduktion til indholdsfortegnelser j Tryk derefter på F5, eller klik på Slideshow > Fra begyndelsen for at starte kurset. Klik på Aktivér redigering.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Synopsis VIP3/2012.
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Gymnasielektionen screening i dansk
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Læsestrategier.
Sådan strukturerer du en Trin-for-trin guide.
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Faglig læsning i alle fag Nørholm Skole. Læsning er en del af alle fag Dansklæreren har ansvaret for, at eleverne lærer ”at knække koden” Alle lærere.
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Et mærkeligt skib.
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5.
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Pædagogisk Center Samfundsvidenskab v/ Julie Marie Isager pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Slides på Læsestrategi.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SRO SKRIV!.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Historie & Baggrund Effectoread - 20 års erfaring med læsetræningskurser FrontRead er blevet til gennem et samarbejde mellem virksomhederne CadPeople og.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Den analyserende Artikel
Innovation.
emne erklæring SmartArt-grafik med billeder på rød baggrund
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
SRO 2018 hHx.
Præsentationens transcript:

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC STUDIEDANSK © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC SLIDES ONLINE, WOOHOO! http://www.jakobfischer.com © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC REPETITION © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC REP: SKIMMING Forståelsesgrad Detaljer GRUNDIG LÆSNING y HURTIGLÆSNING SKIMMING x Læsehastighed Overblik © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC REP: SKIMMING Overblik. 800-900+ ord/minuttet. I nogen grad tilfældig (dog: typografi, fx overskrifter, kursiv, tal, store bogstaver, lange ord, understregninger mv.). Selvskabt logik/forståelse. Skimmemetoder. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC REP: LODRET SKIMMING Velegnet til smalle spalter, i afsnit. Midten af teksten, fra oven og ned. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC REP: SLANGESKIMMING Velegnet til smalle spalter, uden afsnit. Øjnene glider i en slangebevægelse. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

REP: DIAGONALSKIMMING Velegnet til brede spalter. Diagonalt, venstre mod højre. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC REP: LINJESKIMMING God til svære, informationstætte tekster. Læs første og sidste linje i hvert afsnit (og skim resten med en af de tre andre teknikker). © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

OPGAVE: LINJESKIMMING Brug linjeskimming på ”Vinen og tiden”. Formålet er at få svar på følgende (set streg under de steder hvor du finder svarene): Hvilket år bad Napoleon III Pasteur om at finde ud af, hvorfor vinen så ofte blev dårlig undervejs til kunden? Hvorfor blev vinen dårlig? Hvilket eksperiment udførte Pasteur for at eftervise sin teori? Hvad betyder druernes modenhed for vinens smag? Hvor mange gange ”faldt du i” og gav dig til at læse længere stykker af teksten i stedet for at skimme? © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

SKIMMING: 2 MIN / 4 SPØRGSMÅL Du skal skimme artiklen ”De ved alt om dig” for at finde svarene på de følgende fire spørgsmål. Du får kun to minutter, og du skal selv vælge skimmeteknik (markér igen de steder hvor du finder svarene). Hvem køber analyseinstitutternes oplysninger? Hvordan sætter Gallup grænser for, hvad de kan spørge om? Hvem tager oftest telefonen i hjemmene? Hvor mange danskere har tre eller flere fjernbetjeninger til TV derhjemme? © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC ORIENTERINGSLÆSNING Bruges ved artikler og fagbøger. Udnytter en genres forudsigelighed, særligt med hensyn til tekstens opbygning. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

ORIENTERINGSLÆSNING STEP-BY-STEP Blad teksten igennem. Se på overskrifter og figurer. Læs resumé/problemformulering/abstract. Læs indledning og afslutning/diskussion/ konklusion. Linjeskim hele teksten. Formulér evt. læseformål. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

OPGAVE: ORIENTERINGSLÆSNING Du skal arbejde med teksten ”Nogle forskelle mellem hurtige og langsomme læsere. Læsning i et bevægeligt tekst-vindue”. Brug orienteringslæsning til at finde følgende oplysninger: Hvilke to hypoteser drejer undersøgelsen sig om? Hvem deltog i undersøgelsen? Hvordan virker tekstvinduet? Hvilke to hovedresultater fandt man i undersøgelsen? © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

ORIENTERINGSLÆSNING FAGBØGER Læs bagsidetekst og resumé. Læs indholdsfortegnelsen. Læs indledning og afslutning. Blad bogen igennem. Se på illustrationer og figurer. Vælg de vigtigste kapitler. Læs disse kapitler som artikler. BINGO! © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

STUDIETEKSTER = PROBLEMER Nyt fag, nye ukendte begreber. Tekstens indhold og budskab. Hvad er det vigtige at lære fra teksten. = alt for mange ting på en gang. Løsning: Vi opdeler studielæsningen i overkommelige dele! © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

NU BLIVER DET LIDT TRICKY 4 faser, mange punkter. Langsomt, metodisk, planlagt. Brug de punkter du føler er relevante, udelad resten. Tilføj eventuelt metodik der virker bedre for dig. Giv det en chance. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC STUDIELÆSNING - 4 FASER 1 2 Blad teksten igennem Se på overskrifter og figurer Skim hele teksten Slå svære ord og nye begreber op Læs indledning og afslutning i hver tekstdel Marker vigtige afsnit Noter læseformål / spørgsmål til teksten Hvor lang er teksten? Hvilke afsnit består den af? Hvad er formålet med at læse teksten? Hvilke dele af teksten er sandsynligvis vigtige? 3 4 Søg svar på ét læseformål ad gangen Find de rigtige oplysninger ved hjælp af skimming Tag notater undervejs Tag stilling til læseudbyttet undervejs Vurder forståelsen til sidst Læs evt. dele af teksten igen Søg evt. flere oplysninger i andre tekster © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

OPGAVE: STUDIELÆSNING Prøv studielæsningsmetoden. Benyt en studierelevant tekst, eller teksten ”Forslag til Lov ændring af lov om Danmarks tiltrædelse af de Europæiske Fællesskaber m.v.” Prøv at følge metodikken så præcist som muligt, og husk kun at søge svar på ét læseformål ad gangen. Hvis man har anskaffet ”Videregående læsning”, og gerne vil nørde videre derhjemme, eller her, kan man med fordel se nærmere på træningsprogrammet side 32-33. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

ØVELSE: HURTIGLÆSNING A-B-C-træning: 3 min: Almindelig læsning 6 min: Hurtiglæsning 3 min: Spurtlæsning - Pause - 5-5-5-træning: 5 min: Hurtiglæsning 5 min: Spurtlæsning FARTKORT © Jakob Fischer Jørgensen / VUC